D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja kengu »

vatipää kirjoitti:kun on C alla joka ajettu ennen x.x.2008 tms ja siinä siten automaattisesti ammattipätevyys voimassa niin on se silloin myös D1 kortissa voimassa se pätevyys
Väärin.

Tavaraliikenteen ja henkilöliikenteen perustason ammattipätevyys ovat erillisiä asioita. Tuon tavaraliikenteen ammattipätevyyden voi kyllä laajentaa henkilöliikenteenkin puolelle, olisiko ollut 80 tuntia koulutusta.

Jatkossa sitten jos molemmat ammattipätevyydet on olemassa niin samoilla viidellä jatkokoulutuspäivällä pysyvät voimassa.

Tai kuten minulla, että ennen kun tarvitsee käydä 5 päivää jatkokoulutusta henkilöliikenteen puolelle tulee tuo tavaraliikenteen siirtymäaika vastaan. Eli on noin vuoden jakso kun saan ajaa henkilöitä kyllä, mutta en kaupallista tavaraliikennettä. Sitten kun saa nuo 5 päivää käytyä niin saa taas molempia ajella.
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja jykä »

Muuten justiinsa näin mutta toisinpäin:
kengu kirjoitti:ennen kun tarvitsee käydä 5 päivää jatkokoulutusta henkilöliikenteen puolelle tulee tuo tavaraliikenteen siirtymäaika vastaan. Eli on noin vuoden jakso kun saan ajaa henkilöitä kyllä, mutta en kaupallista tavaraliikennettä. Sitten kun saa nuo 5 päivää käytyä niin saa taas molempia ajella.
Olemassaoleva henkiöliikenteen ammattipätevyys menee vanhaksi 10.9.2013 ja tavaraliikenteen 10.9.2014. Eli henkilöliikenteen ajolupa menee ensiksi.
Jykä
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja kengu »

jykä kirjoitti:Muuten justiinsa näin mutta toisinpäin:
Olemassaoleva henkiöliikenteen ammattipätevyys menee vanhaksi 10.9.2013 ja tavaraliikenteen 10.9.2014. Eli henkilöliikenteen ajolupa menee ensiksi.
Juu, paitsi minulla kun henkilöliikenteen ammattipätevyys on tuoreampi hankinta ja tuo tavaraliikenteen pätevyys on tullut tuolta vanhoja peruja. Mutta jos molemmat kortit ovat vanhoja ajalta ennen eu:ta niin sitten toki noin päin. Olit sopivasti lainauksestakin tipauttanut sen minun kohdalta oleellisen asian pois (:
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja jykä »

Ookoo. Eipä ole sattunut vielä ketään muuta pätevyyttään laajentanutta vastaan niin oletin molempien olevan vanhaa perua.
Jykä
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kysyn vähän tästä omasta kortistani, kun nyt tuntuu, että en tajua kaikkia sääntöjä. Minulla on A BE C D1 kortti joka on annettu minulle 30.05.2007 ja on voimassa 30.10.2021 kun täytän 70 vuotta. Mutta eikös tuossa ole ammattipätevyys voimassa 10.9.2013 asti ja jatku kun käyn sen 5 päivän kurssin. Sitten tuo nykyinen päättymisaika 30.10.2021 niin eikös sekin minulla jatku ennallaan vaikka täytän 70 vuotta. Eihän nykyään korttia oteta pois muuten kun terveydellisistä syistä. 70 vuotta kun täytän pitää vaan viedä lääkärindotistus 2 vuoden välein, mutta jos lääkärin mielestä terveys on hyvä, niin kortti säilyy entisellään eikä mitään kirjaimia oteta pois. Eikä minulle pitäs tulla D1 korttiin mitään 8 m pituusrajaa, koska on vanhempi kortti. Kun täytän 65 vuotta pitää minun viedä lääkärindotistus ja silloin jos lääkäri määrää käytettävä ajaessa silmälaseja, niin joudun silloin kokokortin uusimaan, mutta eihän silloinkaan oteta mitään kirjaimia kortista pois, tulee vaan merkintä, että ajaessa käydettävä silmälaseja.

Onko asia noin vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
vatipää
Tosi harrastaja
Viestit: 35
Liittynyt: 30 Heinä 2012 18:48
Truck: Fiat Adria
Location: Lohja

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja vatipää »

vjk55 kirjoitti:Kysyn vähän tästä omasta kortistani, kun nyt tuntuu, että en tajua kaikkia sääntöjä. Minulla on A BE C D1 kortti joka on annettu minulle 30.05.2007 ja on voimassa 30.10.2021 kun täytän 70 vuotta. Mutta eikös tuossa ole ammattipätevyys voimassa 10.9.2013 asti ja jatku kun käyn sen 5 päivän kurssin. Sitten tuo nykyinen päättymisaika 30.10.2021 niin eikös sekin minulla jatku ennallaan vaikka täytän 70 vuotta. Eihän nykyään korttia oteta pois muuten kun terveydellisistä syistä. 70 vuotta kun täytän pitää vaan viedä lääkärindotistus 2 vuoden välein, mutta jos lääkärin mielestä terveys on hyvä, niin kortti säilyy entisellään eikä mitään kirjaimia oteta pois. Eikä minulle pitäs tulla D1 korttiin mitään 8 m pituusrajaa, koska on vanhempi kortti. Kun täytän 65 vuotta pitää minun viedä lääkärindotistus ja silloin jos lääkäri määrää käytettävä ajaessa silmälaseja, niin joudun silloin kokokortin uusimaan, mutta eihän silloinkaan oteta mitään kirjaimia kortista pois, tulee vaan merkintä, että ajaessa käydettävä silmälaseja.

Onko asia noin vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysy ... ectID=7674
"Ingman saa maidon maistumaan ja kulkuri muovin ruostumaan"

http://www.kulkuri.info/bus.gif
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Tuosta linkistä en löytänyt mitään sellaista joka olisi rajoittanut linja-auton kokoa mitenkään, vain matkustajiin liittyvä rajoitus, jonka saa kumottua erikoislääkärin lausunnolla.

Tosin uusi ajokorttilaki ei välttämättä näy noissa eri viranomaisten antamissa tiedoissa ellei niitä ole päivitetty.

On hiukan huvittavaa tuo kahden henkilön todistus kortinhakijan ajotaidon säilymisestä. Kalakaverit voi todistaa että kyllä se osaa bussia ajaa :mrgreen: Ihme että tällä direktiivien aikakaudella moinen muinaisjäänne on vielä voimassa.

On tietysti hyvä, että ikääntyvien kuljettajien kykyä kuljettaa ajoneuvoa valvotaan, mutta samaan aikaan nuori voi saada ajokortin eikä kukaan tutki millainen asennevamma kullakin on päässään. Seurauksista saamme lukea yleensä maanantain lehdestä ja varmaan kaikilla on omiakin kokemuksia kaiken ikäisten kuljettajien käyttäytymisestä liikenteessä tänä päivänä. Jotakin kertoo sekin, kun tiessä on satojen metrien pituisia mustia viivoja laidasta laitaan. Ne ei ole syntyneet siihen bussin renkaista eikä vahingossa vaan tarkoituksella. Tällaista maantieterrorismia ei pystytä valvomaan, mutta kylläkin yli 70-vuotiaita kuljettajia, jos ei muuten niin ottamalla kortti pois varmuuden vuoksi tai heikentämällä ajo-oikeutta vähentämällä ajoneuvoluokkia kortista.

Pahoin pelkkään, että uuden ajokorttilain voimaantullessa kortin uusiminen tarkoittaa myös uusiin määräyksiin mukautumista, tosin vuoden 2033 jälkeen vasta ellei kortin voimassaolo pääty sitä ennen. Siirtymäkausi on siis 20 vuotta vanhoilla korteilla, jos kortin voimassaolo sen mahdollistaa.

Mielenkiintoista on kuulla, mihin perustuisi se, että silmälasien käyttöpakon tullessa bussia pitäisi lyhentää 4 metriä :mrgreen: jos kortti menisi uusiksi tuon lasien käyttöpakon takia. En kyllä usko tuohon, koska eihän alkuperäinen ajo-oikeus mihinkään pääty, vaan tulee lisämääräys käyttää silmälaseja. Aika moni bussikuski jäisi työttömäksi silmälasien käytön takia???
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

No katotaan minkälainen on terveys kun täytän 70 vuotta, onhan mulla tuohon vielä aikaa 9 vuotta. En minäkään usko, että minulta otetaan kirjaimia pois jos 65 vuoden iässä määrää silmälasit. Mutta kyllä kortin varmaan joutuu uusimaan tuon määräyksen takia. Eihän jonkin lisämääräyksen eli silmälasit muuta kokokorttia uudeksi kortiksi, kyllä vanhat evut pitää säilyä. Joutuuhan kortin uusimaan ammattipätevyyden takiakin jos sen merkinnän haluaa korttiin eikä johonkin lisäkorttiin.

Eikö tuota 8 m pituusrajaa tulekkaan D1kortille, kun siitä ei missään enää kerrota. Siis uusille D1korteille jotka nyt sen ajavat.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Minustakin tuo kortin uusiminen jonkin lisämääräyksen takia on vain valvonnan selkeyttämiseksi tehty, muuten olisi sähköisissä tiedoissa eri tiedot kuin kortissa, joka aiheuttaisi sekaannusta.

D1-kortilla ajettavien bussien pituusmääritelmä on uudessa ajokorttilaissa. Muualla sitä ei ole koska sellaista ajoneuvoluokkaa kuin max. 8 metriä pitkä linja-auto ei ole olemassa. Mutta ajokortin rajoituksena se voi olla, siis uusille korteille ensi Tammikuun 19. päivä jälkeen. Pienoislinja-auto on edelleen max. 22-paikkainen, mutta pituus voi olla sama kuin täysikokoisella. Hiukan teoreettista, koska omapaino pitää olla alle 5000kg. Sekavaahan tuo ajokorttien ja ajoneuvojen määrittely on kun ne eivät vastaa toisiaan.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Matkamese kirjoitti: D1-kortilla ajettavien bussien pituusmääritelmä on uudessa ajokorttilaissa. Muualla sitä ei ole koska sellaista ajoneuvoluokkaa kuin max. 8 metriä pitkä linja-auto ei ole olemassa. Mutta ajokortin rajoituksena se voi olla, siis uusille korteille ensi Tammikuun 19. päivä jälkeen. Pienoislinja-auto on edelleen max. 22-paikkainen, mutta pituus voi olla sama kuin täysikokoisella. Hiukan teoreettista, koska omapaino pitää olla alle 5000kg. Sekavaahan tuo ajokorttien ja ajoneuvojen määrittely on kun ne eivät vastaa toisiaan.
Eihän tässä olisi mitään ristiriitaa jos D1 määriteltäisi B ajo-oikeuden päälle ja niissä olisi 3500kg / 8 metrin raja. Mutta kun mennään rajoittamaan C-kortin rajoittamatonta ajoneuvon pituutta määrittelemällä D1 kortin pohjalle C niin sekavaksi menee.

B= henkilöautot alle 3500kg max 1+8h
C1 = kuorma-autot alle 7500kg max 1+8h
C = kuorma-autot ja muut suuret ajoneuvot yli 7500kg max 1+8h
D1 = linja-autot max 1+16h
D = linja-autot yli 17h
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Liikenteestä on hävinnyt sellainen "sekajuna" eli linja-auto, jossa iso rahtitila ja matkustajapaikkoja vähemmän kuin saman pituisessa tavallisessa bussissa. Nämä autonkuljetusbussithan on tavallaan tuon sekajunan tapaisia autoja. Samoin keikkabussit isolla rahtitilalla. Tuollaista rahtibussia ei taida löytyä määritelmistä? Mutta se olisi hyvä peruste muutoskatsastukselle, jos sille pitäisi olla joku hyväksyttävä peruste. Minultakin katsastusmies kysyi miksen tee Setrasta matkailuautoa. En keksinyt muuta kuin että on tuo D1-kortti hankinnassa ja siksi linja-auto.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja kengu »

Lahti32 kirjoitti:Eihän tässä olisi mitään ristiriitaa jos D1 määriteltäisi B ajo-oikeuden päälle ja niissä olisi 3500kg / 8 metrin raja. Mutta kun mennään rajoittamaan C-kortin rajoittamatonta ajoneuvon pituutta määrittelemällä D1 kortin pohjalle C niin sekavaksi menee.

B= henkilöautot alle 3500kg max 1+8h
C1 = kuorma-autot alle 7500kg max 1+8h
C = kuorma-autot ja muut suuret ajoneuvot yli 7500kg max 1+8h
D1 = linja-autot max 1+16h
D = linja-autot yli 17h
Päästään nykytilanteeseen ja jännään tilanteeseen. Otetaan kaverukset X ja Y.

X:n kortti BC
Y:n kortti BD1

Ja sitten (vaikka yhteinen) kulkuriajoneuvo, 12 tonnia linja-autoa.

X haluaa, että tulee max 1+8 paikkaa ja Y haluaa, että tulee 1+(9-16) paikkaa. Näin toki, koska Y saa kyllä kuljettaa yli 3,5t ajoneuvoa, kunhan siinä on vähintään 9 matkustajapaikkaa. Ja sitten Tammikuun jälkeen jos on tuore D1-kortti niin tuon kulkurin pitää olla max 8 metriä, jotta samaan dilemmaan päätyvät kaverukset.
5) D1, johon kuuluvat:

a) ajoneuvot, jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään 16 henkilöä ja joiden pituus on enintään 8 metriä;

b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on D1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 750 kg;
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386
tuo siis se tammikuussa 2013 voimaan tuleva laki.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minulla ei ole tiedossa ketään kenellä olisi BD1 kortti. Taitaa aina olla C välissä. Teoriassahan tuommoinen pienoislinja-auto voisi olla alle 3500kg:n painoinen ja tuolla BD1-kortilla voisi sitä kuljettaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja kengu »

Rosvolinna kirjoitti:Minulla ei ole tiedossa ketään kenellä olisi BD1 kortti. Taitaa aina olla C välissä. Teoriassahan tuommoinen pienoislinja-auto voisi olla alle 3500kg:n painoinen ja tuolla BD1-kortilla voisi sitä kuljettaa.
Sehän tuosta tekeekin jännää, että minulla on tiedossa.

Ja tosiaan vielä jännemmäksi tuon asian tekee se, että tuo BD1 oikeuttaa kuljettamaan vaikka sitä DD-neoplania, kunhan on 9-16 matkustajapaikkaa.
3) C, johon kuuluvat:

a) muut kuin D1- tai D-luokkaan kuuluvat ajoneuvot, joiden kokonaismassa ylittää 3 500 kg ja jotka on suunniteltu tai valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä;
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110386

Tuosta on tuon C:n kohdalta rivien välistä tuo luettavissa, etttä C/C1-kortin tarvitsee mikäli on muu kuin D/D1-luokkaan kuuluva yli 3,5t ajoneuvo.

Ja tuosta oleelliselta kohdalta viimeksi vuonna 2008 päivitetystä ajokorttiasetuksesta löytyy nuo mahdolliset ajokortin kirjainkombinaatiot.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845

Tuossa on vielä "selvyyden" vuoksi tehty niin, että nuo ykköskortit on lisätty sivuhuomautuksella eli tuon mukaan jopa BD olisi mahdollinen, sellaista en kyllä ole kuullut (enkä nähnyt) suomessa myönnettynä.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

No niin :) :) :)

Tämä pituusraja asia voitettiin!!!!!!

Ajokorttilakiin on tehty esittämäni muutos ettei pituusraja koske ennen 19.1.2013 ajettuja kortteja. Tämä on jopa EU-tasolla tunnustettu että saavutettua etua ei menetetä. Nyt Trafin sivuille on ilmestynyt uusiin D1 kortteihin ajo-oikeuteen pituusraja mutta ajokorttilakiin on hyväksytty 28.12.2012 poikkeus:

Tämän lain 4 §:n 2 momentin 5 kohdan a alakohdan säännös enintään 8 metrin pituudesta ei koske D1-luokan ajo-oikeutta, joka on saatu ennen 102 §:n 1 momentissa mainittua voimaantulopäivää.

Tämä laki tulee voimaan 19 päivänä tammikuuta 2013.


Lakiteksti löytyy kokonaisuudessaan täältä jos tulee väittelyä asiasta vaikkapatten konstaapelin kanssa:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2012/20121081
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

VAU ! Ei muuta kun iso hatunnosto sinne !!!!
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 279
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Lahti32 kirjoitti: jos tulee väittelyä asiasta vaikkapatten konstaapelin kanssa:
Tuo voi olla pitkä ja kivinen väittely.

Mutta hieno homma muuten, edes jotain järjellisyyttä tähän lainlaadintaan
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Matkamese kirjoitti:Liikenteestä on hävinnyt sellainen "sekajuna" eli linja-auto, jossa iso rahtitila ja matkustajapaikkoja vähemmän kuin saman pituisessa tavallisessa bussissa. Nämä autonkuljetusbussithan on tavallaan tuon sekajunan tapaisia autoja. Samoin keikkabussit isolla rahtitilalla. Tuollaista rahtibussia ei taida löytyä määritelmistä? Mutta se olisi hyvä peruste muutoskatsastukselle, jos sille pitäisi olla joku hyväksyttävä peruste. Minultakin katsastusmies kysyi miksen tee Setrasta matkailuautoa. En keksinyt muuta kuin että on tuo D1-kortti hankinnassa ja siksi linja-auto.
No ei ne sentään aivan oo hävinneet, pihalta löytyy yksi. Tosin siinä oli 43 paikkaa, mutta nyt 1+16. Eli D1 riittää 15m sekajunaan.
Tosin ittellä on D ja direktiivipäivätkin täynnä eli ennen syksyä jatkohakemus sisään :)
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Hienoa, että tuo D1 pituusraja sai lievennyksen. Voin jatkaa hyvällä omallatunnolla tuon "veronkiertoautoni" tuunaamista...

Vielä, kun saisi tuon "samaa ruokakuntaa" -lisäyksen pois niin Suomenniemi olisi varsinainen veroparatiisi. Mielestäni ei kuulu valtiolle ketä ja missä osoiteessa asuvia huvipäitten autonraadossani kuljetan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja kengu »

Eli nyt ei sitten kannata D1E:n perässä konttorille lähteä. Ei kyllä tarvettakaan, mutta jos ei uusi D1 sitten kelpaa "mihinkään".

Vähän jäi tuo oma korttiprojekti kesken ennen tuota tammikuun lakimuutosta joka teki korteista määräaikaisia. Nyt on sitten suurempi kynnys haalia lisää kirjaimia kun sitten tarvii olla viiden vuoden välein uutta korttia kinuamassa. Nykyisellä voi tuollaisena päästellä sinne jonnekin vuoteen 30 asti.
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Mahtavaa kansalaisaktiivisuutta. Tämä koskettaa pientä joukkoa, mutta hienoa että asiaa on silti saatu esille. :D Pitkään puntaroin oisko pitänyt se D1 ajaa, no nyt ei tartte enää miettiä.. :roll:
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
3510
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 15 Joulu 2007 12:57
Truck: Iveco Daily 3510
Location: Rusko
Member id: 005

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja 3510 »

kirjoitus lainattu rahtarit lehdestä liikenne ja viestintäministeriö tiedottaa asiasta .mikäli henkilö on suorittanut henkilöautonB - luokan tutkinnon manuaali vaihteise lla autolla saa hän jatkossa kuljettaa sekä automaati että manuaali kuorma-tai linja-autoa vaikka luokkaa vastaava kuljettajatutkinnon ajokoe olisi suoritettu automaattisella ajoneuvolla
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja kengu »

3510 kirjoitti:kirjoitus lainattu rahtarit lehdestä liikenne ja viestintäministeriö tiedottaa asiasta .mikäli henkilö on suorittanut henkilöautonB - luokan tutkinnon manuaali vaihteise lla autolla saa hän jatkossa kuljettaa sekä automaati että manuaali kuorma-tai linja-autoa vaikka luokkaa vastaava kuljettajatutkinnon ajokoe olisi suoritettu automaattisella ajoneuvolla
Jep, ja laki (valtioneuvoston asetus ajokorteista) tuohon liittyen:
3 § (28.12.2012/1 v. 2013)
Automaattivaihteinen ajoneuvo

Ajokorttilain 7 §:n 3 momentin 2 kohdassa tarkoitettu automaattivaihteinen ajoneuvo on ajoneuvo, jossa ei ole kytkinpoljinta tai, jos kysymyksessä on moottoripyörä, käsin käytettävää kytkinvipua, jota kuljettajan on käytettävä liikkeelle lähdettäessä tai pysäytettäessä ja vaihteita vaihdettaessa.

Ajokorttilain 7 §:n 3 momentin 2 kohdassa säädetty rajoitus vain automaattivaihteisen ajoneuvon kuljettamisesta ei koske:

1) AM-luokan mopon ajo-oikeutta, vaikka käsittelykoe on suoritettu automaattivaihteisella mopolla;

2) AM-luokan kevyen nelipyörän ajo-oikeutta, vaikka ajokoe on suoritettu automaattivaihteisella kevyellä nelipyörällä;

3) C-, CE-, D- ja DE-luokan ajo-oikeutta, vaikka ajokoe on suoritettu automaattivaihteisella ajoneuvolla tai ajoneuvoyhdistelmällä, jonka vetoautossa on automaattivaihteisto, jos henkilö on aiemmin suorittanut B-, BE-, C-, CE-, C1-, C1E-, D-, D1- tai D1E-luokan ajokokeen käsin käytettävällä vaihteistolla varustetulla ajoneuvolla, jossa on kytkinpoljin, jota kuljettajan on käytettävä liikkeelle lähdettäessä, pysäytettäessä ja vaihteita vaihdettaessa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110423
mpjruotsalainen
Renkaiden potkija
Viestit: 1
Liittynyt: 15 Kesä 2013 21:32
Location: Iisalmi

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja mpjruotsalainen »

Tervehdys kaikille.

Päässä on pyörinyt pitkän aikaan oman kulkurin laitto.
Vihdoin ja viimein kun sain kauniimman osapuolen lämmitettyä asiaan mukaan, niin sitten luin kyseisen otsikon ja nyt ollaankin mieli maassa.
Eli onko näin että 19.1.2013 jälkeen ajetulla D1 kortilla, et voi enää laittaa itselle 12m 1+16 bussia?

C-kortti itsellä on. Onko muita vaihtoehtoja? Matkailuautoksi ja kuormaautoksi rekisteröinti tuottaa sitten kalliin lopputuloksen verojen kanssa.
D-korttia ei saa jos ei ole 3 vuotta oikeasti ajamassa rekkaa...

Mitä neuvoksi vai pitääkö ostaa joku matkailuauto Fiat?

MPJR
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Älähä masennu, M1 vaan ja liikennekäytöstä poisto ku ei ajele. Ps. N2 Ducaton liikennevakuutus on n.800€ joten pikkunen kv-vero ei lohduta.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin