Sivu 1/1
Vaihteet jumissa...
Lähetetty: 12 Kesä 2007 19:14
Kirjoittaja Jone
No niin kun sisätila alkaa olla iskussa niin syksyn jäljiltä ekaa kertaa auto käyntiin ja ihmettelemään. Mikään ei räjähtänyt tai syttynyt tuleen ja käyntiääni oli messevä
Iso ihmetys tulikin kun vaihteita yritti sohrata "silmään". Kaikki 3 painemittaria näytti nostavan paineen 8 kieppeille joka on normaalia ja kaikki varoitusvalot katoaa sitä mukaa kun painetta on tarpeeksi. Käsijarrukin lähtee pois kun painetta on ja valo katoaa siitäkin kun käsärin vapauttaa. Vaihteet ei vaan mene sitten millään pykälään. Autossa on paineavusteiset pykälät ja siinä on nyt joku pielessä. Kun nytkimen painaa ihan pohjaan yrittää tarjota pykälää niin kone meinaa sammua. Eli joku meinaa mennä mutta ei kuitenkaan ihan eli oisko joku jumissa ettei painetta riitä kytkimelle tai siirtoon ihan kunnolla. Auttaako "remppaaminen" tai muu? Auto on noilta osin ihan tuntematon ja taitaa olla huoltomiehen hommia tuo vai kuinka? Onko jotain kotikonstia millä hommaa lähestyä? Hieman tätä tapahtui kun auto tuotiin syksyllä Suomeen. "Kovilta" kierroksilta maantieltä kun saapui keskustaan ja kierrokset laski niin pykälät oli samalla tapaa takkuiset.
Samahan se mistä tähän tekniikkaan tutustumisen aloittaa mutta kummajainen tuo ainakin itselle ihan alkajaisiksi on. Niin ja kone on mersun 18,4 litrainen V10 ja vaihteet on 1+7 hidastimella.
Kaikki vinkit otetaan vastaan ennen kuin huoltomiestä hätyytellään..
Lähetetty: 13 Kesä 2007 18:18
Kirjoittaja PekuMAN66
Täällä vähän saman tyyppistä ongelmaa välillä Volvossa. Kun jossakin tilanteessa tyhjäkäynnillä painan kytkimen pohjaan, ei mene vaihteet päälle, mutta kun painan toisesti, voi sitten mennä. Jos ei sittenkään, panen kierroksia koneeseen, sitten painan kytkimen, niin sitten menee normaalisti.
Tutkittuani lähemmin asiaa, kytkimen työsylinterin (tehostimen) männän varressa näkyy kirkasta vartta lian alta enemmän kuin normaali vapaaliike vaatii, eli varsi pääsee palaamaan jossain tilanteessa (tyhjäkäynnillä) liian taakse, en tiedä onko se pelkkä säätöasia, vai pitääkö olla joku vara sinnepäin. Siinä on paikka jouselle joka pitäisi vetää "löysät" varresta kytkimeen päin, mutta ei se silti auttanut kun laitoin siihen jousen vetämään, liekkö liian hento jousi.
Pitäisi saada jostain oikea säätöohje B10M kytkimelle, tai sama taitaa olla B58:ssakin.
Kytkimen toiminta mielestäni on aivan avainasemassa, kuinka miellyttävä autoa on liikutella eritoten ahtaissa paikoissa(ajokokemus huomioon ottaen)...
t. Peku
Lähetetty: 14 Kesä 2007 18:10
Kirjoittaja Jone
Alkaa vika selvitä. Suurin syy taitaakin olla ihan käytön puute. Kytkinlevy tai levyt taitaa olla ruosteen takia jumissa/liikkuvat huonosti akselilla eikä siksi ei pelaa ok. Akselia on melkein mahdoton rasvata ilman kytkimen irroittamista ja sitten on sama jo vaihtaa uudet levyt. Onko kellään havaintoa paljon tuo vaihto voisi maksaa? Nyt kytkin pelaa jo niin että pykälä menee joskus ihan silmäänkin. Tätä ennen kun yritti laittaa pykälää niin auto yritti rynniä eteen päin kun vaan tarjosi pykälälle. Vikaa selviteltiin paikallisen rekkahuollon kanssa ja jatketaan vielä illalla.
Lähetetty: 14 Kesä 2007 18:41
Kirjoittaja Sisu
Saiskohan sieltä kytkimen haarukan kumin välistä kuparirasvaa siihen akselille ??
-Jussi-
Lähetetty: 14 Kesä 2007 19:16
Kirjoittaja KajNyy1
Vanhoissa B10M Volvoissa on rasvanippa tätä akselia varten. Helppo unohtaa voidella!

Lähetetty: 14 Kesä 2007 23:04
Kirjoittaja Jone
Voi itku kun tietäisi josko moinen olisi myös mersussa. Pitää aamulla yrittää udella merkkiliikkeestä.
Ajettiin painetta järjestelmään oman kompuran juurelta löytyneestä venttiilistä ulkoisella kompuralla niin oli helpompi tutkia. Kytkimen pieni työsylinteri tuntuu liikkuvan ääriarvojensa verran vaikka poljin on tosi jäykkä. Sellainen se on ollut aina. Liikerata näkyy pohjasta katsellen ja sieltä yritettiin hieman ruosteen irroitusöljyä tarjota ohuen kovan letkun avulla. Paluupostissa sieltä valui punertavaa mömmöä. Nyt on takki tyhjä eikä jaksa enää rempata vaan pitää mennä aamulla ja yrittää ryskyttää kytkintä josko saisi levyt liikkumaan ja kytkimen pelaamaan. Kytkin ei luista yhtään vaikkakin ottaa melko ylhäällä joten en ole ihan valmis uskomaan että levyt olisi loppu. Siihenkin toki pitää varautua.
Nyt kun auto oli hallissa niin olipa mukava tiirailla sitä siltä kyljeltä joka on ollut seinää vasten koko ajan ja nyt pääsi ensi kertaa avaamaan luukut hyvin ja tutkimaan. Ulkoiselle kompuralle löytyi melko hyvä paikka pikku duunilla omasta takakotelosta jossa auton omaa ilmajärjestelmää ja 2 ajoakkua.
Lähetetty: 15 Kesä 2007 00:15
Kirjoittaja H.Tawast
Lisää uskoa... Meillä tahkottiin kantavaa epämääräisesti toimivaa kytkintä ja paineilmasysteemiä pitkään, Musalaisten avustamana, ja Hanskilta neuvoa kysymyllä, mutta lopullinen toimivuus tuli litralla notkeaa öljyä, ruosteenirroitinta, ja sitkeyttä. Siis tiivisteiden ja o-renkaiden asennuksen jälkeen. Kiitokset asianosaisille.

Lähetetty: 15 Kesä 2007 00:30
Kirjoittaja Jone
Ei auta kun vaan rempata. Mikähän liike siihen tekis eniten hyvää? Luulisi jos sitä saisi nopeasti rämäyteltyä. Tuli mieleen josko ajaisi jarrutestserille ja paukuttelisi siinä niin ei kaikki tavarat ropise irti liitoksistaan sisällä.
Lähetetty: 21 Kesä 2007 00:52
Kirjoittaja Jone
No niin. Taitaa ollakin onnelinen loppu tälle jumitukselle. Kova remppaaminen ja sekopäinen öljyn ruiskiminen sokkona tuotti tulosta. Nyt pykälät menee, mutta yhtä huonosti kun alun alkaenkin mutta kuitenkin ne pelaa. Jos edes talveen tuolla pääsisi. Vastaisuudessa en enää koskaan jätä autoa noin omiin oloihin pitkäksi aikaa. Jarruthan on vielä mittaamatta että saattaa sielläkin ylläri olla. Olen tosin siirtokilvillä nyt rällännyt ja jarrutellut jne ja kaikki tuntuu pelaavan ok.