Lukkopera,,

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Lukkopera,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Jouduin tuossa nykaseen lukon nupista aivan tarpeeseen,,
Voihan lohikaarme sentaan,, Eipa mennyt lukko paalle mutta
taka- akselin jarrupaineet kylla putosivat,,,??? En ole viela etsinyt kuvausta netista miten se lukko oikein toimii ja karry on viela pihassa ettei allekaan ole oikein mukava menna opiskelemaan sen toimintaa,, Siis mita siella oikein pitaisi tapahtua kun nupista vetaa (Scania BF86S)???? Joku foorumilaisista varmaan tietaa pilkulleen,,???
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Avatar
Tare
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 09 Syys 2006 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tare »

Sun tasauslukko toimii ilmanpaineella, ja nyt on sit niin ikävästi että on lukolle menevä putki poikki. Satavarma en ole asiasta mut noin maalaisjärjellä aateltuna... voihan olla jossain ilmaventtiilissäkin vika mut tarkistaisin ensin ilmavuodot...siis lukko päälle ja eikun auton alle. :)
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Viesti Kirjoittaja motoku »

lukko itsessään on "suorahampainen" holkki, jolla lukitaan kumpikin akseli toisiinsa. (ohitetaan tasauspyörästö)
lukko hajoaa, jos se kytketään lennosta toisen puolen renkaiden sutiessa tai kaarteessa.
akselit voi kiertyä poikki, jos esim asfaltilla täydellä kuormalla kääntää jyrkästi, eikä kumpikaan pyörä pääse "sutaisemaan" pyörimiseroa pois..
uudemmissa autoissa kytkeytyy automaattisesti pois päältä yli 30km nopeudessa...
ei saa pitää päällä jatkuvasti :!:
yleensä 2-akselisissa takamoottoriautoissa ei ole lukkoa, koska aiheuttaa puskemista..
taka-akselin pinnasta perämurikan vierestä löytyy käyttösylinteri, menee paineilmalla päälle ja vapautuu jousella, sieltä varmaan letku rikki niinkuin tare tuos edellä tuumaili :wink: :wink:
jos lukko on katkaisijalla, toiminta sähköohjatulla releventtiilillä joka löytyy rungosta läheltä taka-akselia
jos "vedetään nupista", kyseessä mekaaninen ilmahana, säiliöilma kulkee siis kojelaudan kautta :roll: :roll:

toivottavasti kukaan ei pahastu, kun selitän nämä jutut aina tälleen pikkuasioita myöten, mut jos joku lukee joka ei OIKEASTI tiedä :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
kertokaa, jos ottaa aivoon...
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Päinvastoin! Minä ainakin luen suurella mielenkiinnolla ja imen kaikki tiedot omaan pääkoppaan. Arvokasta tietoutta.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Kuva omasta lukosta peränvihdon yhteydessä.
http://groups.msn.com/kylahullutkulkuri ... hotoID=422
Tv. Ari
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Selvaksi tuli,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Hao la,, (oikein hyva) sanoisi kiinalainen . Kiitoksia kulkurit!!! Henk. koht. suosin tarkkoja selostuksia. Niita on mukava lukea ja asia selviaa fokuksen ulkopuoletakin joka on aina tarpeen!!! Lukon kimpuun siis. Kylla kohta nahdaan,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Vastaa Viestiin