Tässä nyt 1-1,5 vuotta suunniteltu retkeilyautoa L3H3 Transit tai Ducato (tai vastaava sisarauto). On piirretty CADia, luettu säädöksiä, suunniteltu sähköt, lämmitykset, jne. Nyt on vihdoin C1-kortti (myös muuta käyttöä varten), niin kovasti selvittelyt tätä (kevyt) kuorma-auto asiaa ennen kun romuaihiota ostaa. En ole siis tietoinen siis erikoistapauksista (hevoskuljetuksia, jne.) vaan ns. normaalia kuorma-autoa tällaisesta pakettiautomallisesta autost. Ja ennen kun joku miettii miksi, niin pari syytä
- Auto olisi vakituisessa käytössä, eli melko vähän seisontaa.
- Helpompi palauttaa kuorma-auto käyttöön 5-10 vuoden kuluessa kun lapset on kasvanut niin isoiksi että voi miettiä muuta ajoneuvoa ja tarpeet ovat muuttuneet
- Periaate ja pieni kapinallisuushenki (paras motivaatio).
Olen kaikkia lakipykäliä lukenut, vaatimuksia ja C1-korttia ajaessakin selvittelyt. Massat yms. ovat selkeitä kyllä. Kiinnityspisteiden olemassa olo, etäisyydet ja vaatimukset on selkeitä, ne pitää olla tietyillä etäisyyksillä. Mutta yhtään mustaa valkoisella en ole vielä löytänyt
- kuormatilan vaatimuksista. Koko? Muoto? Mikä on kuormatilan vaatimus? Kuljetan siellä kaikki tavarani + sängyn rungon?

- Kuormatilan ja ohjaamon väliseinä? Olen nähnyt näitä "kevyt kuorma-autoja" eli N2 autoja väliseinällä rekisteröitynä niin, että ei ole ollut edes koko auton leveyden seinä ja mennyt katsurilta monta vuotta läpi... Ja täälläkin mainitut kirjasto-autot yms. eivät sisällä edes väliseinää.
Jos joku pystyy todistamaan minut pykälillä yms. asetuksilla vääräksiä otan mielelläni vastaan. Samalla jatkan selvittelyä penkkien kiinnityksistä, mitä vaatimuksia siinä on, mutta se on aika hyvin dokumentoitu EU ja Suomen säädöksissä.
Koitan kommentoida tässä vuoden aikana mitä minulla asiasta lisää selviää kun saan jatkettua selvityksiä, ja keskusteluja Traficomin ja katsureiden kanssa. Ainoa miinushan tässä yksityiskäytössä olevassa N2-ajoneuvoluokassa on tuo 80km/h (onko sitä lomalla kiire?) nopeusrajoitus ja mahdolliset tullit/verot/lauttamaksut mitä en Suomen ulkopuolella ole vielä selvittänyt ja on selvityslistalla.