Matkailuauton varusteet
Re: Matkailuauton varusteet
viewtopic.php?f=6&t=935
tuolla lisää asiasta ja säännöksiä joilla uus'irjakin katsastettiin matkailuautoksi
tuolla lisää asiasta ja säännöksiä joilla uus'irjakin katsastettiin matkailuautoksi
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Matkailuauton varusteet
Kumottu kokonaisuudessaan vuonna 2003. Ei siis ole voimassa koko asetus enää.Hene kirjoitti:Päätös matkailuautoista... http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19901207 . Tiedättekö onko tuo vielä voimassa kokonaisuudessaan vai onko joihinkin mittoihin tms. tullut muutoksia?
Sänkyjen ja kaappien mittoja tuolta hain. Lisäksi varusteissa puhutaan että pitäisi olla jääkaappi?
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Matkailuauton varusteet
Sängyn pitää olla mitoitettu aikuiselle. Tuo on aika hauska tulkinta sillä voiko katsastusmieskään määrätä jotain mittaa.... mutta kuitenkin se on konttorilta kysyen n. 180x70 per nenä
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Matkailuauton varusteet
Niin, nykyään pitää olla vähintään kaksi aikuisten vuodetta, joten turhaan sinä noita vanhojen sääntöjen mukaan lasket. Teet sen minkä tarvitset. AKE:n sivulta löytyvät nykyiset määräykset ja ne ovat hyvin väljät ja järkevästi toteutettavissa. Enää ei puhuta esim. jääkaapeista tai vaatekomeroiden mitoista yhtään mitään.Hene kirjoitti: tarvetta 'alimittaisille' sängyille ... pitäisi kuitenkin saada rekisteröityä 1+7...
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 97
- Liittynyt: 29 Loka 2007 12:53
- Truck: Volvo B10m
- Location: Harjavalta
- Paikkakunta: Brushpower
Re: Matkailuauton varusteet
Sama vika, puolet bussista on kuljetus tilaa ja toisesta puolesta pitäs vääntää asuntoa. Tein siihen väliseinästä etiäpäin 2m pitkät sohvat molemmille puolille, mistä saa selkänojan käännetty vaateriin ja lukittua siihen, jolloin niistä saa kerrossängyt tarvittaessa, ja muuten käyttää sohvina.Hene kirjoitti:Se on hyvä että jos noita sänkymittoja on vapautettu. Mulla kun ei niinkään ole tarve kiinteille makuupaikoille mutta normaaleille istumapaikoille on.Joe Cool kirjoitti:Niin, nykyään pitää olla vähintään kaksi aikuisten vuodetta, joten turhaan sinä noita vanhojen sääntöjen mukaan lasket. Teet sen minkä tarvitset. AKE:n sivulta löytyvät nykyiset määräykset ja ne ovat hyvin väljät ja järkevästi toteutettavissa. Enää ei puhuta esim. jääkaapeista tai vaatekomeroiden mitoista yhtään mitään.Hene kirjoitti: tarvetta 'alimittaisille' sängyille ... pitäisi kuitenkin saada rekisteröityä 1+7...
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: Matkailuauton varusteet
täällä meillä riitti kaappitila auton alla olevina tiloina, sängyt sohvina, jne.
enemmän tuntuu auton tekniikka olevan mielenkiinnon kohteena, varsinkin miun kohdalla moottorin öljyvuodot tms. olivat kuulemma "ongelma"
matkailiauton varusteisiin kanattaa varata vaahtosammutin, 3-1- työkalu, kirves, ja ea- laukku. näillä pärjää kun on hyvin hitsannu (tai maksanu)
enemmän tuntuu auton tekniikka olevan mielenkiinnon kohteena, varsinkin miun kohdalla moottorin öljyvuodot tms. olivat kuulemma "ongelma"
matkailiauton varusteisiin kanattaa varata vaahtosammutin, 3-1- työkalu, kirves, ja ea- laukku. näillä pärjää kun on hyvin hitsannu (tai maksanu)
mb superstar -91, "oidibus"
Re: Matkailuauton varusteet
Nyt kun verotkin saa katkeamaan käytöstäpoistolla ja kuskit vaan vähenee, niin alkaisi olla aiheellista tuo meidän Vabis muuttaa matkailuautoksi. Aken sivuilla vaan nuo säännökset jättää tosiaan aika reilusti tulkinnanvaraa, eli onko näistä mitään tarkempaa speksiä olemassa?
Onko homma tosiaan näin yksinkertainen?
Saako penkkejä olla enemmän, kuin matkustajien määrä?istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);
Monelleko pitää makuupaikkoja riittää?makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille);
Kaasuja en tohon haluis, eli sähkölevy, mutta mikä on kiinteästi asennettavaksi sallittu? Irtolevy, minkä pulttaa kiinni?keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu);
(8 + 1)* (1 / 2) * omaisuus + kattila = riittävä kokonaistilavuus, vai mikähän on riittävä?säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).
