B10M polttoaine öljynseassa.

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
serpentiini
Varakuski
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Huhti 2019 20:23
Truck: Volvo b10m
Location: hauho

B10M polttoaine öljynseassa.

Viesti Kirjoittaja serpentiini »

Projekti seissyt parivuotta, nyt startilla nestelukkoon huonolla akulla. Imusarja täysi öljy/polttoaineseosta. Öljytilasta imetty n.70l seosta. Suurimpana kysymyksenä, mistä polttoaine on todennäköisesti mennyt öljyn sekaan? Siirtopumppu, syöttöpumpunrunko vai suuttimien vuoto?

Onko muilla ollut vastaavaa vai sattuiko taas ensimmäinen samanlainen just mulle?? :shock:

Tarkoitus testata yksikkö kerrallaan mistä vuoto on ollut, mutta vinkkejä mahdollisista paikoista otetaan.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M polttoaine öljynseassa.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mulla herää ainakin kysymys että miten se polttoaine on sinne päätynyt, vai onko tuossa autossa naftatankki poikkeuksellisessa paikassa moottoria ylempänä? Ei mulla naftaa saa öljyn sekaan mitenkään valutettua, ellei tankki sitten aivan täynnä voisi jonkinlaisen lapon saada aikaan jos nokka olisi montussa. Muuten se pitäisi saada sinne pumpattua.

Se että mahurikoneen öljytila täyttyy on kyllä "normaalia", öljysäiliö tyhjenee pikkuhiljaa paluupumpun läpi takaisin kampikammioon, ja parin vuoden seisonnan jälkeen säiliössä ei montaa litraa varmastikaan enää ole, mutta ei siellä systeemissä pitäisi olla kuin luokkaa 40-50l öljyä
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: B10M polttoaine öljynseassa.

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Mulla ei koskaan ole siis tommosta konetta ollut, mut kuvista katsomalla, onko tuossa siis imusarja alimmaisena? Silloinhan ylimääräinen öljy osaa kyllä lopulta imusarjaan. Onko siellä varmasti polttoainetta seassa? Vai olisiko vain joskus lisätty öljyä, kun on ollut säiliö tyhjä/vajaa seisonnan jälkeen?

Tokihan siellä imusarjassa diesel tuoksuu startin jälkeen, mutta jos siellä olisi 30 litraa dieseliä seassa, öljyn koostumus pitäis jo olla aika laihaa🤔
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
serpentiini
Varakuski
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Huhti 2019 20:23
Truck: Volvo b10m
Location: hauho

Re: B10M polttoaine öljynseassa.

Viesti Kirjoittaja serpentiini »

Siis imusarja on alimpana. SInne öljyseoksen pääsy aikaamyöten on tietysti mahdollista. Ja kun öljytilavuus on n.36l normaalisti, nyt poistettu todella imemällä 70l. Tankki on taka-akselin päällä joten saattaa se sieltä aikaamyöten valua. Mutta epäilen enemmän että menee käydessä öljyn sekaan. Mutta mistä?

Jos jollain olisi ollut kokemusta tälläisestä?

Kokeilemalla kun on yleensä muutama virhekohta ennen oikean löytymistä.

Tätä pitää vaan jumpata pikkuhiljaa.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M polttoaine öljynseassa.

Viesti Kirjoittaja Jule »

No eiköhän siirtopumppu ja syöttöpumppu kymmatkin vuotaessaan sisäisesti sinne öljyn sekaan sen naftan laske.

Taka-akselin päältä se nafta voisi kyllä ihan lappona valuttaa sinne koneeseen asti.

Jos vuoto on tuollaista 30l vuodessa tapahtuvaa, eikä käydessä muutu sen rivakammaksi, niin pelkkä polttoainehana seisokin ajaksi voisi olla ihan riittävä korjaus.
Vastaa Viestiin