Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Autoton haaveilija kyselee ja yrittää ymmärtää
Näyttää siltä, että jotkut ovat rakentaneet lattialämmityksiä. Muutapa juttu kiinnostaa...
Mitä nestettä lattiakiertoon laitetaan? Glykolia? Omakotitaloissa kiertää vesi, mutta bussissa se jäätyy...
Millä KANNATTAA lämmittää, jos haluaa hiljasta ja energiatehokasta lämmitystä myös pidempään paikalla ollessa. Moottorin hukkalämpö ajossa
lämmönvaihtimella. Olisiko kaasu käyttökelpoinen toinen lähde ja miten systeemi pitäisi rakentaa, että se olisi "fiksu". Webasto?
Entäs mikäs lattiamateriaali saa kannatusta. Lämmönvaihtelu on kova ja näyttää foorumillakin olevan juttua tuosta.
Vinyylilankun elämisestä ja laminaatista olen täältä lukenut mielipiteitä. Mikä on materiaali, joka on "hieno", kohtuuhintainen (ei välttämättä halpa) ja toimii vaihtelevissa lämpötilaoloissa sekä kestää kosteutta?
Näyttää siltä, että jotkut ovat rakentaneet lattialämmityksiä. Muutapa juttu kiinnostaa...
Mitä nestettä lattiakiertoon laitetaan? Glykolia? Omakotitaloissa kiertää vesi, mutta bussissa se jäätyy...
Millä KANNATTAA lämmittää, jos haluaa hiljasta ja energiatehokasta lämmitystä myös pidempään paikalla ollessa. Moottorin hukkalämpö ajossa
lämmönvaihtimella. Olisiko kaasu käyttökelpoinen toinen lähde ja miten systeemi pitäisi rakentaa, että se olisi "fiksu". Webasto?
Entäs mikäs lattiamateriaali saa kannatusta. Lämmönvaihtelu on kova ja näyttää foorumillakin olevan juttua tuosta.
Vinyylilankun elämisestä ja laminaatista olen täältä lukenut mielipiteitä. Mikä on materiaali, joka on "hieno", kohtuuhintainen (ei välttämättä halpa) ja toimii vaihtelevissa lämpötilaoloissa sekä kestää kosteutta?
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Mä laittaisin lattialämmityksen samalla nesteellä mikä kiertää moottorissakin, tietysti jollain shuntilla pitää rajoittaa sitä lämpöä.
Lämmitykseen diesel tai polttoöljy, nestekaasu on periaatteessa jees, mutta kuluttajille myytävät 11kg pullot on kuitenkin melko pieniä jatkuvaan lämmittämiseen. Tietysti jos auto on sähkössä, niin sähkövastus tai lämpöpumppu on myös vaihtoehtoja. Vesi-ilmalämpöpumppu jolla saisi lattiaan sitä lämpöpumpun lämpöä lienee kuitenkin turhan kallis ratkaisu.
Mä laittaisin lattiaan laminaattia nykydatan valossa. Voihan sinne tietysti laittaa vaikka parkettiakin, mutta aika paljon arempi materiaali se on. Muovimatto kestää tietysti ja kaipa se on ihan nätin näköinenkin kun on laadukas matto ja hyvä asentaja. Myös keraaminen laatta voisi olla kulkurissa yksi mahdollinen vaihtoehto, se on tietysti raskasta, mutta jos se nyt painaa esim 20kg/m2, niin ei sillä kuitenkaan 12m autoon saa kuin sellaisen reilun 500kg, joka ei kulkurissa haise missään. Käytännössä se tuskin painaa tuotakaan, tuskin sitä koko lattiapinta-alaa laatottaisi.
Jos ei ole lattialämmitystä, niin 70-luvun meingillä, voihan sinne laittaa myös kokolattiamaton.
Lämmitykseen diesel tai polttoöljy, nestekaasu on periaatteessa jees, mutta kuluttajille myytävät 11kg pullot on kuitenkin melko pieniä jatkuvaan lämmittämiseen. Tietysti jos auto on sähkössä, niin sähkövastus tai lämpöpumppu on myös vaihtoehtoja. Vesi-ilmalämpöpumppu jolla saisi lattiaan sitä lämpöpumpun lämpöä lienee kuitenkin turhan kallis ratkaisu.
Mä laittaisin lattiaan laminaattia nykydatan valossa. Voihan sinne tietysti laittaa vaikka parkettiakin, mutta aika paljon arempi materiaali se on. Muovimatto kestää tietysti ja kaipa se on ihan nätin näköinenkin kun on laadukas matto ja hyvä asentaja. Myös keraaminen laatta voisi olla kulkurissa yksi mahdollinen vaihtoehto, se on tietysti raskasta, mutta jos se nyt painaa esim 20kg/m2, niin ei sillä kuitenkaan 12m autoon saa kuin sellaisen reilun 500kg, joka ei kulkurissa haise missään. Käytännössä se tuskin painaa tuotakaan, tuskin sitä koko lattiapinta-alaa laatottaisi.
Jos ei ole lattialämmitystä, niin 70-luvun meingillä, voihan sinne laittaa myös kokolattiamaton.
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Samoja asioita olen itsekin miettinyt ja meillä on päädytty näihin:
Lattialämmityksen lämmönlähteeksi paikallaan ollessa jää luultavasti bussin nykyinen Webasto erillisellä polttoöljytankilla (hyvin todennäköisesti kaveriksi tulee myös ns. kiinan ilmawebasto käyttämään samaa PÖ-tankkia), myös ILP on käytettävissä lämmitykseen silloin kun sähköä on tarpeeksi saatavilla.
Lattian pintamateriaaliksi tulee KPH:ta lukuunottamatta joku siisti puukuosinen muovimatto juurikin noiden vinyylilankkujen ja laminaattien lämpölaajenemisongelman vuoksi. Kuten Julekin tuossa totesi, nykyisin hyvien muovimattojen kuosit on ihan nättejä - käytännössä ihan samoja kuin vinyylilankuissa ja laminaateissa. Meillä koiraperheenä pieni pinnan joustokaan saati sitten hyvä kosteudenkesto ei ole yhtään haitaksi (labbiksen juotua kipolta johtaa pois puolen metrin vesivana). Maton lopullinen valinta ja hankintapaikka on vielä auki, Virosta olisi ainakin yksi pakullinen rakennustarvikkeita tarkoitus hakea jossain vaiheessa.
Lattialämmityksen lämmönlähteeksi paikallaan ollessa jää luultavasti bussin nykyinen Webasto erillisellä polttoöljytankilla (hyvin todennäköisesti kaveriksi tulee myös ns. kiinan ilmawebasto käyttämään samaa PÖ-tankkia), myös ILP on käytettävissä lämmitykseen silloin kun sähköä on tarpeeksi saatavilla.
Lattian pintamateriaaliksi tulee KPH:ta lukuunottamatta joku siisti puukuosinen muovimatto juurikin noiden vinyylilankkujen ja laminaattien lämpölaajenemisongelman vuoksi. Kuten Julekin tuossa totesi, nykyisin hyvien muovimattojen kuosit on ihan nättejä - käytännössä ihan samoja kuin vinyylilankuissa ja laminaateissa. Meillä koiraperheenä pieni pinnan joustokaan saati sitten hyvä kosteudenkesto ei ole yhtään haitaksi (labbiksen juotua kipolta johtaa pois puolen metrin vesivana). Maton lopullinen valinta ja hankintapaikka on vielä auki, Virosta olisi ainakin yksi pakullinen rakennustarvikkeita tarkoitus hakea jossain vaiheessa.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Itsellä ei muovimatosta ole oiken missään olosuhteissa kokemusta. Jos alla on esim. koivuvaneri, niin esiintyykö minkäänlaista kupruilua?
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Geekuality kirjoitti: ↑31 Tammi 2019 20:18 Samoja asioita olen itsekin miettinyt ja meillä on päädytty näihin:
Lattialämmityksen lämmönlähteeksi paikallaan ollessa jää luultavasti bussin nykyinen Webasto erillisellä polttoöljytankilla (hyvin todennäköisesti kaveriksi tulee myös ns. kiinan ilmawebasto käyttämään samaa PÖ-tankkia),
Mäkin suunnittelun alunperin noin, mutta tajusin että ei tuossa ole mitään järkeä jos vesikiertokanavat on olemassa. Ne isot alkuperäiset webastot ovat kuulemma melko huonolla hyötysuhteella, ja pirtun äänekkäitä, niin laittaa sen rinnalle jonkun pienitehoisemman hiljaisen vesiwebaston (tai muu valmistaja), ja käyttää patteriverkkoa lämmön jakoon. Kiinan kikottimista on tietysti hankala sanoa, mutta mun tuntuma on että ilmawebastot ovat jopa kalliimpia kuin vesikiertoiset.
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Joo, tuo ison Webaston "huonous" on kyllä sinällään tiedossa, mutta se on jo siellä toimintakuntoisena eikä budjetti anna periksi laittaa ihan kaikkea uusiksi - ainakaan kerralla. Sinänsä ihan hyvä pointti noiden pattereiden suhteen, mutta itse pidän lattian (mukavuus)lämpöä ja vapaampia seinänvieruksia tärkeämpänä kun joka tapauksessa pattereitakin varten joutuisi tekemään putkitöitä koska valtaosa niistä (eli samalla iso osa koko patteriverkosta) jää meillä pois. Etuosaan pöytäryhmien kohdalle varmasti jääkin patterit reunoille, mutta muualla seinänvieruksille tulee niin paljon kaappeja tai muita rakenteita, että lattia- ja ilmalämmitys on omasta mielestä selkeämpi ratkaisu.Jule kirjoitti: ↑02 Helmi 2019 15:32 Mäkin suunnittelun alunperin noin, mutta tajusin että ei tuossa ole mitään järkeä jos vesikiertokanavat on olemassa. Ne isot alkuperäiset webastot ovat kuulemma melko huonolla hyötysuhteella, ja pirtun äänekkäitä, niin laittaa sen rinnalle jonkun pienitehoisemman hiljaisen vesiwebaston (tai muu valmistaja), ja käyttää patteriverkkoa lämmön jakoon. Kiinan kikottimista on tietysti hankala sanoa, mutta mun tuntuma on että ilmawebastot ovat jopa kalliimpia kuin vesikiertoiset.
Ja tosiaan sellainen kiinalainen ilmalämmitin 5-kilowattisena maksaa Euroopasta toimitettuna luokkaa 170 euroa, eli on hyvinkin kustannustehokas ratkaisu - vastaavia nestelämmittimiä ei ole tullut vastaan, joten niiden osalta mentäisiin sitten merkkivehkeisiin joiden hintalappu on sitten tosiaan ihan muuta.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Jätät ne patterit sinne kaappien sisään ja kanavoit niihin (ja pöytäryhmien pattereihin) vähän tietokonepuhaltimia työtää ilmaa lattianrajaan?
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Siis tuleeko sulle sähköinen lattialämmitys?Geekuality kirjoitti: ↑02 Helmi 2019 19:25 Joo, tuo ison Webaston "huonous" on kyllä sinällään tiedossa, mutta se on jo siellä toimintakuntoisena eikä budjetti anna periksi laittaa ihan kaikkea uusiksi - ainakaan kerralla. Sinänsä ihan hyvä pointti noiden pattereiden suhteen, mutta itse pidän lattian (mukavuus)lämpöä ja vapaampia seinänvieruksia tärkeämpänä kun joka tapauksessa pattereitakin varten joutuisi tekemään putkitöitä koska valtaosa niistä (eli samalla iso osa koko patteriverkosta) jää meillä pois. Etuosaan pöytäryhmien kohdalle varmasti jääkin patterit reunoille, mutta muualla seinänvieruksille tulee niin paljon kaappeja tai muita rakenteita, että lattia- ja ilmalämmitys on omasta mielestä selkeämpi ratkaisu.
Ja tosiaan sellainen kiinalainen ilmalämmitin 5-kilowattisena maksaa Euroopasta toimitettuna luokkaa 170 euroa, eli on hyvinkin kustannustehokas ratkaisu - vastaavia nestelämmittimiä ei ole tullut vastaan, joten niiden osalta mentäisiin sitten merkkivehkeisiin joiden hintalappu on sitten tosiaan ihan muuta.
Viitsitkö laittaa vinkkiä mistä tuota lämmitintä saa?
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Ilmaläppäretä saa kiinakaupasta esim Banggood, Aliexpess. $200 > + verot on hintahaarukka. Mikäli vekotin on EU-varastossa kannattaa selvittää, Onko tullattu vai jääkö ostajan kontolle. Joka tapauksessa hinta jää Planaria pienemmäksi.
Banggoodista olen tilannut vuosikaudet kaikkea kitara/electroniikka kamaa ja aina ovat tulleet parille - ei pahaa sanottavaa. Kannattaa valita tuotteita joista on arvioita kirjoitettu. Jotkut diilit ovat liian hyviä ollakseen totta
Banggoodista olen tilannut vuosikaudet kaikkea kitara/electroniikka kamaa ja aina ovat tulleet parille - ei pahaa sanottavaa. Kannattaa valita tuotteita joista on arvioita kirjoitettu. Jotkut diilit ovat liian hyviä ollakseen totta
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
https://www.tori.fi/vi/54337710.htm
Laatulämppäri järkihintaan?
Laatulämppäri järkihintaan?
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Katsoppas kehveliä, aliexpressistä olen tilaillut paljonkin kaikennäköistä krääsää, mutta ei ole tullut mieleen tuollaista sieltä etsiä.Rosvolinna kirjoitti: ↑03 Helmi 2019 13:16 Ilmaläppäretä saa kiinakaupasta esim Banggood, Aliexpess. $200 > + verot on hintahaarukka. Mikäli vekotin on EU-varastossa kannattaa selvittää, Onko tullattu vai jääkö ostajan kontolle. Joka tapauksessa hinta jää Planaria pienemmäksi.
Banggoodista olen tilannut vuosikaudet kaikkea kitara/electroniikka kamaa ja aina ovat tulleet parille - ei pahaa sanottavaa. Kannattaa valita tuotteita joista on arvioita kirjoitettu. Jotkut diilit ovat liian hyviä ollakseen totta
E: Näköjään tuolla aliexpressissä on myös vesilämmittimiä, mutta hintataso on suunnilleen sama kuin binarissa yms halpis koneissa täälläkin.. alvin verran voi säästää jos tulee tullin ohi.
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Sori jos olin epäselvä - ihan nestekiertoista olen suunnitellut. Omat ajatukset/suunnitelmat tuon osalta ovat menneet monelta osin yhtenevästi Lahti32:n projektitoteutuksia mukaillen. Kaikesta tuohon lattialämmityksen putkitukseen liittyvästä säätämisestä (esim. luukut..) huolimatta se tuntuu ratkaisuna paremmalta.
Lämmittimistä muutkin osasi jo vinkkailla, FB:n Puskaparkki-ryhmässä vinkattiin myös eBay jossa noita Euroopasta lähettäviä myyjiä on tuntunut mutuna olevan pikkuisen paremmin. Ja vaikka periaatteessa tullaamattomuus onkin teoriassa mahdollista, itse en ole vielä törmännyt yhteenkään Kiina-myyjään jonka EU-alueelta lähettämiä tavaroita olisi tarvinnut tullata (mm. omaan käyttöön jääneet invertterit olen tilannut Aliexpressistä noin).
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Jos kerran tulee vesikiertoinen LL, niin eihän tossa ilmalämppärissä ole mitään järkeä.
Vaikka kiinalaisem ilmalämppärin saakin 300e halvemmalla kuin vesikiertoisen, niin sinne tarvii sitten rakentaa erikseen ilmalämmityskanavat, jotka ei ole ilmaisia nekään, ja lopputulos on selkeästi huonompi.
Budjetti on vähän turhan tiukalla jos tuo lämmittimien hintaero on ratkaisevassa asemassa.
Vaikka kiinalaisem ilmalämppärin saakin 300e halvemmalla kuin vesikiertoisen, niin sinne tarvii sitten rakentaa erikseen ilmalämmityskanavat, jotka ei ole ilmaisia nekään, ja lopputulos on selkeästi huonompi.
Budjetti on vähän turhan tiukalla jos tuo lämmittimien hintaero on ratkaisevassa asemassa.
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Siis tuo ajatus ilmalämppäristä oli edullisen hintansa vuoksi ihan puhtaasti varsinaisen lämmitysjärjestelmän tueksi/varalle (puskassa mielummin polttoöljystä suoraan kuin aggrella ILP:ille sähköä jauhaen) ja tarvittaessa nopeuttamaan bussin peruslämmöstä asuinlämpimäksi saamista jos lämmittää paikallaan eikä sähköä ei ole saatavilla ILP:in käyttämiseen.
Eli siis sinällään tuo halpislämppäri ei ole budjettikysymys, vaan enemmänkin varautumista ja/tai bonusta mukavuuteen - aikataululla sitten joskus, tuolta osin suunnitelma on tosiaan vielä alustava eikä välttämättä edes toteudu.
Niin ja pari ilmakanavaa on suunnitelmissa muutenkin, pikkuisen IV-koneen perään (Airsec 30).
Eli siis sinällään tuo halpislämppäri ei ole budjettikysymys, vaan enemmänkin varautumista ja/tai bonusta mukavuuteen - aikataululla sitten joskus, tuolta osin suunnitelma on tosiaan vielä alustava eikä välttämättä edes toteudu.
Niin ja pari ilmakanavaa on suunnitelmissa muutenkin, pikkuisen IV-koneen perään (Airsec 30).
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
No nopeaan lämmitykseen se isowebasto on tietysti nopein, eikä tuollaisessa lyhytkestoisessa pikalämmityksessä se suuri kulutuskaan muodostu merkittäväksi tekijäksi. Mä en nyt tiedä mikä se varsinainen lämmitysjärjestelmä sulla on, mutta jokatapauksessa mä pitäisin vesikiertoista polttoainelämmitintä sen ison lämmittimen rinnalla kaikkein järkevimpänä vaihtoehtona.
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Tuommonen 5kw ilma eeberi pitää kurottajan hytin nippanappa +15 asteisena - 20 pakkasessa. Toki eristeitä ei ole nimeksikään mutta ei kyllä lämmitettävää tilavuuttakaan. Joskus oli myös ulkomailta uitetussa rekan veturissa ilmalämmitin ja aika monta kylmää yötä tuli vietettyä. Omilla kokemuksilla unohtasin tuon kokoluokan ilmalämmittimen.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Kyllä viidenkilon ilmalämmittimellä saa bussin lämpimäksi. Imuilma sisältä niin ei tarvitse pakkasilmaa lämmittää kuin kerran. Kattoventtiiliä auki niin ilma kiertää. Tuulilasi on suurin lämmönkuluttaja, siihen foliota päälle niin helpottaa kummasti.
Kokemukseni perustuu 5k raksalämppäriin ja sillä sai bussin lämpimäksi. Eristetty osa lämpeää parilla kilolla viidentoista pakkasessa.
Kokemukseni perustuu 5k raksalämppäriin ja sillä sai bussin lämpimäksi. Eristetty osa lämpeää parilla kilolla viidentoista pakkasessa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Resepti lattiarakenteeseen.
Teräsrunko (laskettu tasaiseksi)
Solumuovi 5mm itseliimautuva
Lattia filmivaneri 15mm
Alushuopa äänieristykseen 2x3mm
Roth Comfort EPS+Al lattialämmityskasetti 20mm
16mm PEX-C putkitus kasettiin kolmeen piiriin
Pintavaneri 12mm havu
Muovimatto tai vinyylilankku.
Lattialämmitys on kytketty patteripiirin jatkoksi siten että menotukin läpi virtaa pattereista jäähtynyt vesi. Menotukin venttiiliä kuristamalla voidaan määrätä lämmön virtausta lattiapiiriin. Paluutukki asennetaan menotukin päälle ja sen ilmausyhteestä viedään pieni letku auton paisuntasäiliöön. Tämä letku vie ilmakuplat pois kierrosta automaattisesti.
Teräsrunko (laskettu tasaiseksi)
Solumuovi 5mm itseliimautuva
Lattia filmivaneri 15mm
Alushuopa äänieristykseen 2x3mm
Roth Comfort EPS+Al lattialämmityskasetti 20mm
16mm PEX-C putkitus kasettiin kolmeen piiriin
Pintavaneri 12mm havu
Muovimatto tai vinyylilankku.
Lattialämmitys on kytketty patteripiirin jatkoksi siten että menotukin läpi virtaa pattereista jäähtynyt vesi. Menotukin venttiiliä kuristamalla voidaan määrätä lämmön virtausta lattiapiiriin. Paluutukki asennetaan menotukin päälle ja sen ilmausyhteestä viedään pieni letku auton paisuntasäiliöön. Tämä letku vie ilmakuplat pois kierrosta automaattisesti.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Meneekö metsään mun suunnitelma?
Teräsrunko laskettu lattian tasalle.
Alapuolelle rahtitilaan ohut vaneri,lähinnä että saa letkuja ja johtoja paremmin kiinni rahtitilan kattoon.
Finfoamit palkkien väliin.
Teräsrungon päälle 30-50mm finfoami.
9mm saneeraus kipsilevy.
12mm lämmitysputkisto ja väleihin 13mm kipsilevyä.
Loput välit tilkitä kipsimassalla.
Päälle 9mm saneeraus kipsilevy.
Päälle esim vinyylilankkua oliko jotain 5mm paksu.
Miinusta se vain että lattiaan saa huonosti kiinni mitään koska joutuu varomaan lämmitys putkia.
Hyvää kipsilevyistä tulisi noin 500kg hyvin varaavaa massaa lattiaan.
Teräsrunko laskettu lattian tasalle.
Alapuolelle rahtitilaan ohut vaneri,lähinnä että saa letkuja ja johtoja paremmin kiinni rahtitilan kattoon.
Finfoamit palkkien väliin.
Teräsrungon päälle 30-50mm finfoami.
9mm saneeraus kipsilevy.
12mm lämmitysputkisto ja väleihin 13mm kipsilevyä.
Loput välit tilkitä kipsimassalla.
Päälle 9mm saneeraus kipsilevy.
Päälle esim vinyylilankkua oliko jotain 5mm paksu.
Miinusta se vain että lattiaan saa huonosti kiinni mitään koska joutuu varomaan lämmitys putkia.
Hyvää kipsilevyistä tulisi noin 500kg hyvin varaavaa massaa lattiaan.
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Riittääkö tuossa 31mm paksussa kipsissä jäykkyys kävelehtiä päällä?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Allehan tulisi 30-50mm finfoami joka kantaa myös.
Kipsilevyn päälle tulis vinyylilankku joka jakaa myös painokuormas.
Sen verran nyt selvityksessä toisella osiolla että miten tuota ruiskutettavaa pu eristettä vois työstää?
Niin vois ruiskuttaa lattian eristyksenki sillä ja se on kyllä käsittääkseni aika kestävää!
Kipsilevyn päälle tulis vinyylilankku joka jakaa myös painokuormas.
Sen verran nyt selvityksessä toisella osiolla että miten tuota ruiskutettavaa pu eristettä vois työstää?
Niin vois ruiskuttaa lattian eristyksenki sillä ja se on kyllä käsittääkseni aika kestävää!
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Mutta sekin on kyllä että jos lattian tasauksen tekis 60cm jännevälillä niin kyllä siinä tukevuutta pitää olla kyn kävelee tai kalusteita istuttaa paikalleen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Ei taida olla kukaan kokeillut kipsilevyn käyttöä autossa. Mielikuva murenevasta lattiasta huonolla soratiellä valtaa ajatukset
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Eli se murenee tärinästä!
Ite mietin kans tuota mutta ajattelin että kun on tavallaan kahden materiaalin välissä lappeellaan niin ei tulisi semmoselle rasitukselle alttiiksi ku pystössä seinässä ollessaan.
Aikakovaa on kuiteski noi ek kyprokit nykyään mutta häätyypä koittaa kysellä alanliikkeistä.
Ite mietin kans tuota mutta ajattelin että kun on tavallaan kahden materiaalin välissä lappeellaan niin ei tulisi semmoselle rasitukselle alttiiksi ku pystössä seinässä ollessaan.
Aikakovaa on kuiteski noi ek kyprokit nykyään mutta häätyypä koittaa kysellä alanliikkeistä.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Nestekiertoinen lattialämmitys? (lattiamateriaali)
Selviittelin hieman tuota cyprokkia lattioissa.
Niitä on varsinaisia lattia cyprokeita joissa lasikuituvahvistus ja se on muutenkin kovempaa ja sen pitäisi kestää paremmin kuin normi cyprokki
Painoahan tolle tulee jotain 500-1000kg niin onkohan tuo sitten liikas?
Siinä suhteessa taas hyvä että tuo paino kyllä taas varaa lämpöä!
Niitä on varsinaisia lattia cyprokeita joissa lasikuituvahvistus ja se on muutenkin kovempaa ja sen pitäisi kestää paremmin kuin normi cyprokki
Painoahan tolle tulee jotain 500-1000kg niin onkohan tuo sitten liikas?
Siinä suhteessa taas hyvä että tuo paino kyllä taas varaa lämpöä!