Onko homma tosiaan näin yksinkertainen?
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Matkailuauton varusteet
Ainakin Bilteman puutarhalaatikko on kelvannut, kai sitä joku tavallinen komero käy. Ensi alkuun heitin oli pakko hyväksyä hanskalokerot säilytystiloiksi joten nyt on vähän enemmän oltu vaillaPecan kirjoitti:Nyt kun verotkin saa katkeamaan käytöstäpoistolla ja kuskit vaan vähenee, niin alkaisi olla aiheellista tuo meidän Vabis muuttaa matkailuautoksi. Aken sivuilla vaan nuo säännökset jättää tosiaan aika reilusti tulkinnanvaraa, eli onko näistä mitään tarkempaa speksiä olemassa?
Saako penkkejä olla enemmän, kuin matkustajien määrä?istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);
Saa olla. Eivät ole liikoja penkkejä poiskaan käskeneet ottaa.
Monelleko pitää makuupaikkoja riittää?makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille);
Kahdelle aikuiselle. Käytännössä 140x180 tai 2x 70x180 on minimi
Kaasuja en tohon haluis, eli sähkölevy, mutta mikä on kiinteästi asennettavaksi sallittu? Irtolevy, minkä pulttaa kiinni?keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu);
Sähköhellakin kelpaa. Vaikka sellainen yksilevyinen jonka saa pultattua kiinni
(8 + 1)* (1 / 2) * omaisuus + kattila = riittävä kokonaistilavuus, vai mikähän on riittävä?säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).
Onko homma tosiaan näin yksinkertainen?
On yksinkertaista. Sammutin vaaditaan jos autossa on kaasu- tai sähkölaitteita (esim. se hella) ja poikkeuslupa jos auto on yli 12m pitkä.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Matkailuauton varusteet
No sittenhän tässä ei muuta, kun alkaa kehittelemään jonkinlaista keittiöosastoa. Samallahan tulee jonkinlainen allas ja kaapit ja vaikka mikrollekin paikka.
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Matkailuauton varusteet
Mulla oli katsastuksessa kahdeksan varsinaista matkustajanistuinta + kahden istuttava sohva, ei valittamista.
Sänkyinä 2 kpl 80x200 runkopatjoja jaloistaan lattiaan ruuvattuna.
Säilytystiloja en laittanut kuin yhden pienen lipaston. Ei kuulemma olis tarvinnu sitäkään.
Keittomahdollisuutena halpa Azura-induktiolevy, kiinteästi asennettuna eli jaloistaan sikakitillä pöytään kiinni
Sähköistä (yksi pistorasia levyä varten) piti olla joku käyttöönottopöytäkirja.
Sänkyinä 2 kpl 80x200 runkopatjoja jaloistaan lattiaan ruuvattuna.
Säilytystiloja en laittanut kuin yhden pienen lipaston. Ei kuulemma olis tarvinnu sitäkään.
Keittomahdollisuutena halpa Azura-induktiolevy, kiinteästi asennettuna eli jaloistaan sikakitillä pöytään kiinni
Sähköistä (yksi pistorasia levyä varten) piti olla joku käyttöönottopöytäkirja.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1453
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Matkailuauton varusteet
Keittomahdollisuutena suosittelen sinolilla toimivaa Origoa . Sitä voi ihan oikeasti aina käyttää. Mustaa vaan kattiloita, muuten lähes kaasun veroinen. Tv. Ari
#048
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Matkailuauton varusteet
Mustaako kattilat jos käyttää Apteekki pirtua? sitä kun saa halvemmalla kuin sinolia. 3 - 4€/litraB9M kirjoitti:Keittomahdollisuutena suosittelen sinolilla toimivaa Origoa . Sitä voi ihan oikeasti aina käyttää. Mustaa vaan kattiloita, muuten lähes kaasun veroinen. Tv. Ari
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Matkailuauton varusteet
Tai tarkemmin marinolia mulla on tollanen ja olen todella tyytyväinen melkein yhtä nopea kun kaasu eikä vaadi muuta kun paikollen laittamisen
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Matkailuauton varusteet
Tossa paivällä juur Lahti Holma A-katsastus anto vuoteiden min mitaks 2kpl 60x180 ....siinäkin heti 10 cm heitto muiden tietoihi...
