Tuosta linkistä en löytänyt mitään sellaista joka olisi rajoittanut linja-auton kokoa mitenkään, vain matkustajiin liittyvä rajoitus, jonka saa kumottua erikoislääkärin lausunnolla.
Tosin uusi ajokorttilaki ei välttämättä näy noissa eri viranomaisten antamissa tiedoissa ellei niitä ole päivitetty.
On hiukan huvittavaa tuo kahden henkilön todistus kortinhakijan ajotaidon säilymisestä. Kalakaverit voi todistaa että kyllä se osaa bussia ajaa
Ihme että tällä direktiivien aikakaudella moinen muinaisjäänne on vielä voimassa.
On tietysti hyvä, että ikääntyvien kuljettajien kykyä kuljettaa ajoneuvoa valvotaan, mutta samaan aikaan nuori voi saada ajokortin eikä kukaan tutki millainen asennevamma kullakin on päässään. Seurauksista saamme lukea yleensä maanantain lehdestä ja varmaan kaikilla on omiakin kokemuksia kaiken ikäisten kuljettajien käyttäytymisestä liikenteessä tänä päivänä. Jotakin kertoo sekin, kun tiessä on satojen metrien pituisia mustia viivoja laidasta laitaan. Ne ei ole syntyneet siihen bussin renkaista eikä vahingossa vaan tarkoituksella. Tällaista maantieterrorismia ei pystytä valvomaan, mutta kylläkin yli 70-vuotiaita kuljettajia, jos ei muuten niin ottamalla kortti pois varmuuden vuoksi tai heikentämällä ajo-oikeutta vähentämällä ajoneuvoluokkia kortista.
Pahoin pelkkään, että uuden ajokorttilain voimaantullessa kortin uusiminen tarkoittaa myös uusiin määräyksiin mukautumista, tosin vuoden 2033 jälkeen vasta ellei kortin voimassaolo pääty sitä ennen. Siirtymäkausi on siis 20 vuotta vanhoilla korteilla, jos kortin voimassaolo sen mahdollistaa.
Mielenkiintoista on kuulla, mihin perustuisi se, että silmälasien käyttöpakon tullessa bussia pitäisi lyhentää 4 metriä
jos kortti menisi uusiksi tuon lasien käyttöpakon takia. En kyllä usko tuohon, koska eihän alkuperäinen ajo-oikeus mihinkään pääty, vaan tulee lisämääräys käyttää silmälaseja. Aika moni bussikuski jäisi työttömäksi silmälasien käytön takia???
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.