Hevosvoimat hereille
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Hevosvoimat hereille
Tractor pulling kisoissa juolahti hullun kulkurin mieleen hullu ajatus...... Tuning nuoriso virittaa corollaa..... Voisko tuota linjurin konetta..... Vaikuttaa et tekniikka on ainaki Volvossa niin perinteista ettei siina ole mitaan ihmeellista. Nykyisin tuo sauna ei edes puske kunnon mustaa nasta laudassa joten luulis et pystys ruuvaa pumppua ja turboa. Turbo on kylla semmonen niin perus ettei sita kai paljoa voi muutella? Onko kokemusta aiheesta, niin, ihan huvikseni ja ajankuluksi tuota pohdiskelen. Muistaakseni motokulla oli scania saanu jotain hoitoo kun oli niin pirtee peli minunki kaasujalan alla. Vai onko scaniat aina ollu Volvoja kiukkusempia? Onhan niissa usein suuremmat koneet riippuuhan se koristakin, jone51k,n neoplan ei kylla liikkus mihinkaan jollain pikkukoneella
Tulevaisuus on sähköinen
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Eikun tunaamaan. Nepparissa tuntuu olevan tuota löylyä nyt vähän liikaakin purkamisen jälkeen. Melko sama lähteekö 1.2 vai 3 pykälällä. Nelosellakin lähtee mutta ei "hyvin". Kytkintä säästäen liikkeelle lähden 2. vaihteella ja mäestä ykkösellä vaikka puhti riittää vaikka mihin. 6. pykälällä 80>100km/h kiihdytys on aika tuskaton ja ne harvat ohitukset tuntuvat ihan turvalliselta. Tietty puhtia on kun 97 penkkiä on poissa ja matkustajien max.paino n.6860kg loistaa poissaolollaan.(98x70kg) Toki onhan sinne rakennettukin mutta aikas vähän ne painaa.
Matkavauhtina 80-90 on mukava ja lompakolle ystävällisempi. Viikonlopun jälkeen saa ekat luotettavat laskelmat kulutuksesta. Veikkaus on 26l/100km
Matkavauhtina 80-90 on mukava ja lompakolle ystävällisempi. Viikonlopun jälkeen saa ekat luotettavat laskelmat kulutuksesta. Veikkaus on 26l/100km
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
joo omasta savut vedetty sinne lähelle 3:a. kyllähän tuo kulkee vähän liiankin kanssa... ei kai scanian hevonen sen isompi ole, moottori vain on ehjä ja vedot tallella. vetäähän ne samalla pannulla 60 tonnin junia...
td 100:sia voi tiettävästi herätellä isompitehoisen koneen suuttimilla.
esim 245hv ;seen 285hv koneen suuttimet. (kysy dieselkorjaamosta)
myös suutinpaineet laskee ajan oloon, jolloin savutus lisääntyy ja kulku+ käynnistyvyys huononee
turbon toiminta hiipuu ajan oloon, siivet kuluvat ja huono öljy & kuumana sammuttaminen tekevät karstaa turbon akselille, jolloin se ei enää pyöri herkeästi, viheltää vaan. ahtopaineet
ilmanputsari, etupyörien aurauskulmat, jarrut ei laahaa, oikeat rengaspaineet, ei turhia ilmanvastuksia, rasvattu kardaani, hyvät ja samankokoiset renkaat...
siinä muutamia tuunauskohteita jotka säästää maksamatta juuri mitään
mutta esim alajärven dieselkorjaamo auttaa ammattitaitoisesti polttoainepuolen asioissa ja joku pro-motors tms kuopiossa tekee valtakunnan parhaat turbot..
oppii hupihepo laukkaamaan

td 100:sia voi tiettävästi herätellä isompitehoisen koneen suuttimilla.
esim 245hv ;seen 285hv koneen suuttimet. (kysy dieselkorjaamosta)
myös suutinpaineet laskee ajan oloon, jolloin savutus lisääntyy ja kulku+ käynnistyvyys huononee

turbon toiminta hiipuu ajan oloon, siivet kuluvat ja huono öljy & kuumana sammuttaminen tekevät karstaa turbon akselille, jolloin se ei enää pyöri herkeästi, viheltää vaan. ahtopaineet

ilmanputsari, etupyörien aurauskulmat, jarrut ei laahaa, oikeat rengaspaineet, ei turhia ilmanvastuksia, rasvattu kardaani, hyvät ja samankokoiset renkaat...
siinä muutamia tuunauskohteita jotka säästää maksamatta juuri mitään

mutta esim alajärven dieselkorjaamo auttaa ammattitaitoisesti polttoainepuolen asioissa ja joku pro-motors tms kuopiossa tekee valtakunnan parhaat turbot..
oppii hupihepo laukkaamaan




