O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Myy, osta, vaihda
SK17I
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Loka 2013 13:35
Location: Salo

O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja SK17I »

Hakusessa olisi valmiiksi veistetty matkailuauto.

Mittaa voisi olla 12m tai enemmän.

Normaalit mukavuudet.... keittiö, suihku, wc, lämmitys... Käytössä lähinnä neljälle ihmiselle joten 10 vuodepaikkaa on jo liikaa. Sen tilan olisi voinut käyttää muutenkin. Istumapaikoissa ei haittaa vaikka olisi rekisteröity linja-autoksi. Säästää ainakin veroissa hieman.

Raadot eivät kiinosta jotka on tehty repimällä linja-autosta penkit pois ja lisäämällä kirpputorilta löydetyt sohvat jne... Sellaisen voin tehdä itsekkin parissa päivässä sillä linjakäytössä olevia autojahan riittää myynnissä ja kierrätyskeskuksista löytää kalusteet.

Etsin siis mieluiten autoa joka on heti valmis ajoon ja asumiseen. Auton tulee olla itsenäisesti toimiva eli sillä pärjää mukavasti ilman tolppapaikkaa ja jatkuvaa sähkönsyöttöä. Esim lämmityksenä voisi olla joku kabola/reflex tyyppinen jne... Jos kaikki rakentelut on perustunu siihen että autoa syötetään imatran ehtymättömällä voimalla niin auto on meille väärä. Toki aggregaattilla voi korvata paljon puutteita.

Hintaa voisi olla 10000-70000e välillä.

Hinnan alapäässä tietenkin voi olla aika vaatimatonkin auto mutta yläpäässä jo odotetaan jonkinlaista tasokkuutta.


Tarjouksia voi lähettää yv:llä tai suoraan numeroon yhdeksän 4 kaksi 6 kolme 0 ja alkuun 0400.

Mikäli tälläistä ei ehdi tänävuonna löytyä niin aletaan sitten ensivuodenpuolella hakemaan projektia mistä tälläisen tekee :)
Wilcox
Rattimajuri
Viestit: 193
Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
Truck: Wilcox/Volvo F610
Location: Jönköping / Sweden

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja Wilcox »

SK17I
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Loka 2013 13:35
Location: Salo

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja SK17I »

Nuo tuossa on jo sitä tasoa mitä kirjoitinkin että hinnan yläpäässä odotan jo tiettyä tasokkuutta. Itse kun en sanaakaan ruotsia ymmärrä niin ei paljoa aukene tuo selostus.

Hakusessa kuitenkin on aluksi jotain valmista. Jotain muuta valmista kuin raato mistä on penkit revitty pois ja tilalle laitettu kirppiskamaa. Noissa kuvissa on juuri sitä valmista :)

Mutta olitko itse myymässä tuota vai laitoitko vain linkin :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ei taida tällaisia liikaa olla tarjolla. Ja rakentaminen hyvään tasoon ottaa aikaa, minulla on mennyt 10 vuotta, järjetön summa rahaa ja nyt on vaatimusten mukainen. Kahden projektin vuosi vauhdilla on hyvä rakennella ja en tarkoita kahta bussia vuodessa vaan kahta varustelua. Tänä talvena vuorossa uretaanieristys ja makkarin uudelleen kalustus. Keväällä sitten aurinkosähkökatto.

Toivotaan että sopiva löytyy.
Tulevaisuus on sähköinen
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

volvon b10m valmis ratkaisu,lähettelen yv jos kiinnostaa
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1261
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja Iski »

Kyllä tolla rahalla luulisi löytyvän, nettikaravaani ja nettikone, täälläkin myynnissä useampia busseja.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
SK17I
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Loka 2013 13:35
Location: Salo

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja SK17I »

No hintahaitari on aika laaja. Molemmista päistä voi vielä vähän tinkiä. Alaspäin tai ylöpäin. Samoin kun kirjotin että yli 12m niin ei meillä maailma kaadu vaikka auto olisi vähän pienempi jos se on järkevästi suuniteltu. Liian suurta taas ei ole olemassakaan mutta älkää silti mitään nivelbusseja tarjotko :D

Alarajan laitoin siksi että ihan raadot jää pois. Tuolla jo hieman perustelin mikä on raato. Auto minkä voi itsekin tehdä parissa päivässä. Niitä on paljon myynnissä enkä edes ymmärrä miksi kukaan haluaa tehdä sellaista.

Mutta jotkut tuohon alarajaan menevät vaikuttavat jo ihan kivoilta. Ja tuo yläraja alkaa lähentelemään taloudellista järkevää kattoa. Silloin auton pitää olla jo lähempänä 2000 lukua oleva auto jolla on oikeasti myös mukava ajella. Tuolla kalleimmalla hinnalla en ole etsimässä mitään 80 luvun hiuppuvarusteltua autoa vaan enemmän sellaista asiallista ja siistihköä "nykyaikaista" autoa, johon on kuitenkin jo tehty perusvarustelu kuntoon. Ajettelen että silloin itse rungolla voisi olla hintaa se 40.000 ja rakentelulla 30.000. Tonnin auto 69 tonnin sisustuksella ei kiinosta.

Kun sivuammattina ajelee tilauskeikkoja/pikavuoroja tämän vuosikymmenen 2010-2012 autoilla niin jotenkin sitä haaveilee kuitenkin vähän nykyaikaisemmasta rungosta :)

Yksi kriteeri ainakin näissä uudemmissa on se että auto näyttää päällepäin miltä tahansa tilausajobussilta jossa nyt lähinnä voi olla tummat lasit. Sisäpuoli taas saa olla hyvin kodinomainen.

Muita oleellisia kriteereitä on että auto on omavarainen eikä ole riippuvainen sähkötolpista. Samoin se että auto on ajateltu pienen porukan käyttöön. Tuntuisi hölmöltä istua perheen kanssa nelistään sohvalla joka on suuniteltu 15 ihmisen porukan istuttavaksi. Sen on meidän käyttöön tilan tuhlaamista.

Paljon on haaveita auton suhteen eikä sellaista välttämäti löydykkään valmiina. Mutta ei kysyvä tieltä eksy. Varmaan suurin osa myynnissä olevista on jo näillä suurimmilla nettimyyntipaikoilla. Mutta eihän sitä tiedä vaikka tämä minun kyselyni saisi jonkun vielä heräämään joka ei vielä ole autoaan ehtinyt julkiseen myyntiin laittaa.

Tämän vuodattelun tuloksena joku kuitenkin saattaa juuri saada väläyksen että hänen auto on just se mitä me etsitään.

Harmittaa että monessa myytävässä ja kiinostavassa autossa lukee että renkaan potkijoiden ei kannata paikalle tulla ja tullessa pitää olla rahat mukana. Tälläiset ilmotukset sivuutan heti. Itse kuitenkin menen paikalle ensin katsomaan kohteen ja haluan rauhassa miettiä yön yli asiaa. Ja käydä vielä ehkä katsomassa jotain toista. Yhtäkään autoa en aio ostaa ensikatsomalla. Jos ekalla katsomisella auto vaikuttaa hyvälle niin melkein seuraavalla kerralla otan mukaan henkilön joka tuntee tekniikan ja varaan rahat valmiiksi.

Ja mikäli mitään sopivaa ei löydy niin aletaan sitten keväällä katselemaan sitä pelkkää runkoa. Niitä kyllä löytyy.
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja ansa »

SK17I kirjoitti:No hintahaitari on aika laaja. Molemmista päistä voi vielä vähän tinkiä. Alaspäin tai ylöpäin. Samoin kun kirjotin että yli 12m niin ei meillä maailma kaadu vaikka auto olisi vähän pienempi jos se on järkevästi suuniteltu. Liian suurta taas ei ole olemassakaan mutta älkää silti mitään nivelbusseja tarjotko :D

Alarajan laitoin siksi että ihan raadot jää pois. Tuolla jo hieman perustelin mikä on raato. Auto minkä voi itsekin tehdä parissa päivässä. Niitä on paljon myynnissä enkä edes ymmärrä miksi kukaan haluaa tehdä sellaista.

Mutta jotkut tuohon alarajaan menevät vaikuttavat jo ihan kivoilta. Ja tuo yläraja alkaa lähentelemään taloudellista järkevää kattoa. Silloin auton pitää olla jo lähempänä 2000 lukua oleva auto jolla on oikeasti myös mukava ajella. Tuolla kalleimmalla hinnalla en ole etsimässä mitään 80 luvun hiuppuvarusteltua autoa vaan enemmän sellaista asiallista ja siistihköä "nykyaikaista" autoa, johon on kuitenkin jo tehty perusvarustelu kuntoon. Ajettelen että silloin itse rungolla voisi olla hintaa se 40.000 ja rakentelulla 30.000. Tonnin auto 69 tonnin sisustuksella ei kiinosta.

Kun sivuammattina ajelee tilauskeikkoja/pikavuoroja tämän vuosikymmenen 2010-2012 autoilla niin jotenkin sitä haaveilee kuitenkin vähän nykyaikaisemmasta rungosta :)

Yksi kriteeri ainakin näissä uudemmissa on se että auto näyttää päällepäin miltä tahansa tilausajobussilta jossa nyt lähinnä voi olla tummat lasit. Sisäpuoli taas saa olla hyvin kodinomainen.

Muita oleellisia kriteereitä on että auto on omavarainen eikä ole riippuvainen sähkötolpista. Samoin se että auto on ajateltu pienen porukan käyttöön. Tuntuisi hölmöltä istua perheen kanssa nelistään sohvalla joka on suuniteltu 15 ihmisen porukan istuttavaksi. Sen on meidän käyttöön tilan tuhlaamista.

Paljon on haaveita auton suhteen eikä sellaista välttämäti löydykkään valmiina. Mutta ei kysyvä tieltä eksy. Varmaan suurin osa myynnissä olevista on jo näillä suurimmilla nettimyyntipaikoilla. Mutta eihän sitä tiedä vaikka tämä minun kyselyni saisi jonkun vielä heräämään joka ei vielä ole autoaan ehtinyt julkiseen myyntiin laittaa.

Tämän vuodattelun tuloksena joku kuitenkin saattaa juuri saada väläyksen että hänen auto on just se mitä me etsitään.

Harmittaa että monessa myytävässä ja kiinostavassa autossa lukee että renkaan potkijoiden ei kannata paikalle tulla ja tullessa pitää olla rahat mukana. Tälläiset ilmotukset sivuutan heti. Itse kuitenkin menen paikalle ensin katsomaan kohteen ja haluan rauhassa miettiä yön yli asiaa. Ja käydä vielä ehkä katsomassa jotain toista. Yhtäkään autoa en aio ostaa ensikatsomalla. Jos ekalla katsomisella auto vaikuttaa hyvälle niin melkein seuraavalla kerralla otan mukaan henkilön joka tuntee tekniikan ja varaan rahat valmiiksi.

Ja mikäli mitään sopivaa ei löydy niin aletaan sitten keväällä katselemaan sitä pelkkää runkoa. Niitä kyllä löytyy.
moikka
meidän kulkine olis jotain tuolta välistä ,ei mitään luksusta ,mutta toimivaksi todettua ,käytännössä ;-)
Scania 112 wanhoolin korilla ;-)
eli asuttu n.-15asteeseen asti ,senkin jälkeen toki tarkenee mutta noi lämmityskulut vähän pompsahtavat .
autossa asuttu ilman tolppa sähköä kaks vrk. jonka jälkeen invertterit kyykkäsivät ja jouduttiin lataan akkuja agregaatilla.
kaikki autossa toimii inverttereillä ja maa sähköllä .
varustusta löytyy kaks webastoa ,ilpo ,laivakamiina ,apk ,mikro ja 4kpl inverttereitä ,hupiakkuja 10 x225ah ;-)
autossa kylmä ja lämmin vesi ,suihku on vain ulkona ,wc.nä säilytetty auton oma ja siellä ei oikein sovi eikä mielestäni voi käydä suihkussa ,vaikka lattiakaivo onkin .
autossa on parisänky ja tällä hetkellä pienille lapsille kerros-sängyt + yksi levitettävä vuodesohva ;-)
jos kiinnostaa esittelen mielellään paikan päällä ;-)
SK17I
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Loka 2013 13:35
Location: Salo

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja SK17I »

Laitappa tulemaan YV:llä vaikka tietoa tai kuvia, sijaintia tai ainakin puhelinnumeroa.

Ja tiedoksi teille muille jotka olette laittaneet YV:llä viestejä. Jostain syystä en saa vastattua niihin. Lähettämäni viestit jää tilaan läheteään, mutta viestit eivät muutu lähetetyiksi?

Tosiaan, ei auton ole pakko olla täysin valmis meidän käyttöön. Juituista varmaan näkee suurinpiirtein mitä haetaan. Pienen puutteet voi aina laitella kuntoon ja hinta haitarikin on sen verran laaja että alapäässä voi hyvin tehdä itsekin kaikkea pientä. Mutta ylärajalla auton pitäisi olla jo kokolailla sitä mitä haetaan.
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja happa66 »

SK17I kirjoitti:Laitappa tulemaan YV:llä vaikka tietoa tai kuvia, sijaintia tai ainakin puhelinnumeroa.

Ja tiedoksi teille muille jotka olette laittaneet YV:llä viestejä. Jostain syystä en saa vastattua niihin. Lähettämäni viestit jää tilaan läheteään, mutta viestit eivät muutu lähetetyiksi?

Tosiaan, ei auton ole pakko olla täysin valmis meidän käyttöön. Juituista varmaan näkee suurinpiirtein mitä haetaan. Pienen puutteet voi aina laitella kuntoon ja hinta haitarikin on sen verran laaja että alapäässä voi hyvin tehdä itsekin kaikkea pientä. Mutta ylärajalla auton pitäisi olla jo kokolailla sitä mitä haetaan.
Moro. Ensiksi tervetuloa foorumille. Kyllä ne viestit sieltä lähtevät, kun vastaanottaja kirjautuu sisään. Sama vika itsellä alussa, ihmettelin missä h... on vika ja kyllähän se selvisi.

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
SK17I
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Loka 2013 13:35
Location: Salo

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja SK17I »

Kiitoksia. Olitkin ensimmäinen joka ehti toivottaa tervetulleeksi.

Katselin näitä sivuja jo useampi vuosi sitten mutta silloin tyydyin vain katselemaan.

Nyt viimein päätin rohkaistua kirjoittamaan ja katsomaan löytyisikö jotain sopivaa valmista autoa.

Aiemmin olen harrastanut asunto-autoilua lähinnä näillä mopoasuntoautoilla... fordeilla ja fiiateilla. Ne vaan on niin onnettoman pieniä pidempiaikaiseen asusteluun niin pakko siirtyä hieman tilavempaan. Ja vaikka olen paljon asuntoautoillut niin en ole elämässäni päivääkään viettänyt karavaanarialueella.

Asuntoautoilua paljon enemmän olen harrastanut veneilyä. Purjeveneenä on ollut tuollainen tyypillisen bussin kokoinen vene lisättynä metrillä leveyttä ja parilla pituutta. Veneilijänä ihmettelen aika paljon monenlaisia asuntoautojen ratkaisuja. Esimerkiksi sitä että miksi lähes jokaisessa veneessä on uuni, mutta hyvin harvassa asuntoautossa on uuni? Tämä on ikuisuus kummastelu. Itse asensin uunin jo pieneen Fordin asuntoautoon sillä eihän ilman uunia voi elää.

Toinen iso eroavaisuus asuntoautojen ja veneiden välillä jaksaa aina mietityttää. Veneet tehdään varsin omavaraisiksi. Ne vie vähän sähköä sillä mm. lämmitys usein toimii reflexin tai kabolan avulla ja veden kierrätys vapaalla kierrolla.

Sekin ihmetyttää että miksi autoissa pääasiassa käytetään niitä kamalia tretfordin vessoja ja veneissä mukavia hajuttomia vesivessoja?

Miksi ihmeessä autot suunitellaan enimmäkseen toimimaan imatranvoiman avulla siten että webastot ym vehkeet vie valtavasti sähköä eikä autolla pärjää ilman aggregaattia kuin muutaman tunnin?

Minulle tätä kummasteltavaa riittää varmasti loputtomiin ja ehkä sitten aikanaan, jos en sopivaa valmista autoa löydä. Alan rakentelemaan autoa pitkälle samoilla periaatteilla kuin venettäkin. Tosin kelluvaa en yritä saada siitä :D

Ei kai katsastus mies puutu kabolan lämmitykseen, vesi vessaan, ledi valaistukseen ja pariin aurinkopaneelin katolla puhumattakaan kaikista muista ratkaisuista mitkä on vieraita autoissa mutta tavallista veneissä.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tervetuloa minunkin puolesta, hyväksyin sut tänne ;)

Joo, IVOa on ilmeisesti aika paljon helpompi saada kun tuolla vieri vieressä kämpinkil möllötetään. Veneellä pääsee pielisen selälle ja siellä niitä tolppapaikkoja on vähempi, toki bussilla voi ajaa Ivaloon jonnekki mehtäautotienpäähän ihmettelee, ei oo sähköä. On nuita kaboloita täällä immeisillä ja autoon saa ihan rauhassa ripustella aurinkokennoja ja ledivaloja.
Autokäytössä tuo Webasto on monesti vakiona, helppo valmiina, ja 30kW on aika tehokas. Kabolalla et 24m2 ikkunapinta-alan akvaarioo lämmitä, toki kun peittelee ikkunoita niin alkaa tareta talvellakin. Eihä tuollanen webasto ime kuin 130W =O, mutta onhan se sen lisäksi äänekäs ja monella siinä lämpee moottori mukana aivan turhaan. Ilmawebastot sitten ei ota kuin n.30W ja sillä saa sen ilman autossa kivasti lämmitettyä.
Tuota uunihommaa en ole edes ajatellu kun on ollu grilli mukana jolla on voinu eväkset poltella. Toki pakkasella ja kovassa lumisateessa ois kivempi lämmitellä ne eväät auton sisällä. Siihen on riittäny mikro ja induktioliesi.
Vesivessa on kai helpompi veneessä kun sitä vettä on, toki saa sitä kumijalkaankin mukaan ja tässäkin varmaan se että vanhoissa autoissa on nuo kemialliset vakiona...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Samansuuntaiset ajatukset aloittajan kanssa. Itsekin olen ihmetellyt miten harvoin tehdään ensiksikään talviauto ja toisekseen omavarainen. Tämä omavaraisuus tuo autoiluun aivan uutta helppoutta ja vapautta mitä koko hommalta ainakin minä haen. Tokihan moni joka lähtee harrastukseen ilman aiempaa kokemusta, ei osaa ajatellakaan millaista kulkurielämä on sitten kun auto on valmis. Sen takia nämä ovat jatkuvassa muutoksessa eivätkä valmistu tavallaan koskaan. Tämä harrastus on muutakin kuin matkailu. Rakentelu ja kehittely on homman suola. Jopa niin että unohtuu matkailla. Omissa haaveissa on talvilämmin omavarainen, teknisesti huokea ylläpidettävä ja hiukan yksinkertainen jotta kaikki osaa käyttää ja itse korjata. Pelkään uudehkojen bussien monimutkaisia teknisiä järjestelmiä johon tarvitaan merkkikorjaamoa ja erikoisosaamista.
Vanhassakin alustassa on omat vaikeutensa. Ratkaisin asian päivittämällä alustaa, automaattilaatikkoa, faceliftiä ja muuta mukavaa. Samalla tuli suunnittelu ja rakentelutarpeita käytettyä.
Tulevaisuus on sähköinen
SK17I
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Loka 2013 13:35
Location: Salo

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja SK17I »

Hienoa huomata että edes jollakin on saman suuntaisia ajatuksia kuin minulla.

Tässä kun on muutamiin auton myyntiilmoituksiin soitellut sitä kokee itsensä aina tyhmäksi. Kun joltain kysyy että onko autossa suihkua niin vastaus kuuluu että miksi olisi kun karavaanarialueilla on suihkut. Tai jos kysyy onko uunia niin vastaus on että miksi olisi kun ravintolat on keksitty.... Jos tulee puhetta talviasuttuvuudesta niin kuulemma näitä ei kuulu käyttää talvella... Tulee juuri sellainen olo että miksi nämä ihmiset edes tekee matkailuautoja kun on keksitty lentokone millä pääsee nopeasti perille ja hotelli missä aaminainen tulee huoneeseen. Ja etelään voi aina mennä talveksi jos suomen talvi ei miellytä.

Joitakin autoja ei ilmeisesti saa mennä katsomaan jos etukäteen ei ole päättänyt ostavansa juuri sen auton. Aina löytyy näitä ilmoituksia "ei haaveilijoille" tai ei "renkaan potkijoille" tms... kuitenkaan niistä ei niin paljoa saa kuvia että uskaltaisi postissa moisen autoin tilata :D

Muutenkin tuntuu että saatan elää niin erimaailmassa kuin useimmat (onneksi on poikkeuksia) auton rakentajat elävät.

Koska olen aiemmin elänyt veneessä sen 6 kuukatta vuodessa ilman että olen sidoksissa vierasvenesatamiin niin samasta lähden autonkin kanssa. Sen kanssa pitää pärjätä vähintään viikon kerrallaan ilman että tarvitsee ulkopuolista apua.

Siksi tuollaiset auton haisevat vessat voi korjata oikealla vesivessalla kuten veneissä. Silloin se ei haise. Lämmitys sellaiseksi ettei se kuluta sähköä. Ja sen verran eristettä että auto pysyy lämpimänä jollain järkevällä teholla isommassakin pakkasessa. Monissa autoissa on valmiina sellainen miniasuntoauton jääkaappi mihin mahtuu 2 maitopurkkia ja juustopaketti. Jääkaapinkin voi vaihtaa sellaiseen että sinne mahtuu kerralla viikon muonat. Miksi isoon autoon pitää laittaa minijääkaappi? Joku sitä taisi perustellakkin että aina on kauppa lähellä ja moni kauppa on auki 24h. Kaikki ei kuitenkaan halua joka päivä käydä kaupassa. Ja pakastin on monissa veneissä mistä voi ammentaa aina välillä jotain mikä ei jääkaapissa säily. Kyllähän sellainenkin isompaan autoon mahtuu. Puhdasta vettä autoon mahtuu kuten veneeseenkin joten turha siellä olla mitään 20 litran pönttöä puhtaalle vedelle. Kaikenlisäksi lähes kaikissa autoissa vesisäiliöt on suuniteltu jäätymään talvella.

Veneessä on hyvin pärjännyt ilman apusähköjä parin aurinkopaneelin ja pienen tuulimyllyn avulla. Talvella autossa tietenkin tulee ongelmaksi sähkö kun aurinkopaneelit ei enää toimi. Tuulimylly voisi näyttää hölmöltä autossa ellei se sitten oli jokin mikä kiinnitetään katolle silloin kun ollaan keskellä ei mitään. Ja toki talvelella voi aggregaattia pöristellä. Samalla siitä saa tietenkin otettua lämmöt talteen, ainakin jos on vesijäähdytteinen malli. Meneehän sitä öljyä muutenkin lämmitykseen.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tervetuloa. Kyllähän monella on kesämökkikin vaan kesä käytössä. Itse pyrin kyllä tekemään kanssa "riippumatonta" matkailuvehettä. Talvikäyttöä ajatellen eristäminen ei kyllä ole ylipääsemätön este.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Nyt on niin määrätietoista tekstiä että me kaikki taidetaan olla vähän ulkokurvissa sitten vissiin :roll:
Olisiko oikea osoite vaikka kausalassa toimiva kiitokori joka tekee mitä tilaa :wink:
...anteeksi :oops:
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mä teen Kausalassa mitä tilaan! Ja kyllä samoilla linjoilla SK17I:n kanssa. Lähdenkin tästä finnfoamaan ikkunoita umpeen.

Neppi
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Me ajetaan omalla autolla yli puolet vuoden kilometreistä talvella, kun laskettelukeskukset avaavat rinteensä, pohjoisessa ollaan oltu rinteen läheisyydessä puskaparkissa 5tai6 vrk. Tuona aikana tuli agreen vain 10h. Samalla kun tehtiin pöperöt agre latas akkuja. Meidän bussi on ollut jo matkailuautona vuodesta 1996, meillä vasta viidettä vuotta. Asiallisesti aikanaan rakennettu, jos liikut joskus tampereen pohjoispuolella käy katsomassa, saatat saada joitakin uusia ajatuksia. Emme ole autoamme myymässä, kun nuo muksut vielä suostuu kulkeen mukana.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
SK17I
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Loka 2013 13:35
Location: Salo

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja SK17I »

Repesin tuolle käsittellee ulkokurvissa :D

Mutta hei kaikkihan me voidaan haluta erillaisia asioita. Itse huomaan joka kerta kun hämmennän mielipiteitä oikeiden karavaanareiden kanssa että elän pääsääntöisesti ihan erimaailmassa. Haluan tehdä sitä mitä karavaanarit ei halua ja toisinpäin. Oikeat karavaanarit kerääntyy ilmeisesti maksullisille karavaanarialuille, laittaa auton tassut alas ja jää sinne. Me taas ei olla koskaan menty moisille alueille. Eikä koskaan laitettu autosta tassuja alas. Hei mitä se haittaa jos auto vähän liikahtaa kun sisällä liikkuu?

Ehkä karavaanari elämä onkin ihan erikäsite millaisena minä sitä pidän. Itse puhun sitten vaikka asuntoautoilusta johon ei kuulu meneminen karavaanarialueille. Olen ollut joskus ollut puolikin vuotta putkeen asuntoautossa (tavarat vuokratussa autotallissa) mutta en ole elämäni aikana viettänyt päivääkään karavaanari alueella.

Nyt kun lapset on vielä pieniä eikä ole kouluvelvoitetta saatiin idea että vietetään vuoden päivät kumipyörien päällä. Koska nykyinen talo on muutenkin sellaisessa paikassa ettei bussilla pääse paria kilometriä lähemmäs niin laitettiin asunto myyntiin. Hankitaan sitten aikanaan talo mihin pääsee bussilla pihaan. Nykyiselle kodille ostaja on jo olemassa. Koska meillä on nelihenkinen perhe joka aikoo viettää pitkiä aikoja kumipyörien päällä pitää jonkin verran ollakkin määrätietoinen. Tiedän aika tarkkaan ne vaatimukset mitä autossa pitää olla. Autosta on tulossa meille vuodeksi koti joka on missäpäin milloinkin. Jos vaatimukset ei ole valmiina ne pitää tehdä. Minimi vaatimuksia on siten hella+uuni. Suihku, wc, lämpö, keittiö, kiinteät punkat neljälle joita ei joka ilta tarvi kasata ja aamulla purkaa. Sähkönkulutus pitää olla sellaista ettei tarvi olla aina kiinni valtion verkossa tai kuunnella agreaatin papatusta kokoaikaa. Auton pitää olla kohtuullisen toimintavarma. Ainahan näihin vikoja voi tulla mutta täysin pommi auto ei voi olla.

Huvittaa kuunnella aina auton myyjien puheita ettei vaatimiamme asioita ole, koska ne asiat sitten löytyy karavaanarialueelta. Myyjät aina unohtaa että nyt me ollaan etsimässä autoa meidän tarpeisiin eikä myyjän tarpeisiin. Silloin on turha perustella ettei niitä asioita tarvi mitä me halutaan. Niitä vain ei ole ja sillä siisti. Hienoja autoja moni on rakentanut mutta silti niistä puuttuu se mitä me haetaan. Jännää on se että monessa koirankopin kokoisessa asuntoautossa itse asuminen on huomioitu paremmin kuin bussissa. Vaikka isossa autossa olisi tilaa todellakin ottaa huomioon asumistarpeet.

Tässä vaiheessa tuntuu juuri siltä että ne meille sopivat autot on niitä joista omistajat ei halua luopua.

On varmaan ollut virhe purjetia vuosia veneillä joissa on kaikki mitä ihminen tarvitsee asuakseen pitkiä aikoja veneessä ilman ulkopuolista apua. Nyt kun niitä samoja ominaisuuksia haaveilee autoon.

Mutta jatketaan etsimistä ja ihmetellään jos jokin puolivalmis auto löytyisi. Ja jos ei löydy niin sitten keväällä aletaan etsimään sitä runkoa. Silloin saa mitä tilaa vaikka voi tullakki myöhässä meidän alkuperäiseen tarkoitukseen.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Nettikoneessa pyörii ihan asiallisen näkönen neoplanin kaks kerroksinen auto. sisusta on kyllä aika lailla kierrätyskeskuksesta mut ulkokuori on ihan asiallisen olonen..tohon kun iskis 30ke kiinni sisustukseen ja vehkeisiin vois sääda jo kriteerit täyttävän kulkupelin ja tilaa olisi....

Ja karavaanialueista...kohta ku hommaat bussin niin sulla on sit 2 pakollista reissua tiedossa karavaanialueille..nimittäin kylähullujen kevät ja syys tapaaminen...! :D

http://www.nettikone.com/mercedes-benz/ ... to/1102598

19900e ja ois tilaa niin että riittää..riisuis kokonaan tyhjäksi ja tekis mieleisen sisältä eikä tila loppuis vaikka vähän pidempäänkin asustelisi..silti lyhkänen niin näppärä pyöritellä.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja motoku »

voi veikkonen, meitä ulkokurvilaisia täällä on muitakin.

ihan samoilla linjoilla olen sk 171;sen kanssa bussin asumisvarusteista. käytännön syistä vesivessasta olen luopunut, tyytynyt portapottaan (ei tarvi ajokaivoa etsiä), ja juomavesi on viety helposti pestävissä kannuissa. sellaista mereen huuhtovaa vessaahan näihin ei oikein voi tehdä, vr-mallinen kaistalle pudottava onnistuu jos kehtaa :roll: :roll:

talvella kaasun puute iskee parin päivän välein, myös jonkinlainen vedenottamo täytyy määrävälein olla.

meillä ei ole, eikä tule mitään, joka vaatisi sähköverkkoa tai muuten napanuoraa sivistykseen. auto on rakennettu niiltä osin, kuin se on valmis, siten että saamme mennä missä ja minne miellyttää.

minäpä saattaisin myydä kulkuripelini. ainut vain että meidänkään auto ei ole lähellekkään ympärivuotisen asumisen valmiudessa. vain hinta mahtuu kriteereihin :lol: :lol: :lol:

tekniikkamurheita ei ole ollut. hyvin huollettu vanhempi scania on harmiton kulkupeli. siinä mielessä uudempi auto kaikkine kirjainlyhenteineen saattaa olla raskaampikin hyysättävä.
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Olisiko tässä...

http://www.youtube.com/watch?v=eOALcMroUr8

...oli myynnissä ruotsissa ja linkitetty tänne hetki sitten
Oliko vesisäiliötkin jotain 1350 litran paikkeilla
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja mikko »

Mitäs tota. Vastailen mieltäsi askarruttavaan vessakysymykseen miten osaan.

Syy miksi harvassa bussissa on vesivessaa tai suihkua lienee siinä, että sitä vettä pitäs sit kuljettaa mukana. Kuutio painaa tonnin, eikä se nyt aivan hirveän pitkälle kai riitä. Itse säiliökin painaa jotain, vaikka alumiinista olisikin. Veneissä ei kai haittaa vaik olis kahdenkin kuution tankki, ei tartte huolehtia kantavuuksista jos pursi vaan pinnalla pysyy.

Vesisäiliöt busseissa tuppaavat jäätymään koska luontevin paikka niille on matalalla alustassa. Tämä jo painopisteenkin takia, mutta ennen kaikkea koska siellä ne eivät vie hyötytilaa matkustamosta. Voisihan sitä tavaratilaakin toki lämmittää, eristystä luukkuihin ja lattiaan ja vaik lämpöpatterit kiertämään lenkin. Miks ei jos niin haluaa.

Muuten oot mielestäni ihan järjissäsi noiden toiveiden suhteen. Jääkaapit, pakastimet, hellat ja uunit kaasukäyttöisinä, lämmitys (ja vedenlämmitys) vaik sit tupaöljyllä ja ehkä ilmalämpöpumpulla, lediä loisteputkien tilalle, eristystä seiniin, lattiaan ja kattoon niin että piisaa, ikkunoita umpeen ja edelleen eristäen, riittävästi akkuja, aurinkopaneelia katolle ja agregaattia huolehtimaan pahoista päivistä, ni siinähän sitä sit on ympärivuotiseen asumiseen kelvollinen kesämökki pyörillä.

En kyl tiedä miks tällaisia ei hirveästi ole rakennettu. Itseäni pitelee hyvin rajallinen budjetti, mut oonkin niitä tyyppejä jotka rakentelee alle kymppitonnin ikivanhoja romuja lähinnä kierrätystarvikkeisiin turvautuen. Sain muuten Thetford-veskin ilmaiseksi.

Ja niin joo, tervetuloa foorumille minunkin puolestani.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja neppi »

"Another mans trash is another mans treasure"
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: O: Talvilämmin matkailu auto yli 12m

Viesti Kirjoittaja mikko »

neppi kirjoitti:"Another mans trash is another mans treasure"
Indeed.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Vastaa Viestiin