Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tai sitten mennään vanhaan malliin takas eli ajelee toistakymmentä henkilöautoa peräkanaa :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Bussiton kirjoitti:Tai sitten mennään vanhaan malliin takas eli ajelee toistakymmentä henkilöautoa peräkanaa :wink:
ja ympäristö kiittää

Onko tuo kummiskaan pelkästään suomalaisten homma maailmaa pelastaa
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

On tuo kyllä ihan kiusantekoa...varsinkin, jos ne kurssit ovat ihan huuhaata. Onneksi osan niistä voin saada työni puolesta.

Tuon oman B10M-projektini katsastin 1+16 paikkaiseksi ihan tarkoituksella. Saa isomman porukan mukaan ja voi pitää edullisesti liikennekäytössä ympäri vuoden. Ei tarvitse maksaa monien satojen eurojen "haitta"veroja. Ainoastaan vakuutukset.

Mielestäni harrastukseltani lähtisi pohja, jos ei olisi varaa pitää autoa ajossa. Nykyisillä vakuutusmaksuillani päivähinnaksi tulee vajaat kaksi euroa. M1:n päivähinnoilla olisi kipurajani lähellä.

Kyllä ne päättäjät jonkun lisäsanktion vielä keksivät. Selkeä ferro-oksidin kuorruttama porsaanreikä tuossa pihallamme maisemaa pilaa...:). Tuohon kun vielä lisätään piirongilla, petipaikoilla ja liedellä varustettu MB609-EA/huoltoautoni - On lievää veronkiertoa paikoitellen havaittavissa läntisellä Uudellamaalla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa

Viesti Kirjoittaja B9M »

Wonderi kirjoitti:Suomessa tällä haluttiin siivota harrastelijakuljettajat pois urheiluseurojen bussien ratista.
Juuri näin Wondri :evil: Tv. Ari
#048
mosku
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
Truck: Volvo B9M
Location: Lohja

Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa

Viesti Kirjoittaja mosku »

Zyke64 kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:Suomessa tällä haluttiin siivota harrastelijakuljettajat pois urheiluseurojen bussien ratista.
No eipä se tuolla onnistu, yleensä kuskit ovat "vanhoja partoa"; käyvät kurssin 2013 ja jatkaa entiseen malliin...No tuleehan sille hintaa jonkun verran :? Kyllä siinä talkoohenki ainakin loppuu ja pääsee "rikkaat" seurat maksamaan oikeita liksoja... :roll:

Tähän olin jo unohtanut vastata kun oli hieman kiirus kun luin viestin. Ei ne kurssit oo mitään hirmu kalliita. Viimeksi käytyy direktiivin mukainen työturvallisuuskursssi maksoi 85€+ alv. sisälsi kahvi, leipää, pullaa ja runsaan lounaan. Toki kursseja on eri hintaisia niin kuin on eri tasoisia kouluttajiakin.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Ainoa pakollinen kurssi on tämä "ennakoivan ja taloudellisen ajon kurssi" vai mikälie, loput voi olla mitä vaan KUNHAN ne on trafilla hyväksyttyjä. Kurssin alussa pitää vetäjä tarkistaa paperit että on sama kaveri, ja sitten siellä pitää olla kokopäivä. Vetäjän pitää sitten ilmoittaa ne akelle noi tiedot (tai siis trafille)
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
mosku
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
Truck: Volvo B9M
Location: Lohja

Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa

Viesti Kirjoittaja mosku »

Harmi että tuikitarpeellinen tulityö kortti/kurssi on poistettu hyväksyttyjen listalta.
Mun kohdalla on aina henkkarit katottu kurssin jälkeen ja kirjoitettu todistus. Nämä todistukset sitten kannattaa säilyttää huolellisesti kun trafin järjestelmään ei kuulemma voi luottaa että tiedot ois siellä vielä 2014, näin sanoi muuan kouluttaja.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Jep, eikä käy edes normaali EA1, vaikka se on 16 tuntia pitkä... eikä riitä vaikka on EA1 ja tulityö, ei saa silloinkaan, vaikka jos suorittaa hätäensiavun ja sammutusharjoituksen, niin silloin saa sen päivän... on se niin päin p:tä..
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Sitten taas hyväksytyksi kurssiksi kelpaa ihan täyttä huttua jolla ei edes etäisesti ole merkitystä turvallisuuteen tai ammattiosaamiseen. Direktiivin mukaisena hyväksyttynä koulutuksena olen nauttinut mm. toista tuntia firman taloustilanteen läpikäymistä ja tulevaisuuden visioita.
Avatar
joope
Kokenut kuljettaja
Viestit: 133
Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
Truck: Volvo B12 Carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 402

Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa

Viesti Kirjoittaja joope »

only4pro kirjoitti:Jep, eikä käy edes normaali EA1, vaikka se on 16 tuntia pitkä... eikä riitä vaikka on EA1 ja tulityö, ei saa silloinkaan, vaikka jos suorittaa hätäensiavun ja sammutusharjoituksen, niin silloin saa sen päivän... on se niin päin p:tä..
TÄH? Ei pitä paikkaansa! Kyllä EA1 kurssista saa sen direktiivipäivän ja jopa kaksi, koska kurssi on sen 2 päivää. Vaatimuksena tietenkin että kouluttaja on trafin hyväksymä!
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa

Viesti Kirjoittaja only4pro »

OK, viimeksi kuin kysyin niin normaali EA1 ei kelvannut, nyt tosin on tällainen tieto ainakin yhden sivulla, joka tarjoaa sekä EA1 että se ns. hätäensiapukurssi
Ammattikuljettajan hätäensiapukurssi on 7h. EA1 kurssi (16h) on hyväksytty myös ammattikuljettajien ensiapukurssiksi.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa

Viesti Kirjoittaja mikko »

noiden kurssien suhteen on tosiaan sillä tavalla villiä, et saman sisältöinen kurssi ei yhden kautta toimi, mut toisen kautta toimii.

noihin kursseihin sais kai hyväksytettyä vaik perhojen sidontaa, jos kouluttajalla riittää mielenkiintoa paperisotaan. on jännää et fiksujen koulutusten pitäjillä ei sitä mielenkiintoa ole vielä paljolti ollut.

itse oon käyny sen pakollisen kurssin. arvelin etukäteen, et tulee olemaan aivan kauheaa. saavuin paikalle melkoisessa darrassa ja hädin tuskin pysyin hereillä aamupäivän. iltapäivällä jutun juoni muuttui siten, että käytiin läpi menneiden vuosien suuronnettomuuksia. en tiedä mitä järkeä siinäkään oli.

sit on tullu käytyä hätäensiapukurssi, tuntui EA1- ja 2-kurssit melko vastikään käyneen mielestä sekin vähän typerältä, joten yhtä lailla darrassa sinnekin. ei vähäisintäkään uutta tietoa.

ai miksi darrassa? no onhan se vähän kouluttajan väheksymistä, mut koska työnantaja pakottaa käymään lakisääteiset työajaksi laskettavat koulutukset käytäviksi korvauksetta vapaapäivinä, katson mie oikeudekseni viettää vapaapäiväni kuitenkin parhaaksi katsomallani tavalla.. lapsellista, mut ihan sama.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
mosku
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
Truck: Volvo B9M
Location: Lohja

Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa

Viesti Kirjoittaja mosku »

mikko kirjoitti:
ai miksi darrassa? no onhan se vähän kouluttajan väheksymistä, mut koska työnantaja pakottaa käymään lakisääteiset työajaksi laskettavat koulutukset käytäviksi korvauksetta vapaapäivinä, katson mie oikeudekseni viettää vapaapäiväni kuitenkin parhaaksi katsomallani tavalla.. lapsellista, mut ihan sama.
Tätä varten on onneksi olemassa palkkaturva, TES ja liitto. Työantajan osoittamilta kursseilta on vain maksettava palkka. Tämä velvoittaa myös sen että olet viimeisen käydyn kurssin jälkeen puolivuotta töissä ko. työnantajalla. Muussa tapauksessa joudut maksamaan kursseista työnantajalle jotain korvausta.
Nämä on juuri niitä syitä miksi kuljetusala rypee pohjamudissa ja kuskit on suuressa ahdingossa.
Itse en tekisi päivääkään töitä työnantajalle jos ei palkat, lomat, pekkaset yms TES:sin jutut olisi kunnossa.

Tämä nyt ei oikein liity threadin asioihin mutta, tulipa nyt todettua.

edit: hieman lisää
Vastaa Viestiin