B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
BlackDog
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Uutena ja innokkaana "kulkurin" omistjana täytyy tehdä kaikennäköisiä korjauksia. Omassa ja jos oikein olen ymmärtänyt niin monella muullakin nämä sivussa olevat syylärit ovat melko heikossa kunnossa. Omassa ainakin ahtoilman jäähdytin tosi huono, eikä se imusarjan kennokaan hääviltä näyttänyt. Tästä johtuen jotain niille täytyy tehdä talvenaikana. Käytetyt hyvähuntoset taitaa olla jo historiaa.
Tässä tuli mieleen ajatus, että jos jättäsis molemmat pois :?: Ajatuksella, että sais imusarjasta mahdollisen tulevan coolerivuodon eliminoitua pysivästi. Tämänhän systeemin on tarkoitus jäähdyttää ilmuilmaa n.60 asteiseksi. Mielestäni tämä systeemi ei oikein tehokkaalta vaikuta, kun lämpimällä vedellä koitetaan jäähdyttää. Ahtopaineet näissähän on kässittääkseni melko pienie, en tosin ole löytänyt selkeitä fakta lukemia mitä pitäs ahtaa. Tästä pääteltynä matalalla ahtopaineella ei sen ilman lämpö pitäs kauheesti nousta ja dieselhän ei ole siitä niin tarkka.
Onkos joku jo toteuttanut tällasta tai ajatuksia tästä? Sattuisko jollain myös olemaan ahto paine/lämpötila tietoja jaettavaksi mitä näissä pitäs olla?
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Alustanumero/VIN?
Avatar
BlackDog
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Jokelan linja kirjoitti: 15 Marras 2023 21:59 Alustanumero/VIN?
YV31M3D17PA 41051
Tossa välin kohdalla kuuluis olla "halkaisia" merkki, eli ympyrä mis vino viiva. Ei löytynyt näppäimistöstä
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Se on nolla. Se nyt vaan Volvolla merkataan tollai.
Moottori on siis THD103KD.
Liitteenä iltalukemista.
Liitteet
turbo.pdf
(368.81 KiB) Tiedosto ladattu 67 kertaa
cooling.pdf
(853.24 KiB) Tiedosto ladattu 54 kertaa
B10M41051-vic.pdf
(983.27 KiB) Tiedosto ladattu 51 kertaa
Avatar
BlackDog
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Kiitos Täytyy lukea ajatuksella huomenna
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2543
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kaipa tuon vasijäähdytyksen ideana on ollut pitää ahtoputkisto kohtuu mittaisena. Ilmasta ilmaan jäähdyttimellä sinne tulisi niin pitkä putkisto että se alkaisi jo vaikuttamaan ahtopaineen nousunopeuteen, ja tietysti siellä seikkailisi metrinaupalla paksuja ahtoputkia kaiken remontin edessä. Nykyisellään jo pelkkä imuputkikin on toisinaan tiellä.

Sinänsä tuo vesijäähdytys on tuossa toteutettu kyllä kertaluokkaa fiksummin. Sillä on ihan oma jäähdytyskiertonsa ja syylörinsä, sen sijaan että se olisi vaan sen normi syylärin kanssa samassa.
Avatar
BlackDog
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Mun ajatus olikin et jos jättäs koko cooleri pois. Onhan paljon moottoreita isommillakin ahdoilla ja niissä ei ole lainkaan cooleria. Mikäli yllä olevasta linkistä oikein tulkitsin niin ahtoja on vain 0.7bar. Näin pienillä ahdoilla ei sen ilman lämpö mitään mahdottomasti nouse. Täytyy koittaa laskea toteutuva ahtolämpö ilman coolerian kunhan kerkee.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2543
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jotenkin käsitin että olisit lisää woimaa halunnut sieltä.

Ei sen välijäähdytyksen pois purkaminen suurta haittaa tee. Kyllä se varmaan huutaman hevosen vie, mutta tuskin sitä persdynossa huomaa.
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 509
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Mun tulkinta ahdoista olis 1,3 - 1,5 bar . Imusarjassa / painepalkissa on valmiina paikka mistä vetää nylonilla mittarin kuskille .
Ahtimen jälkeisessä valurauta pöntössä oli mulla pyöreä laippa n. 80mm irronnut . Varmaan ajoittain aiheutti tehon laskua .
Viimeksi muokannut Timppa, 21 Marras 2023 09:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
BlackDog
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Ei tässä ajatuksena ole voiman lisääminen vaan luotettavuuden parantaminen. Laiskahan tuo on vaikka joskus tuossa 1103KB moottorissa on ollut 250kW, mutta mitäköhän on jäljellä. Niinkuin Jule kirjoittikin et ei persdynossa huomaa, jos coolerin poisto muutaman KW hävittää. Toisaalta voihan sen tukossa olevan coolerin poisto imusarjasta kompensoida lämmon hävittämät tehot :wink: . Lisä alavääntö toki olisi tervettullutta ja tämän sais kyllä toteutettua turbo muutoksella. Mutta lisä vääntö/tehojen tavottelut on sitten eri juttu, kunhan saan perusasiat ensin kuntoon.

Eikös tuossa "turbo.pdf" tiedoissa ollut et 103KB ahtaa 170kpa ja perus ilmanpainehan on n.100kpa niin ahdoiksi jää 70kpa=0.7bar
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2543
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja Jule »

Aika harvoin ahtopainetta ilmoitetaan absoluuttisena paineena, yleensä se on nimenomaan suhteellinen, eli 170kpa = 1,7bar yli normaalin ilmakehän paineen.

Noissa hukkaportittomissa turboissa se ahtopaine on sillä optimialueella kyllä suhteellisen korkea, koska ahtoja on niin paljon kun turbo kykenee tuottamaan.

En tiedä mitä tarkoitat kun kaipaat lisää alavääntöä, mutta mulla tuntuu kyllä olevan tuossa 94 mallisessa täysi pöhinä päällä vihreän alareunasta eteenpäin. Sen alapuolellahan siellä ei tavallaan "kuulukaan" olla mitään ihmeellistä vääntöä.
Avatar
BlackDog
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Täytyy paineeilmalla testata mikä tuo ahtopaine oikeesti on. Laittamalla vaikka aluks 0.5bar paineenalennusventtiilillä auton mittariin ja vertaa ajossa olleeseen mittarin näyttämään. Hakea sit mittarin samaan mitä ajossa max näyttämän kohdalle niin näkee todellisen toteutunen paineen. Tämä siksi, kun mun mielestä toi 1.7bar tän ikäsessä mottoriaa kuulostaa kovalta ahdolta.

Tuo "väännöttömyyden" syy ilmeisesti löytyy ratin ja penkin välistä :D , kun ei ole pitkiin aikoihoin ajellut tänikäsillä manuaali vehkeillä niin toi rpm pääsee laskemaan epähuomiossa liian alas. Ajokokemusta, kun tällä on kerinnyt kertymään vasta n. 2000km. Täytyy siis opetella ajamma.
Avatar
BlackDog
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Lähteee juttu vähän sivuraiteille. Mun ahtopainemittari nousee kuvan verran, mites muilla? Ja olisko jollain antaa ajosta mitattua tietoa ahdoista?
pieni.jpg
pieni.jpg (3.62 KiB) Katsottu 1628 kertaa
Testailin paineensäätimellä ja paineilmalla sain viisarin samaan kohtaan 0.6-0.7 bar, joten tästä päätellen ei mun näyttäs ainakan ahtavan enempää kun 0.7bar.

Verrokiksi katoin 2021 mallisen 13litrasen Scanian ahtoja: 1230rpm/0.7bar ,1500rpm/1.4bar ja max rpm 1800/1.8bar.

Voiko tästä siis päätellä mitä? Puuttuutuuko multa toi em. 1bar ahtoja vai eikö ton kuulukkaan ahtaa enempää?

Niinkuin aiemmin mainitsin tarvis perusasiat ensin saada kuntoon/selville ennenkuin rupee mitään suurempia muutoksia toteuttamaan.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Kyllä sieltä varmaan puuttuu ahtoja. En ole volvolla ajellut mutta kyllähän tuo mittari näyttää siltä että kun kierokset on tapissa niin ahdotkin pitäisi olla maksimissa? Vihreää palkkia kuitenkin menee melkein loppuun asti..

Eihän tommoisessa 13l scaniassakaan tehoja ole kuin ~440hp vissiinkään, ja ahtoa 1.8bar? Jos mietitään että B10M:ssä tilavuutta 9.6l ja tehoja ~290hp, molemmat arvot on karkeasti 70% kanikasta eli ahtopaineen täytyisi olla kokolailla identtinen jos moottorien hyötysyhteet on samat.

Edit: ja noilla ahdoilla minusta kyllä hyvinkin tarpeellinen se cooleri, on se ahtimelta lähtevä ilma varmasti pitkälti päälle 100C ainakin..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Autossa pitäisi olla THD103KD moottori. Ei siis KB. Eli 340 heppaa ja 1400 Nm.
Ahtoa sille pitäisi olla 130 kPa, Eli about 1,3 Bar@2000rpm.
Jos ei nämä täyty, niin katsotaan perusasiat:
Venttiilinvälykset, Puristukset, Ahtovuodot...
Toimiiko ruiskutuspumpun ulkoinen ajoituksensäätölaite. Onko perusajoitus kohdallaan?
Pakosarja ei vuoda? Turbo about ehjä?
Näistä olis ihan hyvä aloittaa.
Ja tuo ahtopainemittari on mallia sellainen, et jos se ei mene täysille, niin jossain on pahasti vikaa.
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 509
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Polttoainesihti tankissa pitäis tarkistaa ja siirtopumppu , suodattimet .
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2543
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kuvittelisin että näissä "keskiraskaissa" dieseleissä on aina olleet ahtopaineet yli 1bar. Näissä vanhemmissahan ei turbossa ole mitään paineen säätöä, kuten henkilöautoissa, vaan ahdin puhaltaa aina niin kovalla paineella kuin minkä se kykenee. Tuostahan ei ole mitään haittaa dieselissä, eikä tuo ole mikään loputon itseään ruokkiva ketju, koska maksimi polttoaineen syöttö rajaa pakokaasun määrän.

Hieman osviittaa vajaiden ahtopaineiden syistä saa kun tarkkailee vaan pakoputken päätä kiihdytyksessä. Jos putkesta tulee mustaa (ei mitään ketunhäntää, vaan havaittavaa mustaa väriä) koko kierrosalueen läpi, siellä on silloin riittävästi syöttöä ja ongelma on nimenomaan ilman sannissa. Sen sijaan jos sauhua ei näe kuin korkeintaan ihan alussa, voi epäillä syytä polttoaineen syötössä.

Uudemmissa laitteissa tuo ei enää toimi, koska syöttöä rajoitetaan niin paljon ettei savua enää näe. Eikä myöskään normaalisti toimiva vanhempi auto yleensä näkyvää savua anna enää kun ahdot on tapissa.
Avatar
BlackDog
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Onha mulla siis juurikin tuo THD103KD moottori ja siinä varmaan monta ongelmakohtaa mitä täytyy ratkasta toiminnan parantamiseksi. Täytyy noi em. asiat ainakin pyrkiä tarkastamaan ennen seuraavaa ajokautta. Kiitos hyvistä vinkeistä
Tässä nyt jonkinmoinen tieto paketti mitä havaittu/tehty:
- Suuttimet uusittu
- Ajoitus tarkistettu
- Esilämmitys ei toimi ja pakokaasujarru poistettu
- Imusarjassa oleva kenno tosi tukossa. Siitä turbon ja imusarjan välistä oli se pala pois niin siitä katsomalla todettu
- Lämpimälläkin kelillä savuttaa todella runsaasti käynnistetäessä ja savutus jatkuu kunnes moottorin lämmöt n.50 astetta. Webastolla kun lämmittää 5-10min niin savutus "normaalia", jos niin voi sanoa. Sama toistuu lämpimälläkin moottorilla jos lämmöt laskee alle 50. Esim. vaikka pysähtyy huoltsikalle syömään ja jatkaa matkaa. Savutus lakkaa vasta kun lämmöt nousee. Savusta pääteltynä käy rikkaalla, ihan kuin olis joku kylmä rikastus päällä.
- Vedenlämpö anturit mitattu ja ovat suurinpiirtein oikeilla oomiluvuilla. Testasin myös potikalla "huijata" lämpötilatietoa, mutta ei vaikutusta savutukseen. Tyhjäkäyntiä sai kyllä muutettua.
- Ajossa moottorin ollessa lämmin kiihdytetäessä/ylämäissä tulee mustaa voimasavua melko vähän. Tasamaalla maantievauhdissa ei ainakaan peilistä huomaa mitään savutusta.
- Ahtomittaari ei näytä välillä mitään ja sit herää taas näyttämään jotain. Voihan tietysti olla, et ahtoja on mut mittari näyttää mitäsattuu
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2543
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja Jule »

No jos diesel käy rikkaalla se ottaa kierroksia, se ei siis voi käydä rikkaalla siinämielessä bensa moottori.

Jos se sauhittaa vaaleaa kylmänä, niin viittaa siihen ettei ole oikein puristuksia, eli moottori alkaa olla väljä.

Jos putken päästä tulee mustaa edes vähän, niin silloin siellä on riittävästi syöttöä, ts. syötön lisääminen vain lisäisi savun määrää, eli ilmaa puuttuu.

Sen imusarjan tukkoisuuden voi selvittää laittamalla painemittarin ennem ja jälkeen kennon, pieni luokkaa 0,1bar pudotus on kai odotettavissa, mutta esim 0,5bar tarkoittaa että se on tukossa.

Sen sijaan jos paine ei noide edes hetin turbon jälkeen kunnolöa viittaa siihen että turbo on loppu.

Sitä turbon kuntoa voi tarkastella irroittamalla imuputken ja kokeilemalla sormin kuinka jämpti turbon akseli on. Pieni sivuttaissuuntainen välys on normaalia.. Siis sen verran että sen juuri tuntee. Pituussuuntaista välystä ei saisi olla lainkaan.

Se että moottori alkaa olla loppu/väljä ei välttämättä kulkurissa ole mikään kauhea katastrofi, se kyllä todennäköisesti kulkee vielä sen mitä sillä tullaan ajamaan. Mulla ei ole omaa näkemyatä siitä että paljonko volvon mahurikoneessa on vielä kilsoja jäljellä kun se noilla lämpölukemilla savuttaa.. Cumminsilla menisi vielä puolimiljoonaa ihan surutta (ei, cummins ei ole ylivertainen, vaan ne savuttavat kylmänä uutenakin, vain savutuksen loppumislämpötila nousee).

Jos ahtopainemittarilla on tapana toisinaan lakata toimimasta kokonaan, sen näyttämään on syytä suhtautua varauksella silloinkin kun siinä on eloa.
Kulkurj10+
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Elo 2022 11:47
Truck: Matkaaja
Location: Kuopio

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja Kulkurj10+ »

Täällä b10m oireilee niin että välillä kulkua riittää tosi hyvin, ja toisinaan tuntuu että vaparilla ajelee. Mistähän ensin kannattaa alkaa vikaa etsimään kun
noin ailahtelee. Ja ahtopainet tuntuu olevan normaalit.
Avatar
BlackDog
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Vesipumpun korjaus meneillään. Varaosathan näköjään saa suoraan paikallisesta kaupasta, kun käyttää vanhan akseli ja siipipyörät.
Coolerin ja jäähdyttäjän kennot irrotettu ja todettu ne uusittaviksi. Kennotus maksas tällähetkellä n.1600€ molemmat. Käytettyjäkin, sekä uusia vois saada ulkomailta kohtuu hintaan. Tarvis vaan tietää varaosanumerot niin vois tilata niin sais varmemmin oikeenlaisen. Olisko jollain varaosanumeroita? Maximus merkkisen syylärin sais uuden n. 200€, onko jollain kokemuksia. Se on alumiini kennolla ja muovipäädyillä.
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

_impact-14.pdf
(325.41 KiB) Tiedosto ladattu 53 kertaa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2543
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mä hain paimelasta "uuden" syylärin. En usko että alkuperäisiä jäähdyttimiä on enää missään autossa, joten romikseltakin haettuna se on todennäköisesti korjattu tai vaihdettu.

Ei mullakaan kumpikaan syyläreistä alkuperäinen ollut, ellei tyhjennysroput sitten ole jo tehtaalta väärässä paikassa, mutta sisempi oli ihan asiallisessa kunnossa, ulompi uhkasi pudota tielle.
Avatar
BlackDog
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Itse olen kanssa paimelasta ja RM trucks kysynyt, mutta ei löytynyt niistä "myynti kuntosta" käytettyä. Itäosasta löyty jompi kumpi, mutta selvyyttä ei saanut et kumpi löytyy. Tuli sellanen olo, että ei olleet kiinostuneita kaupantekoon. Onkos vielä jotain paikkoja mistä kannattais kysellä?
Avatar
BlackDog
Tosi harrastaja
Viestit: 38
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma

Re: B10M ahtoilman lämmöt/jäähdytys

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Tilasin Busstruckpartsilta Virosta 2xsyyläri, asennuskehyksen ja tuulettimen imukartion 514€ kotiin toimitettuna. Molemmat syylärit uudemmasta bussista, mutta mitat ja lähtöjen paikat täsmää alkuperäiseen. Näissä molemmissa on muovipäädyt ja kenno alumiinia. Toinen sopii suoraan moottorin jäähdyttimeksi ja toisesta muokataan coolerin jäähdytin. Poistan muovipäädyt, teen alumiinista uudet jotka hitsataa paikalleen ja näihin lähdot alkuperäisille paikoille.
Veipumppukin saa samalla "korjaussetin". Hiilitiiviste 10€ varaosakaupasta ja muut tarvikkeet paikallisesta kaupasta 28€.
Näillä pitäs jäähdytys parantua.
Näiden lisäksi täytyy vielä imusarjan kenno puhdistaa/koeponnistaa niin tulee sekin samalla tehtyä. :wink:
Vastaa Viestiin