Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Tutkittuani näitä foorumeita jos vaikka kuinka kauan, olen tullut seuraavaan päätelmään:
C-korttivehkeellä saa ajaa 1+8. Jos kortti saatu ennen 10.9.2008, ei tartte olla kaikki samasta taloudesta, koska ammattipätevyys on kunnossa jo sillä. C-kortti-autossa on kuitenkin ongelmana se, että on kaikenlaisia katsastusmääräyksiä ja pitää maksaa dieselveroja ja vaikka ja mitä. Onko kuitenkin niin, että jos auto on talven seisonnassa hiihtokeskuksen campperipaikalla, ei dieselveroa tarvi maksaa siltä ajalta? Autolle ei ole terveellistä ilmeisesti olla kuukausia niin, että moottoria ei pidetä käynnissä?
D1-kortilla saa ajaa 1+16, mutta ongelmana on se, että A) pitää ensin ajaa se kortti kun ei sitä ole B) vaikka se onkin, ei saa kuljettaa muita kuin oman talouden jäseniä. D1-korttivehkeessä rakentaminen on huomattavasti vapaampaa (eikö katsastaminen ole käytännössä konttorilla käynti ja penkkien lasku) ja ei ole dieselveroa?
Onko teoriassani jotain pielessä?
C-korttivehkeellä saa ajaa 1+8. Jos kortti saatu ennen 10.9.2008, ei tartte olla kaikki samasta taloudesta, koska ammattipätevyys on kunnossa jo sillä. C-kortti-autossa on kuitenkin ongelmana se, että on kaikenlaisia katsastusmääräyksiä ja pitää maksaa dieselveroja ja vaikka ja mitä. Onko kuitenkin niin, että jos auto on talven seisonnassa hiihtokeskuksen campperipaikalla, ei dieselveroa tarvi maksaa siltä ajalta? Autolle ei ole terveellistä ilmeisesti olla kuukausia niin, että moottoria ei pidetä käynnissä?
D1-kortilla saa ajaa 1+16, mutta ongelmana on se, että A) pitää ensin ajaa se kortti kun ei sitä ole B) vaikka se onkin, ei saa kuljettaa muita kuin oman talouden jäseniä. D1-korttivehkeessä rakentaminen on huomattavasti vapaampaa (eikö katsastaminen ole käytännössä konttorilla käynti ja penkkien lasku) ja ei ole dieselveroa?
Onko teoriassani jotain pielessä?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
C-kortilliset ovat pääasiassa M1-luokkaa, eli henkilöautoja. Mitään ammattipätevyysvaatimuksia ei siis ole, ei käsittääkseni edes tuoreemmilla ajokorteilla.
Verot on tietysti riesana, perusvero nyt sen 484€ tai jotain sinnepäin ja sitten dieselvero päälle, isossa bussissa joku reilu 500€. Kaikki verot saa katkaistua liikennekäytöstäpoistolla.
Rakentelu on hyvin vapaata, ei ainakaan rajoitetumpaa kuin D1, henkilöauton pituusraja on 12m mutta myös 13m menee poikkeusluvalla.
Pakollisia juttuja M1-luokan matkailuautossa on vain makuutilat vähintään kahdelle, keittomahdollisuus, pöytä ja säilytysmahdollisuus tavaroille.
Myös joku sisäkorkeusvaatimus on, mutta oliko niin että se ei koske näitä isoja autoja?
Verot on tietysti riesana, perusvero nyt sen 484€ tai jotain sinnepäin ja sitten dieselvero päälle, isossa bussissa joku reilu 500€. Kaikki verot saa katkaistua liikennekäytöstäpoistolla.
Rakentelu on hyvin vapaata, ei ainakaan rajoitetumpaa kuin D1, henkilöauton pituusraja on 12m mutta myös 13m menee poikkeusluvalla.
Pakollisia juttuja M1-luokan matkailuautossa on vain makuutilat vähintään kahdelle, keittomahdollisuus, pöytä ja säilytysmahdollisuus tavaroille.
Myös joku sisäkorkeusvaatimus on, mutta oliko niin että se ei koske näitä isoja autoja?
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Joo, suunnittelen tässä sellaista hommaa, että josko jostain löytyisi 5-hlö perheelle joku dd-neppari tai sitten vanhool astromega, noita näyttää liikkuvan jonkun verran. Mulla on C-kortti jo vuodelta 1996, joten siinä ei ainakaan mitkään pätevyysasiat hypi silmille. Ideana olisi tehdä laskettelukeskusystävällinen tuote, eli sitä silmällä pitäen, että voisi ajaa auton syksyllä sinne parkkiin ja sitten kulkea henkilöautolla paikalla. Lisäksi tietty kesälomareissut itse bussilla. Nuo faktat huomioiden, olisi ehkä parempi katsastaa C-autoksi.
Kun lueskelen täällä näitä juttuja, olen katsellut, että porukka tekee lattialämmityksiä ja vaikka mitä tuningeja. Tuo eristäminen tuossa on minusta huolestuttavin seikka, eli miten saada auto sellaiseksi, että se pysyy lämpimänä ja kuivana (kenties joku ilmalämpöpumppu ja webasto/eberi (tykkään ebereistä enemmän, olen korjannut niitä, joten tuttua hommaa). Homehtuminen ei ajatuksena innosta. Tuo kaksikerrosratkaisu miellyttäisi lähinnä siksi, että haluaisin olosuhteet sellaiseksi, ettei tartte ahtaassa könytä.
Tiedän toki, että on olemassa puhdasvesitankkia, harmaavesitankkia ja ruskeavesitankkia. Tarkoittaako harmaa vesi lavuaarivettä ja ruskea vesi WC-pöntöstä tulevaa? Tuumailin itsekseni, että nehän tahtoo talvella jäätyä, jos ei sijoita tankkeja sisätiloihin tai keksi jotain lämmitysmenetelmää tankeille. Tuollaisessa 2-kerrosratkaisussa voisi olla tyylikäs ratkaisu laittaa sinne takatelin päälle nuo vehkeet, jos sen saisi lämpimäksi.
Olisiko tuollainen vene-vessa paras ratkaisu hommaan?
Kun lueskelen täällä näitä juttuja, olen katsellut, että porukka tekee lattialämmityksiä ja vaikka mitä tuningeja. Tuo eristäminen tuossa on minusta huolestuttavin seikka, eli miten saada auto sellaiseksi, että se pysyy lämpimänä ja kuivana (kenties joku ilmalämpöpumppu ja webasto/eberi (tykkään ebereistä enemmän, olen korjannut niitä, joten tuttua hommaa). Homehtuminen ei ajatuksena innosta. Tuo kaksikerrosratkaisu miellyttäisi lähinnä siksi, että haluaisin olosuhteet sellaiseksi, ettei tartte ahtaassa könytä.
Tiedän toki, että on olemassa puhdasvesitankkia, harmaavesitankkia ja ruskeavesitankkia. Tarkoittaako harmaa vesi lavuaarivettä ja ruskea vesi WC-pöntöstä tulevaa? Tuumailin itsekseni, että nehän tahtoo talvella jäätyä, jos ei sijoita tankkeja sisätiloihin tai keksi jotain lämmitysmenetelmää tankeille. Tuollaisessa 2-kerrosratkaisussa voisi olla tyylikäs ratkaisu laittaa sinne takatelin päälle nuo vehkeet, jos sen saisi lämpimäksi.
Olisiko tuollainen vene-vessa paras ratkaisu hommaan?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Ammattipätevyys ei ole automaattisesti voimassa 2014.
2014--> Tulee olla käytynä direktiivikurssit/tunnit. Tämä Tietääkseni vain ammattiliikenteeseen/elinkeinon harjoittamiseen ja C-kortilla.
Edit:
2014--> Tulee olla käytynä direktiivikurssit/tunnit. Tämä Tietääkseni vain ammattiliikenteeseen/elinkeinon harjoittamiseen ja C-kortilla.
Edit:
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Dang. Eli siinä vaiheessa kun olisi realistista ajatella moisen proggiksen olla valmiina, olisi sama ehkä sittenkin hankkia se D1-kortti. Luulin, että se laki oli niin, että jos on tuo kortti hankittuna jo, on vapautettu siitä ammattipätevyysasiasta.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Juu ei se ihan noin mene.seepra kirjoitti:Dang. Eli siinä vaiheessa kun olisi realistista ajatella moisen proggiksen olla valmiina, olisi sama ehkä sittenkin hankkia se D1-kortti. Luulin, että se laki oli niin, että jos on tuo kortti hankittuna jo, on vapautettu siitä ammattipätevyysasiasta.
Saavutetut oikeudet: perustason ammattipätevyyden hankkimisesta vapautetaan kuljettajat
● joiden linja-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2008
● joiden kuorma-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2009
^ Tämä tarkoittaa sitä että ei tarvitse mennä koulun kautta ^
Ammattipätevyyden ylläpitämiseksi ja täydentämiseksi kuljettajalle annetaan jatkokoulutusta kuljettajan tehtävän kannalta keskeisissä perustason ammattipätevyyskoulutukseen sisältyvissä oppiaineissa
● jatkokoulutuksessa opetuksen kokonaismäärä on 35 tuntia viidessä vuodessa
● opetus on annettava vähintään 7 tunnin jaksoissa ja se voi koostua
teoriaopetuksesta, ajo-opetuksesta tai molemmista direktiivin mukaisissa oppiaineissa
● opetukseen on kuitenkin aina sisällytettävä ennakoivan ajamisen opetusta vähintään 7 tuntia
vv Tämä taas niille jotka ovat ns. vanhojen korttien haltiota vv
Jatkokoulutukset on oltava suoritettuna
● kuorma-auton kuljettajilla 10.9.2014 mennessä
● linja-auton kuljettajilla 10.9.2013 mennessä, lähde http://www.ake.fi/AKE/Ammattiliikenne/Ammattipätevyys/
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Jos ajoneuvosi on M1 matkailuauto eli c-kortilla ajettava, mikään ammattipätevyysvaatimus ei koske sitä. Kuorma-auto se ei ole eikä kuorma-autoa koskevat ammattipätevyysvaatimukset sitä kosketa vaikka C-kortilla ajettava onkin.seepra kirjoitti:Dang. Eli siinä vaiheessa kun olisi realistista ajatella moisen proggiksen olla valmiina, olisi sama ehkä sittenkin hankkia se D1-kortti. Luulin, että se laki oli niin, että jos on tuo kortti hankittuna jo, on vapautettu siitä ammattipätevyysasiasta.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Onkohan tämä D1 ammattikurssi homma tarpeen vain Suomessa vai koskeeko Ruotsia ja Norjaa myös?
Nimim. "mennäänkö rajalle asti riskillä"
Nimim. "mennäänkö rajalle asti riskillä"
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
OT: Joko seepra hommasit bussin, hyvän kokoinen Astromega oli vasta myynnissä ja vielä Volvon alustalla oisit saanut sen
Tulevaisuus on sähköinen
- PuliUkki
- Apukuski
- Viestit: 18
- Liittynyt: 12 Maalis 2011 10:37
- Truck: Volvo B9M
- Location: Suamineiron napa
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Katsastin pari vuotta sitten ekaa bussiani matkailuautoksi, ja konttorilla katsari nykäisi mittanauhan taskusta ja sano ähäkuttiäänellä ettei tästä saa matkailuautooCarman kirjoitti:Pakollisia juttuja M1-luokan matkailuautossa on vain makuutilat vähintään kahdelle, keittomahdollisuus, pöytä ja säilytysmahdollisuus tavaroille.
Myös joku sisäkorkeusvaatimus on, mutta oliko niin että se ei koske näitä isoja autoja?
Justihin oli punnittu auto ja siteerasin sille tietämättömälle notta "Sisäkorkeusvaatimus koskee omamassaltaan alle 6000 kg ajoneuvoja". Ja pelkät takapyörät painoo puntarilla 7 ja puoli tonnia
Noh, vuosikatsastus meni läpi, mutta sen verran sitä kiukutti että piti muutoskatsastus matkailuautoksi pompauttaa
Ei kuulemma riittäny jatkoroikka ikkunan välistä E-hyväksytyksi sähköliitännäksi hellanlevylle
Noh, seuraavana päivänä kelpas, nykäsin pihalla lojuvasta raadosta Defan sisätilalämmittimen töpselin ja puskurista toisen pään, laattiaan reikä, roikan pää alakoteloon ja piuha sisään. Ja leima tuli!
Nykyinen värkki on vanha kirjastoauto, joka on rekisteröity 1+7 myymäläautoksi.
Toki siinä on kuormurin D-vero, mutta eipä paljon haittaa nykyisen trafin käytöstäpoisto/käyttöönotto netti-ilmoituksen aikakaudella.
Etuna on, ettei tarvita D-korttia, rakentaa saa mitä huvittaa, sänkyjä ei mittailla, kööki ja vessa saa olla jne.
Katsastusvarustukseen kuuluu hyllytila myytäville tuotteille (=kerrossänky ilman patjoja ) jauhesammutin jos on kaasuhella, ja vanha veivattava kassakone jonka ei tarvi toimia
Lisäetuna vielä se, ettei tarvii maksella mitään päästöveroja niinkuin M1 asuntoautossa
Volvo B9M
Ex Sisu kuljettajakoulutusbussi
Vanhuuden levossa Thames Trader -60
Ex Sisu kuljettajakoulutusbussi
Vanhuuden levossa Thames Trader -60
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Lahti32 kirjoitti:OT: Joko seepra hommasit bussin, hyvän kokoinen Astromega oli vasta myynnissä ja vielä Volvon alustalla oisit saanut sen
Enpä oo laittanut, tämä on tässä vasta perusteellisen suunnittelun asteella. Missäs se astro oli kaupan?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
tällä foorumilla kauppapaikassa mutta meni kaupaksi nopeastiseepra kirjoitti:Lahti32 kirjoitti:OT: Joko seepra hommasit bussin, hyvän kokoinen Astromega oli vasta myynnissä ja vielä Volvon alustalla oisit saanut sen
Enpä oo laittanut, tämä on tässä vasta perusteellisen suunnittelun asteella. Missäs se astro oli kaupan?
Tulevaisuus on sähköinen
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Niin ne tahtoo mennä. Olen ajatellut tämän asian sillai, että suunnittelen homman ensin viimeistä piirtoa myöten ja toteutan sitten valmiiden ideoiden pohjalta äkäisesti kun rahatilanne antaa myöten. En tahdo hommata bussia seisomaan johonkin siten, että pitää alkaa miettimään tyhjän rungon sisällä, "mitähän tälle tekisi?" =)
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Mistä olet tuollaisen päätellyt, ettei D1 kortilla saa kuljettaa muita, kuin oman ruokakunnan jäseniä . Kyllä siinä voi olla ihan ketä vain kyydissä. Ainoastaan et voi käyttää sitä liikenneluvan alaiseen toimintaan, eli periä maksua kyyditettäviltä (tilaus ja linjaliikenne). Esimerkkinä keikkabussit, joista aika suuri osa on D1 versioita johtuen suuremman henkilömäärän kuljetustarpeesta. Yleensä Bändi tai Ohjelmatoimisto vuokraa auton käyttöön ja kyydissä voi sitten olla ihan kukertavan kirjava joukko jengiä ja kunhan kuskilla on D1 taskussa, niin saletisti natsaa .
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Kyllä Seepra on oikeassa, nykyään voi ajaa pelkän D1:n (ei ole sen vaikeampaa kun ennenkään) mutta jos ei suorita sitä pitkää ammattipätevyyttä lisäksi, ei Suomessa saa kuljettaa muita kun oman perheen jäseniä.
EU-direktiivi vaatii pätevyyden vain kaupallisiin ajoihin eli ilmeisesti muualla kun Suomessa ei "oman perheen jäsen" sääntöä ole.
Myöskään ulkomaalaisilta ei vaadita Suomessa ammattipätevyyttä ei-kaupallisiin ajoihin = siirtää kirjat Ruotsiin/Viroon niin saa kuljettaa ketä huvittaa.
EU-direktiivi vaatii pätevyyden vain kaupallisiin ajoihin eli ilmeisesti muualla kun Suomessa ei "oman perheen jäsen" sääntöä ole.
Myöskään ulkomaalaisilta ei vaadita Suomessa ammattipätevyyttä ei-kaupallisiin ajoihin = siirtää kirjat Ruotsiin/Viroon niin saa kuljettaa ketä huvittaa.
Jykä
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Ihanan YLLÄTTÄVÄÄjykä kirjoitti: EU-direktiivi vaatii pätevyyden vain kaupallisiin ajoihin eli ilmeisesti muualla kun Suomessa ei "oman perheen jäsen" sääntöä ole.
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Se olikin melkeen ensimmäinen kerta =).jykä kirjoitti:Kyllä Seepra on oikeassa
Tämä tieto taitaa ratkaista sen meikäläisen ihan-kohta-valmiin projektin, joka on jo tukevasti isoaivokuoren suunnittelupöydällä, C-kortti -matkailuautoksi. Eihän multa puutu onneksi enää kuin auto + vehkeet sekä rahat niihin ja tietty vielä rakennuspaikka. Jos jollakin on tässä Oulun lähialueella tiedossa hyviä ideoita, missä voisi rakennushommaa tehdä, niin kertokaatten.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
tulevat "ammattipätevyysrajat" ainakin kurssilla kerrottuna aika tiukat: d1 tai D-luokan ajoneuvolla saa kuljettaa ilman koulutuksia oman ruokakunnan jäseniä, esim muualla asuvaa lastaan/ äitiään ei. puhumattakaan nyt vieraammista.
c1, C, tai c1e, CE- yhdistelmiä saa kuljettaa omaan tarpeeseen. esim maanviljelijä saa viedä omistamansa viljakuorman omalla rekallaan ostajalle. sahayrittäjä saa kuljettaa tukkirekallaan ostamansa tukkipinon sahalleen. maansiirtofirman työntekijä saa viedä kauhan pick-upilla työmaalle, mikäli käyttää kauhaa itse. MUTTA esim putkiliikkeen c1-luokan ducatolla ei saa kuljettaa muutakuin niitä tarvikkeita, jotka ITSE ASENTAA. putkikuorman vieminen useamman työntekijän työmaalle katsotaan kuljetustehtäväksi, jolloin ammattipätevyys vaaditaan.
ymmärtääkseni ammattipätevyysvaatimus on eu-laajuinen, ei pelkästään kotimainen keksintö. vaikka koulutukset pääsis välillä vanhenemaan, kortin pitäisi tulla uudelleen voimaan kurssien suorittamisen jälkeen. silloin ei saa kuin sen verran aikaa, mitä on jäljellä 5v perioidista.
eli esim D-kortti vanhenee 10.9.2013, 10.9.2018, 10.9 2023 jne.
olen kanssanne samaa mieltä ettei tässä ole järjen häivää, mutta minkäs teet...
c1, C, tai c1e, CE- yhdistelmiä saa kuljettaa omaan tarpeeseen. esim maanviljelijä saa viedä omistamansa viljakuorman omalla rekallaan ostajalle. sahayrittäjä saa kuljettaa tukkirekallaan ostamansa tukkipinon sahalleen. maansiirtofirman työntekijä saa viedä kauhan pick-upilla työmaalle, mikäli käyttää kauhaa itse. MUTTA esim putkiliikkeen c1-luokan ducatolla ei saa kuljettaa muutakuin niitä tarvikkeita, jotka ITSE ASENTAA. putkikuorman vieminen useamman työntekijän työmaalle katsotaan kuljetustehtäväksi, jolloin ammattipätevyys vaaditaan.
ymmärtääkseni ammattipätevyysvaatimus on eu-laajuinen, ei pelkästään kotimainen keksintö. vaikka koulutukset pääsis välillä vanhenemaan, kortin pitäisi tulla uudelleen voimaan kurssien suorittamisen jälkeen. silloin ei saa kuin sen verran aikaa, mitä on jäljellä 5v perioidista.
eli esim D-kortti vanhenee 10.9.2013, 10.9.2018, 10.9 2023 jne.
olen kanssanne samaa mieltä ettei tässä ole järjen häivää, mutta minkäs teet...
