Sivu 1/1

Ilmakaavio B9m?

Lähetetty: 01 Loka 2020 17:04
Kirjoittaja AriW
Olisiko jääny mieleen esim. sivustoa mistä löytyisi lähinnä jousituksen ilmakaaviota Volvoon? -86 B9M
Kympissä sama kuva,veikkaan.

Re: Ilmakaavio B9m?

Lähetetty: 02 Loka 2020 00:03
Kirjoittaja BussMAN
Ei ollut omassa mapissa , tuossa jos oikein muistan ilmapuoli hyvin samma kuin B58 , lukkunottamatta jousirakenteita
tuon aikakauden järj oli lähes sähkötön ( lisävarusteita lukuun ottamatta : esim niiaus , tilapäis tasonnosto/( lasku) kokoauto tai akselikohtainen .)
Periaatehan on sama kuin seuraavan sukupolven sähkötasovennttiliautoissa = tasoventiilit takana 2 kpl ja edessä 1 kpl, etupäässä vain Korkeudensäätö , takaa korkeus/ sivusuunnan kokoautoon., nämä varmaan oli tuttuja ennestään.

B10/9 M sama auto lähinnä moottorin tehoerot , ((joitain varusteita ja perävälityksiä , vaiht voi olla erona.))


Kerro häiriö voi löytyä ehdotuksia asiantuntijoilta...( omat tiedot 80/90 luvulta ,” vähän on enää tallessa”)

Re: Ilmakaavio B9m?

Lähetetty: 03 Loka 2020 20:57
Kirjoittaja Jule
B9M oli kai jonkinlainen perusvarustelutaso. Jos halusi jotain extraa laitteesta tuli b10m.

Re: Ilmakaavio B9m?

Lähetetty: 03 Loka 2020 21:25
Kirjoittaja BussMAN
13A39C19-F2F8-4292-8D2A-1CCA531F004B.jpeg
13A39C19-F2F8-4292-8D2A-1CCA531F004B.jpeg (63.77 KiB) Katsottu 6992 kertaa
DA6C2BED-2B31-4F83-AB3F-7A75BB9F01E7.jpeg
DA6C2BED-2B31-4F83-AB3F-7A75BB9F01E7.jpeg (133.45 KiB) Katsottu 6992 kertaa
Tuollaiset kuvat löytyi, esim yksinkertaisin tasonnosto oli etutasoventiilin tunnnistin varressa pieni ilmasylinteri jolla ” häirittiin/ muutettiin perus asetusta” , tuota rakennettiin jälkikäteenkin kun tuli tarve ..

Re: Ilmakaavio B9m?

Lähetetty: 11 Maalis 2021 17:12
Kirjoittaja Team-Voltaren
Mikä olisi ratkaisu tuon takajousituksen "tyhjentämiseen" kuormauksen/lastauksen helpottamiseksi? Koeaudassa on valmiina jo tuo korotuksen katkaisin. Takaluukku on jo valmiina, mutta sisään/ulos pääsy olisi helpompaa jos saisi vielä puskurin lähemmäs tonttia.

Re: Ilmakaavio B9m?

Lähetetty: 11 Maalis 2021 20:06
Kirjoittaja Rosvolinna
Siellä on molemmille puolille omat korkeudensäätöventtiilit. Y-haara magneettiventtiilin niiden syöttöputkeen. Jännite pois = piiri kiinni, jännite päällä = tyhjennys. Samalla logiikalla niiaus toimii tuossa B10M autossani. Päävirrat kun laittaa pois niin keula nousee hetkeksi. Tällä kytkennällä ei voi unohtaa niiausta päälle ainakaan kovinkaan helposti. On siinä kirkas merkkivalo taulussa varoitukseksi kuskille.

Re: Ilmakaavio B9m?

Lähetetty: 11 Maalis 2021 20:32
Kirjoittaja Team-Voltaren
Kiitos nopeasta vastauksesta. Ymmärsinkö oikein, eli siitä "korotuskytkimestä" vain piuhat yhteen? Löytyisköhän tohon oikein kaksitoiminen katkaisin tilalle Volvolta (tai joltain alihankkijalta jokaa niitä tekee)??

Olen huomannut, et takapää laskeutuu ehkä vrk aikana, kun pääkatkaisimet akuista on "auki", mutta ei se silloin laske riittävän nopeasti purkausta/lastausta varten ja siinä puuhassa ois kiva olla sähköt kytkettynäkin.

Re: Ilmakaavio B9m?

Lähetetty: 11 Maalis 2021 21:48
Kirjoittaja Rosvolinna
adita.fi - sieltä saa nappuloita tauluun.

Jonkun venttiilin tuohoin takapäähän tarvitsee. Voihan se olla käsikäyttöinen samaan tyyliin kuin ovissa.

Kannattaa tehdä homma ajatuksella. Ei tee autolle hyvää ajaa jouset tyhjinä.

Re: Ilmakaavio B9m?

Lähetetty: 11 Maalis 2021 22:56
Kirjoittaja BussMAN
Rosvolinna kirjoitti: 11 Maalis 2021 20:06 Siellä on molemmille puolille omat korkeudensäätöventtiilit. Y-haara magneettiventtiilin niiden syöttöputkeen. Jännite pois = piiri kiinni, jännite päällä = tyhjennys. Samalla logiikalla niiaus toimii tuossa B10M autossani. Päävirrat kun laittaa pois niin keula nousee hetkeksi. Tällä kytkennällä ei voi unohtaa niiausta päälle ainakaan kovinkaan helposti. On siinä kirkas merkkivalo taulussa varoitukseksi kuskille.
[/quote

Tarkennetaan tasoventiilin ja jousien väliseen putkeen ko venttiili.

Re: Ilmakaavio B9m?

Lähetetty: 12 Maalis 2021 09:08
Kirjoittaja Rosvolinna
Tällöin tarvitsisi kaksi venttiiliä. Syöttöputkeen laittaessa pärjäisi yhdellä.

Tämä on ihan teorian tasolla, en ole siis tuollaista autooni laittanut.

Re: Ilmakaavio B9m?

Lähetetty: 12 Maalis 2021 11:11
Kirjoittaja BussMAN
Rosvolinna kirjoitti: 12 Maalis 2021 09:08 Tällöin tarvitsisi kaksi venttiiliä. Syöttöputkeen laittaessa pärjäisi yhdellä.

Tämä on ihan teorian tasolla, en ole siis tuollaista autooni laittanut.
Tuolla ventt sijoituksella jouset tyhjenee vain vuotojen kautta vai oonko ymmärtänyt väärin? Tasoventiili läpi jousille ilma
kulkee vain jos taso laskenut tai poistaa jos ylisäädetyn , on aikaa kun tuontyypin tasoventt opskellut, nyt pitää
sähköisiin alkaa perehtyä.

Re: Ilmakaavio B9m?

Lähetetty: 12 Maalis 2021 11:26
Kirjoittaja motoku
jos oikein yksinkertaisen haluat niin vedät säkille menevän putken sinne takatilaan ja laitat 2 peräkkäistä hanaa, joista ensimmäisellä suljet linjan ja toisella avaat säkki-ilmalle pääsyn vapauteen.

siitä viritelmästä mikään autossa ei sekoa eikä ilmaltakaan oikeastaan kannata kysyä, haluaako se olla putkessa 1 vai 6 metriä.

hanat on siellä, missä puskurikin uhkaa murskaantua ja jos paat kummallekin puolelle omat hanat niin saat kallistettua autoa jonkun verran.

Re: Ilmakaavio B9m?

Lähetetty: 12 Maalis 2021 15:14
Kirjoittaja Rosvolinna
BussMAN kirjoitti: 12 Maalis 2021 11:11 Tuolla ventt sijoituksella jouset tyhjenee vain vuotojen kautta vai oonko ymmärtänyt väärin? Tasoventiili läpi jousille ilma
kulkee vain jos taso laskenut tai poistaa jos ylisäädetyn , on aikaa kun tuontyypin tasoventt opskellut, nyt pitää
sähköisiin alkaa perehtyä.

Aivan - tuota en tullut ajatelleeksi. Tasoventtilit ovat kiinni-asennossa. Siis kaksi venttiiliä tarvitsisi.

Re: Ilmakaavio B9m?

Lähetetty: 13 Maalis 2021 09:12
Kirjoittaja joope
Salhydro.fi
Salhydro.fi
Tuo toiseksi ylin venttiili ois hyvä siihen ilmapussien tyhjennykseen.
Ei tarvitse muita venttiileitä...
Eli kun laitetaan letkun väliin seuraavasti niin pelaa:
- Puukolla ilmajousitukselle menevä letku poikki
- Tasonsäätöventtiililtä tuleva paikkaan 1
- 2 paikasta lähtee ilmapusseille
- 3 paikkaan letkua reilu metri niin ei roiskevedet mene venttiiliä pilluuttamaan

Sähköttömänä toimii niin kuin ennenkin, 1-2 linja on auki!
Kun kytketään sähkö kelalle, niin paikka 1 sulkeutuu, eli tasonsäätöventtiililtä tuleva ilma ei pääse mihinkään.
Paikasta 2 (ilmapusseilta) tuleva ilma purkautuu paikkaan 3 (poistoletku) ja se puoli autosta laskeutuu alas...
Näitä venttiileitähän pitää olla takapäässä molemmille puolille omat!

Kun venttiilistä loppuu sähkö niin se palaa alkuperäiseen asentoon eli 1. ilma menee 2. ja homma jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunut :) alustahan on tällöin alhaalla ja tasonsäätöventtiili täyttää piirit!

Re: Ilmakaavio B9m?

Lähetetty: 13 Maalis 2021 14:41
Kirjoittaja Team-Voltaren
Jepjep. Aiemmin jo pähkäiltiin, et "syöttöputkeen" vain ns. kolmitieventtiilit, manuaalisesti käytettävät siis. Samalla semmoinen tukkii syötön ja laskee pussit tyhjiksi. Paikkakin on valmiina, kun tää on Xkirjakaappi, jossa keskiovi ja sen takapuolella poistetun wc:n "monttu". Montun seinän läpi vipuset joista helppo käännellä, venttiilit jää siis putkineen montun seinän rungon puolelle. Poistoletkut voi vetää myös montun puolelle, niin "suhinat" jää varoituksena sisälle ja letkut pysyy puhtaina.

Kiitos hyvästä Infosta kaikille