Jouduin tuossa nykaseen lukon nupista aivan tarpeeseen,,
Voihan lohikaarme sentaan,, Eipa mennyt lukko paalle mutta
taka- akselin jarrupaineet kylla putosivat,,,??? En ole viela etsinyt kuvausta netista miten se lukko oikein toimii ja karry on viela pihassa ettei allekaan ole oikein mukava menna opiskelemaan sen toimintaa,, Siis mita siella oikein pitaisi tapahtua kun nupista vetaa (Scania BF86S)???? Joku foorumilaisista varmaan tietaa pilkulleen,,???
Lukkopera,,
-
- Rattimajuri
- Viestit: 168
- Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
- Paikkakunta: Haapajarvi
Lukkopera,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Sun tasauslukko toimii ilmanpaineella, ja nyt on sit niin ikävästi että on lukolle menevä putki poikki. Satavarma en ole asiasta mut noin maalaisjärjellä aateltuna... voihan olla jossain ilmaventtiilissäkin vika mut tarkistaisin ensin ilmavuodot...siis lukko päälle ja eikun auton alle. 

Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
lukko itsessään on "suorahampainen" holkki, jolla lukitaan kumpikin akseli toisiinsa. (ohitetaan tasauspyörästö)
lukko hajoaa, jos se kytketään lennosta toisen puolen renkaiden sutiessa tai kaarteessa.
akselit voi kiertyä poikki, jos esim asfaltilla täydellä kuormalla kääntää jyrkästi, eikä kumpikaan pyörä pääse "sutaisemaan" pyörimiseroa pois..
uudemmissa autoissa kytkeytyy automaattisesti pois päältä yli 30km nopeudessa...
ei saa pitää päällä jatkuvasti
yleensä 2-akselisissa takamoottoriautoissa ei ole lukkoa, koska aiheuttaa puskemista..
taka-akselin pinnasta perämurikan vierestä löytyy käyttösylinteri, menee paineilmalla päälle ja vapautuu jousella, sieltä varmaan letku rikki niinkuin tare tuos edellä tuumaili

jos lukko on katkaisijalla, toiminta sähköohjatulla releventtiilillä joka löytyy rungosta läheltä taka-akselia
jos "vedetään nupista", kyseessä mekaaninen ilmahana, säiliöilma kulkee siis kojelaudan kautta
toivottavasti kukaan ei pahastu, kun selitän nämä jutut aina tälleen pikkuasioita myöten, mut jos joku lukee joka ei OIKEASTI tiedä

kertokaa, jos ottaa aivoon...
lukko hajoaa, jos se kytketään lennosta toisen puolen renkaiden sutiessa tai kaarteessa.
akselit voi kiertyä poikki, jos esim asfaltilla täydellä kuormalla kääntää jyrkästi, eikä kumpikaan pyörä pääse "sutaisemaan" pyörimiseroa pois..
uudemmissa autoissa kytkeytyy automaattisesti pois päältä yli 30km nopeudessa...
ei saa pitää päällä jatkuvasti

yleensä 2-akselisissa takamoottoriautoissa ei ole lukkoa, koska aiheuttaa puskemista..
taka-akselin pinnasta perämurikan vierestä löytyy käyttösylinteri, menee paineilmalla päälle ja vapautuu jousella, sieltä varmaan letku rikki niinkuin tare tuos edellä tuumaili


jos lukko on katkaisijalla, toiminta sähköohjatulla releventtiilillä joka löytyy rungosta läheltä taka-akselia
jos "vedetään nupista", kyseessä mekaaninen ilmahana, säiliöilma kulkee siis kojelaudan kautta


toivottavasti kukaan ei pahastu, kun selitän nämä jutut aina tälleen pikkuasioita myöten, mut jos joku lukee joka ei OIKEASTI tiedä





kertokaa, jos ottaa aivoon...
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Kuva omasta lukosta peränvihdon yhteydessä.
http://groups.msn.com/kylahullutkulkuri ... hotoID=422
Tv. Ari
http://groups.msn.com/kylahullutkulkuri ... hotoID=422
Tv. Ari
-
- Rattimajuri
- Viestit: 168
- Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
- Paikkakunta: Haapajarvi
Selvaksi tuli,,
Hao la,, (oikein hyva) sanoisi kiinalainen . Kiitoksia kulkurit!!! Henk. koht. suosin tarkkoja selostuksia. Niita on mukava lukea ja asia selviaa fokuksen ulkopuoletakin joka on aina tarpeen!!! Lukon kimpuun siis. Kylla kohta nahdaan,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.