D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

eihän siinä mitään kun ajaa d1 kortin ennen tuota lain voimaantulopäivää. Pysynee ajo-oikeus entiseen malliin.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja seepra »

Äläpä rauhoitu vielä, eihän siihen vain tule sellaista, että säädös koskee myös vain AUTOJA jotka on leimattu D1:siksi ennen 19.1.2013. Eli et voi leimata autoa enää tuon rajan jälkeen kun se on yli 8 m pitkä? Ja pitääkö D1 -leimauksessa olla oikeasti 16 noita bussin istumapaikkoja autossa jäljellä? Minä en haluaisi niitä paljon ollenkaan.

Mulla on kuorma-autokortti joka on ajettu 1996. Olen siis vapautettu perustason ammattipätevyydestä. Kuitenkin, jos pistän tuollaisen C-kortilla ajettavan matkailuauton joka rekisteröidään 1+8:lle, saako kyydissä olla kahdeksan randomkaveria vai pitääkö noiden olla perheenjäseniä jotka asuu samassa taloudessa? Kyseessähän ei ole henkilöliikenteen vehje vaan matkailuauto. Saa kai 1+8 transportterissakin olla muita ihmisiä kuin perheenjäseniä kyydissä?Tämä pykäläviidakko on kyllä melko jäätävä jo.

Sekin hiipi mieleeni, että jos matkailuautoille tulee autovero jossain vaiheessa kuten suunniteltu ja ajelet jonkun Vanhool Astromegan leimalle matkailuautoksi -> konkurssi?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Onpas tosi positiivisesti vastannut ministeriön kaveri. Saavutetut edut pitäisi todella saada säilytettyä. Aina tämä ei ole toteutunut.
Omalla kohdalla tämä tuli esille, kun muutin farmariauton pakettiautoksi. Vuoden verran dieselvero tippui pakettiauton tasolle. Senjälkeen näistä takapenkillisistä pakuista tehtiin ns. kaksoiskäyttöautoja, joihin sovelletaan henkilöauton veroja.

Ajokorttiasioissa pännii kovasti monen puolesta tuo ajokokemuksen aliarvostaminen B-korttia ajettaessa. M/T ja MT korttia ei noteerata millään lailla autokorttia suoritettaessa, vaikka henkilölla on yleensä pitänyt olla jo kolme vuotta tietotaidot selviytyä liikenteessä. Kevarikortista saako nykyään kaksi tuntia helpotusta teoriatunneista, kun menee autokouluun
Asennekasvatuksella tuota autokoulut perustelee tietysti, mutta väitänpä, että nurkan takana nauravat samalla, kun saavat helppoja oppilaita opetettavaksi (rahastettavaksi). :mrgreen:. Nykynuoretkin osaavat ajatella myös omilla aivoillaan, joten asenne ei välttämättä muutu, jos asianomaista aliarvioidaan. Opetuslupaopettajana toki saan itse nauttia nuo kokemuksen tuomat edut. :D.
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja mikko »

seepra kirjoitti:Äläpä rauhoitu vielä, eihän siihen vain tule sellaista, että säädös koskee myös vain AUTOJA jotka on leimattu D1:siksi ennen 19.1.2013. Eli et voi leimata autoa enää tuon rajan jälkeen kun se on yli 8 m pitkä? Ja pitääkö D1 -leimauksessa olla oikeasti 16 noita bussin istumapaikkoja autossa jäljellä? Minä en haluaisi niitä paljon ollenkaan.

Mulla on kuorma-autokortti joka on ajettu 1996. Olen siis vapautettu perustason ammattipätevyydestä. Kuitenkin, jos pistän tuollaisen C-kortilla ajettavan matkailuauton joka rekisteröidään 1+8:lle, saako kyydissä olla kahdeksan randomkaveria vai pitääkö noiden olla perheenjäseniä jotka asuu samassa taloudessa? Kyseessähän ei ole henkilöliikenteen vehje vaan matkailuauto. Saa kai 1+8 transportterissakin olla muita ihmisiä kuin perheenjäseniä kyydissä?Tämä pykäläviidakko on kyllä melko jäätävä jo.

Sekin hiipi mieleeni, että jos matkailuautoille tulee autovero jossain vaiheessa kuten suunniteltu ja ajelet jonkun Vanhool Astromegan leimalle matkailuautoksi -> konkurssi?
nähtävästi et voi tuon päivämäärän jälkeen enää tehdä pitkää pienoislinjuria.

ei tarvitse olla kuuttatoista paikkaa, esimerkiks 1+9 riittää..

matkailuautossa saat viedä ketä vaan.

konkurssi voi iskeä jos tuot sen astromegan ulkomailta ja rekisteröintikatsastuksessa leimaat sen matkailuautoks.. vuosikatsastuksessa ei tokikaan tuu ongelmia.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja seepra »

No, tarkoittaako tämä sitten nyt sitä, että jos matkailuautoihin tulee autovero, niin bussin leimaajalla pitää olla 6-numeroinen summa takataskussa, vai onko tähän joku kiertotie?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja jykä »

mikko kirjoitti:
seepra kirjoitti:eihän siihen vain tule sellaista, että säädös koskee myös vain AUTOJA jotka on leimattu D1:siksi ennen 19.1.2013. Eli et voi leimata autoa enää tuon rajan jälkeen kun se on yli 8 m pitkä? Ja pitääkö D1 -leimauksessa olla
nähtävästi et voi tuon päivämäärän jälkeen enää tehdä pitkää pienoislinjuria. ei tarvitse olla kuuttatoista paikkaa, esimerkiks 1+9 riittää..
Linja-auto on "henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin 8 henkilölle; M2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 5 tonnia ja M3-luokan ajoneuvon yli 5 tonnia". Sitä ei leimata D1:ksi tai D:ksi. Poikkeus täytyy siis tulla ajokorttiin, ei autoon, jos sellainen saadaan. Näinhän se on mennyt tähänkin asti kun ajokorttiluokkia on muutettu - vanha kortti on aina ollut "jokeri".
Ainoastaan ammattipätevyysvaatimus on ollut muutos toiseen suuntaan, eikä sekään ajamista sinänsä kiellä vaan kaupallisen sellaisen.
Jykä
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja jykä »

seepra kirjoitti:Mulla on kuorma-autokortti joka on ajettu 1996. Olen siis vapautettu perustason ammattipätevyydestä. Kuitenkin, jos pistän tuollaisen C-kortilla ajettavan matkailuauton joka rekisteröidään 1+8:lle, saako kyydissä olla kahdeksan randomkaveria vai pitääkö noiden olla perheenjäseniä jotka asuu samassa taloudessa? Kyseessähän ei ole henkilöliikenteen vehje vaan matkailuauto. Saa kai 1+8 transportterissakin olla muita ihmisiä kuin perheenjäseniä kyydissä?
Saa olla, auton luokka sen ratkaisee. N2/N3-luokan autot eli kuorma-autot on tehty tavaran ja M2/M3-luokan vehkeet ihmisten kuljettamiseen.
Jykä
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja seepra »

Ymmärsin tuosta jykän kommentista, että kun käy sipaisemassa D1:sen taskuun ennen tuota päivämäärää, niin sitten saattaa tehdä 1+16 -mallisen auton ja ajella sillä, vaikka tuo päivämäärä olisikin mennyt.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja mikko »

seepra kirjoitti:No, tarkoittaako tämä sitten nyt sitä, että jos matkailuautoihin tulee autovero, niin bussin leimaajalla pitää olla 6-numeroinen summa takataskussa, vai onko tähän joku kiertotie?
minkälaisen menopelin sie oikein meinasit jos kuusinumeroisista summista puhelet?

tuleeko kuorma-autoihinkin autovero?
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja jykä »

seepra kirjoitti:Ymmärsin tuosta jykän kommentista, että kun käy sipaisemassa D1:sen taskuun ennen tuota päivämäärää, niin sitten saattaa tehdä 1+16 -mallisen auton ja ajella sillä, vaikka tuo päivämäärä olisikin mennyt.
D1:llä saa ajella joka tapauksessa 1+16-mallista autoa, mutta jos ministeriö tekee sen luvatun muutoksen, vanhaan korttiin ei tule auton pituusrajaa.

Koska sulla on voimassa vain C-luokan ammattipätevyys, et saa D-korttiin ammattipätevyyttä ilman pitkää lisäkoulutusta joten et saa kuljettaa linja-autolla Suomessa muita kun samassa taloudessa asuvia oman perheen jäseniä.

Jos rekisteröit auton C:ksi, saat kuljettaa sillä ketä tahansa, max 8 henkilöä, kun et peri kyydistä maksua. Ammattipätevyys on uusittava syyskuuhun 2014 mennessä, muuten saat suorittaa vain "henkilökohtaisia ajoja". Eli autossa olevat tavarat täytyy olla henkilökohtaista omaisuuttasi. Jos otat kyytiin kaverin jokkisauton, hevosen tai Essolta ostaman kaasupullon, saattaa olla että käräjät kutsuu. Aika näyttää.
Jykä
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja seepra »

jykä kirjoitti:
seepra kirjoitti:Ymmärsin tuosta jykän kommentista, että kun käy sipaisemassa D1:sen taskuun ennen tuota päivämäärää, niin sitten saattaa tehdä 1+16 -mallisen auton ja ajella sillä, vaikka tuo päivämäärä olisikin mennyt.
D1:llä saa ajella joka tapauksessa 1+16-mallista autoa, mutta jos ministeriö tekee sen luvatun muutoksen, vanhaan korttiin ei tule auton pituusrajaa.

Koska sulla on voimassa vain C-luokan ammattipätevyys, et saa D-korttiin ammattipätevyyttä ilman pitkää lisäkoulutusta joten et saa kuljettaa linja-autolla Suomessa muita kun samassa taloudessa asuvia oman perheen jäseniä.

Jos rekisteröit auton C:ksi, saat kuljettaa sillä ketä tahansa, max 8 henkilöä, kun et peri kyydistä maksua. Ammattipätevyys on uusittava syyskuuhun 2014 mennessä, muuten saat suorittaa vain "henkilökohtaisia ajoja". Eli autossa olevat tavarat täytyy olla henkilökohtaista omaisuuttasi. Jos otat kyytiin kaverin jokkisauton, hevosen tai Essolta ostaman kaasupullon, saattaa olla että käräjät kutsuu. Aika näyttää.
Paitsi että matkailuautossa, joka on C-kortilla ajettava, eikä sitä käytetä tavaroiden kuljettamiseen, se sääntö ei liene voimassa? Jos kyseessä olisi kuorma-auto, asia olisi eri?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja seepra »

mikko kirjoitti:
seepra kirjoitti:No, tarkoittaako tämä sitten nyt sitä, että jos matkailuautoihin tulee autovero, niin bussin leimaajalla pitää olla 6-numeroinen summa takataskussa, vai onko tähän joku kiertotie?
minkälaisen menopelin sie oikein meinasit jos kuusinumeroisista summista puhelet?

tuleeko kuorma-autoihinkin autovero?
No, jos ostat henkilöauton Saksasta, niin Suomessa katsotaan yleisestä myyntihinnasta, paljonko se auto maksaa ja sitten lätkäistään vero päälle. Jos ostat linja-auton Saksasta ja se jossain vaiheessa katsastetaan C-kortilla ajettavaksi matkailuautoksi ja Suomessa ei ole myytävänä yhtään autoa, joka olisi senkaltainen, niin lasketaan menemään, että uusi tuollainen linja-auto olisi maksanut Suomessa 500 000 euroa ja hinta laskee prosentin per kuukausi alkuperäisestä hinnasta. 10 vuotta vanhassa autossa se hinta on 500 000 x (0,99^120) = 149 690 e kertaa päästöjen perusteella tuleva prosentti?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja jykä »

Laki sanoo ensiksikin että henkilöauto eli M1-luokan auto on "Henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle." Sitten seuraa litania jossa määritellään erilaisia henkilöauton alalajeja kuten matkailuauto.

Autoverolaki sanoo "Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa myös matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 1 875 kiloa". Tämä on se pykälä jota ollaan nyt ilmeisesti poistamassa. Onneksi seuraava rivi kertoo että "M1-luokkaan kuuluva auto, jonka oma massa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on verosta vapaa". Eli kun ostaa tarpeeksi raskaan, ei tule veroa.
Jykä
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja seepra »

Huhhuh, jykä, hyvin luettu siellä takana =). Tämä pelastanee päivän.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

tää nyt kyll ihan off topic, vastataa kuitenkin
AKEN sivuilta löytyy : http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Autovero/ ... älkeen.htm

Verovapaan linja-auton muuttaminen

Linja-auto on autoverovapaa, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kg (ennen 1.1.1995 rekisteröidyssä vähintään 1 800 kg)



Verovapaudelle ei ole säädetty kuoleutumisaikaa.



Muutoksesta ei ole veroseuraamuksia, jos linja-auto muutetaan

· henkilöautoksi, jonka omamassa on vähintään 6 000 kg ja auto on tuotu Suomeen 1.1.1995 tai sen jälkeen

· pakettiautoksi, joka täyttää autoverolain 23 ja 24 §:n ehdot ja auto on tuotu Suomeen ennen 3.5.1993

· kuorma-autoksi

· invataksiksi

· sairasautoksi

· pelastusautoksi

· eläinlääkintäautoksi

· verovapaaksi ruumisautoksi

· verovapaaksi matkailuautoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg/1 875 kg

· huoltoautoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg ja auto on tuotu Suomeen ennen 3.5.1993



Muutoksesta on maksettava alennettu autovero, jos linja-auto muutetaan

· henkilöautoksi, jonka omamassa on vähintään 4 500 kg mutta alle 6 000 kg (jos auto on tuotu Suomeen 1.1.1995-31.3.2009)

· pakettiautoksi, joka täyttää autoverolain 23 ja 24 §:n ehdot (jos auto on tuotu Suomeen 3.5.1993-31.3.2009)

· pakettiautoksi, joka täyttää autoverolain 8 §:n ehdot (jos auto on tuotu Suomeen 1.4.2009 tai sen jälkeen)

· huoltoautoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg/1 875 kg (jos auto on tuotu Suomeen 3.5.1993-31.3.2009)



Muutoksesta on maksettava täysimääräinen autovero, jos linja-auto muutetaan

· tavalliseksi henkilöautoksi

· pakettiautoksi, joka ei täytä autoverolain 23 ja 24 §:n ehtoja (jos auto on tuotu Suomeen 3.5.1993-31.3.2009)

· pakettiautoksi, joka ei täytä autoverolain 8 §:n ehtoja (jos auto on tuotu Suomeen 1.4.2009 tai sen jälkeen)

· verolliseksi matkailuautoksi tai matkailuautoksi, jonka omamassa on alle 1 800 kg/1 875 kg

· huoltoautoksi, jonka omamassa on alle 1 800 kg/1 875 kg
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tarkennuksena vielä - ei auto ole D1. D1 on ajokorttiluokka.

Esimerkiksi B10M-autoni on M3/linja-auto alaluokka B ja paikkaluku 17. Tätä vekotinta saan nykyään ja toivottavasti tulevaisuudessakin kuljettaa ..C D1- kortillani. Vastaavanlaisia henkilönsiirtimiä on suomenniemi ja "nettiauto" notkollaan.

Eli autoni on 16 matkustajapaikkainen täyskokoinen linja-auto. Ajokorttilakiin tuleva muutos ei vaikuta ajoneuvojen luokituksiin - näin olen ymmärtänyt. Olisiko silleen, että muualla EU:ssa ei ole näin raamikkaita pienoislinja-autoja :) tai sitten siellä on B, ja C1-kortin päälle ajettuja D1-kortteja.

Kortini C antaa oikeuden kuljettaa yli 3500kg kokonaismassaista ajoneuvoa ja korttini "ammattipätevä" D1 antaa oikeuden ottaa 16 jopa eri osoitteessa kirjojaan pitävää matkalaista mukaan reissuun. Korvausta tästä kyydistä en voi / kehtaa periä - sillä se vaatisi henkilöliikenneluvat...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja seepra »

Ja ymmärtääkseni siis tuo M1-tyyppinen muutos bussiin on siis henkilöauto, jossa saa olla 1+8 kyydissä ja se auto painaa melko helposti yli 6 000 kiloa -> ei veroa.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

..toistaiseksi. Mitä lie keksivät nyt muutoksiksi lakiin.
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

siis tuossa yllä oleva lainaukseni on tilanne tällä hetkellä, kun muutetaan linja-auto M1 luokkaan ja käyttötarkoitus on matkailuauto. Yli 6000 kg ei tarvitse täyttää sisätiloille asetettuja määräyksiä, sängyt, pöytä, liesi jne.

Uuteen hallitusohjelmaan on kirjattu että matkailuautojen verovapaus poistuu ja se tarkoittaa nimenomaan uusista ja maahantuoduista maksettavaa autoveroa. Mutta asiahan on vasta suunnittelu asteella
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Jan-Erik kirjoitti:siis tuossa yllä oleva lainaukseni on tilanne tällä hetkellä, kun muutetaan linja-auto M1 luokkaan ja käyttötarkoitus on matkailuauto. Yli 6000 kg ei tarvitse täyttää sisätiloille asetettuja määräyksiä, sängyt, pöytä, liesi jne.

Uuteen hallitusohjelmaan on kirjattu että matkailuautojen verovapaus poistuu ja se tarkoittaa nimenomaan uusista ja maahantuoduista maksettavaa autoveroa. Mutta asiahan on vasta suunnittelu asteella
Tuo ei pidä ihan paikkaansa, yli 6000 kg ei tarvitse täyttää seisomakorkeusvaatimusta 190 cm, pituudesta 40% osalta auton keskiosassa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Kaj, kyllä se pitää paikkansa
Matkailuauton verovapauden edellytyksenä ovat tietyt autosta löydyttävät varusteet, minimi paino ja lisäksi tuo korkeus vaatimus.
Mutta jos paino on yli 6000kg ei linja-autoa henkilöautoksi muutettaessa ole veroseuraamusta, kuten yllä lukee. Matkailuautohan on M1 henkilöauto.
Se että käyttötarkoitus on matkailuauto, ei edellytä em varusteita, vaan verovapaus edellyttää sen.
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kyllä kaj on oikeassa. Varusteet on ehtona matkailuautoksi rekisteröimiseen mutta verovapauden ehtona on sisäkorkeusvaatimus joka ei koske yli 6000kg autoja. Tämä nyt ei enää liity ajokorttiin :)
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Busabussi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 148
Liittynyt: 23 Joulu 2011 19:01
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Tammela
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Busabussi »

Mä olen ihan pihalla...... Tein kaupat täyspitkästä Lahti 32 korilla olevasta linja-autosta. Yksinkertainen kysymys: Paljonko on kustannukset vuodessa noin summina jos vaihtoehdot ovat Kuorma-auto, Matkailuauto tai Huoltoauto? Korttina siis C ja istumapaikkoja 1+8. Mietin vain että miksikä se muutoskatsastetaan.
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Se kannattaa varmaan ensimmäisenä selvittää voiko sitä ensinnäkään muuttaa miksikään muuksi kuin matkailuautoksi. Toi pituus voi olla esteenä noihin muihin jos ei saa jotain poikkeuslupaa, ja matkailuautokin sen vaatii 100% varmuudella jos et autoa meinaa lyhentää. Luultavasti verot ja käyttömakset kyseisessä autossa on jotain pikkasen toisella tonnilla vuosi ja vakuutukset päälle. Jollain matkailuauton omistajista on varmaan tietoa tästä?
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
Busabussi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 148
Liittynyt: 23 Joulu 2011 19:01
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Tammela
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Busabussi »

Joo mulla on harrastushenkinen kaveri katsastusmiehenä, ja se käski lähettää rekisterinumeron niin puntaroi vähän että mikä siitä tehdään. Todelliset kustannukset tuosta kuitenkin putoaa kohtuullisiksi koska silloin kun ei olla kisoissa, niin se on poistettu liikenteestä. Eli n. 10 viikonloppua kesässä tulee käyttöä. Halvin ratkaisu se on kuitenkin, jos ajattelee pakettiauto/asuntovaunuyhdistelmää tai asuntoautoa ja peräkärryä. Tuohon saa kuitenkin tehtyä väljät ja mukavat tilat, ja kaikki varikkotavarat heittämällä mukaan. Etuna tulee sekin että 2 kisaa pitäis ruotsissakin ajaa että euroopan sarjassa ollaan mukana, ja tuonne saa 3-4 kiihdytintä pakollisine tavaroineen helposti mukaan. Saa kustannuksia vähän jaettua.

Mutta siis onhan noita kaikkina tuollaisina versioina mitä luettelin? Käyttökustannuksia utelen. Erikoislupia on myönnetty ja kompromisseja tehty, lyhentäminen ei ole vaihtoehto.
Vastaa Viestiin