9700 B12M epäonninen katsastus

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
1Kuski
Kuski
Viestit: 26
Liittynyt: 09 Syys 2020 20:07
Location: Ylöjärvi

9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja 1Kuski »

Elämäni ensimmäinen raskaan kaluston vuosikatsastus oli tänään:

Vasemman eturenkaan jarruputken liitos vuoti ilmaa ja melko äänekäs sihinä kuului pohjasta koneen sammuttua. Ilmaa tuli nelipiiriventtiilin pohjasta. Muuta ongelmaa ei alhaalla ollutkaan. Jarrut toimi hyvin ja päästöt kohdillaan. Mutta sitten... Vähän jo ihmettelin kun katsuri ei meinannut päästä ovesta ulos kun ei oikein auennut mutta kun piti siirtää laitosta eteenpäin ei käsijarru auennut ollenkaan. Tässä vaiheessa oli nelipiiriventtiilikin hiljaa. Aikamme siinä ihmeteltiin ja tutkittiin kunnes katsuri sanoi että työaika loppuu.

Juoksin kiiruusti viereisen Raskoneen halliin ja sain sieltä asentajan mukaani. Kaikissa säiliöissä oli ilmaa normaalisti mutta ilmaa ei silti mennyt käsijarrulle eikä ovelle. Löysimme paineilmaa ja sitä sinne käsijarrun alla olevaan venttiiliin. Käppäri vapautui mutta Volvo ei suostunut silti liikkumaan. Kierroksia ottaa vapaalla mutta kun vaihteen tai pakin laittaa ei anna nostaa kierroksia, aivan kuin luulisi että käppäri on vieläkin kiinni. Asentaja epäili että johtuu siitä ettei ovipiirissä ole ilmaa. Letku oven alta irti ja painetta sinne. Ovi saatiin kiinni mutta ei apua. Tunti meni temutessa eikä mitään tulosta.

Trukilla hinaten auto pihalle ja siellä se nyt seisoo käppäri tiukasti kiinni. Konttorikin saatiin onneksi lukkoon...

Nyt olisi hyvät neuvot arvokkaita!! Asentaja sanoi ettei vika välttämättä ole nelipiiriventtiilissä koska kaikissa säiliöissä oli paine. Jostain syystä paine ei vaan mennyt käsijarrulle eikä ovelle. Alustasäätö toimi ja vaihteet meni paikalleen (I Shift) sekä jalkajarrut toimi moitteetta (paitsi se sihinä jarruputken liittimestä jarruttaessa). Onko kellään sattunut vastaavaa? Edessä on 3 säiliötä vierekkäin ja takana yksi joka taisi mennä tasosäätöön taka-akselilla. Onko mitään tietoa mistä säiliöstä toimii mikäkin piiri? Luulisi ettei ovi ja käsijarru voi olla edes samassa piirissä?
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja neppi »

Onks tämmösissä vielä se Bremssinapikka jossain? Spärri.
1Kuski
Kuski
Viestit: 26
Liittynyt: 09 Syys 2020 20:07
Location: Ylöjärvi

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja 1Kuski »

On. Se ei mene kokonaan pohjaan kun ei ole painetta tarpeeksi, mutta kun spärrin alla olevasta "renkaantäyttöventtiilistä" antaa tarpeeksi ilmaa sammuu jarruvalo ja nappi menee helposti pohjaan asti. Jarru vapautu niin että pysty hinaamaan mutta omin voimin ei liikkunut. Portaan vieressä olevasta liittimestä laitettiin myös painetta muttei mitään vaikutusta.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Ei tuttu ko malli mutta : periaate ensin täyttyy jalkajarrupiirit etu/ taka, seuraavaksi käsijarru, ja viimeksi lisälaitteet
( oletettavasti jouset korilaitteet on tällä alueella.)

Jos painemittarit max ( täyspaine mittareissa ) eikä käsijarru vipu kääntely pidä ” paineääntä”( on paineeton ko piiri) vois kokeilla käsijarru piirin täyttöventilistä laittaa painetta ( renkaan ventt tyyppinen sijainti käsijarruvivun vieressä, koelaudassa
tai keulamaskin takana ulkop) jos käsij irtoaa ei jostain syystä tule säiliöön painetta ( vois vika olla 4 piiriventt tai muu alennusventtiili sen jälkeen),ellei irtoa vuotaa? Vuoto jostain ulos ( esim säiliö puhkiruostunut putki poikki)

Taikoja voi kokeilla pumppaa kerran järjedtelmän tyhjäksi ja käyttää täysille paineille mittarit pitää nousta max ja pumppaus loppua
1Kuski
Kuski
Viestit: 26
Liittynyt: 09 Syys 2020 20:07
Location: Ylöjärvi

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja 1Kuski »

Tehtiin jo nuo kaikki. Käsijarruvipu sihahtaa kun sen laittaa päälle muttei sano mitään kun nostaa ylös. Siitä venttiileistä tosiaan menee paine käsijarrupiiriin ja päästää jarrun. Ilmeisesti kuitenkin ecu luulee kuitenkin jarrun olevan päällä eikä päästä liikkeelle.

Ovipiiriin ei tule ollenkaan ilmaa, ei pienintäkään sihinää kun kääntelee oven yläpuolella olevaa vapautusvipua.

Pitänee ruveta metsästämään sitä nelipiiriventtiiliä. Pakko se jostain on lähteä liikkeelle…
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja setrailija »

moro
onko oikealla pyöränpäällä pikkuluukku auki. miulla carrus ei antanut silloin oveenpaineita.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
1Kuski
Kuski
Viestit: 26
Liittynyt: 09 Syys 2020 20:07
Location: Ylöjärvi

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja 1Kuski »

Pikkuluukku? Tarkoitatko tavaransäilytysluukkuja?
Oikealla on oven jälkeen vain yksi isohko joka menee auton läpi, sitten pienehkö neliöavaimella avattava jossa suodattimet ja webasto. Sitten tulee takaovi ja takaluukku. Kyllä nuo kaikki kiinni oli, ei auottu katsastuksessa.
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja Addica »

Mulla ei ole tuon uudemman vuosimallin kaavioita, mutta jos sait ne, niin mitä siellä kertoillaan ovijarrusta?

Pieni lainaus vanhemmasta: "Kun kaikki ovet ovat kiinni eikä auto niiaa, ovijarrun pyynnön.... myös perutaan, jolloin seisontajarrun voi vapauttaa, automaattivaihteiston vaihteen voi valita ja
moottorin käyntinopeus voi nousta."
1Kuski
Kuski
Viestit: 26
Liittynyt: 09 Syys 2020 20:07
Location: Ylöjärvi

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja 1Kuski »

Ovijarrua ei ole, autolla voi ajaa vaikka ovet on auki mikäli kestää jatkuvaa piipitystä…
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mä kyllä sanoisin että se on tuo nelipiiriventtiili joka tuon aiheuttaa.

Se käsijarrupiiri ei nyt täyty joten tietokone on sitä mieltä että ei sovi lähteä ajamaan, ja siitä venttiilistä se ilma ei mene tietokoneen anturille asti tms...

Tuhauttaako ilmankuivain täyden paineen merkiksi? Jos joku ilmaputki on kokonaan irti ja se laskee ilman suoraan ulos, ei riittävä paine koskaan täyty, eikä sitä myöskään kuule, koska tuollainen täysin avoin putkenpää ei juurikaan ääntä pidä.
1Kuski
Kuski
Viestit: 26
Liittynyt: 09 Syys 2020 20:07
Location: Ylöjärvi

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja 1Kuski »

Ilmankuivain tuhauttaa ja kun asentaja koputteli nelipiiriventtiiliä vasarankyljellä sieltäkin tuli ylipaineventtiilistä tuhaus ilmaa ulos.
Itsekin kyllä antaisin ääneni tuolle venttiilille, se taitaa olla ainoa joka voi tehdä kaksi vikaa kerralla: käsijarru ja ovi.
Toisaalta, ei suinkaan ovelle ja käppärille mene tuolta venttiililtä suoraan lähtöä? Käsittääkseni se ruokkii säiliöihin ilmaa ja sieltä sitten käyttölaitteille? Kaikissa säiliöissä on ilmaa…tai ainakin niissä 4:ssä jotka löysin…
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja Jule »

1Kuski kirjoitti: 09 Elo 2022 12:47 Ilmankuivain tuhauttaa ja kun asentaja koputteli nelipiiriventtiiliä vasarankyljellä sieltäkin tuli ylipaineventtiilistä tuhaus ilmaa ulos.
Itsekin kyllä antaisin ääneni tuolle venttiilille, se taitaa olla ainoa joka voi tehdä kaksi vikaa kerralla: käsijarru ja ovi.
Toisaalta, ei suinkaan ovelle ja käppärille mene tuolta venttiililtä suoraan lähtöä? Käsittääkseni se ruokkii säiliöihin ilmaa ja sieltä sitten käyttölaitteille? Kaikissa säiliöissä on ilmaa…tai ainakin niissä 4:ssä jotka löysin…
Ei siellä mun tietääkseni mikään pakko ole säiliötä olla enää nelipiiriventtiilin jälkeen (muuta kuin nuo käyttöjarrut). Kun viimeinen venttiili on auki, niin sehän täyttyy sieltä ennen nelipiiriventtiiliä olevasta säiliöstä.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Vaihda heti se nelipiiriventtiili. Tekee lopulta sen että vaihteisto ei saa enää tarpeeksi ilmaa ja meno loppuu siihen mihin bussi haluaa.

On sitten oikeasti ihana homma vaihtaa se mutta kyllä kannattaa.
Tulevaisuus on sähköinen
1Kuski
Kuski
Viestit: 26
Liittynyt: 09 Syys 2020 20:07
Location: Ylöjärvi

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja 1Kuski »

Vaihtaisin jos saisin auton jotenkin pihaan… nyt se on siellä korjaamon pihalla. En oikein haluaisi antaa niiden tehdä, vähän rahastamisen maku niiden hommassa… 250€ maksoi pelkkä tunnin ihmettely konttorin tiloissa (sama rakennus) ja trukilla hinaus pihalle. Nelipiiriventtiili maksaa kuulemma 500 ja asennus toisen mokoman!!

Mikä siinä vaihtamisessa on ihmeellistä? Helpossa paikassakin vielä kunhan saisi keulaa hieman ylemmäs…

Tavolla on venttiili 260€ Onko jossain halvempi kauppa?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jos vakuutukset voimassa hinauspalvelu vakuutuksella kotimatka, ellei muuten jarrut vapaudu jarrusylintereistä vapautus
( huomoitava pyöräkiilat ym ettei karkaa), olettais jousijärjestelmän ilma on samaa piiriä? Paineenalennus venttiilit joita
oli vanhemmissa voi hapettua jumiasentoon.
1Kuski
Kuski
Viestit: 26
Liittynyt: 09 Syys 2020 20:07
Location: Ylöjärvi

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja 1Kuski »

Ei korvaa vakuutus vaikka olisikin kun on jo valmiiksi korjaamon pihassa.
Tänään yritin taas taistella sitä liikkeelle. Menin paikalle motskarilla ja kun kaikki toimi pakkasin pyörän kyytiin ja hyppäsin puikkoihin mutta taas sama vaiva: lämmettyään ei enää tarjoile painetta ovelle eikä käppärille. Eikä luukuillekaan että saisin motskarin takaisin ulos!

Pikku kompura oli matkassa ja laitoin sen puhaltamaan ilmaa käsijarrulle joka toimi sillä paineella hyvin. Ongelma on vaan ettei anna kierroksia. Jossain on joku anturi joka ei huomaa ettei käppäri enää pidä. Tai sitten se johtuu muista ilmattomista piireistä.

Kovasti tavasin sähkökaavioita ja löysin tiedon että käsijarrun vapautumisen pitäisi maadoittaa yksi johto cecm- palikasta mutta siinä johdossa virtaa +24v. En sitä kyllä uskaltanut lyödä maihin, uusi palikka lienee kallis…
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Positiivista tuossa on se, että auto on korjaamon pihassa. Tämä harrastus vaati välillä hermoja ja oppirahoja. Omassa pihassa on kiva purkaa ja korjata, mutta se ei välttämättä ole edullisinta. Ellei tuota hinausta saa kahvipaketilla.

Mun veikkaus on myös tuo nelari. Piirien anturit saattavat olla kunnossa. Niitä voi kutitella hyppylangalla ja varmistella. Zemppiä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tuollaisessa anturin maadoitushommassa, käytä siinä sähkökynää. Jos se on jokin piiri jonka on tarkoituskin maadoittua se sähkökynä maadoittaa sen. Jos se onkin joku jossa on "kova" 24V sähkö, se sähkökynä vaan syttyy eikä kipinät sinkoile.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Ihan wikissä on tämmöinen yleismaailmallinen paineilmajarrujen kaaviokuva:
paineilma.png
Tossa ainakaan ei ole mitään säiliöitä käsijarrupiirissä. Eli helposti voisi käydä tilanne että kaikki säiliöt on täynnä ja silti käsijarru ei vapauta, jos nelipiiriventtiili (osa 5) on rikki.

Toinen juttu sitten tuo pikkukompuralla täyttely.. Normi kompurahan katkaisee jossain 8 barissa. Epäilen että tuolla paineella ei toimivakaan nelipiiriventtiili vielä aukea, eli ei päästä ilmaa toiseen haaraan?
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

B65D7DBD-7651-4955-B239-5D30A946FFE9.png
B65D7DBD-7651-4955-B239-5D30A946FFE9.png (855.01 KiB) Katsottu 5572 kertaa
kaavio on aikakaudelta ennen sähköjen sekoitusta paineilmajärjestelmään, volvo käytti silloin kaksois säiliötä ( väliseinällä jaettu) , kaavio on volvon alustan korityössä on voitu lisätä lisäkaitesäiliötä tuolta paineenalennusventiilinn 22 ( ventt voi olla myös muu rajoitus) ennen tai jälkeen esim ovitoiminnolle ym.

Jos käyttää paineetmax ja testaa vedenpoistoventiileistä löytykö paineetomia säiliötä jis on paineet syöttää sinne• letkulla
paineta esim poistaa vedenpoistoven nttiilinn ja tilalle letkuliitin ( 6-7 bar)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Jule kirjoitti: 10 Elo 2022 08:55 Tuollaisessa anturin maadoitushommassa, käytä siinä sähkökynää. Jos se on jokin piiri jonka on tarkoituskin maadoittua se sähkökynä maadoittaa sen. Jos se onkin joku jossa on "kova" 24V sähkö, se sähkökynä vaan syttyy eikä kipinät sinkoile.
Vanhanliiton hehkulankapolttimolla varustettu - tuo on hyvä vinkki. Kiitos "Jule".
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
sahuri
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 29 Touko 2019 17:38
Location: fin

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja sahuri »

1Kuski kirjoitti: 09 Elo 2022 23:58 Vaihtaisin jos saisin auton jotenkin pihaan… nyt se on siellä korjaamon pihalla. En oikein haluaisi antaa niiden tehdä, vähän rahastamisen maku niiden hommassa… 250€ maksoi pelkkä tunnin ihmettely konttorin tiloissa (sama rakennus) ja trukilla hinaus pihalle. Nelipiiriventtiili maksaa kuulemma 500 ja asennus toisen mokoman!!

Mikä siinä vaihtamisessa on ihmeellistä? Helpossa paikassakin vielä kunhan saisi keulaa hieman ylemmäs…
Se mitä olen itse asioinut Raskoneella, siellä kyllä homma aina on onnistunut, mutta ainakin yrityksiä laskutetaan ihan poskettomasti ja yksityis-asiakkaat eivät näytä olevan poikkeus.

Nyt jos auto on kerran helpossa paikassa, eikä ole hengenhätää jatkaa matkaa, niin kyllä pieni omatoimisuus varmasti kannattaa. Tsemppiä! :)

Kokeilet nyt kaikessa rauhassa ensin itse ja jos tulisi tekemätön paikka (jota en usko) annat RK:n jamppojen asentaa itse hommatun osan.

Latviassa myyvät käytettyä: https://www.siapdh.lv/lv/mitruma-atdali ... remse.html (en tiedä sopivuutta tai hintaa).

Puolalainen kauppaa Ebayssä noin 100e posteineen. https://www.ebay.de/itm/324872014741?ha ... GTR=1#shId

Saksasta: https://www.ebay.de/itm/264747326030?ha ... SwLNBe0V1f

Huom ei tietoa sopivuuksista / toimivuuksista.
1Kuski
Kuski
Viestit: 26
Liittynyt: 09 Syys 2020 20:07
Location: Ylöjärvi

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja 1Kuski »

Raskoneella sanoivat että noita venttiilejä on kahdenlaisia, toiset päästävät ilmaa kumpaankin suuntaan ja toiset ei. Tässä pitäisi kuulemma olla läpipäästävä. En tiedä koskeeko kaikkia piirejä...

Onko joku tuon vaihtanut? Millä jousipussit saa tyhjäksi vai tuleeko sieltä paine venttiilillepäin? Muut piirit lienee helppo tyhjätä, suurin osa tyhjenee yön aikana itsestäänkin. Venttiilin lähtöjen tiivistys putkiteipillä vai millä?
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Eikös venttiiliin mene muoviputket? Niistä työnnettävistä pikaliittimistä suurimman osan voi purkaa ja koota uudelleen kuulemma, itse olen laittanut aina uusia.

Ventiiliin silloin oikean kokoiset työnnettävät pikaliittimet valmiiksi, tönarillä mittaa vanhojen halkaisijat. Sitten merkitään putkien järjestys luotettavalla tavalla, puukolla putket poikki ja tökitään oikeille paikoilleen uudessa venttiilissä. Yleensä putkissa on tarvittava 3 cm löysää että yltää edelleen paikalleen, ja jos ei, jatkoja ja putkea saa kaupasta kans.

Ilma kyllä häipyy säiliöistä, kun katkaisee putken, pitää vain varoa ettei mene pölyä silmiin🙈

Muitakin oikeampia tapoja voi olla, mutta puukko on nopea ja uusi liitin on aina varmasti toimiva.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: 9700 B12M epäonninen katsastus

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä ne piirit tyhjenee, kun liitoksia avaa. Säiloöiden vedenpoistonventtiilistä saa myös ilmoja pois. Kannattaa pönkätä auto todella tukevasti ylös, kun jousia tyhjentelee. Muuten saa palstatilaa paikallislehdessä ja tukisiteen kylkiluiden ympärille. Näin niiku karrikoiden. Itse olen suutuspäissäni särkenyt paikan jos toisen niin autossa kuin itsessäni.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin