Sivu 1/1

Lämmitysputkisto

Lähetetty: 19 Syys 2005 22:48
Kirjoittaja Lahti32
Terve

Onko kellään käsitystä miten toimii bussin patterikierto :?:

Monta iltaa olen lampun kanssa putkireittejä tutkinut mutta on jäänyt askarruttamaan miten moottorin vesipumpulla vedet kiertää. Onkohan Volvossa patterikierrolle oma pumppu vai onko siinä joku ohituskiertosysteemi? Saakohan mistään toimintaperiaatteesta kaaviota? Tekeekö putkiston koritehdas vai alustan valmistaja? Ainakin meidän autossa putkia risteilee siihen malliin ja haaroittuu vähän joka kohdasta että joku kaavio pitää kaverina olla. Epäilisin että koritehdas olis tähän osallinen :roll:

Rupesin rakentelemaan sähköpatruunaa yhdistettynä talon lämpöjohtopumppuun. tarkoitus olis lisätä siihen vielä pieni webasto 5,2 tai 9 kw riippuu nyt kumman saa edullisemmin hommattua. Olis huba tietää mihin väliin pumput ja lämmittimet kytkee.

Lähetetty: 21 Syys 2005 19:55
Kirjoittaja IRJA
Kyllähän nuo patterisysteemit on koritehtaan omia suunnitelmia . Helpointa saada hiukankaan "järkeä" putkituksiin on varmaan lähteä tutkimaan moottorilta päin . Sieltä löytyy (pitäisi :o )lämmityksen lähtö- ja paluu putki/letku . sen jälkeen on koritehtaan suunnittelijan aivoituksia , haaroituksia sulkuja ja takaiskuja ehkä vähän helpompi ymmärtää (tai joskus sitten ei). Sitkeys palkitaan lopuksi :D :D

Lähetetty: 22 Syys 2005 13:39
Kirjoittaja Lahti32
Eikös IRJAssa ole Volvon kone?

Onko siinä moottorilta lähtiessä tavallaan kaksi menoputkea koneen oikealla puolella jotka sitten metrin päässä yhdistyy sellaiseen pöniskään josta taas lähtee paksu menoputki patterikiertoon. Tämä kummastuttaa miksi kaksi menoputkea lähtee koneesta ja mikä se pönttö on, se on n. parin litran vetoinen ja siihen menee paineilmaputki????

Patterikierto kiertää bussin takakautta ja palaa porrasaukon alta syylärin paksuun putkeen. Sehän on yksinkertainen homma mutta tuo koneen putkijärjestely ihmetyttää. :?

Vesipumpulta lähtee ranteen paksuinen putki syylärille ja se palaa sieltä samanlaisella putkella takasi vesipumppuun.

Lämmitysmenoputket lähtee eri mötikästä. Mikähää se mötikkä on? :shock:

Lähetetty: 22 Syys 2005 20:44
Kirjoittaja IRJA
IRJAssa on tosiaan Volvon kone .
Nyt kyllä puhun putkituksista aivan muistin( aina ei kauhean hyvä ) varassa . Kyllä meilläkin lähtee kahdella eri putkella termostaatti systeemistä joista toinen tulee lämmityslaitteen termostaatin jälkeen . Siellä tosiaan on neljä! termostaattia joista yksi on lämmitys/patteriverkostoa varten . Meillä putket on vain yhdistetty ja jatkuu webaston kautta pattereille omatekoisen huonetermostaatti/sulkuventtiili hässäkän (voidaan asuttaessa sulkea moottori pois webaston kierrosta ja ajettaessa huonetermostaatti huolehtii sisälämmöstä moottorin kierrolla) kautta pattereille . Paluu on jäähdyttäjältä tulevaan alavesiputkeen (tai vaihtoehtoisesti suoraan webastolle asuttaessa) . Voisikohan tuo pieni letku sinun "pöniskässä" liittyä systeemin automaatti ilmaukseen ja johtaa kumminkin esim paisuntasäiliöön? Paineilmaa en oikein ymmärrä lämmityssyateemissä . Tämä on kyllä vain arvaus .
Jatka tutkimista kyllä siihen systeemiin joku "järki"lopulta löytyy .

ps. jäähdyttäjän "ylävesiletkuputki" lähtee meillä suoraan termostaattikotelosta.

Lähetetty: 22 Syys 2005 22:12
Kirjoittaja Lahti32
Eli käsitinkö oikein että koneesta on mahdollisuus lähteä useammalla menoputkella mutta korinvalmistaja on nämä lähdöt sitten yhdistänyt koska ei ole niitä tarvinnut? Se tuntuisi järkeenkäyvältä koska "pöniskän" jälkeen putkikoko on puolta paksumpaa. Ja vielä että se "mötikkä" josta putket lähtee olisi jonkinlainen termostaattikotelo? Kattelin että meilläkin on todella neljä lähtöä joista kaksi tulpattu ja loput kaksi yhdistyy sitten.
Ja paluu alavesiputkeen.

Tähän asti selevä homma :?

Nyt kun laitan webaston tarvii siis laittaa se meno ja paluuputken väliin siten että jollain 3-tie venttiilillä saa vetet kiertähää koneeseenkin tarvittaessa.

Eli järkiä löytyisi. :P Jos olisin koritehtaan putkimies rakentelisin kyllä putket selväpiirteisimpiin paikkoihin kun nuo klemmarit yms ruostuvat osat on niin hankalissa paikoissa että meinaa olla vaikea huoltaa.

Lähetetty: 25 Marras 2005 21:58
Kirjoittaja Jailbird
Tämä topikki tuntui aluksi "kaukaiselta" mutta nyt kun itse painii saman asian kanssa niin tulee paljon lisä kysymyksiä?.. minkä takia pattereihin on 2 meno ja 2 paluu linjaa(patterin sisällä linjat ilmeisesti yhtyy..).. siis onkohan se vaan tehty sen takia että virtaus nopeus on suurempi pienemmässä putkessa kuin että olisi yksi iso putki... ja tätä kautta lämmön tasainen jakautuminen on parempi kuin että "yksiputki" järjestelmällä alkupää on kuuma ja loppupäähän jää mitä jää...oliko selväst,i no oma pää on ianakin aivan sekaisin..