Vetokoukku 2000 vuosimallin linja-autoon?
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Vetokoukku 2000 vuosimallin linja-autoon?
Sprintteristä puuttuu vetokoukku. Voiko tuollaisen 2000 vuosimalliin sellaisen tehdä kotikonstein? Valmista pakettia ei löydy, sillä tuossa on jatkoperä. Normaalit pitkän Sprintterin koukut eivät käy.
Mitään rakettitiedettähän tuo ei ole. Palkkia ja sähköliimaa sekä muutama pultti/mutteri. Takaakselin takana on tukeva koritehtaan palkki, josta saa läpipultit helposti asennettua. Kaavailen sellaista A-kirjaimen muotoista tukirankaa. Sakarat tulisivat jousikorvakkeiden tienoolle ja kärki takapuskurin tukirakenteisiin. Koukkujahan saa kaupasta.
Mitään rakettitiedettähän tuo ei ole. Palkkia ja sähköliimaa sekä muutama pultti/mutteri. Takaakselin takana on tukeva koritehtaan palkki, josta saa läpipultit helposti asennettua. Kaavailen sellaista A-kirjaimen muotoista tukirankaa. Sakarat tulisivat jousikorvakkeiden tienoolle ja kärki takapuskurin tukirakenteisiin. Koukkujahan saa kaupasta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Vetokoukku 2000 vuosimallin linja-autoon?
Kysyin vastaavaa kats ins, lähtökohta ostin vetokoukun jossa riittävän suuri D arvo ( siihen vaikuttaa vetauton paino sekä pv paino omassa18 ton pv3,5 ton) , vastus oli jos ei saatavana saa sovituskpl tehdä runko ja koukun väliin. Valojärj suhteen
jäi avoimeksi riittääkö 24 v/ nato vai vaaditaanko 13 piikkinen 12 v muunos ja ha järj pistoke, auton ex bussi rek ha/ matkailuauto.( jos 24 v hyväksytään esim muunnos adapterilla, omissa helppo led valoilla 9-32 v hoitaa sopivuus.
Jos oerävaunussa peruutusvalot ja takasumuvalo onnistuu vain 13 piikkisellä pistokkeella
Oli edullinen koukku osa/ poikittaispalkki muistaakseni johonkin Ford transit ( paripyörämalliin) nähtävästi jäänyt ns
isoerä hyllyyn, nykytiedoilla kaikkine merkkeineen, vaaditaan koukusta ja ns vetopalkista..
Ei suoraa vastausta kysymykseen, mutta epäilen että että vaaditaan just vetolaite tehdasvalmisteinen ...
Kovil sivuilla valmis ( on suljettu ko sivut kun firma koki ??) laskuri D arvoille koukku ja vastaavat tiedot pitää nykyään löytyä pv aisastakin vm? ainakin 2010 jäljeen muistelen omavalmiste vaaditaan tehdasvetoaisa virallisin merkinnöin ( oma rakennutin 2011 siinä puti olla tehdas vetoaisa ja lujuuslaskelma runkoputkien kestävyydelle.
jäi avoimeksi riittääkö 24 v/ nato vai vaaditaanko 13 piikkinen 12 v muunos ja ha järj pistoke, auton ex bussi rek ha/ matkailuauto.( jos 24 v hyväksytään esim muunnos adapterilla, omissa helppo led valoilla 9-32 v hoitaa sopivuus.
Jos oerävaunussa peruutusvalot ja takasumuvalo onnistuu vain 13 piikkisellä pistokkeella
Oli edullinen koukku osa/ poikittaispalkki muistaakseni johonkin Ford transit ( paripyörämalliin) nähtävästi jäänyt ns
isoerä hyllyyn, nykytiedoilla kaikkine merkkeineen, vaaditaan koukusta ja ns vetopalkista..
Ei suoraa vastausta kysymykseen, mutta epäilen että että vaaditaan just vetolaite tehdasvalmisteinen ...
Kovil sivuilla valmis ( on suljettu ko sivut kun firma koki ??) laskuri D arvoille koukku ja vastaavat tiedot pitää nykyään löytyä pv aisastakin vm? ainakin 2010 jäljeen muistelen omavalmiste vaaditaan tehdasvetoaisa virallisin merkinnöin ( oma rakennutin 2011 siinä puti olla tehdas vetoaisa ja lujuuslaskelma runkoputkien kestävyydelle.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Vetokoukku 2000 vuosimallin linja-autoon?