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Suomi otti ainoana EU-maana tämän rajoituksen D1-korttiin "samassa taloudessa elävä" eikä tämä vaatimus ole voimassa kuin Suomalaisella D1 ajokortilla Suomessa ajavalla.Lahti32 kirjoitti:Onkohan tämä D1 ammattikurssi homma tarpeen vain Suomessa vai koskeeko Ruotsia ja Norjaa myös?
Nimim. "mennäänkö rajalle asti riskillä"
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- wanderfreund
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 124
- Liittynyt: 20 Marras 2009 19:22
- Truck: Ajokki Victor K113
- Location: Lojo
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
koskee myös D-korttia!? Asia ei itseäni häiritse, mutta en voi ymmärtää miksei kyydissä voi olla muita kuin oman perheen jäseniä. Päättäjiä pitäis ojentaa jos pystyis...
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
No voe heviletti.. . Eipä ole tämä kysymys tullu aiemmin esiin....tartte parin vuoden päästä näköjään kurssille lähtiä, tai alkaa muuttamaan kampe M1 versioksi.
Kyllä se Suomi on sitten loistava maa näitten pykälien suhteen
Kyllä se Suomi on sitten loistava maa näitten pykälien suhteen
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Muutaman kurssin käyneenä niin voin kertoa että olisi vähän muutakin tekemistä kuin kuunnella täysin jonnejoutavaa p***aa koko päivän.
7,5tuntia per kurssi
-trukkikurssi---> ei mitään uutta
-laatusertifikaati---> ei yhtään mitään uutta
-työturva---> joo, ilman tätä korttia et saa mennä työmaille. Tämäkään ei pidä paikkaansa kun kypärä ja turvakengät ne vaan kattoo työmailla, Ei oo korttia kysytty 2002 jälkeen vaikka päivittäin niillä rampannut.
Seuraavaksi on luvassa taloudellisenajon kurssi--> jos nyt sieltä oppis jotain
ADR/VAK kurssi sen jälkeen---> tätä tarvitsee joskus oikeasti.
EDIT:
Tässä säännöksessä joka koskettaa myös yksityisajon niin ei ole mitään järkeä. No, tässä maassahan tuota ei voida valvoa kun ei ole resursseja. Sitten kun sattuu jotain niin aijai mikä rikollinen "luvattomasta" kuljettajasta tulee.
7,5tuntia per kurssi
-trukkikurssi---> ei mitään uutta
-laatusertifikaati---> ei yhtään mitään uutta
-työturva---> joo, ilman tätä korttia et saa mennä työmaille. Tämäkään ei pidä paikkaansa kun kypärä ja turvakengät ne vaan kattoo työmailla, Ei oo korttia kysytty 2002 jälkeen vaikka päivittäin niillä rampannut.
Seuraavaksi on luvassa taloudellisenajon kurssi--> jos nyt sieltä oppis jotain
ADR/VAK kurssi sen jälkeen---> tätä tarvitsee joskus oikeasti.
EDIT:
Tässä säännöksessä joka koskettaa myös yksityisajon niin ei ole mitään järkeä. No, tässä maassahan tuota ei voida valvoa kun ei ole resursseja. Sitten kun sattuu jotain niin aijai mikä rikollinen "luvattomasta" kuljettajasta tulee.
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Sitä voipi sitten pohtia miksi Suomessa haluttiin tämä lisävaatimus ammattipätevyyteen, ja mikä yhteys tällä on Euroopan toiseksi korkeimpaan autoverotukseen. Näin vaalien alla voisi asiaa tietysti teoriassa tiedustella lain puolesta äänestäneiltä uudelleen istumaan pyrkiviltä kansanedustajaehdokkailta, mutta käytännössä taitaa olla turha vaiva...
Jykä
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Suomessa tällä haluttiin siivota harrastelijakuljettajat pois urheiluseurojen bussien ratista.
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
No eipä se tuolla onnistu, yleensä kuskit ovat "vanhoja partoa"; käyvät kurssin 2013 ja jatkaa entiseen malliin...No tuleehan sille hintaa jonkun verran Kyllä siinä talkoohenki ainakin loppuu ja pääsee "rikkaat" seurat maksamaan oikeita liksoja...Wonderi kirjoitti:Suomessa tällä haluttiin siivota harrastelijakuljettajat pois urheiluseurojen bussien ratista.
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua