O: Scania BR116 perä
- andiboy
- Apukuski
- Viestit: 15
- Liittynyt: 27 Tammi 2012 02:02
- Truck: Scania Kutter BR116
- Location: Kokkola
O: Scania BR116 perä
Elikkäs 1980 vuosimallin scania br116-alustan (kutter-kori) takatuupparista hajosi perä ja nyt kovasti olis tarvetta vaihtoperälle.
Kuulemma huoltoliikkeen mukaan voi olla myös jompikumpi vetari hajalla, mut veikkaisin perää koska ujelsi viime reissun kovasti, haisi hieman palaneelle ja nyt muutaman viikon seisoneena meinaa hirttää kiinni kun yrittää liikutella. Ilmoitelkaas jos tuommonen peräloota löytyis joltakin nurkista, jos tarvitsee jtn numeroita niin yritän käydä katsomassa.
Kuulemma huoltoliikkeen mukaan voi olla myös jompikumpi vetari hajalla, mut veikkaisin perää koska ujelsi viime reissun kovasti, haisi hieman palaneelle ja nyt muutaman viikon seisoneena meinaa hirttää kiinni kun yrittää liikutella. Ilmoitelkaas jos tuommonen peräloota löytyis joltakin nurkista, jos tarvitsee jtn numeroita niin yritän käydä katsomassa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: O: Scania BR116 perä
Totas noin, jos perä hajoaa niin ei sieltä pitäisi palanneen käryä tulla. Eihän sulla vaan ole tuossa vaihdelaatikon ja perän välissä Telmaa, siis sähköjarrua? Eli vaikkapa jo käytöstä poistettua, mutta paikallaan olevaa isoa mötikkää. Itsellä sen yksi tai useampi käämi turposi niin, että alkoi tökkimään hitaasti ajaessa ja varmaan kunnolla kuumetessaan olisi syttynyt tuleen.
Onkos tuo analyysin tehnyt huoltoliike Kokkolan Scania? Itse siellä viime kesänä käytin K112:ta kytkimen huonon irrotuksen vuoksi. Meinasin ajaa hallin ovesta läpi, kun irrotti vain nopeasti pumppaamalla. Diagnoosi oli, ei mitään muuta vikaa kuin kulunut kytkin. Toiminta kahden koeajon mukaan normaalia. No vaihdettiin Sodankylässä tuo polkimen alla oleva sydeemi ja siinä se vika oli.
Onkos tuo analyysin tehnyt huoltoliike Kokkolan Scania? Itse siellä viime kesänä käytin K112:ta kytkimen huonon irrotuksen vuoksi. Meinasin ajaa hallin ovesta läpi, kun irrotti vain nopeasti pumppaamalla. Diagnoosi oli, ei mitään muuta vikaa kuin kulunut kytkin. Toiminta kahden koeajon mukaan normaalia. No vaihdettiin Sodankylässä tuo polkimen alla oleva sydeemi ja siinä se vika oli.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: O: Scania BR116 perä
Perä kyllä pamahtaa yleensä kerrasta ja ajossa. Vetoakselikin yleensä on ehjä tai katki ei siltä väliltä.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: O: Scania BR116 perä
Juuri näin, toki perä voi jyrähtää ennen big bängiä, mut melko selvä siitä tulee nopeasti. 750 penarin perä pysy läjässä pamauksen jälkeen kilsan ja piti hirveetä jytkettä kunnes kylkeen tuli reikä ja tuska pääsi ulos =Dwiima63 kirjoitti:Perä kyllä pamahtaa yleensä kerrasta ja ajossa. Vetoakselikin yleensä on ehjä tai katki ei siltä väliltä.
Ei muuta ku tunkilla ratasta ylös ja pyörittelee niin näkee mistä ahistaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: O: Scania BR116 perä
Entisen työkaverin ja veljensä Kadett hajos silleen, et pyöri vain takaperin. Tähän liitty kyl lukko. Kuitenkin sit päättivät että hinausautoa ei tilata, vaan että hinaamalla pitää päästä kotiin. Velipoika puoliksi unohti että toinen tulee köyden päässä peruuttamalla, vauhtia oli ja meno ymmärrettävästi muutenkin vähän holtittoman oloista.Reddewil kirjoitti:Juuri näin, toki perä voi jyrähtää ennen big bängiä, mut melko selvä siitä tulee nopeasti. 750 penarin perä pysy läjässä pamauksen jälkeen kilsan ja piti hirveetä jytkettä kunnes kylkeen tuli reikä ja tuska pääsi ulos =Dwiima63 kirjoitti:Perä kyllä pamahtaa yleensä kerrasta ja ajossa. Vetoakselikin yleensä on ehjä tai katki ei siltä väliltä.
Ei muuta ku tunkilla ratasta ylös ja pyörittelee niin näkee mistä ahistaa.
Paikalle sattuneet poliisit olivat silminnähden suuttuneita moisesta hölmöilystä, eivät meinanneet uskoa ettei etuperin voi mennä ennen kuin porukalla kokeilivat työntää.
Tuli vaan mieleen.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- andiboy
- Apukuski
- Viestit: 15
- Liittynyt: 27 Tammi 2012 02:02
- Truck: Scania Kutter BR116
- Location: Kokkola
Re: O: Scania BR116 perä
Jaaa pitääpä tarkistaa tuo. Siellä on kyllä ohjaamossa semmoinen poljinnappula kytkimen vasemmalla puolella josta ei tapahdu mitään. On oletettu käytöstä poistetuksi pakokaasujarruksi. Takapää kyllä ihan pamahteli ja takerteli niin että pöly lenteli kun yritti ihan mateluvauhtia ajaa, eteen tai taakse. Sitten enempi vaiuhtia annettaessa jos lähti liikkeelle niin piti melkoista ulinaa jo ihan kävelyvauhdilla ja jonkinlaista rohinaa. Voisko tuo peräkään nuin tahmata jos sieltä on öljyt totaalisen loppu? Täytynee tarkistaa tuo mahdollinen sähköjarru. Viime reissusta tultaessa tosiaan ujelsi ja kärtsäsi hieman, joten oletettiin että perä.. mut voi tosiaan olla jonkin muukin. Laatikossa meni vaihteet sisään aivan nätisti ja muutenki toimi hyvin joten se tuskin on syy..Pilotti kirjoitti:Totas noin, jos perä hajoaa niin ei sieltä pitäisi palanneen käryä tulla. Eihän sulla vaan ole tuossa vaihdelaatikon ja perän välissä Telmaa, siis sähköjarrua? Eli vaikkapa jo käytöstä poistettua, mutta paikallaan olevaa isoa mötikkää. Itsellä sen yksi tai useampi käämi turposi niin, että alkoi tökkimään hitaasti ajaessa ja varmaan kunnolla kuumetessaan olisi syttynyt tuleen.
Analyysin teki yks huoltomies Linnusautolta autoa näkemättä. Soiteltiin ja kuvailtiin vika niin se heitti muutaman vaihtoehdon. Varmaan tulee vilkaisemaan tässä lähiviikkoina itse. Kytkin on tuossa autossa kyllä hieman heikko, mutta toiminta oli kyllä ihan normaalia eli irroitti ja kytki, mut takapäässä jokin ahdistaa ja isosti.Pilotti kirjoitti: Onkos tuo analyysin tehnyt huoltoliike Kokkolan Scania? Itse siellä viime kesänä käytin K112:ta kytkimen huonon irrotuksen vuoksi. Meinasin ajaa hallin ovesta läpi, kun irrotti vain nopeasti pumppaamalla. Diagnoosi oli, ei mitään muuta vikaa kuin kulunut kytkin. Toiminta kahden koeajon mukaan normaalia. No vaihdettiin Sodankylässä tuo polkimen alla oleva sydeemi ja siinä se vika oli.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: O: Scania BR116 perä
jos vetoakseli katkeaa, auto liikkuu vain lukko päällä.
oma veikkaus, että perän huohotin tukkeutunut aikoinaan ja liristellyt öljyt pois.
kuivana tai jumittuneen laakerin koolista pyörivä perä kyllä osaa hirttää niin lujalle, että jopa scaniasta loppuu menohalut.
oma veikkaus, että perän huohotin tukkeutunut aikoinaan ja liristellyt öljyt pois.
kuivana tai jumittuneen laakerin koolista pyörivä perä kyllä osaa hirttää niin lujalle, että jopa scaniasta loppuu menohalut.
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: O: Scania BR116 perä
Kyllä perästä savu nousee jos ilman öljy ajaa, ja jurahtelee ja paukkuu ja lopulta leikkaa kiinni, tämmöinen tapaus jostain 80 luvulta, huoltomies vaihtoi öljyt ja olisko menny välillä syömään ja unohti kiristää ropun ja parin viikon ajon jälkeen roppu kiertyny auki ja öljyt tielle, tuon kun huomasi oli jo myöhästä.
Paimelasta kannatais kysyä jos joutuu murikan hankimaan.
Paimelasta kannatais kysyä jos joutuu murikan hankimaan.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 79
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
- Location: Lohja
- Viesti:
Re: O: Scania BR116 perä
Terve
Mulla olis -77 BR 145 perä. Ongelmana tietysti se että on korissa kiinni, eli pitäisi purkaa irti. Jos ei muuta meinaa löytyä.
Tero
Mulla olis -77 BR 145 perä. Ongelmana tietysti se että on korissa kiinni, eli pitäisi purkaa irti. Jos ei muuta meinaa löytyä.
Tero
Bussit rakennellaan öisin