Muistelen että virallisesti pitää olla tehdasvalmisteinen kyseiseen automalliin tarkoitettu koukku.
Mutta, ei koukun asennusta tarvi nykyään muutoskatsastaa. Kuuluu normaalin vuosikatsastuksen tarkistuskohteisiin. Eli jos koukku on sen näköinen että se on aina siinä ollut, ei siitä kukaan tule kysymään mitään..
Mutta, ei koukun asennusta tarvi nykyään muutoskatsastaa. Kuuluu normaalin vuosikatsastuksen tarkistuskohteisiin. Eli jos koukku on sen näköinen että se on aina siinä ollut, ei siitä kukaan tule kysymään mitään..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Vetokoukku 2000 vuosimallin linja-autoon?
Joo kunhan koukku näyttää siltä että on aina siinä ollut ja että siinä on läjä hyväksyntäleimoja ja kilpiä niin katsastus mies on innoissaan
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Vetokoukku 2000 vuosimallin linja-autoon?
Jep. Ainakin tuossa Chevy Astro henkilöautossani meni "kotitehdas"-tekoinen koukku läpi joka leimalla. Tuo koukunrunko oli valmistettu modaamalla takapoikkipalkkia ja yhdistämällä se jonkun vanhemman Astron koukkuhässäkkään. Vähän siinä piti leikata ja hitsata, mutta hieno siitä tuli.
'
Papereissa ei ollut mitään mainintaa vetokyvystä ja en sitä sinne koskaan kysellytkään.
Tuo A-mallinen olisi varmaankin hyvä lähtökohta suunnitteluun. Tukisi samalla tavaratilan lattiaa.
'
Papereissa ei ollut mitään mainintaa vetokyvystä ja en sitä sinne koskaan kysellytkään.
Tuo A-mallinen olisi varmaankin hyvä lähtökohta suunnitteluun. Tukisi samalla tavaratilan lattiaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Vetokoukku 2000 vuosimallin linja-autoon?
Niin eli eikö sinulla siis lue rekisteriotteessa olenkaan massa jaruitta ja jarruin? Ei kai silloin saa vetää ollenkaan kärryä?
Ja vielä alkuperäiseen, eikös se ole niin että saat hitsata sen koukku telineen kasaan mutta se pitää pultata kiinni auton runkoon että sitä ei saa hitsata?
Ja vielä alkuperäiseen, eikös se ole niin että saat hitsata sen koukku telineen kasaan mutta se pitää pultata kiinni auton runkoon että sitä ei saa hitsata?
Re: Vetokoukku 2000 vuosimallin linja-autoon?
Mun tietääkseni myös auton käyttöohjekirjassa jos lukee vetopainot, niin sekin käy tiedoksi. Ei noita vetopainoja tietääkseni ole aina rekisterotteessa - eihän koko rekisteriotetta ole aina.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Vetokoukku 2000 vuosimallin linja-autoon?
Ei siinä lue vetopainoista mitään - koripaja on uutena rekisteröinyt sen ilman koukkua, mutta vastaavia olen koukullisena ajanut. Inssiinkin tuollaista lainasin. Otteessa on maininta oppaanpenkistä ja renkaiden koosta.
Koukkuhässäkkä tulee kyllä pulteilla kiinni runkoon. Samaan tapaa kuin tuossa Astrossa. Siitä piti jotain kulmaa leikellä pois palkin päästä, jotta sain kotitehdastekoisen mahtumaan.
Linja-autoissa on paperinen rekisteriote tai ainakin tuohon sellainen postissa tuli, kun Traficom oli päivän pari rekisteröintiä ja liikennekäyttöönottoa mutustellut.
Koukkuhässäkkä tulee kyllä pulteilla kiinni runkoon. Samaan tapaa kuin tuossa Astrossa. Siitä piti jotain kulmaa leikellä pois palkin päästä, jotta sain kotitehdastekoisen mahtumaan.
Linja-autoissa on paperinen rekisteriote tai ainakin tuohon sellainen postissa tuli, kun Traficom oli päivän pari rekisteröintiä ja liikennekäyttöönottoa mutustellut.
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 26 Loka 2019 20:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Vetokoukku 2000 vuosimallin linja-autoon?
Voi muuten johtua myös tuosta että on linja-auto. Ei meidän täysikokoisessa kuorma-autossa lukenut ennen peräkärrystä mitään. Kun käytiin uudet massat hakemassa, otteeseen tuli samalla merkintä suurimmasta sallitusta yhdistelmän kokonaismassasta, joka on suoraan moottoritehosta jaettu.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Vetokoukku 2000 vuosimallin linja-autoon?
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
Tuolta pykälä 32a, siellä on nuo massat selitetty. Näitä lakisääteisiä massoja voidaan _pienentää_ rekisteriotteessa, mutta jos mitään ei lue niin nuo finlexin maksimit pätee.
Tuolta pykälä 32a, siellä on nuo massat selitetty. Näitä lakisääteisiä massoja voidaan _pienentää_ rekisteriotteessa, mutta jos mitään ei lue niin nuo finlexin maksimit pätee.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Vetokoukku 2000 vuosimallin linja-autoon?
Linjuriin tai matkailuautoon (ei tupperi) kytkettävän peräkärryn maksimipainot on osapuilleen 750/3500kg. Jarruton kärry on puolet auton omamassasta jos ei toisin otteessa lue. Ja jos vetoauton kokonaismassa on yli 3500kg. Niin kärryä saa olla sen 3500kg.
Linja-autoon ei saa kytkeä puoliperävaunua.
M-luokan ajoneuvon (henkilöauto tai bussi) yhdistelmämitta saa olla max.18,75metriä, mutta jos vetäjä onkin rekisteröity erikoisautoksi , niin 20,75 metriä. Tämä siis keskiakseliperävaunulla.
Ei ole helppoa tämä.
Linja-autoon ei saa kytkeä puoliperävaunua.
M-luokan ajoneuvon (henkilöauto tai bussi) yhdistelmämitta saa olla max.18,75metriä, mutta jos vetäjä onkin rekisteröity erikoisautoksi , niin 20,75 metriä. Tämä siis keskiakseliperävaunulla.
Ei ole helppoa tämä.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Vetokoukku 2000 vuosimallin linja-autoon?
18,8m on näillä ylityksillä ja akseliväleillä ihana peruutella ruutuun, etenki pimeessä sateella. Mut en tietenkään voi sitä mitenkään tietää, ku maksimihan on 18,75.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Vetokoukku 2000 vuosimallin linja-autoon?
Tuollainen tuli tilattua omalta sivupersoonaltani. Sivuhahmo tutkii kuvia ja antaa tarjouksen. Kolmas sivupersoona lähtee hankkimaan tarvikkeet.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Vetokoukku 2000 vuosimallin linja-autoon?
Nyt alkaa kuulostaa siltä että tuo on kohta tuotantolinjalla
-
- Kuski
- Viestit: 30
- Liittynyt: 10 Heinä 2015 23:46
- Truck: MB508 1978/87
- Location: Kaakkois-Suomi
Re: Vetokoukku 2000 vuosimallin linja-autoon?
Itse päivittäisin 4mm seinämävahvuudelle. Esim 60x40x4.
Metripaino toki nousee 3,3kg -> 5,5kg/m, rakenteiden kestävyys paljon enemmän.
IKH:lta pultit M12 10.8 gradea, tuolla pulttimäärällä hintakaan ei karkaa.
Metripaino toki nousee 3,3kg -> 5,5kg/m, rakenteiden kestävyys paljon enemmän.
IKH:lta pultit M12 10.8 gradea, tuolla pulttimäärällä hintakaan ei karkaa.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Vetokoukku 2000 vuosimallin linja-autoon?
Jep - pitää tarkistaa - saattaa tuo tähtitaivastallin kanki ollakin tuolla 4mm seinämällä. Tuo pulttien päivittäminen on hyvä vinkki.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 194
- Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
- Truck: 9700 B12B
- Location: Koli
- Member id: 438
Re: Vetokoukku 2000 vuosimallin linja-autoon?
Oisko kuka laittanu 9700 b12b carruksen perään vetokoukkua?
Puskurin takapuolella poikkirauta, johon vois harkita kiinitystä.
Samalla vois nakertaa skootteritelineen pois pois irroitettavan.
Hyviä vinkkejä, kiitos!
Puskurin takapuolella poikkirauta, johon vois harkita kiinitystä.
Samalla vois nakertaa skootteritelineen pois pois irroitettavan.
Hyviä vinkkejä, kiitos!
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin!