Tietoja kaivataan sopivasta linjurista

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4367
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Tietoja kaivataan sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 19 Syys 2007 00:50

Hei vaan kaikille, olen uusi täällä ja monet tunnit olen lukenut ja haavaillut. Nippu kysymyksiä tulee kohta.
Tarkoituksena ostaa bussi volvon B10M alustalla ja mieluisimmaksi koriksi ulkonäön perusteella on iskostunut vm86-90 carrus star 502 (302) tai eagle541. Tarkoituksena muutoskatsastaa auto M1 ajoneuvoksi eli 1+8 jotta C-kortilla voi ajaa, jos kaikki olettamukset ja vastausket tukevat tätä. Suihku jne. kysymyksiä pohjustaen auto tulisi lyhyille tripeille, 1-2 päivää, johon veden pitäisi riittää. Talvikäyttöä en ole vielä ajatellut, mutta sauna olisi bueno.

Eli:
-Lilliputti.com oli kortti B->C 450e + viranomaismaksut, onko kallis? Saako tuolla kortilla ottaa naapureitakin kyytiin sen 8kpl? Onko muita "järkeviä" kortti / muutoskatsastus -yhdistelmiä?
-Mitenkä verot ja maksut M1 ajoneuvosta, vakuutukset ym. ja katsastus kerran vuoteen?
-Onko mitkä korit alumiinisia ja / tai runkoisia, auton alustaa luukuunottamatta. Mahuri Volvo on palstaa lukiessa muodostanut mielikuvan kestävästä paketista ja googlekin kertoi sen olevan lähes legenda, eli se B10M. Mutta tekeekö Scanialla mitään ja mikä siinä olisi parempaa, jos on, mikä huonoa?
-Onko kellään mittoja noista koreista, carrus ja eagle. Sisämitat ja korin piirustukset kiinnostaisi, mielessä lattian laskeminen takaosasta, sekä olisi helpompi alkaa piirtää pohjapiirustusta. Onnistuuko muuten kuin aluhitsaaminen, jos alutavaraa, kävi pulttiliitokset mielessä?
-Mistä olette jätevesisäiliöt hankkineet, entäs puhdasvesipumput, niin että riittäisi suihkulle lämminvesipoilerinkin takaa?
-Olisiko muita korivaihtoehtoja max.10k euron autolle, saa ehdottaa kun nuo kaksi vain kummittelee mielessä!

Siinäpä mieltä rassanneet kysymykset (lisää tulee varmasti :oops: ), jospa se uni tulisi vastauksia ja mielipiteitä odotellessa.

Kiitos jo etukäteen!
Viimeksi muokannut Reddewil, 04 Loka 2007 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-

mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja mrl586 » 19 Syys 2007 02:27

Reddewil kirjoitti: -Onko mitkä korit alumiinisia
Alumiinisia ovat ainakin seuraavien korivalmistajien korit:
  • Aabenraa
  • Lahden Autokori
  • Säffle

Teiden Ritari

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja Teiden Ritari » 19 Syys 2007 02:29

80-90 luvun Carruksista kannattaa tarkistaa onko kori rosteria vai ruostuvaa rautaa. Tampereen tehdas siirtyi rosterin käyttöön paljon aikaisemmin kuin Liedon tehdas. Auton mallinimen perusteella ei ole varmaa kummassa tehtaassa tai kummasta aineesta kori on tehty, lietolaisen mallisia on tehty Tampereella rosteristakin ja tamperelaisen mallisia Liedossa mustasta raudasta. Lahden autokorin Eaglet sun muut taas on alumiinia jo 60-luvulta lähtien. Alukori on muuten kiva mutta ihan yhtä hyvää matkustusmukavuutta siinä ei saa kun notkea kori hieman "lerpattaa" ajossa, mitä varsinkaan rosterinen kori ei tee. Alumiinin ja rosterin hitsaaminen on ilmiselvästi mahdollista kun hitsaamalla ne tehtaallakin on rakennettu;) Vaatii kyllä erikoisosaamista.

Kotimaiset bussikorit on mitoiltaan varsin yksilöllisiä, on saanut aika pitkälle sen korkuisia ja pituisia kuin asiakas kulloinkin tilaa. Lattiakin voi olla saman korkuisen korin sisällä monessa eri tasossa. Koritehtaalta (ehkä) voi saada valmistusnumerolla piirrustuksia. Varmin tapa on ottaa mittanauha käteen.

Alustoisa Volvo ja Scania ovat varmasti yhtä hyviä kumpikin, makuasia (tai uskonnon) kumman valitsee. Jos autotallin haluaa bussin perään Volvon keskimoottori on ehdottoman kätevä.

Millään ajokortilla ei saa raskaassa kalustossa muutaman vuoden päästä kuljettaa naapureita ilman "ammattiajolupa" -nimistä lisenssiä. Siitä on toisaalla foorumissa paljon juttua.

mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja mrl586 » 19 Syys 2007 02:47

Teiden Ritari kirjoitti:80-90 luvun Carruksista kannattaa tarkistaa onko kori rosteria vai ruostuvaa rautaa.
Vantaalla ruostumattomaan teräkseen siirryttiin vuonna 1991.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4367
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 19 Syys 2007 03:13

No heti alkoi tietämystä virrata tänne nukkumattomien sielujen sydämmiin!

Eli, rosteristakin jo on koreja väännetty. Puhutaanko nyt samasta asiasta, eli se koppa runkoaisojen ja koneen päällä? Eikös tuo rosteri ole herkkä väsymään, eli murtumia tiedossa, vai eikö nämä dösät jousta? Ne korit joita katoin oli tuolla toisessa theardissa keskustellut Pohjolan Matkojen vanhoja autoja. Niistäkin oltiin montaa mieltä... (sieltä ajattelin hankkia?)
Hienoa että täällä otetaan asioihin kantaa eikä jätetä noviisia oman onnensa nojaan, Kiitos tästä! Uutta minulle ja toivottavasti asiaa jää uusillekkin tuonne hakuihin.
Eli alurunkoinen "kori on lötkö", mitä nyt rivien sisästä luin, ja se rosteripeli olisi tukevampi? Onkos näissä kaikissa ilmajouset kuitenkin? Olen ollut joskus bussissa ja se tuntui menevän minne sattui, olisiko ollu just tuollainen alukorinen star n.6v sitten kun ihan uudella eb:llä menin hki:stä säkylään?
Jos se lötkö kasassa pysyy, ja sinne vois rakentaa, niin oisko se sitten mun juttu, sen saunan (päätetty nyt), keittiö, oleskelutila ja wc, mitä sinne vaaditaankin kanssa. Eli vielä sais ajaa C-kortilla? Mites tulevaisuudessa, kun mistään ei saa selvääkään sekavampaa tietoa?!
Onkos kellään tietoa ajamisen aikana saunomisesta, tuolla pohjosessa ne kai harrastaa sellaistakin?

T.Sami alias tietämätön =(

Ps.autotallia en bussin perään ajatellut, mutta jos saunan laittais. Sauna niin että sisäkautta mennään ja sisältä pääsisi saunan pankoille nukkumaan, riittääkö korkeus?
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Teiden Ritari

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja Teiden Ritari » 19 Syys 2007 03:57

Korin materiaalista puhuttiin. Runko korin alla on ruostuvaa rautaa kaikissa muissa paitsi Volvo B12M ja B12B alustoissa jotka tuli myyntiin 2001. Näissä uusissa se on rosteria.

Varsin pitkäikäisiltä vaikuttaa rosterikorit eli ilmeisimmin ei tule pahemmin väsymiä. Ajossa tuntuu hienostuneempi tasaisuus verrattuna alukoriin joka hieman (tai enemmän) tapaa nypyttää. Kasassa pysyy alukoritkin kyllä.

Alustan puslista ja niiden välyksistä on kiinni sitten jos auto menee "minne sattuu" tai keikkuu sivusuunnassa. Ilmajouset on käytännössä kaikissa 80-90 luvun busseissa joitain kaupunkibusseja lukuunottamatta.

Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1288
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja B9M » 19 Syys 2007 09:01

Reddewil kirjoitti:Hei vaan kaikille, olen uusi täällä ja monet tunnit olen lukenut ja haavaillut. Nippu kysymyksiä tulee kohta.Eli:
-Lilliputti.com oli kortti B->C 450e + viranomaismaksut, onko kallis? Saako tuolla kortilla ottaa naapureitakin kyytiin sen 8kpl? Onko muita "järkeviä" kortti / muutoskatsastus -yhdistelmiä?
Terve!
Jos korttiin meinaa saada lisää kirjaimia niin se maksaa aina X€. Oman paikkakunnan kouluista vain tarjoukset. C-kortilla saat ajaa yli 3500kg autoa ja jos se on matkailuauto tai kuorma-auto ja maksimissaan 1+8h rekisteröity ei väliä keitä kuskaat ovat vaan montako heitä on. Jos vanhan Linja-auton hankit voit ajaa sen D1 kortin ja muutoskatsastaa auton korkeintaa 1+16 hengelle.
Reddewil kirjoitti:-Mitenkä verot ja maksut M1 ajoneuvosta, vakuutukset ym. ja katsastus kerran vuoteen?
Mahuri Volvo on palstaa lukiessa muodostanut mielikuvan kestävästä paketista ja googlekin kertoi sen olevan lähes legenda, eli se B10M. Mutta tekeekö Scanialla mitään ja mikä siinä olisi parempaa, jos on, mikä huonoa?
-Onko kellään mittoja noista koreista, carrus ja eagle. Sisämitat ja korin piirustukset kiinnostaisi, mielessä lattian laskeminen takaosasta, sekä olisi helpompi alkaa piirtää pohjapiirustusta. Onnistuuko muuten kuin aluhitsaaminen, jos alutavaraa, kävi pulttiliitokset mielessä?
Olisiko muita korivaihtoehtoja max.10k euron autolle, saa ehdottaa kun nuo kaksi vain kummittelee mielessä!
Kiitos jo etukäteen!
M1 autosta matkailuautona menee Perusvero ja Käyttövoimavero tulee kokonaispainon mukaan ja vuosikatsastus ihan normaalisti. Vakuutuksen hinta riippuu vakuutuyhtiöstä ja paljonko sinulla on bonuksia ja kaskoon saat heti sen 70% bonusta. Onko Scania tai Volvo ei meidän käytössä ole kestävyydellä merkitystä. Hyvä yksilö kun löytyy niin ei merkillä väliä. Jos haluat taakse ison takakontin niin silloin ei ole kuin mahurivolvo tai hetku(etumoottori). Tilojahan voi taakse rakentaa vaikka puurungolla jos ei korirakenteeseen kajoa. Muita vaihtoehtoja on esim. Kirjastoauto. Tv. Ari
#048

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2396
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 19 Syys 2007 09:04

Tuota , olikohan niin ettei noissa takamoottori autoissa pysty lattiaa laskeen :wink: Ja noissa mahuri Volvoissa ei ton korin kyllä luulis paljoo notkuvan :shock:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4367
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 19 Syys 2007 21:27

No jos ajatellaan että mahurista tiputtaisi lattiaa niin paljon takaa että sinne sauna mahtuisi ja sen päälle nukkumatilaa, riittääkö korkeus?
Olisiko toimiva systeemi jos koolaukset lattiaan tekisi kakkoskakkosesta, niiden päälle kaadoilla vaneri ja vesieristykseksi lasikuitu. Sikalla tai rakenneliimalla laatat kiinni ja tavallinen sauma-aine? Seinissä nostaisi tuon vaneroinnin 20cm kuidun kanssa ja siitä jatkaisi sauna-sadulla. Seiniin ja kattoon paneeli tuon sauna-sadun höyrysulun kanssa.
Suihkuun ajattelin tuota lasikuituvesieristystä vaneripohjalla kattoon asti, pinnalle laatoitus. Katto höyrysululla ja panelilla.
Onko kukaan koittanut lasikuidulla vesieristää, kun jotenkin tuntuu että normaali siveltävä vesieriste ei kestäisi?
Saako muuten ajon aikana saunoa, kun onhan siinä omat riskinsä kun puukiukaan kanssa touhuaa. Lapissa rukapalvelu moista touhua harrastaa ja itsellä vähän samat aatokset. http://www.rukapalvelu.fi/fi/saunabussinloylyt.html
Autosta vielä sen verran, että varmaan kuntoa kannattaa mennä pyllistelemään auton alle, onko runko kuinka mätä ja missä kunnossa muut "pellit" on. Täytyy koittaa löytää joku paikka missä pääsisi tutustumaan ensimmäiseen yksilöön, ja mittailla vähän aluksi.
-Koska sen voi tehdä myös itse-

motoku
Ajoneuvos
Viestit: 556
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja motoku » 19 Syys 2007 23:51

alustasta puheen ollen, moottorin ja vaihdelaatikon päälle ei voi rakentaa mitään kovin kiinteää, koska huoltoluukut pitäis säilyttää saatavilla.. sekä mahurissa, että takatuupparissa niitä löytyy.
saunan kiukaiden valmistajat tuntui pitävän saunan min korkeutena 190cm jolloin alle ja päälle jää turvavälit.
puusauna vaatii käytännössä mahurin alustan ison tilantarpeen takia, minisähkösaunan voisi ehkä upottaa jotenkin keskiruumaankin.
yleisin koppakorkeus on 3.6m josta 25cm kattoilmanottoja ym ja 40cm maavaraa ja alalattiaa pois, eli n 2.90 lattiasta kattoon saattais löytyä.
varo mahuri-volvon esivalittavaa vaihteistoa (keppi kyynärnojassa 240-look), oli yleinen tuossa ikäluokassa.
se on oikein vikojen pesä vanhemmiten. pahinta että hukkaa kaikki vaihteet, siihen jää kulkuri....
muuten kai sama, kummalla ajaa, kokonaisuus ratkaisee. juuri sieltä rasvamontusta kannattaa autonosto aloittaa :!: :!:
kummallakin on liikennöitsijät pärjänneet ja ostaneet samanmerkkisen uuden :lol: :lol:
harmi ettei scanialla ole mahuria, olis vaihtoehtoja enemmän :cry: :cry:
onnea vaan etsintään..

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4080
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 20 Syys 2007 00:00

Kuka moittii alukoria lötköksi :evil: Höpö :!: Alumiinikori on rautakoria kevyempi josta johtuu että tyhjänä auto on nypyttävämpi kun ei ole päällä rauhoittavaa kuormaa. Omassa mahuri Volvossa kyyti rauhoittui mukavaksi kun rakensin saunan, (painaa ehkä jotain 500-800kg) Empä ole huomannut lahtelaisen lerpattavan mistään, Koskilinjoilla on ainakin yksi laatikko Wiima vanha paikkari jossa on jotenkin katto irti, sivutuulella käy melko romina katolta :o

Alukori on ehdottoman kestävä ja pitkäikäinen, etuna myös korjattavuus jos raaputetaan peltiä johonkin, lista pois, popparit pois pelti irti, uusi kiinni, eli on tavanomaisin työkaluin korjattavissa pienet lommovauriot. Ja jos tarvii hiplata profiilien kanssa, niihin voi hitsata yhtä ja toista kiinni. Mulla on tuttu alumiinihitsari jonka kanssa tehtiin ulko-ovi ja karmeja saunaa varten.

Minä rakensin saunan viime talvena. kuvasarjaa löytyy täältä: http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/th ... =1&sort=da

Saunaan saa korkeutta kun aloittaa saunan tavaratilan lattiatasosta. Välipohja moottorisahalla veks ja kaikki mitä eteen tulee niin saa lähteä. Ainakin lahtikossa kori kiinnittyy alustaan rautaisilla häkkyrä apurungoilla pulttikiinnityksellä, veikkaisin ettei niitä kovin montaa kärsi poistaa. Mun saunan eteen ei tullu mitään, ehkä takapenkkien alta saattoi mennä joku alumii niprofiili mutta se oli jo ennestään sahailtu pois. Lahti32 kori on 3,2m korkea ja normaalin 2,1m saunan päälle jäi vielä 40cm tilaa, jos kori olisi 30cm korkeempi voisi saunan päälle saada vaikka parisängyn. Kannattaako tehdä ovea auton sisällepäin. Sieltäpä tuleekin semmoset höyryt pirttiin että itkee joka paikasta vettä ja paikat homehtuu :shock: ja saatikka ajon aikana kun tuulilasi huurtuu ja kuski pöllyyttää saunansa metsään kesken kylvyn :shock: jos päädyt kumminkin tähän malliin, ratkaise höyryongelma jotenkin.

Minua on aina harmittanut carruksen ja deltan ruostehommat. Korit ovat erityisen hyvännäköisiä muotoilultaan ja hiljaisia, tukevia ja hyvin suunniteltuja. Sitten vanhemmiten sitä ruostetta tunkee listojen alta. Pahimmat paikat taitaa olla luukkujen ja ikkunan alareunan välinen pitkä pelti. Näyttää ruostuvan vielä 90-luvun puolivälin autoissakin. Toisaalta ruostetta riittää kaikissa linja-autoissa jopa vuosimallista riippumatta, alustassa riittää rautaa ja se on kaikkien bussien ominaisuus aihion hinnasta riippumatta että hitsausvehkeisiin pitää joskus tarttua. Tuurissaan on jos sellaisen löydät jota ei yhtään hitsata tai sit sulla on 70k€ rahaa ja uudehko auto. Muutenkin olen pannut merkille että samoja hommia tehdään kaikenikäisiin ja kaikenhintaisiin aihioihin, hitsausta, jarruvikaa, tärinää, sumulasia, vuotavaa kattoa, sähkövikaa, kaasujousta, elämä on :lol:
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011 (kesken) Volvo. 9700H 15m 2008 (kesken)

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4080
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 20 Syys 2007 00:03

motoku kirjoitti:alustasta puheen ollen, moottorin ja vaihdelaatikon päälle ei voi rakentaa mitään kovin kiinteää, koska huoltoluukut pitäis säilyttää saatavilla..
varo mahuri-volvon esivalittavaa vaihteistoa (keppi kyynärnojassa 240-look), oli yleinen tuossa ikäluokassa.
se on oikein vikojen pesä vanhemmiten. pahinta että hukkaa kaikki vaihteet, siihen jää kulkuri....
Enpä oo koskaan tarvinnut noita huoltoluukkuja, riippuu korista kuinka on tilava mahurin konehuone. Taitaa olla joo nuo ekat sähkökepit juonikkoja, työmatkabussin kuljettajatäti kutsuu Volvoansa toisinaan Helkamaksi, vain pakki puuttuu :mrgreen:
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011 (kesken) Volvo. 9700H 15m 2008 (kesken)

kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko » 20 Syys 2007 00:07

Nettikoneessa oli tassa myytavana kuvasta paatellen simpsakka Scania 82 kone id: 617507.
Oli jo takapaata valmiiksi purettukin joten kuntoa paasaa helposti phkailemaan,, Hintapyynto oli 4000eukkoa,, hmmmm,, No siitahan voi aina tinkia,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.

Teiden Ritari

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja Teiden Ritari » 20 Syys 2007 00:41

Alukorin lötköys on totta ainakin 90-luvun loppupuolen ja 2000-luvun lahtelaisissa. Sitä vanhemmista minulla on vähemmän kokemusta, mutta saattaa olla että vanhemmat on varmuuden vuoksi tukevammin tehtyjä kun ei vielä osattu tietokoneella lujuuslaskelmia niin rimaa hipoen. Osan saattaa tehdä uudempien mahurivolvojen rakenne jossa runkopalkit ei enää jatku auton läpi vaan etuakselin takana on takamoottoristen tyyliin iso tavaratila. Nämä vuosituhannen vaihteen alukorit nypyttävät kyllä vaikka olisi 50 matkustajaa ja 14m3 tavaratila täynnänsä laukkuja ja rahtia. Silloin kokonaismassaa tulee pitkälle yli 20 tonnia. Hassu suomalainen lakihan sanoo että tavanomaista matkatavaraa ja bussirahtia kuljetettaessa ylikuormaa ei tule vaikka se painaisi miten.

Mutta ehdottoman käyttökelpoinen alukori on. Ei ruostu ja helppo korjata. Voittaa mustarautaisen korin 6-0. Rosterikori on omaa luokkaansa, toki myös hinnaltaan käytettynä.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4367
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 20 Syys 2007 18:24

No niin, tänään kävin katselemassa tarjontaa mittatie 27:ssä vantaalla, mikä bussi/tilausautofirma nyt olikaan, olipa vanhoja postikorollojakin pihassa. Tarjonta oli kirjavaa ja kuulema kaikki autot myynnissä kunhan sopiva löytyy ja hinnasta sovitaan.
Aika karulta näyttää tuollaisen -87 mahurivolvon alusta, palkki poikki, öljyvuodot, jäähdytysputkistot ym. Se moottori laatikoineen ja etu kardaaneineen on melkoinen kasa rautaa!
Nyt aloin katsetemaan setrojakin ihan uudessa valossa, ihan varteenotettava sellanenkin jos pätkään sais mahtumaan kaikki mitä on suunnitellut. Ainoa että tuolla olleissa oli mersun koneet ja paikalla ollut kuljettaja / korjaaja ei voinut ainakaan suositella vanhoja mersuja. Kuulema kestää nekin, mutta sitten kun tulee vikaa niin kannattaa olla paksu lompsa. Kiva kaveri, oli juuri vaihtanut scaniaan kardaanin ristinivelen kun alettiin jutustelee.
Mihinkähän tässä päätyy, tuollainen wiima scanian 112 alustalla oli ihmeen hyvin säilynyt, ei kutterikaan pahalta näyttänyt.
Paljonko linjurin kumeissa pitää olla pintaa kesällä tai talvella, onko talvikumit erikseen?
Aah, oli se paikan guru sitä mieltä ettei saunaa enää saisi rakentaa, mutta mikä sen kieltäisi?
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1071
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Neoplan Skyliner
Location: Pohjois-Karjala

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja Jone » 20 Syys 2007 19:51

Reddewil kirjoitti: Paljonko linjurin kumeissa pitää olla pintaa kesällä tai talvella, onko talvikumit erikseen?

Samat kumit kesät/talvet. Ammattipuolella syksyllä suositellaan uudet alle. Ne kuluu niin että kuvio on sopiva talven ja sitten ne kuluu niin että kuvio "muuttuu" kesäisemmäksi. Ja 1.6mm on lukemani mukaan tuo raja.
Viimeksi muokannut Jone, 21 Syys 2007 10:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2396
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 20 Syys 2007 19:57

Jos sua sattus kiinnostaa Volvo B10M Wiiman korilla vm.-87 ja katsastettu :wink: niin täällä meitän kylällä on sellanen myynnissä :D Myyjänä on Parthouse niminen varaosaliike ja bussi on Ventoniemen vanha.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4367
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 20 Syys 2007 21:58

Bussiton kirjoitti:Jos sua sattus kiinnostaa Volvo B10M Wiiman korilla vm.-87 ja katsastettu :wink: niin täällä meitän kylällä on sellanen myynnissä :D Myyjänä on Parthouse niminen varaosaliike ja bussi on Ventoniemen vanha.
Komia peli näyttäisi olevan, mutta vähän korkeampi kori saisi olla. Onkohan kallis kulkine tuo :wink:
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2396
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 20 Syys 2007 23:20

Tuota noin :wink: Parthuosen sivulla olevassa kuvassa on niitten vanha auto Kutter 9 :shock: voisin huomenna käydä ottamassa jonkun kuvan tosta Wiimasta kun tulen töistä :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1071
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Neoplan Skyliner
Location: Pohjois-Karjala

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja Jone » 21 Syys 2007 10:06

Aah, oli se paikan guru sitä mieltä ettei saunaa enää saisi rakentaa, mutta mikä sen kieltäisi?
No sitä ei oikein mikään kiellä kun sen vaan turvallisesti tekee.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4367
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 21 Syys 2007 22:20

Eli saunalle ei esteitä kun järjellä tekee, tämä hyvä tieto.
Mutta onko kukaan tehnyt vesieristystä lasikuidusta, kun on kohtuu halpaa ja taatusti vedenpitävä? Vai miten olette suihkut toteuttaneet liikkuvassa kapistuksessa? Suihkukaappikaan ei mahdoton idea, ja miten matto pärjää talvehtivassa dösässä jos vesieritys tehty tavallisilla siveltävillä litkuilla? Tarkoitus olisi että systeemit kestäisi ns. päivänvalon ja vuosiksi eteenpäin. Muutenhan maton voisi liimata vaikka vanerin päälle, mutta ei kuulu tapoihin moinen kikkailu. Sillon kun tehdään, tehdään kunnolla!
Onkos sisustan verhoilulla jokin paloturvamääräys, vai tuleeko se vuosimallin mukaan? Olisi mukavaa mikrokuitukangasta tiedossa.

T.Sami

Nyt kun tuo allekirjoituksen mainos on kadonnut, niin laitetaan tähän hätään 15% alennus palstan käyttäjille http://www.reddewil.com tuotteista syyskuun -07 loppuun. Kaikki mitä verkkokaupassa nyt on, löytyy hyllystä, 12h viiveellä päivittyy tilanne. pakkikameroita myös, 3 eri mallia mutta ei kuvia kaupassa. Jos kiinnostaa laita privaa, löytyy HD alukuorilla oleva kallistettava kamera, hyvä dösän perään! Muistaa vaan tilatessa mainita kyseisen keskustelupalstan...
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2396
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 21 Syys 2007 23:05

Nyt olisi muutama kuva siitä Wiimalaisesta :D
Liitteet
Wiima vasen etukulma.jpg
Wiima vasen etukulma.jpg (73.04 KiB) Katsottu 7278 kertaa
Wiima oikea etukulma.jpg
Wiima oikea etukulma.jpg (81.94 KiB) Katsottu 7275 kertaa
Wiima myynti-ilmotus.jpg
Wiima myynti-ilmotus.jpg (63.89 KiB) Katsottu 6690 kertaa
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2396
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja Bussiton » 21 Syys 2007 23:17

Ja vielä takaakin :wink:
Liitteet
Wiima oikea takakulma.jpg
Wiima oikea takakulma.jpg (72.95 KiB) Katsottu 7256 kertaa
Wiima vasen takakulma.jpg
Wiima vasen takakulma.jpg (78.18 KiB) Katsottu 6688 kertaa
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4080
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 23 Syys 2007 00:06

Olipa tosiaan kulkurin aihio sitten linja-auto, kirjastoauto tai myymäläauto, 70- tai 80-luvulta, saa varautua että virheettömiä ei ole, aina on jotain sanomista, maksoipa aihio sitten 1000e tai 20000e, alustat on alapuolelta aika karuja kaikissa, jarruja saa säätää, kytkimiä rassata, letkuja vaihdella, palkkeja hitsata ym ja ym. Valitse auto ominaisuuksien mukaan, määrittele taso mikä riittää, etsi käsiisi passeli aihio ja osta rohkeasti, työttömyys ei uhkaa. Sitten kasaamaan unelmien kulkuria.... mun aihio ei ollut aikanaan kallis, eipä ollut vara sillon muutakaan mutta nyt kovan työn tuloksena täysin oma ja maksettu, ja haaveiden mittainen auto!

Oleellista ei ole se, paljonko aihio maksaa vaan se, paljonko valmiiksi tekeminen tulee maksamaan. Ja se onko itse autoonsa tyytyväinen :D
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011 (kesken) Volvo. 9700H 15m 2008 (kesken)

Avatar
Reino-Ratti
Kippari
Viestit: 60
Liittynyt: 12 Kesä 2007 22:40
Truck: Setra
Location: Hämeenlinna
Member id: 054
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tietoja kaivataa sopivasta linjurista

Viesti Kirjoittaja Reino-Ratti » 23 Syys 2007 00:21

Että aihiota etsimässä...

Oheisessa linkissä aika aika kiinnostava kirjastoauto. Tarjouskilpaan ehtii vielä mukaan...

http://www.urjala.fi/attachments/Hallin ... toauto.pdf

T. J.

Vastaa Viestiin