Ohjaossimpukan öljyvuoto

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
apoi
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Tammi 2014 21:36
Location: Janakkala

Ohjaossimpukan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja apoi »

Ongelmana öljyvuoto ohjaussimpukassa. Potilaana B10M -95. Onkohan tuossa joku tyypillinen kohta, mistä vuotaa? Vähän epäilyttäisi alaspäin törröttävän akselin tiivisteet. Kuinkakohan olisi vaihdettavissa ja löytyiskö räjäytyskuvaa. Ainakaan Onnin autosta ei löydy moisia tiivisteitä.
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Ohjaossimpukan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Yleensä rupeavat vuotamaan siitä rattiakselin stefasta. Voi toki vuotaa muualtakin. :lol:
Volvolta saa ostettua tiivistesarjan.
Pystyyhän nuo tiivisteet vaihtamaan ihan itsekkin, mut jos epäilyttää, niin en suosittele.
On kuitenkin aika monimutkainen laite ja väärin kasattuna voi aiheuttaa "tilanteita" :idea:
Monesti se ohjaustanko on aika lujaa kiinni sektoriakselissa, ei irtoa ihan pienellä ulosvetäjällä.
Ja pöydälle se on saatava sieltä autosta. Paikallaan ei onnistu.
Mut jos on työkalut ja edes vähän ammattitaitoa, niin ihan tehtävissä on.
Ehkä turvallisin (mutta ei halvin) vaihtoehto on irroittaa simpukka ja lähettää se vaikka tuonne korjattavaksi: https://www.zfcenter.fi/huolto
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ohjaossimpukan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Myös letkut/ putkiliitoksen mahd vuotokohtia.

Just tuo ohjausakselinstefan voi vaihtaa, muuta ei oikeastaan saa tehdä ( eikä osia myytävänä ole), tai vaihtaa käytetyn tehostimen esim. Jos vaihtaa ohj tehostimen kannattaa tarkistaa ohjauspyörä kierrokset, ulkoisesti samannäköisiä (vuosien varrella on ratti kirerroksia ja ohjauspyörän halkasijoita muuteltu , jos esim vanha ohjaus pyörän korvaa pienemmällä tehostimen mennessä epäkuntoon ohjausvoima on suurempi kuin sallittu, tulee viimmeistään vastaan jos sattuu tutkittava
kolari, kannattaa miettiä muutos ennen vaihtoa ..pieni ohjauspyörä/ kierroksia enemmän, iso ohjp/ kierroksia vähemmän, jos autossa hätä ohjaus järj=vaiht pumppu voi poiketa em , esim mersu/ man noita ollut jo vanhemmissa).

Ohjausakselin( rattiakseli) stefa vaihtaessa ”irtoaa painelaakeri”; puhtaus 1. , akselista kannattaa puhdistaa ruoste ja muu
hiomaparilla ettei uusi tiiviste vioitu asennettaessa.(O rengas+ stefa paketissa)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ohjaossimpukan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Jule »

Bonuksena siellä voi olla myös sisäinen vuoto, ja tunkee ulos juorureijästä.
Avatar
apoi
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Tammi 2014 21:36
Location: Janakkala

Re: Ohjaossimpukan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja apoi »

zfcenter ei huolla enään, kun eivät saa varaosia valmistuksen siirryttyä Boschille. Täytynee tutkia tarkemmin vuotokohtaa. Missäköhän päin tuo juorureikä sijaitsee?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Ohjaossimpukan öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

apoi kirjoitti: 05 Marras 2019 21:47 zfcenter ei huolla enään, kun eivät saa varaosia valmistuksen siirryttyä Boschille. Täytynee tutkia tarkemmin vuotokohtaa. Missäköhän päin tuo juorureikä sijaitsee?

Olis varmaan ollut kallis huolto, löytynee noita B- osanakin, ainakin kuorma auton tehostimia oli yhdessä purkaamossa
iso kasa, sanoi ettei tarpeita yleensä kestää auton elinkaaren.

Tuo vuotoreikä? uusi asia, tarkoittais että työsylinterinpaineet vuotais mekaaniselle puolen?
,,en löytänyt kuvaa oletettavasti sektoriakselin alueella ?
Vastaa Viestiin