Kardaanin linjaus

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4286
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Kardaanin linjaus

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kertokaapa minulle juurta jaksain missä asennossa pitää olla kardaanin haarukat toisiinsa nähden.

On aikojen saatossa niveltä laitettu, putkia tasapainoitettu. Nyt olisi pukkien päällä valmiina niin voisi tätäkin tutkia.

22 vuotta ollaan nyt täryytelty menemään, 90-100kmh vauhdissa jyrrää ikävästi, 80-85kmh menee mukavasti. Täyskaasukiihdytyksen jälkeen saattaa jäädä jurraamaan. Kaksiosainen kardaani on.

Terveisiä kaikille vanhoille harrastajille ja uusille myös :D
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 472
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Kardaanin linjaus

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

ujoint_driveshaft_angle_alignment.jpg
ujoint_driveshaft_angle_alignment.jpg (44.59 KiB) Katsottu 2055 kertaa
Ristikot linjaan. Nivelten summakulma pitäis olla nolla.
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 515
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Kardaanin linjaus

Viesti Kirjoittaja Timppa »

" Ciriuksesta " B10M poistettiin kannakelaakeri - kardaani ja hidastin ,jotka korvattiin yhdellä pötköllä , vänhän yli 2m pitkä laipasta laippaan .
" Bronssista " B10M muutin kannakelaakerin paikkaa niin että oli paremmin kampiakselin suuntainen / vaakatasossa, 80% pieneni hurinat . 6 metriset akseliväit molemmissa .
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4286
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kardaanin linjaus

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kiitos näistä.

Taidan yrittää laskea kannatinlaakeria alemmas jolloin ensimmäinen pätkä ei ole liian suorassa.

Onkohan myös mahdollista että haarukat on 180 astetta väärin päin jolloin painotus on kasattu väärin.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin