No hintahaitari on aika laaja. Molemmista päistä voi vielä vähän tinkiä. Alaspäin tai ylöpäin. Samoin kun kirjotin että yli 12m niin ei meillä maailma kaadu vaikka auto olisi vähän pienempi jos se on järkevästi suuniteltu. Liian suurta taas ei ole olemassakaan mutta älkää silti mitään nivelbusseja tarjotko
Alarajan laitoin siksi että ihan raadot jää pois. Tuolla jo hieman perustelin mikä on raato. Auto minkä voi itsekin tehdä parissa päivässä. Niitä on paljon myynnissä enkä edes ymmärrä miksi kukaan haluaa tehdä sellaista.
Mutta jotkut tuohon alarajaan menevät vaikuttavat jo ihan kivoilta. Ja tuo yläraja alkaa lähentelemään taloudellista järkevää kattoa. Silloin auton pitää olla jo lähempänä 2000 lukua oleva auto jolla on oikeasti myös mukava ajella. Tuolla kalleimmalla hinnalla en ole etsimässä mitään 80 luvun hiuppuvarusteltua autoa vaan enemmän sellaista asiallista ja siistihköä "nykyaikaista" autoa, johon on kuitenkin jo tehty perusvarustelu kuntoon. Ajettelen että silloin itse rungolla voisi olla hintaa se 40.000 ja rakentelulla 30.000. Tonnin auto 69 tonnin sisustuksella ei kiinosta.
Kun sivuammattina ajelee tilauskeikkoja/pikavuoroja tämän vuosikymmenen 2010-2012 autoilla niin jotenkin sitä haaveilee kuitenkin vähän nykyaikaisemmasta rungosta
Yksi kriteeri ainakin näissä uudemmissa on se että auto näyttää päällepäin miltä tahansa tilausajobussilta jossa nyt lähinnä voi olla tummat lasit. Sisäpuoli taas saa olla hyvin kodinomainen.
Muita oleellisia kriteereitä on että auto on omavarainen eikä ole riippuvainen sähkötolpista. Samoin se että auto on ajateltu pienen porukan käyttöön. Tuntuisi hölmöltä istua perheen kanssa nelistään sohvalla joka on suuniteltu 15 ihmisen porukan istuttavaksi. Sen on meidän käyttöön tilan tuhlaamista.
Paljon on haaveita auton suhteen eikä sellaista välttämäti löydykkään valmiina. Mutta ei kysyvä tieltä eksy. Varmaan suurin osa myynnissä olevista on jo näillä suurimmilla nettimyyntipaikoilla. Mutta eihän sitä tiedä vaikka tämä minun kyselyni saisi jonkun vielä heräämään joka ei vielä ole autoaan ehtinyt julkiseen myyntiin laittaa.
Tämän vuodattelun tuloksena joku kuitenkin saattaa juuri saada väläyksen että hänen auto on just se mitä me etsitään.
Harmittaa että monessa myytävässä ja kiinostavassa autossa lukee että renkaan potkijoiden ei kannata paikalle tulla ja tullessa pitää olla rahat mukana. Tälläiset ilmotukset sivuutan heti. Itse kuitenkin menen paikalle ensin katsomaan kohteen ja haluan rauhassa miettiä yön yli asiaa. Ja käydä vielä ehkä katsomassa jotain toista. Yhtäkään autoa en aio ostaa ensikatsomalla. Jos ekalla katsomisella auto vaikuttaa hyvälle niin melkein seuraavalla kerralla otan mukaan henkilön joka tuntee tekniikan ja varaan rahat valmiiksi.
Ja mikäli mitään sopivaa ei löydy niin aletaan sitten keväällä katselemaan sitä pelkkää runkoa. Niitä kyllä löytyy.