Sivu 1/1
B58 kaksivaihteinen taka-akseli
Lähetetty: 10 Heinä 2007 23:09
Kirjoittaja Lahti32
Mulla on volvossa alunperin ollu toiminnassa peravaihtaja. Joku on joskus sitten poistanut vaihdekepin katkaisijan ja taka-akselille ei mene mitaan putkia tai johtoja tms. Murikan kyljessa on sellainen kumma laatikko, onko se vaihtajan joku osa? Olisi hienoa jos joku kulkureista tietaisi vaihtajan toiminnasta jotain, voisin yrittaa heratella henkiin sen kun sais tekniikasta jotain selville. Toimiiko vaihtaja ilmalla, sahkolla vai kuinka. Tarviiko kytkinta polkea kun vaihtajalla vaihdetaan?
Lähetetty: 11 Heinä 2007 02:03
Kirjoittaja jykä
Monissa B58:ssa vaihtajan vipu on ollut kojelaudassa sojottava tikku vaihdekepin sijaan - omassakin tuo on siirretty ja piuhat vaihdekepille vedetty kojelaudasta pinta-asennuksena. Vaihtaja toimii sähköllä, perämurikassa kuskinpuolella on tuulilasinpyyhkimen moottorin näköinen aparaatti johon tulee vasemman runkopalkin sisältä 2 johtoa ja se kääntää murikasta pilkistävää akselinpäätä asennosta toiseen.
Kytkintä ei ole pakko polkea mutta kyllä sillä voi vähän keventää ylöspäin mentäessä. Alaspäin vaihdettaessa täytyy ensin hellittää veto pois ja antaa sitten lisää kierroksia, pienempi vaihde ei mene ikinä päälle jos painaa kytkimen täysin pohjaan.
B10M:ssä on ilmeisesti pakko käyttää kytkintä ja systeemi muutenkin erilainen, tarkemmin en tiedä kun en ole yhtä läheltä päässyt/joutunut näkemään.
Lähetetty: 11 Heinä 2007 10:41
Kirjoittaja KajNyy1
B10M:ssä tämä vaihtaja on vaihdelaatikossa ja käyttölaitteistona laatikon ulkopuolella kaksi paineilmalla toimivaa sylinteriä.