D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Jule
Vapaaherra
Viestit: 1536
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Jule » 11 Marras 2018 17:51

Lahti32 kirjoitti:
11 Marras 2018 13:41

Kannattaisin amerikkalaista mallia; kaksi ajokorttia;
B alle 12tn
C yli 12tn
Ei muuta.
Ei se ihan noin yksiselitteinen sielläkään ole. Tosin siellä on käsittääkseni aika yleistä että rekkakuskit harjoittelevat ensin linja-autoilla, että saavat tarpeeksi kokemusta että voivat alkaa ajaa rekkaa. Menee tavallaan päinvastoin kuin meillä.

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2338
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 29 Marras 2018 17:59

"Kannattaisin amerikkalaista mallia; kaksi ajokorttia;
B alle 12tn
C yli 12tn
Ei muuta."

On Amerikkalaisilla kaksi erityis rajoitetta koskien tuota B korttia. Huomasin kun vuokrasin linja-auton Suomalaisella B-kortilla 90 luvulla.

1. Taksit, on osoitettava kykynsä saada auto liikkeelle
2. Koulu bussi, on hallittava auton pysäyttäminen
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

Avatar
VeihtiPekka
Kokenut kuljettaja
Viestit: 146
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka » 29 Marras 2018 21:06

KajNyy1 kirjoitti:
29 Marras 2018 17:59
On Amerikkalaisilla kaksi erityis rajoitetta koskien tuota B korttia. Huomasin kun vuokrasin linja-auton Suomalaisella B-kortilla 90 luvulla.

1. Taksit, on osoitettava kykynsä saada auto liikkeelle
2. Koulu bussi, on hallittava auton pysäyttäminen
Noista tulee ihan hyvä yhistelmä. 1. saa auton liikkeelle ja 2. saa sen pysäytettyä. Eipä sitä paljo muuta tarvikkaan. :D

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2733
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja neppi » 29 Marras 2018 22:26

Se riippuu osavaltiosta, mut pitää istuu puolen päivän mittanen "ilmajarru-kurssi", joka opettaa et auto pysähtyy siitä toisesta polkimesta ku painaa tarpeeks pitkään.

Täällä (NZ) kolme vuotta on näyttäny, et suomalainen systeemi on ihan hyvä! Hinnat on kovat, mut taso on maailman parasta. Jos muuttasin siitä jotain, ni tiukentaisin kaikkea entisestään ja laajentaisin sisältöä esim ajoneuvon perustuntemukseen ("kattosit ees joskus ne öljyt!") ja sit pitäis suojanaamarilaukku päässä opetella purkaa ja kokoo 90-luvun korolla tai Punto, ku niillä se ajaminen kuitenki tapahtuu, ei 2019 Bemarilla, niinku autokoulussa.

carjami
Renkaiden potkija
Viestit: 1
Liittynyt: 28 Heinä 2012 01:37
Location: SJK

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja carjami » 13 Loka 2019 13:31

Lahti32 kirjoitti:
11 Marras 2018 13:41
Saa ajaa pitkiä vanhoilla korteilla, se poikkeus on edelleen laissa. Tämä on kyllä sitten seuraava hölmö kohta;

Ennen vaadittiin D1 kortin suorittamiseksi pohjalle C-kortti. C-kortti sisältää ajo-oikeuden suuriin ajoneuvoihin, rajoittamatta ajoneuvon kokoa. Eli kortista tuli BCD1 ja isot bussit kuului ajo-oikeuden piiriin kunhan olivat max 1+16 paikkaisia.

Nykyään D1 kortin saa ajaa B-kortin päälle eli kortista tulee BD1. Tällä ajetaan max 8m pikkubusseja max 8m ja max 1+16 paikkaisia. Kortti ei ota kantaa painoon. Eli ilman isojen yli 3,5tn autojen ajoharjoittelua pääsee vaikka 10 tonnisen rattiin kunhan ei ole liian pitkä.

Mutta jos pohjalla on C ja haluat nyt D1 niin korttisi on BCD1 muttet saakaan ajaa enää isolla yli 8m ajoneuvolla.

Ei mene mitenkään loogisesti nämä ajo-oikeusasiat. Kokonaiskuva lainsäätäjältä puuttuu.

Kannattaisin amerikkalaista mallia; kaksi ajokorttia;
B alle 12tn
C yli 12tn
Ei muuta.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin minun kortilla ABECED1E+ammattipätevyys on D1:lle myös 8m pituusraja. D1 on suoritettu v.2015 jälkeen ja e siihen perään tuli ce:n myötä. Hauska sinällään että muuten voi ajella yli 30m yhdistelmää mutta kun alla on linkkari niin pituus rajoittuu 8metriin :roll:

Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1826
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja only4pro » 17 Loka 2019 21:28

Ei muuta kuin viisi teoria tunteja ja kymmenen ajotunteja niin on D kortti... Ei tarvi miettiä mitään... Jos sinulla on ammattipätevyys D-puolelle? tosin saat sä sen D1 korottaa D vaikka ei ole ammattipätevyyttä D-puolelle
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi

AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja AtAi » 27 Tammi 2020 11:37

C puolelta D puolelle riittää 35h muuntokoulutus jos on toisen puolen pätevyys hoidettu 140h kurssin kautta. Jos taas vanhan ajo-oikeuden perusteella niin sillon tarvii sen 140h.

Just tässä asia ajankohtainen kun kolleegalla menossa A2BC->D1
Ja itellä ABECE->DE
Mulla on 140h kurssitodistus vuosien takaa niin mulle riittää 35h... Kolleega saa vetää täydet 140h koska sillä vaan kortin iän mukaan pätevyys.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.

Vastaa Viestiin