Matkailukorin rakentaminen
Lähetetty: 08 Loka 2005 00:40
Hei!
Oman matkailuauton rakentaminen on suunnitteilla, ja sääntöjä ja pykäliä on opiskeltu huolella. Matkailukorin tekninen toteutus kuitenkin vielä hieman askarruttaa, ja rohkenenkin kysyä tältä palstalta hieman neuvoa, vaikkei projektini ihan linjuri-kokoon ylläkkään.
Tarkoitukseni on rakentaa 4wd maasturista talviyöpymiskelpoinen jokapaikan reissupeli. Alustana olisi siis esim.Land Roverin Discovery/Defender, ja sen päälle pitäisi istuttaa pienehkö matkailukori (n.2,5m pitkä + yläalkovi). Ja koska en halua autoni näyttävän kotijäätelökioskilta, ajattelin rakentaa korista hieman muotoillun ja myös painopisteen kannalta hieman perinteistä laatikkomallia edullisemman.
Selvittelyjeni perusteella järkevin rakenne tällaiselle, ei-laatikkomalliselle ja yksittäin valmistetulle autolle olisi seuraava: Tehdään ensin tukeva (vaneri+eriste+vaneri) pohjalevy ja rakennetaan sen päälle (puiset) tukikaaret. Näihin tukikaariin kiinnitetään ulkopelti, eriste ja sisävaneri. Lasikuitu olisi myös mahdollinen ulkomateriaali, joka soisi alumiinia paremman muotoiltavuuden, mutta itse taidan painottaa enemmän alumiinin kestävyyttä, ja maalausta vaille valmista pintaa.
Mutta toki joitain muttiakin on matkassa, ja tässä niistä muutama, joihin kiitollisena ottaisin mielipiteitä vastaan:
1. Tulisiko vanerin sisäpintaan tehdä kosteussulku, jottei kastepistekosteus tiivisty vaneriin tai eristeeseen? Vai luonko tällä tavoin vain otollisen homepommin?
2. Miten alumiinilevyt tulisi kiinnittää runkopuihin; PUR-liima + ruuvit, vai pelkkä liima? (Eivät taida teollisesti paljoa ruuvailla, mutta heillä onkin prässi, jolla elementit liimataan.)
3. Tulisiko alumiinipellit kiinnittää myös toisiinsa, esim. niittaamalla, vai jättää niiden väliin liikuntasauma, ja laittaa lista päälle? Eli murtuuko niitausliitokset kovassa rytkytyksessä, vai kestääkö kori paremmin kun on yhtä puuta?
4. Ja jos kanattaa niitata, niin millä. Olen kuullut, että pop-niitti on galvaanisen parin takia huono vaihtoehto alumiinille, vaikka terästä siinäonkin vain tuo vetonaula. Onko tässä perää?
5. Luin jostain, että tervaaminen olisi hyvä tapa suojata pohjavaneri kiviltä ja kosteudelta. Kokemuksia?
Ja toki, jos jotain olennaista on minulta jäänyt huomaamatta, niin sekin kannataa mainita.
Etukäteen kiittäen,
Markku
Oman matkailuauton rakentaminen on suunnitteilla, ja sääntöjä ja pykäliä on opiskeltu huolella. Matkailukorin tekninen toteutus kuitenkin vielä hieman askarruttaa, ja rohkenenkin kysyä tältä palstalta hieman neuvoa, vaikkei projektini ihan linjuri-kokoon ylläkkään.
Tarkoitukseni on rakentaa 4wd maasturista talviyöpymiskelpoinen jokapaikan reissupeli. Alustana olisi siis esim.Land Roverin Discovery/Defender, ja sen päälle pitäisi istuttaa pienehkö matkailukori (n.2,5m pitkä + yläalkovi). Ja koska en halua autoni näyttävän kotijäätelökioskilta, ajattelin rakentaa korista hieman muotoillun ja myös painopisteen kannalta hieman perinteistä laatikkomallia edullisemman.
Selvittelyjeni perusteella järkevin rakenne tällaiselle, ei-laatikkomalliselle ja yksittäin valmistetulle autolle olisi seuraava: Tehdään ensin tukeva (vaneri+eriste+vaneri) pohjalevy ja rakennetaan sen päälle (puiset) tukikaaret. Näihin tukikaariin kiinnitetään ulkopelti, eriste ja sisävaneri. Lasikuitu olisi myös mahdollinen ulkomateriaali, joka soisi alumiinia paremman muotoiltavuuden, mutta itse taidan painottaa enemmän alumiinin kestävyyttä, ja maalausta vaille valmista pintaa.
Mutta toki joitain muttiakin on matkassa, ja tässä niistä muutama, joihin kiitollisena ottaisin mielipiteitä vastaan:
1. Tulisiko vanerin sisäpintaan tehdä kosteussulku, jottei kastepistekosteus tiivisty vaneriin tai eristeeseen? Vai luonko tällä tavoin vain otollisen homepommin?
2. Miten alumiinilevyt tulisi kiinnittää runkopuihin; PUR-liima + ruuvit, vai pelkkä liima? (Eivät taida teollisesti paljoa ruuvailla, mutta heillä onkin prässi, jolla elementit liimataan.)
3. Tulisiko alumiinipellit kiinnittää myös toisiinsa, esim. niittaamalla, vai jättää niiden väliin liikuntasauma, ja laittaa lista päälle? Eli murtuuko niitausliitokset kovassa rytkytyksessä, vai kestääkö kori paremmin kun on yhtä puuta?
4. Ja jos kanattaa niitata, niin millä. Olen kuullut, että pop-niitti on galvaanisen parin takia huono vaihtoehto alumiinille, vaikka terästä siinäonkin vain tuo vetonaula. Onko tässä perää?
5. Luin jostain, että tervaaminen olisi hyvä tapa suojata pohjavaneri kiviltä ja kosteudelta. Kokemuksia?
Ja toki, jos jotain olennaista on minulta jäänyt huomaamatta, niin sekin kannataa mainita.
Etukäteen kiittäen,
Markku