Alku "investointi"

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Alku "investointi"

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Osaisiko tämän foorumin kokenut väki spekuloida paljonko bussin jarrurmonttiin voi mennä pahimmillaan? Paljonko sellainen tyypillinen perus remppa maksaa?
Olisiko jotain muuta mitä kannattaisi huomioida ajokuntoisessa bussiaihiossa.

Tuossa olisi keikkabusseja kiikarissa, mutten osaa sanoa missä otan suurimman riskin :shock: :

1. Scania 72 - ollut ajossa ja leimassa vielä kuukausi sitten. Takaa toinen ilmapussi pitäis vaihtaa ja jotkut takapalkit murtuneet. Kori on "kantava" peltikori. 1200€

2. Scania 72 - seissyt useita vuosia. Kaasuvaijeri ilmeisesti poikki tms. Leimattu viimeeksi '98 eikä mitään muita tiettäviä vikoja. Mitä käy esim jarruille vuosien seisomisessa? 1400€

3. Sisu 83 - ajettu vuosi sitten Oulusta Helsinkiin. Jarrut huonot. Kori hyvä, mutta muuten ei tietoa. 1450€

4. Volvo 12metriä (varmaankin '70 luvulta) Leimassa 3000€

Tällaisia olen kattonu, ja keikkabussi pitäis saada, vaikkei ookaan oikein rahaa eikä kokemusta busseista.

Kiitos avusta ja hauskoista sivuistanne
- ilari :D
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Itsellä toinen Scania, ja osat olleet edullisia, Volvosta ei kokemusta. Mutta eiköhän tuo katsastettu peli ole varmin vaihtoehto :?: Kukapa niistä osaa sanoa, toivottavasti kokeneemmat kulkurit osaavat antaa jotain neuvoja, mitä kannattaa tarkistaa...
Viimeksi muokannut H.Tawast, 15 Kesä 2007 00:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Sen olen huomannut että aina kun on asiaa huoltoon niin 500€ on aina varattava. Koskee myös jarruja..

Keikkabussia tehdessä on ensin valittava oikea alusta. Jos tavaratilan tarve on iso niin usein tuuppari(kone takana) on huonoin mahdollinen koska rakenteellisesti kone vaatii liian ison tilan että saisi rampin tehtyä takatilaa, Eli mahuri(kone keskellä alla) tai hetku(kone keulilla) tulevat kysymykseen. Silloin taakse saa hyvin tehty rahtitilan kamoille.

Kun kyseessä on rokkitouhut niin melkein hankkisin 2500-4500€ hintaisen Scanian tai Volvon. Kovin eksoottiseen ei toinna lähteä. Vaikkapa Sisu Valmetin koneella voi olla kallis kokemus. Ei millään pahalla Valmettia kohtaan mutta luotettavuudessa näillä kahdella merkillä on ylivoima. Sama koskee uusien ja käytettyjen varaosien saantia sekä sitä että noista kahdesta on jopa tällä foorumilla tarjolla paljon kokemusta, varaosia, käyttöohjeita jne..

Alumiinikori on myös hyvä. Suomessa autot menee äkkiä huonoksi ja siinä on iso homma kun niitä alkaa parsimaan. Jos auto on katsastettu niin moni asia on jo oltava kunnossa vaikka töitä varmaan riittää silti. Auton hintaa lähtisin tutkimaan koneen kunnon, korin kunnon, alustan ja renkaiden kunnon kautta. Kelvollinen rengassarja maksaa jo pari tonnia. Ja renkaiden on oltava ok kun kokemattomampi rokkikuski lähtee tuonne talvikeliin suhailemaan. En ole itse mikään superrahtari mutta se on ihan tuskaa ajaa kun on huonot renkaat. Alustaa ja koria voi tutkia aika hyvin itsekin silmämääräisesti. On paikkoja jonne ei näe mutta hyvän kuvan saa kun ajaa auton montulle. Apurunko voi olla yllätys vaikka pinta autossa näyttäisi olla kunnossa. Koneen kunnon määritys ei tietty aina ole helppoa. Mutta kyllä sen tuntee kun autossa on vääntöä ja sellaista sitkeyttä ja menohalua. Harvoinhan nuo ihan kerralla pamahtaa rikki. Pikku hiljaa kulumalla ja usein taitaa olla vikaa jossain apulaitteessa kuin itse koneessa. Sisustallahan ei taas ole niin väliä kun se puretaan kuitenkin pois ja tehdään mieleisekseen.

Esim. tässä on yksi helevetin hyvä keikkabussi. Vuoden -83 Scania jossa kone keulalla ja korina Lahti 31 alumiinikori. Auto tuli suolaamattomasta pohjolasta ja kunto on mielestäni arvosanalla 9. Ajokilometrejä takana 1 200 000 mutta ei tunnu haittaavan. Pikkuisen kone nöyrtyy kun on 8 ihmistä ja täysi kuorma rokkia takana. Takatila taitaa olla 35m3 eli sinne menee backline, iso klubi PA-ja valot trusseineen. Tämän hankinta hinta oli aikanaan 4500€. Rakentaminen meni kaveriporukalla ja kulut pysyi ihan aisoissa. Nyt autolla on ajettu 2 vuotta ilman isompia ongelmia ja joka viikonloppu se edelleen pyörähtää 2-3 pv kiepauksen tässä maassa. Auton arvo on nyt 8000-9000€
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/th ... hp?album=3

Jos saat tarkempia tietoja mahdollisesta aihiosta niin täältä foorumista saat varmasti apua hankintasi tueksi.
Viimeksi muokannut Jone, 15 Kesä 2007 01:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jykä »

Neuvo 1: Jäitä hattuun. Seuraa tositarina:

Bändi X oli tehnyt muutaman keikan ja päätti käyttää kertyneet rahat bussin hankintaan koska kavereillakin oli bussi. Sanomalehdestä saatiin tieto että isommassa naapurikaupungissa oli käytettyjen autojen kauppiaalla linja-auto myynnissä. Rahat taskussa lähdettiin matkaan ja perillä osoittautui että jobbarilla oli tarjolla puukorinen Kutter 6. Se joka oli joskus ajanut bussia yritti ryömiä auton alle tarkistamaan pohjan kuntoa mutta jobbari veti kaverin lahkeesta takaisin ja sanoi "ei sinne saa mennä". Tästä huolimatta ja koska molemmat osapuolet olivat huomanneet että kysymyksessä on kertakaikkiaan ainutkertainen tilaisuus, raha ja tavara vaihtoivat omistajaa.

Kotona sitten soittajat alkoivat tarkemmin tutkia ostosta ja suunnitella rakentamista ja siinä yhteydessä huomattiin että tavaratilan pohja on läpimätä eikä kestä edes tunkkia. Onneksi auto oli bulldog-mallinen (etuovi etupyörän takana) ja siitä oli helppo kulkea.

Niinpä sisustusratkaisuksi tuli yksinkertainen mutta ainutlaatuinen design: perälle jätettiin 8 istumapaikkaa, siitä eteen saakka penkit poistettiin. Keikalle mennessä bändi istui rinta rottingilla auton perällä keppanat kourassa ja kuskiparka ajoi yksin keulassa, kamojen lainehtiessa siinä välissä pitkin lattiaa.
Jykä
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Vihje 3

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Osta auto suoraan liikennöitsijältä niin saat todenäköisesti paremman pelin. Jobbareille ja maahantuojille päätyvät ne kulkimet jotka eivät ole "myyntikunnossa" vaan menevät vaihdossa uuteen autoon.

Aika on valttia, jos kokemus puuttuu niin käytä vuosi ostamiseen silloin kokemus kerkiää kasvamaan. Kun lähdet koeajolenkille aja katsastusasemalle ja tilaa koekatsastus ja kerro että olet autoa ostamassa. Kerro myös että mihin käyttöön niin voit saada lisää vihjeitä sen sopivuudesta käyttötarkoitukseen. :wink:
http://groups.msn.com/kajnyyssonen/matk ... &PhotoID=8
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jykä »

Muutama rivi juttua lisää:

Mikä on tavarankuljetus-, henkilökuljetus- ja makuupaikkatarve? Pitääko olla iso takaovi ja takapää kattoon asti täynnä vai onko kyseessä humppatrion soittimet ja laulukamat jotka mahtuu takamoottoriautonkin keskitavaratilaan ?

Takaoven tekemisessä on oma vaivansa (varsinkin jos meinaa saada aikaan roiskevesi- ja pölytiiviin) ja kannattaa myös harkita siitä puolta ennen kun alkaa sahaamaan. Riittävän isosta takapään sivuluukustakin roudaus kyllä onnistuu jos ei ole pitkiä trusseja eikä painavia räkkejä jotka vaatii rampit. Ainoastaan kerran on jouduttu korotuttamaan luukkua 10 cm, kun JBL 4550 bassokaiutin ei mahtunut kyljestä sisään (90x90x150cm, > 100 kg) ja riski tuollaisen kohtaamiseen on nykyään melko pieni... Auto oli ainoa pitempään "koeajettu" Scania, malli 86 Kutter 7 korilla. Se oli todella "hetku" eli kova nyökkimään ja alitehoinen.

Lahti 10 kori (se suoratuulilasinen) tavaratilan pohja ei ilmeisesti ole suunniteltu kestämään suurta painoa koska kaverit sai pohjan irtoamaan routamontussa eikä kuormaa ollut edes kovin paljoa. Olikohan se jotenkin niittaamallla kiinni. Tässäkään ei ollut takaovea joten takaosaa ei olisi edes saanut lastattua kattoon asti täyteen.

2 kpl Volvo B57/Lahti 20 olivat sensijaan kestoltaan OK, ei pohja pudonnut eikä ruoste iskenyt. Molemmat olivat peräisin samalta liikennöitsijältä, uusien omistajiensa keikkabussiksi rakentamia ja hinta/laatusuhde hankinnoissa oli hyvä aivan kuten Kaj yllä toteaa.

Eniten tuli ajettua MB 913 pätkällä jossa oli Delta-Planin kori ja erikoisuutena mainittakoon tavaratilan kulkuaukoksi takimmaisen sivuikkunan kohtaan kylkeen asennettu tavallinen pannuhuoneen ovi. Lyhyen mitan vuoksi sänkyosasto jätettiin pois.Tämä on kaikkein polttoainepihein auto, muistaakseni 16 l/100 km oli normaalikulutus.

Tämä ensimmäinen oma "auto" eli Volvo B58 on kulkuominaisuuksiltaan kyllä miellyttävin näistä vastaan tulleista 60-70-luvun laitteista. Johtuu keskimoottoriauton painojakaumasta, ilmajousista, vaihdelaatikon loikkarista ja isommasta tehosta. Keikkakilometrejä on 500tkm+ takana ennen nykyistä eläkevirkaa eikä kuulemma jättänyt kertaakaan välille joten kyllä sille luotettavuudellekin jotakin katetta löytyy.
Jykä
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Kiitos neuvoista :)

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Olisin vielä tarkentanut tuota renkaiden kuntoa. Onko noissa bussirenkaissa joku tietty urasyvyys uutena tms. Mikä on huono rengas. Pinnoitetut saattaa olla ilmeisesti räjähdysarkoja? :roll:
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Eihän ne tietty pinnatut uudelle pärjää mutta "nyrkkisääntönä" että ohjaavalle akselille aina uusi hyvä rengaspari ja taka-akselilla voi sitten olla pinnattuakin.
Vastaa Viestiin