MB 412D - taka-akselin kuvat ja miten pääsee käsijarrukenkiin käsiksi
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
MB 412D - taka-akselin kuvat ja miten pääsee käsijarrukenkiin käsiksi
Heissan.
Sininen sukkulani kaipaa vierihoitoa seisontajarrun tienoolta. Sattuisko jollain olemaan räjäytyskuvaa tuosta paripyörätaka-akselijarruhässäkästä. Vehkeessä on ABS-levyjarrut + rummuilla vaijerivetoinen kässäri.
Tai kokemusperäinen kirjallinen purkukuvauskin helpottaisi remppaa.
Sininen sukkulani kaipaa vierihoitoa seisontajarrun tienoolta. Sattuisko jollain olemaan räjäytyskuvaa tuosta paripyörätaka-akselijarruhässäkästä. Vehkeessä on ABS-levyjarrut + rummuilla vaijerivetoinen kässäri.
Tai kokemusperäinen kirjallinen purkukuvauskin helpottaisi remppaa.
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 17 Touko 2020 18:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 49
- Liittynyt: 09 Elo 2013 12:23
- Truck: Bedford rl, dp ss mb
- Location: lohja
- Member id: 251
Re: MB 412D - taka-akselin kuvat?
http://mb-teilekatalog.info tuolta vois kuvia löytyy.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: MB 412D - taka-akselin kuvat?
Mitämitä? Meblerin käsijarru tehoton?!? Nevöhööd
Se on jonku aivottoman taikinan suunnittelema systeemi. Opettele se nyt kerralla hyvin ku joudut ne kuitenki joka ikiseen katsastukseen rakentaa uusiks
Se on jonku aivottoman taikinan suunnittelema systeemi. Opettele se nyt kerralla hyvin ku joudut ne kuitenki joka ikiseen katsastukseen rakentaa uusiks
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: MB 412D - taka-akselin kuvat?
Joo - on siinä jarrurummussa kehällä jotain reikiä, josta säätäjää voi mahdollisesti ronkkia. Taidan kuitenkin avata koko takanavan niin saa paremman käsityksen koko keksinnöstä.
Käsijarrun merkkivalo toimii ainakin ja vaijerit näyttävät suhteellisen uusilta. Viime vuoden leimalla oli bussi saanut toruja seisontajarrun tehottomuudesta.
On se niin hassu, kun tuossa on tollaiset 15" legoauton renkaat - pelkää rikkovansa kaiken, kun bussi-asenteella hyökkää vikakohteeseen
Mebler - the brake of the development
Käsijarrun merkkivalo toimii ainakin ja vaijerit näyttävät suhteellisen uusilta. Viime vuoden leimalla oli bussi saanut toruja seisontajarrun tehottomuudesta.
On se niin hassu, kun tuossa on tollaiset 15" legoauton renkaat - pelkää rikkovansa kaiken, kun bussi-asenteella hyökkää vikakohteeseen
Mebler - the brake of the development
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: MB 412D - taka-akselin kuvat?
Löytyykö keneltäkään MB 412D tuplapyörätaka-akselin räjäytyskuvia? Netissä on yksipyörä/puoli mallivideoita, mutta ei löydy tuplien hajotusta.
Kengät on ostoskorissa ja Mese pitäisi saada pysymään pihassa ilman kiiloja.
Kengät on ostoskorissa ja Mese pitäisi saada pysymään pihassa ilman kiiloja.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- jomi609
- Tosi harrastaja
- Viestit: 177
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
- Truck: MB 609 kasten
- Location: Salo
- Member id: 024
Re: MB 412D - taka-akselin kuvat?
YouTubessa "Puutukkuri" laittoi takajarrut Mersuun . Tämä kaveri vaikuttaa Kirkkonumella , on monen näköstä toimintaa .
Viimeksi muokannut jomi609, 01 Touko 2020 10:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: MB 412D - taka-akselin kuvat?
Kiitos - pitää kooklata "Puutukkuri"-videot. Uudet jarrukengät ovat jo vänkärin penkillä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: MB 412D - taka-akselin kuvat?
Jep - sieltähän se ohjevideo löytyy. Napa pihalle ja kenkää sisään. Taisi löytyä uusi seurattava kanava...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: MB 412D - taka-akselin kuvat?
No niin - käsijarrun tehottomuusongelmaa ryhdyin ratkomaan. Syy selvisi parin tunnin purkamisen jälkeen. On muuten lähes tekemätön paikka tuo jarrulevyn irroitus huonoilla työkaluilla vesisateessa. Onneksi löytyi kätköistäni iso ulosvetäjä, jolla sain tuon rengaspulttikehän irtoamaan. Ei ole ilmeisesti aikoihin irroitettu.
No jarrylevy-rumpu yhdistelmä irtosi sen jälkeen helposti, kun vähän parin kilon moskalla kutitteli. Syy parkkijarrun tehottomuuteen paljastu välittömästi, kun päivänvalo pääsi kohteeseen. Kiristäjä oli juuttunut lyhimpään asentoonsa. Kengät eivät ylettäneet rummun pintaan
Kiristäjä ruuvipenkkiin ja jengojen puhdistus + rasvaus. Nyt toimii ja kiristää. Palikat takaisin ja toinen puoli sai jarrut eikä aikaa mennyt kuin kolme tuntia. Ihminen on oppivainen, toinen puoli meni tunnissa.
Eli MB 412D napaa ei tarvitse irroittaa känkkäsäätöä varten - toimivalla kiristimellä tuo olisi onnistunut hammasharjalla jarrurummun tarkastusreijästä.
Jätin vanhat kengät akselille, koska pintaa oli lähes täydet. Oli ilmeisesti edellinen asentaja vääntänyt kiristimen pohjaan ja toivonut, että luonto hoitaa - ei hoida.
Kuriositeettina mainittakoot - vetarin napa ei irtoa linkkarilla. Pitää olla jokin spesiaali avain tuohon akselin mutteriin - kai sen joku voisi MacGyver syömäpuikoilla avata. Minulta jäi jengat suoristamatta, sillä känkän pystyy elvyttämään laakeria avaamatta. Jousien vaihto voi olla tekemätön paikka - kiristäjän saa sain irti ja tungin ruuvarin pitämään pakan nipussa.
No jarrylevy-rumpu yhdistelmä irtosi sen jälkeen helposti, kun vähän parin kilon moskalla kutitteli. Syy parkkijarrun tehottomuuteen paljastu välittömästi, kun päivänvalo pääsi kohteeseen. Kiristäjä oli juuttunut lyhimpään asentoonsa. Kengät eivät ylettäneet rummun pintaan
Kiristäjä ruuvipenkkiin ja jengojen puhdistus + rasvaus. Nyt toimii ja kiristää. Palikat takaisin ja toinen puoli sai jarrut eikä aikaa mennyt kuin kolme tuntia. Ihminen on oppivainen, toinen puoli meni tunnissa.
Eli MB 412D napaa ei tarvitse irroittaa känkkäsäätöä varten - toimivalla kiristimellä tuo olisi onnistunut hammasharjalla jarrurummun tarkastusreijästä.
Jätin vanhat kengät akselille, koska pintaa oli lähes täydet. Oli ilmeisesti edellinen asentaja vääntänyt kiristimen pohjaan ja toivonut, että luonto hoitaa - ei hoida.
Kuriositeettina mainittakoot - vetarin napa ei irtoa linkkarilla. Pitää olla jokin spesiaali avain tuohon akselin mutteriin - kai sen joku voisi MacGyver syömäpuikoilla avata. Minulta jäi jengat suoristamatta, sillä känkän pystyy elvyttämään laakeria avaamatta. Jousien vaihto voi olla tekemätön paikka - kiristäjän saa sain irti ja tungin ruuvarin pitämään pakan nipussa.
- Liitteet
-
- ruuvarirotipala.jpg (98.11 KiB) Katsottu 7191 kertaa
-
- jarrulevymahtuuulos.jpg (114.38 KiB) Katsottu 7191 kertaa
-
- kiristysunitti.jpg (97.21 KiB) Katsottu 7191 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun