Sivu 1/1

Volvo B10m moottori

Lähetetty: 12 Helmi 2022 15:54
Kirjoittaja Timppa
Kunnostuksen alla DH 10 A vm. -98 , 360 hp. käy perinteisen THD koneen tilalle . ilmoittelen kun on valmista ja tiedän mitä siitä pitäisi saada .

Re: Volvo B10m moottori

Lähetetty: 12 Helmi 2022 20:03
Kirjoittaja Jule
Miten tuo eroaa siitä alkuperäisestä THD koneesta?

Re: Volvo B10m moottori

Lähetetty: 13 Helmi 2022 00:26
Kirjoittaja neppi
Jaa nykkö sä aloit sitä rakentaa? Tuliko mersu valmiiks?

Re: Volvo B10m moottori

Lähetetty: 13 Helmi 2022 13:30
Kirjoittaja Timppa
No kyllä se on melko valmiina , mut piti ihan mielenkiinnosta alkaa
tekemään tota konetta ,.
Nyt olen todennu että joku syö nokka-akseleista pakonokkia !

Re: Volvo B10m moottori

Lähetetty: 13 Helmi 2022 15:31
Kirjoittaja neppi
Timppa kirjoitti: 13 Helmi 2022 13:30 Nyt olen todennu että joku syö nokka-akseleista pakonokkia !
Kaikista??? Voiks olla vaa et joku on säätäny venttiilit väärillä spekseillä?

Re: Volvo B10m moottori

Lähetetty: 13 Helmi 2022 15:34
Kirjoittaja BussMAN
neppi kirjoitti: 13 Helmi 2022 15:31
Timppa kirjoitti: 13 Helmi 2022 13:30 Nyt olen todennu että joku syö nokka-akseleista pakonokkia !
Kaikista???
Kyllä nokka akseli ongelmia oli pystymootterissakin FH alkuaikoina, oliko akselin pinta,kuormitus, voitelu vai muu syy?
ei tietoa. Onko tuo pumppusuutin kone?

Re: Volvo B10m moottori

Lähetetty: 13 Helmi 2022 16:22
Kirjoittaja Mikaeli
Eikös nokkien kulumiseen ole yleensä syynä.väärät venttiilinvälykset tai ongelmat voitelussa. Manuaalisäätöisissä tahtoo valitettavan helposti unohtua välysten säätö...

Juuri oli yksi 1.4 sitikan kone, jossa oli osa nokista kulahtanut, vika oli mitä ilmeisimmin väärissä venttiilinvälyksissä, koska kahdessa vierekkäisessäkin saattoi olla iso ero🤔 samaa puhuu bemarin miehet, hydraulinen paininkuppi hajoaa, menee moskaa tms ja jumiin, alkaa välykset kasvamaan ja lopulta kulahtaa sekä nokat että ne kupit.

Re: Volvo B10m moottori

Lähetetty: 06 Maalis 2022 10:28
Kirjoittaja Timppa
Kompressori poikkeaa ,siinä on jotain eroa kiinnityksessä , aivan samannäköinen moottori muuten . HX tyyppinen. turbo , oma nokka-akseli , uudempi vauhtipyörän kiinnitys eli 14 pulttia , varsinkin THD 2 ja osittain THD 3 vielä 12 pulttisia .
Suuttimet samantyyppiset kun THD koneissa , tässä harvinaisempi 571 loppunen kärkipari .
Koneeseen sisältyy kompura , ohjaustehostajan umppu , startti , turbo isolla 100 mm imukartio putkella ,oma normi välijäähdytin yhdellä patterilla . Moottorin ohjaukseen voi laittaa vaikka eim. THD 103 KD tai 10A n. oman boxin . Hinta vielä ? kohta selviää .

Re: Volvo B10m moottori

Lähetetty: 06 Maalis 2022 16:55
Kirjoittaja neppi
Timppa kirjoitti: 06 Maalis 2022 10:28 Kompressori poikkeaa ,siinä on jotain eroa kiinnityksessä , aivan samannäköinen moottori muuten . HX tyyppinen. turbo , oma nokka-akseli , uudempi vauhtipyörän kiinnitys eli 14 pulttia , varsinkin THD 2 ja osittain THD 3 vielä 12 pulttisia .
Suuttimet samantyyppiset kun THD koneissa , tässä harvinaisempi 571 loppunen kärkipari .
Koneeseen sisältyy kompura , ohjaustehostajan umppu , startti , turbo isolla 100 mm imukartio putkella ,oma normi välijäähdytin yhdellä patterilla . Moottorin ohjaukseen voi laittaa vaikka eim. THD 103 KD tai 10A n. oman boxin . Hinta vielä ? kohta selviää .
Teiks sen nokla-akselin uusiks?

Re: Volvo B10m moottori

Lähetetty: 06 Maalis 2022 17:21
Kirjoittaja Timppa
Uutta laitoin ja seuraajat kans , ku purkaamo mies sano että yksi kymmenestä käytetystä akselista on hyvä . Jos ja kun joku jaksaa venttiileitä säätää , ja miks ei jaksais, ja varmaan jaksaakin ,
niin mittais vaikka tönärillä että keinuvivut liikkuis riittävästi , varsinki jos kulku on tahmeaa .

Re: Volvo B10m moottori

Lähetetty: 06 Huhti 2022 22:21
Kirjoittaja Team-Voltaren
Jos nokat pyrkii kulumaaan, niin auttaisiko sinkki pitoisempi öljy? Kun on noita jenkki V8a tullut harrastettua pidempäänkin ja jos niitä yhtään virittelee joutuu venttiilijousien paineita nostamaan ja se käy äkkiä laahaavilla nostajilla olevien nokka-akselien päälle. Siihen auttaa yleensä runsaampi sinkkinen moottoriöljy, eli suurempi ZDDP pitoisuus. Ongelmana on se, että se on "myrkkyä" katalysaattorille ja sen vuoksi sitä ei ole enää nyky öljyissä riittävästi. Toinen vaihtoehto on lisätä sitä itse öljyn joukkoon, esim. nokka-akselin sisäänajoa varten olevissa lisäaineissa sitä on varsin runsaasti. Vanhassa 2000-sarjan Delvacissakin ZDDPä oli varsin paljon. mutta 3000 ei juuri lainkaan. Onneksi löytyy muutama mineraaliöljy jossa sitä on vielä riittävästi, esim. Valvoline VR1. Meidän kirjakaapissa on Volvon B9M, eli pitää sen öljynvaihdossa tuo huomioida. Siinä kun ei ole kattiakaan putkessa, eikä paljon muitakaan pönttöjä, siis äänenvaimentajat puhki, eli uusittavien listalla