Hitsaus

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Bamse
Kippari
Viestit: 71
Liittynyt: 15 Huhti 2006 17:47
Location: Hamina
Paikkakunta: Hamina

Hitsaus

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Hitsasin tässä meidän pihalla kulkurin oikenpuoleista kurasuojaa, johon oli syöpynyt reikä. Homma oli hermoja raastavaa, sillä hitsasin ikivanhalla muuntajalla. Siinä koneessa valitaan ampperit jotenkin näin, 18, 36, 57, 85 ja niin edelleen, titenkään tuo 37 ei toimi, joten on hitsattava 57:llä.
Reikää tuppas tulemaan, mutta kärsivällisesti kun malttoi täpätä, niin umpeen meni.
Teillä muilla on tietysti uudenaikaiset koneet, ydintäytelangalla varustetut migit, tigit ja kannettavat valovirtakoneet.
Oli jälki mikä tahansa, onhan se :D itse :D tehty!
Avatar
jones69
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 12 Loka 2006 18:19
Truck: Scania K112Kutter...
Location: Porvoo
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jones69 »

Juu... Onneksi tuo homma hoituu helposti kunnon kempillä ja nosturilla :) No samapa se miten tekee kunhan saa valmista ja paikat/hitsaukset pysyy... Homma on vaan aikalailla aikaa vievää jos on huonot olosuhteet...
Scania K112 Kutter DECA340
Avatar
Tare
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 09 Syys 2006 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tare »

Kaikki varmaan tietää et päävirta otettava pois kun hitsaa autoaan...tietäähän :oops:
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Täällä Porissakin on ensiviikolla ohjelmassa sisälokarin hitsausta :( , onneksi homma onnistuu ilman pyörän irroitusta :D . Ja migeissäkin on kahdessa valiten; Kemppi 320 amp, Lisa langansyötöllä, tai Esab 280 amp. Vaikka Esab on uusi, vanha Kemppi hakkaa virran tasaisuudessa sen täysin. Itsestä ainakin tuntuu, mitä migeihin tulee, niin ensin tulee Kemppi, ja kaukana perässä muut merkit.
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja MAN »

jep jep.... varmaankin jos molemman merkkiset käytettävänä ns. vierekkäin niin helppo vertailla...... mä en ammatikseni oo koskaan hitsannu ja kotihommia varten on Esab 340 A ja ihan mulle on riittäny omiin tinauksiin eikä kyllä muutkaan lainaajat oo valittanu.... tosin ei sitä lainahevosta oo suuhun kattominen........:-)
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Lähinnä tuossa Esab:issa hämää sauman huokoisuus. Saattaa toimia moitteettomasti pari tuntia, sitten saumat muuttuvat huokoisiksi, eikä tilanne parane seoskaasua lisäämällä. Kerran oli takuuhuollossa, jossa vaihdettiin magneettiventtiili, joka päästää seoskaasun, mutta parannusta ei tapahtunut. Näin ammattikäytössä, kun teen laadukkaita huonekaluja lähinnä ulkomaanvientiin, saumojen huokoisuus on suoranainen hylkäysperuste. Saattaapi silti olla että kohdalle on vain osunut n.s. maanantaikappale. Ei varmaan paranisi mennä yleistämään, sillä ammattikäytössähän on lähinnä Esabia ja Kemppiä.
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Vastaa Viestiin