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: Matkailuauton varusteet
kuten jo aiemmin kirjoitin, niin ainakin täällä meillä kelpasi vuoteiksi vuodesohvat, ilman mitään mittailuja. eikä muutenkaan kyllä ollut tiukkaa noiden korkeuksien tai muunkaan suhteen, lähinnä kiinnosti se, että auto on oikeasti siinä kunnossa että sen voi tieliikenteeseen laskea. onhan täällä itä-suomessa ainakin neppareita käyty muutoskatsastamassa, miksi ei sitten "tavan" kulkureitakin jos rupeaa ahdistamaan. ja samalla voi käydä vaikka paalasmaalla, ruunaalla, kolilla, tai ihan vaan tutustua pohjois-karjalaan. liian harvoin täällä kulkureita näkee...
mb superstar -91, "oidibus"
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Matkailuauton varusteet
Eipä oo ollu ongelmia Lieksassakaan katsastellessa, huippumies (oikeesti tarkka, mutta asiallinen) heilutti meillä uuni/liesiyhdistelmää, ehdotti tanakampaa kiinnitystä, en kerinny kiinnikettä korjata, kun routapatista kävelyvauhdissa "vippas" ja uuni nurin ja kahvat poikki ja uuninkansi ruttuun... Kyllä ...tutti...!! Ei tullu ohjeet turhaan, vaan sitä kun ei oma silmä välttämättä nää näitä juttuja aina oikealta kantilta, kun hätäpäissään rakentelee....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: Matkailuauton varusteet
kyllä miullakin jarrutti renkaat lukkoon katsastuksessa, eikä paljon kyselly. sanoi vaan että "pidähän kiinni" ja sitten oli renkaat lukossa, tosin hiekka pinnalla. vaikka se kirpaisee, niin on se kuitenkin hyvä että on tälläinen järjestelmä, mikä pakottaa katsomaan sen, että auto on kunnossa. jos rahalla saa, niin se on aina helppoa, mutta jos menee henkiä, niin...
mb superstar -91, "oidibus"
- Scania-Vanhool
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 90
- Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
- Truck: SCANIA K112
- Location: Tampere
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Matkailuauton varusteet
Olen tuossa miettinyt noita kodinkoneiden kiinnitys pisteitä kollari tilanetta ajatellen! Ajattelin hitsata järeästä raudasta kiskot lattiaan / laitteisiin sitten pulteilla lukitaan paikoilleen.. Ei ole kiva tilanne jos jenkkikaappi tai liesi lähtee liikkeelle törmäyksessä? Olisiko jollain vetäistä laskukaavaa tuohon kiinnitys tarpeeseen? Vai laitetaanko vain riittävän järeää rautaa pulteilla runkoon kiinni?
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Matkailuauton varusteet
Röllissä ajattelin hyödyntää penkkien kiinnityskiskoja keittiökoneiden kiinnittämiseen. Ne ovat ainakin riittävän tukevia. Niissä on ollut kiinni 50 istuinta, joissa osassa on turvavyöt.
Ainoa painava varuste jota en saa kiinni kiskoihin on pöytämallinen astianpesukone, jonka sijoitan vessan katon päälle. Sille pitää hitsata jokin himmeli, jonka saa penkkiuriin ja kattoon kiinni.
Ainoa painava varuste jota en saa kiinni kiskoihin on pöytämallinen astianpesukone, jonka sijoitan vessan katon päälle. Sille pitää hitsata jokin himmeli, jonka saa penkkiuriin ja kattoon kiinni.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Metallikk
- Tosi harrastaja
- Viestit: 42
- Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
- Location: Riihimäki
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Matkailuauton varusteet
Tuosta kiinnitystarpeen laskukaavasta: kysehän on siitä, millaista lujuutta vaaditaan. Jos halutaan että tavara pysyy paikoillaan äkkijarrutuksessa, on ainakin lakiin kirjattu sellainen vaadittava hidastuvuus paineilmajarrullisilta ajoneuvoilta kuin 5,0 m/s2 kuivalla kelillä. Tällöin 30 kg painava kuvaputkitelkkari pyrkii voimalla F = ma = 30 kg*5,0 m/s2 = 150 N eteenpäin. Tämä on noin puolet siitä, mitä telkku painaa sylissä pidettäessä! Kovin ihmeellistä kehikkoahan tällainen ei siis vaadi.
Jos taas halutaan, että se kestää törmäyskiihtyvyyksiä, ollaan hieman isommissa luvuissa. Tähän hätään oli hieman vaikea löytää sopivia kiihtyvyysarvoja, mutta fysiikan kirjasta löytyi tehtävä, jossa 85 km/h liikkuva henkilöauto (massa 1300 kg) törmää suoraan 60 km/h vastaan tulevaan kuorma-autoon (massa 15 000 kg) ja törmäyksen kestoksi mainitaan 97 ms. Pienen laskutoimituksen jälkeen nähdään, että kuorma-auton (lue: kulkurin) nopeus putoaa nopeuteen 48 km/h tuon 97 ms aikana, mistä saadaan kiihtyvyydeksi 33,1 m/s2. Tällöin 30 kg telkku painaakin jo 990 N eli vastaa 100 kg massaa. Jos tuo telkkari olisi ollut henkilöautossa, olisi sen paino kasvanut huikeaan 11,5 kN, joka vastaakin jo 1200 kg!
Tietty aina on mahdollista törmätä vastaavankokoiseen autoon tai tukevaan kallioseinään, jolloin (jos pidetään tuosta samasta törmäysajasta kiinni) auto pysähtyy siihen paikkaan ja nopeus putoaa siis nollaan. Tällaisessa törmäyksessä ei kyllä mikään rakenne kestä enää, mutta ihan mielenkiinnosta tuo kiihtyvyys olisi 60 km/h törmäysnopeudella siis 170 m/s2 ja 85 km/h törmäysnopeudella 240 m/s2. Vastaavasti 30 kg "painaisi" joko 520 kg tai 730 kg. Tältä pohjalta voitte alkaa miettiä kiinnityksiä.
Jos tästä jaarittelusta nyt jotain voisi saada irti niin sen, että koska "yleisimmässä" törmäystilanteessa kulkuri ei varmasti pysähdy kuin seinään, niin riittänee esineen massaan nähden 5-kertaisen massan kestävä kiinnitys. Jos haluaa olla varma, ettei TV lähde lentoon, 10-kertainen on toki parempi, mutta esim. 100 l vesisäiliön kiinnitysten tulisi tällöin kestää tonnin verran roikutusta, vieläpä lattiaan nähden 90 asteen kulmassa!
Edit: Pienenä selvennyksenä tuohon tehtävään: kyseessä on siis nokkakolari, missä henkilöauto sulautuu kuorma-auton massaan ja yhteinen massa jatkaa liikettään kuorma-auton alkuperäiseen suuntaan. Tällöin reilua kahdeksaakymppiä ajava henkilöauto tosiaan pudottaa kuorma-auton nopeutta vain tuon vajaan 12 km/h verran!
Jos taas halutaan, että se kestää törmäyskiihtyvyyksiä, ollaan hieman isommissa luvuissa. Tähän hätään oli hieman vaikea löytää sopivia kiihtyvyysarvoja, mutta fysiikan kirjasta löytyi tehtävä, jossa 85 km/h liikkuva henkilöauto (massa 1300 kg) törmää suoraan 60 km/h vastaan tulevaan kuorma-autoon (massa 15 000 kg) ja törmäyksen kestoksi mainitaan 97 ms. Pienen laskutoimituksen jälkeen nähdään, että kuorma-auton (lue: kulkurin) nopeus putoaa nopeuteen 48 km/h tuon 97 ms aikana, mistä saadaan kiihtyvyydeksi 33,1 m/s2. Tällöin 30 kg telkku painaakin jo 990 N eli vastaa 100 kg massaa. Jos tuo telkkari olisi ollut henkilöautossa, olisi sen paino kasvanut huikeaan 11,5 kN, joka vastaakin jo 1200 kg!
Tietty aina on mahdollista törmätä vastaavankokoiseen autoon tai tukevaan kallioseinään, jolloin (jos pidetään tuosta samasta törmäysajasta kiinni) auto pysähtyy siihen paikkaan ja nopeus putoaa siis nollaan. Tällaisessa törmäyksessä ei kyllä mikään rakenne kestä enää, mutta ihan mielenkiinnosta tuo kiihtyvyys olisi 60 km/h törmäysnopeudella siis 170 m/s2 ja 85 km/h törmäysnopeudella 240 m/s2. Vastaavasti 30 kg "painaisi" joko 520 kg tai 730 kg. Tältä pohjalta voitte alkaa miettiä kiinnityksiä.
Jos tästä jaarittelusta nyt jotain voisi saada irti niin sen, että koska "yleisimmässä" törmäystilanteessa kulkuri ei varmasti pysähdy kuin seinään, niin riittänee esineen massaan nähden 5-kertaisen massan kestävä kiinnitys. Jos haluaa olla varma, ettei TV lähde lentoon, 10-kertainen on toki parempi, mutta esim. 100 l vesisäiliön kiinnitysten tulisi tällöin kestää tonnin verran roikutusta, vieläpä lattiaan nähden 90 asteen kulmassa!
Edit: Pienenä selvennyksenä tuohon tehtävään: kyseessä on siis nokkakolari, missä henkilöauto sulautuu kuorma-auton massaan ja yhteinen massa jatkaa liikettään kuorma-auton alkuperäiseen suuntaan. Tällöin reilua kahdeksaakymppiä ajava henkilöauto tosiaan pudottaa kuorma-auton nopeutta vain tuon vajaan 12 km/h verran!
Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
- Scania-Vanhool
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 90
- Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
- Truck: SCANIA K112
- Location: Tampere
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Matkailuauton varusteet
Arvostan oikeasti tuohon kysymykseen paneutumista! Jokainen varmasti haluaa suojella perhettään!
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti