Sivu 1/3

Auto kallellaan.

Lähetetty: 19 Helmi 2023 20:20
Kirjoittaja transpot
Scania carrus 502 vm 97. Kolmen kuukauden paikallaan seisonnan jälkeen vasemman puoli ei nouse tai ainakin takapää. Kuuluu suhinaa sieltä paineilmasäiliön suunnalta . Ei mielestäni ilmapussista tulis. Mitä vaihtoehtoi tässä nyt on missä vois olla vikaa. 3kk sitten toimi normaalisti eikä kuulunut suhinoita.

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 19 Helmi 2023 20:25
Kirjoittaja transpot
Nyt kun katsoin kuvia mitä otin niin näyttäisi että samanpuolen etupää ei myös nouse. Sieltä ei kyllä suhinaa kuulunut.

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 20 Helmi 2023 00:14
Kirjoittaja Zuikkis
Etupään ilmapussit taitaa olla samassa piirissä. Ei siellä varmaan ole edes korkeudensäätöventtiiliä kuin toisella puolen.

Eli siis ilma pääsee vapaasti kulkemaan vasemman ja oikean pussin välillä. Sivusuuntainen kallistus määräytyy pelkästään taka-akselin mukaan.

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 20 Helmi 2023 08:35
Kirjoittaja Mikaeli
Pari ehdotusta, taka akselille kaikki:
Korkeudensäätöventtiili tai letkuvuoto alemmalla kyljellä.
Ilmapussi vuotaa alemmalla kyljellä tai jousilautanen ruostunut puhki.
Korin lasku päällä vasemmalla puolen (venttiili jumissa tms)

Sit yks toiselle puolen. Korkeamman puolen korkeudensäätöventtiili tai korin nosto jumissa ja nostaa sitä puolta liian ylös, jolloin toinen puoli lähes tyhjänä. Tämä näyttää kans suunnilleen tuolta, koska säätöventtiili on hieman auton "sisäpuolella", jää alempi puoli liian alas.

Varmaan ekana kannattas kokeilla korin nostoa ja/tai laskua, mitä siitä nyt löytyykin, pari kertaa päälle ja pois, jos siellä on venttiili jumissa. Tai esim nyt lasku päällä mut oikean puolen ohjausputki vuotaa ja vain vasen laskee.

Paineilmasäiliön suunnan suhina liittyy yleensä tällaisessa tapauksessa johonkin muualla olevaan ilmavuotoon, joku rajoitinventtiilii pihisee kun kuristaa virtausta. Korin noston/laskun sähköventtiili toki voi olla myös sielläkin.

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 28 Helmi 2023 17:47
Kirjoittaja transpot
Käyty vähän taas tutkimassa. Vasen jousipussi vaikuttaa ehjältä mutta painetta sinne ei jostain syystä tule. Paineilmasäiliö mikä takapyörien välissä niin siinä joku nippa tai varoventtiili mikä lie niin päästää vähän läpi kun suihkuttelin saippuavettä.ei nyt mitään paljon vuoda mut kuplaa tulee kun suihkuttelin.

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 28 Helmi 2023 17:48
Kirjoittaja transpot
406886F9-F2D7-4529-B87C-9878B3CF3A2F.jpeg
transpot kirjoitti: 28 Helmi 2023 17:47 Käyty vähän taas tutkimassa. Vasen jousipussi vaikuttaa ehjältä mutta painetta sinne ei jostain syystä tule. Paineilmasäiliö mikä takapyörien välissä niin siinä joku nippa tai varoventtiili mikä lie niin päästää vähän läpi kun suihkuttelin saippuavettä.ei nyt mitään paljon vuoda mut kuplaa tulee kun suihkuttelin.

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 28 Helmi 2023 19:15
Kirjoittaja transpot
Sellainen huomio ja ettei kuulu enää suhahdusta.

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 28 Helmi 2023 21:53
Kirjoittaja Jule
Se ilmankuivain aivastaa kun systeemi on saavuttanut tavoitepaineen. Jos siellä on riittävän iso vuoto se ei saavuta sitä painetta. Jos jokin putki on kokonaan irti, sieltä putken päästä ei kuulu pihinää, vain suhteellisen hiljainen kohina.

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 02 Maalis 2023 14:24
Kirjoittaja Falcon
Korkeudensäätö venttiileitä on edessä yksi ja takana kaksi. Ne takana olevat säätää auton suoraan. Omasta Scaniasta vaihdoin ne kaikki. Takaa mittasin metrimitalla että sain auton suoraan. Etupään venttiilin vaihdoin luukusta jonka tein lattiaan. Etupään venttiili on keskellä etuakselia. Säätö tehdään korkeudensäätö venttiilin tangosta.

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 14 Maalis 2023 19:23
Kirjoittaja transpot
Kyllähän se vasen takapussi onkin mikä vuotaa. Huoltoluukku ruumatilassa niin sai näkyville. Ylälautasen ja siitä pussin yläreunan välistä puhaltaa. Mikäs tuo tankohässäkkä?

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 15 Maalis 2023 09:02
Kirjoittaja Jule
Tankohässäkkä on se tasonsäätöventtiili. Tai se hässäkän päässä oleva palikka on. Kun poikittainen tanko on ylävistoon, komento on lisää painetta, alaviistossa ilmaa lasketaan ulos, keskellä venttiili on kiinni.

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 18 Maalis 2023 17:18
Kirjoittaja transpot
Ok. Tanko koko ajan yläviistoon, no eipä se varmaan nyt liikukkaan kun ei kerran pussi täyty. Pussi kyllä vaikuttaisi ehjältä mitä peilivarrella tutkin ympäri mutta kai se on uskottava että rikki se kuitenkin on kun sieltä yläreunastaan puhaltaa lautasen välistä..vai onko jotain muuta vaihtoehtoa tähän vikaan?

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 19 Maalis 2023 07:39
Kirjoittaja Mikaeli
Ylälautanen ruostunut puhki? ainakin omassa on jo vähintään 3. ilmapussin päätyjen kierros menossa ja vm on kai 94. Alumiininen alapää kestää paremmin.

Yleensä kai ilmapussi hajoaa siitä kohdin missä taittuu kaksinkerroin... Ylälautanen on helppo vaihtaa, jos runkopalkki yläpuolella on ok, 2 pultilla kiinni. Vanhat saa helposti poikki ja uudessa lautasessa on uudet pultit. Ilmaputki joko irtoaa ehjänä tai sit puukolla poikki sopivasta kohdin ja jatkoliittimellä vähän uutta putkea.

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 19 Maalis 2023 12:06
Kirjoittaja transpot
Mikaeli kirjoitti: 19 Maalis 2023 07:39 Ylälautanen ruostunut puhki? ainakin omassa on jo vähintään 3. ilmapussin päätyjen kierros menossa ja vm on kai 94. Alumiininen alapää kestää paremmin.

Yleensä kai ilmapussi hajoaa siitä kohdin missä taittuu kaksinkerroin... Ylälautanen on helppo vaihtaa, jos runkopalkki yläpuolella on ok, 2 pultilla kiinni. Vanhat saa helposti poikki ja uudessa lautasessa on uudet pultit. Ilmaputki joko irtoaa ehjänä tai sit puukolla poikki sopivasta kohdin ja jatkoliittimellä vähän uutta putkea.
Runkopalkin lätkä näyttäis ehjältä eli varmaan pussin ja ylälautasen vaihto ainakin. Saakohan ne vaihdettua tuolta ruuman huoltoluukun kautta vai joutuuko pyörän irrottelemaan. Tunkkaamaan vissiin joutuu koria ylös että saa pois välistä ja uudet tilalle.

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 19 Maalis 2023 22:47
Kirjoittaja Rosvolinna
Rungon tunkkaa pölkyille ja nappaa renkaat irti niin on tilaa askarrella. Huoltoluukusta voi olla vähän ahdas asentaa. Itse en ainakaan tykkää postiluukusta eteistä maalata.

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 21 Maalis 2023 12:32
Kirjoittaja transpot
Rosvolinna kirjoitti: 19 Maalis 2023 22:47 Rungon tunkkaa pölkyille ja nappaa renkaat irti niin on tilaa askarrella. Huoltoluukusta voi olla vähän ahdas asentaa. Itse en ainakaan tykkää postiluukusta eteistä maalata.
No juu voihan se olla mukavampi touhuta kun tilaa enemmän. 12t pullotunkin kävin jo hakemassa puuilosta. Pyöränpultit varmaan sen verran kireellä et momentinkertoja pitää varmaan hommata tai kunnollinen pitkällä varrella oleva väännin .

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 21 Maalis 2023 18:00
Kirjoittaja Rosvolinna
Ääni momentikertojalle. Kosanilla ensin lämmittelee pultteja. Naps vaan ne aukeaa ilman kiukuttelua. Tervaa väliin niin saa seuraavan kerran auki jatkovarrella ilman väkisin vääntämistä. Mertisellä, kun antaa normiukon verran painoa niin liikutaan oikeissa momenteissa. Momentikertojalla kiristettäessä on syytä varoa, ettei jengat muutu booraukseksi.

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 24 Maalis 2023 15:26
Kirjoittaja seepra
Ja että suunta on oikea, ne menee aika kireälle sillä kertojalla.

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 24 Maalis 2023 17:21
Kirjoittaja Jule
Rosvolinna kirjoitti: 21 Maalis 2023 18:00 Ääni momentikertojalle. Kosanilla ensin lämmittelee pultteja. Naps vaan ne aukeaa ilman kiukuttelua. Tervaa väliin niin saa seuraavan kerran auki jatkovarrella ilman väkisin vääntämistä. Mertisellä, kun antaa normiukon verran painoa niin liikutaan oikeissa momenteissa. Momentikertojalla kiristettäessä on syytä varoa, ettei jengat muutu booraukseksi.
Eikös se kiristysmomentti ole jotain 600nm paikkeilla? Tuo saavutetaan suunnilleen kun 60kg ukko seisoo metrin varren päässä, mutta ei täällä kyllä normiukot 60 kiloisia ole, sen verran on hyvinvointia ollut.

Jos pultteja kiristää kertojalla, niin kannattaa ynnätä se millaisella momentilla sitä kertojaa tulee komentaa. Se on äkkiä sen verran pieni momentti että joka jätkällä ei niin pientä lukemaa tuntevaa avainta edes ole.

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 24 Maalis 2023 18:00
Kirjoittaja JuhaH
Peruskoulun matematiikan tunneista on sen verran aikaa että saatan olla väärässäkin, mutta minun mielestä 60kg metrin varren päässä on 60nm.

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 24 Maalis 2023 19:35
Kirjoittaja B9M
JuhaH kirjoitti: 24 Maalis 2023 18:00 Peruskoulun matematiikan tunneista on sen verran aikaa että saatan olla väärässäkin, mutta minun mielestä 60kg metrin varren päässä on 60nm.
Tais jäädä yx nolla pois :mrgreen: T. @ri

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 24 Maalis 2023 19:53
Kirjoittaja Mikaeli
Juu, niin se menee että
Vaakasuoran varren pituus metreinä x paino kiloina x 9,81 on Nm.

Vanha asentaja joskus opetti että normaalipainoinen kuski ja metrin varsi on sopivasti, jos on isompi mies niin lyhentää vartta tai käyttää järkeä. Metrin varrellahan käytössä oleva voiman vipuvarsi mutterin ja alas painavan voiman välillä on luokkaa 0,8 m. Eli 80 kg tekee noin 620 Nm.

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 24 Maalis 2023 19:54
Kirjoittaja Paitakauppias
On se 60 kg ja 1 m sen 600 N, koska newtonit lasketaan kertomalla massa (kg) painovoimakiihtyvyydellä 9,81m/s^2. Eli tarkka luku on vähän alle 600, mutta riittävän lähelle pääsee kertomalla kymmenellä.

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 24 Maalis 2023 20:02
Kirjoittaja JuhaH
Jep käsi pystyyn virheen merkiksi.😑

Re: Auto kallellaan.

Lähetetty: 24 Maalis 2023 20:06
Kirjoittaja Hobo
Tästä momentti kertojalle vahva vaihtoehto.
https://www.tori.fi/vi/109879825.htm
Itselle tälläisen hankin ja on hyvä raskaassa kalustossakin.