Bussin alle ryömiminen ja turvallisuus

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Bussin alle ryömiminen ja turvallisuus

Viesti Kirjoittaja seepra »

Olen tässä pähkäillyt, että olisi hyvä katsella bussin alle jossain välissä. Auto on siis Lahti Eagle 451 ja alusta on Volvo B10M. Kuitenkin, autot ovat autoja eikä niiden alle uskalla mennä ellei ole tehnyt ensin vaadittavia turvallisuustoimia. Miten olette varmistaneet, että jos menette auton alle, koko auto ei tule syliin ilmapussin puhjetessa tai muussa yhteydessä?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Bussin alle ryömiminen ja turvallisuus

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Itse käytän hirsitalosta yli jääneitä hirsiä, joku toinen käyttää vararengasta. Pääasia on että käytettävän esineen pohjapinta on niin iso ettei mene asfaltista/pihasta/lattiasta läpi jos bussi/kuorma-auto putoaa siihen. Tämä on sitten eri asia kuin se että tunkilla tms nostetaan renkaanvaihtoa tms varten, kuormat hieman eri luokkaa. Tietty tuen kannattaa olla myös sellaisessa kohdin että ajoneuvolle aiheutuu mahdollisimman pieniä vaurioita.

Itse yleensä pyrin laskemaan ajoneuvon tuelle jo valmiiksi, jolloin se ei voi pudota. Päällä olevan auton putoaminen vain 2 cm on niin pelottava kokemus, ettei sitä viitsi koittaa monesti. Samalla tukien kestävyys tulee varmistettua kun auto on valmiiksi niin alhaalla kuin voi.

Sekä tunkki että 3 tai 4 jalkainen pukki on siitä huonoja, etyä yleensä pohja ei kestä. Joku paksu vaneri alle tms niin helpottaa, kuten nostureissa...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Bussin alle ryömiminen ja turvallisuus

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mä tein 2x8" kalikoista rampit joiden päälle ajaa. Auton alle mahtuu vielä vaikka jouset olisi aivan tyhjänä, vaikka siellä jo silloin aika ahdasta onkin.

Tietysti jos pitää tehdä jotain sellaista joka edellyttää esim renkaan irroitusta pitää kehitellä jotain muuta.

Kuva

Jos joku tekee tuollaiset myös kummallekin akselille, niin etuakselille pitää tehdä niin pitkät että etupyörät on kokonaan ylhänä ennen kuin takapyörät kiipee rampille.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Bussin alle ryömiminen ja turvallisuus

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minä olen 4x4" kalikoista rakentanut keon rungon alle ja pudottanyt auton siihen. Kalikat ovat 40-60cm pitkiä, joten auto ei pysty siitä putoamaan. Pääasia, että keolla on tarpaaksi pinta-alaa. Muuten se uppoaa tonttiin.

Tunkkia en käytä kuin nostamiseen ja laskemiseen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Bussin alle ryömiminen ja turvallisuus

Viesti Kirjoittaja motoku »

aiemmin en ollut mitenkään neurootinen varmistamaan bussin ylhäällä pysymistä, mutta säkin räjähtäminen itsekseen pihalla keskellä yötä viikko edellisen reissun jälkeen ilman näkyvää syytä, muutti ajatusta aiheesta.

jos meinaa että normaalipiha bussin kantaa, kannattaa alustan olla vähintään 2kpl 40*40cm.

jos jostain saa teräslevyä tai vaneria vaikkapa puiden väliin sidekerrokseksi, tai alle, aina parempi.

aluspuu kaatuu aina tai on epävakaa jos se on kapeamman sivunsa varassa. siksi aina vaaka-asentoon puut. eli vaikkapa 4"*6" pitää olla aina 6" kylki maata vasten tai sit puut pitää ruuvata, naulata tai pultata toisiinsa.

pelkät puupölkyt pitää latoa aina ristiin, 2 kerrosta samansuuntaisena ei myöskään kestä pystyssä ilman sitomista, naulaamista, ruuvaamista tms.

tiiliä alle ei kannata kantaa, ne murenevat jos niihin kohdistuu toispuoleista painetta.

peilijäällä kannattaa tunkin allekin laittaa vaneri tai puuta, ettei tunkki luista. filmivaneri ei tartu jäähän, mutta muut puulajit suorastaan imeytyvät jäähän paineen alla. totta kai muutamakin soranjyvä, kivi, ruuvi, ketjunpätkä, puhumattakaan sementtilaastista toimii liukuesteenä siihen asti että saa painon päälle.

talvella voi lumesta tehdä ihan hyvän pedin. se muutaman kerran humpsahtaa, mutta sen jälkeen lumi on muuttunut jääksi ja peti kestää "mitä vaan".

liian kuiva petipuu halkeaa ja liian märkä lahoaa ja murenee.

ohoh, tulipas taas luento. toivottavasti tästä joku hyötyy.
jooke180
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 30 Elo 2018 15:57
Location: Kroatia

Re: Bussin alle ryömiminen ja turvallisuus

Viesti Kirjoittaja jooke180 »

Juu, kylla kannattaa olla varovainen !

Ittelle meinasi kayda huonosti kun vaihdoin kuormuriin jarruraqikkaa ja jarrukellot.
Olin kuorkin alla ja isot tunkit joidel alla aika isot ja paksut vanerit jakamassa kuormaa.

Asfaltti petti niiden alla ja kuorkki putosi n 20 cm ja painoi ahdistavasti rintaa.
Onneksi olin laittany Banjon alle pari rata polkyn patkaa jota estivat sen etten kokonaan saanut auton painoa palleni.

Oli kuitenkin aika ahdasta paasta pois Banjon ja jarrun valista.
Vastaa Viestiin