Voisko Henellä olla jo hieman väljä syöttöpumppu ja nyt sitte se joutuu vähä nosteleen paineita siellä ennen pörähtämistä.
Tuossa tuunaamisessa kannattaa ensin laittaa nuo perustekniikan asiat kuntoon ja sitten siirtyä konepuolelle, niin säästää polttoainekuluissakin.
Jos löylyä tahtoo, niin syöttöpumppu irti ja dieselpajalle. Helppo ottaa ja sen pumpun kun merkitsee pois ottaissa, niin ei mene jako sekaisin. Yleensä pystyy heittään vain puolikierrosta tai sitten ei yhtään. Tuo säätö homma maksaa noin 300€ ja sanoo vain pummpuhemmolle paljonko koneesta tahtoo, niin sen verta ne säätää tulemaan.
Jos on pieni kone ja pienet tehot, niin todennäköisesti on 11mm tapit pumpussa ja silloin kannattaa romikselta hommata 12mm tapeilla oleva pumppu ja laittaa se paikoilleen. Epäilen näissä olevan yleensä Boschin pumput.
Taitaa näissä koneissa olla turbot ilman dumppia, niin syöttöä lisäämällä nousee samalla ahtopaineetkin. Jos tarpeeksi aikoo viritellä, niin kannattaa isontaa turbokin, ettei nouse pakopaineet ja kone kuormitu turhaan. Koska koneessa nousee ulos puhallettava paine samalla, kuin se ahtopainekin. Sopivalla turbolla saadaan tuo hyötysuhde pysymään aisoissa ja koneen lämpökuorma ei kasva.
Ihte oon käyttänyt lähes kaikkien autojen pumput nuilla pajoilla ja protosta otettiin n.300 heppaa pihalle, enempää sen kytkin ei kestäskään.
Tuossa tuunaamisessa kannattaa ensin laittaa nuo perustekniikan asiat kuntoon ja sitten siirtyä konepuolelle, niin säästää polttoainekuluissakin.
Jos löylyä tahtoo, niin syöttöpumppu irti ja dieselpajalle. Helppo ottaa ja sen pumpun kun merkitsee pois ottaissa, niin ei mene jako sekaisin. Yleensä pystyy heittään vain puolikierrosta tai sitten ei yhtään. Tuo säätö homma maksaa noin 300€ ja sanoo vain pummpuhemmolle paljonko koneesta tahtoo, niin sen verta ne säätää tulemaan.
Jos on pieni kone ja pienet tehot, niin todennäköisesti on 11mm tapit pumpussa ja silloin kannattaa romikselta hommata 12mm tapeilla oleva pumppu ja laittaa se paikoilleen. Epäilen näissä olevan yleensä Boschin pumput.
Taitaa näissä koneissa olla turbot ilman dumppia, niin syöttöä lisäämällä nousee samalla ahtopaineetkin. Jos tarpeeksi aikoo viritellä, niin kannattaa isontaa turbokin, ettei nouse pakopaineet ja kone kuormitu turhaan. Koska koneessa nousee ulos puhallettava paine samalla, kuin se ahtopainekin. Sopivalla turbolla saadaan tuo hyötysuhde pysymään aisoissa ja koneen lämpökuorma ei kasva.
Ihte oon käyttänyt lähes kaikkien autojen pumput nuilla pajoilla ja protosta otettiin n.300 heppaa pihalle, enempää sen kytkin ei kestäskään.
Nii ja sitte semmonen asia vielä, että kannattas laittaa ahtopainemittari, jos sellaista ei vielä ole jos aikoo lisäillä syöttöä. Semmonen 2bar tai alle saattas olla lähellä totuutta täydellä vedolla.
Cooleri kannattaa myös ehdottomasti asentaa, jos ei vielä ole. Siitä saa halpoja hepoja ja konekkin tykkää viileestä ilmasta.
Cooleri kannattaa myös ehdottomasti asentaa, jos ei vielä ole. Siitä saa halpoja hepoja ja konekkin tykkää viileestä ilmasta.