Sivu 1/1

KYSYMYS: MB 410, 508, 609 matkailuautoksi?

Lähetetty: 23 Elo 2007 12:35
Kirjoittaja vapore multa
terve,

kiinnostaisi ihmisten tiedot matkailuautoiksi soveltuvien mersun pakettiautojen, bussien ja kuorma-autojen suhteen.

kertokaa kokemuksistanne tällaisten autojen ominaisuuksista: mistä pidätte, mikä pännii? jos joku pystyisi jopa vertailemaan eri malleja keskenään, siitä voisi olla huimaa apua meikäläisille, kun nyt ollaan etsimässä uutta vähän isompaa autoa nykyisen 210D tilalle.

entä sprinterit? mitä mieltä olette niistä suhteessa vanhempiin malleihin?

osaatteko neuvoa löytyykö näistä malleista jostain päteviä tietoja? ollaan etsitty kirjaa tuloksetta. löytyyköhän netistä hyviä sivustoja vaikka saksaksi, jos ei ihan suomenkielellä?

Re: KYSYMYS: MB 410, 508, 609 matkailuautoksi?

Lähetetty: 23 Elo 2007 17:02
Kirjoittaja Lahti32
Olisiko näistä sivuista apua?

http://groups.msn.com/MatkaMersut

Re: KYSYMYS: MB 410, 508, 609 matkailuautoksi?

Lähetetty: 23 Elo 2007 17:19
Kirjoittaja Jone
1 kesä tehtiin keikkoja korotetulla pitkällä Sprintterillä ja ihan siihen mahtu parhaillaan 8 ukkoa ja soittokamat. Saksassa myös huitelin moisella ja se kyllä kulkee lujaa ja tasaisesti kun vertaa noihin vanhempiin mersuihin. Ei heijjaa eikä notku. Hyvä peli jos tila riittää. Saksasta saa noita isolla koneella ja edukkaasti.

Kuorma-autoissa miusta se ohjaamon erottava seinä on pöljä. Eikä sitä pääse karkuun kun säädökset siihen määrää niin minkäs teet. Ulkokautta pitää kiepauttaa jos meinaa sumpit ryystää tienposkessa..

Re: KYSYMYS: MB 410, 508, 609 matkailuautoksi?

Lähetetty: 23 Elo 2007 23:00
Kirjoittaja Matkamese
vapore multa kirjoitti:terve,

kiinnostaisi ihmisten tiedot matkailuautoiksi soveltuvien mersun pakettiautojen, bussien ja kuorma-autojen suhteen.

kertokaa kokemuksistanne tällaisten autojen ominaisuuksista: mistä pidätte, mikä pännii? jos joku pystyisi jopa vertailemaan eri malleja keskenään, siitä voisi olla huimaa apua meikäläisille, kun nyt ollaan etsimässä uutta vähän isompaa autoa nykyisen 210D tilalle.

osaatteko neuvoa löytyykö näistä malleista jostain päteviä tietoja? ollaan etsitty kirjaa tuloksetta. löytyyköhän netistä hyviä sivustoja vaikka saksaksi, jos ei ihan suomenkielellä?
Moikka

tuossa edellä tulikin jo tuo matkaMersujen osoite, sinne vaan ja linkkejäkin löytyy ulkomaille lähinnä saksalaisiin osoitteisiin.

Itsellä ollut 608 7m korilla ja nykyinen 508 6m korilla, ajossa tuo 608 oli hiukan vakaampi, mutta nykyisessä on jälkiasennettu turbo, ja siksi pirteämpi. Korissa alkaa ikärasitukset näkyä, mutta silti ne on sitkeitä juhtia pitkillekin reissuille. Perävälitys kannattaa olla "pitkä" ja jos vielä on 17,5" pyörät niin kulkeekin mukavasti. Turbolla menee yli 100km/h todellista nopeutta, mutta sitten loppuu yleensä kuskilta rohkeus tai tie alkaa käydä kapeaksi :lol:

Ihan sympaatisia kulkureita nuo vanhat Mersupakut. Itse kuitenkin halusin lisää mukavuutta matkantekoon ja hommasin Setran bussin jossa tosin mersun kone :D
Nyt pitää luopua Mersusta kun ei ole mahdollista pitää kahta matkailuautoa :roll:
Mutta tämän harrasteen, vai pitäisikö sanoa elämäntavan aloitukseen vanha Mersu on kyllä yksi parhaista ennen siirtymistä isompaan kalustoon.

Re: KYSYMYS: MB 410, 508, 609 matkailuautoksi?

Lähetetty: 27 Elo 2007 16:59
Kirjoittaja volvo240
Itselläni oli muinoin 508 mersu,3.8 dsl, 5-vaihdetta,harvaperä..Kulutus 12 litraa seka-ajossa, huiput 100 km tunnissa.
Ihan näppärä retkeilyauto, tosin hirmulaiska. Ajo-ominaisuudetkaan eivät olleet mitkään hyvät.(simpukka oli kulunut)

Kaikissa malleissa ei saa simpukkaa kiristettyä, sekä takajarruissa oli usein heittoa katsastuksen yhteydessä.

Muuten hinta/laatusuhde kohdallaan (pikkurahalla saa matkailuauton-2000 euroa)

Re: KYSYMYS: MB 410, 508, 609 matkailuautoksi?

Lähetetty: 04 Syys 2007 10:43
Kirjoittaja Cindy
Kohta parikymmentä vuotta sitten isäni rakensi 508 Mersusta meille matkailuauton. Sivuovi hitsattiin umpeen ja vänkärin penkki rakennettiin kaatuvaksi ja matkustamoon päin kääntyväksi, jolloin kulku autoon sujui näppärästi vänkärin ovesta. Eristeeksi laitettiin uretaanit ja lämmityksen hoiti Trumatic. Tarkeni talvellakin.

Auto palveli hyvin ja liikkui mukavasti sen jälkeen, kun siihen vaihdettiin nopeampi ns. matkaperä. Kytkin siitä loppui kerran Jäämeren rannalla matkaillessamme, mutta Mersu toi kotiin ilman kytkintäkin tuon satojen kilometrien matkan... :) Kyseinen auto vaihtoi omistajaa noin kymmenen vuotta sitten, mutta tuli vielä tänä kesänä meitä vastaan Oulussa. Liekö joku muukin bongannut? Rekkari HME-?, perässä parivuoteen alla kartingauton kuljetustila.

t. Sirpa

Re: KYSYMYS: MB 410, 508, 609 matkailuautoksi?

Lähetetty: 04 Syys 2007 22:48
Kirjoittaja Matkamese
Cindy kirjoitti:
Kytkin siitä loppui kerran Jäämeren rannalla matkaillessamme, mutta Mersu toi kotiin ilman kytkintäkin tuon satojen kilometrien matkan... :) Kyseinen auto vaihtoi omistajaa noin kymmenen vuotta sitten, mutta tuli vielä tänä kesänä meitä vastaan Oulussa. Liekö joku muukin bongannut? Rekkari HME-?, perässä parivuoteen alla kartingauton kuljetustila.

t. Sirpa
Melkoisia ikiliikkujia noi vanhat Meset :wink:
Eipä juuri muita "pulla-autoja" näe matkailukäytössä :P

Karting-käyttöön noita lienee tehty kymmeniä, ehkä satoja.
Nyt alkaa jo ikä näkyä koreissa mutta koneet vaan jaksaa :wink: