pakusta asuntoauto..??!!

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
251265

pakusta asuntoauto..??!!

Viesti Kirjoittaja 251265 »

Olen tässä kauhulla ja tuskalla yrittänyt lukea näitä asetuksia, pykäliä ja direktiivejä, enkä saa enää jo aika selkeäksikin tulleesta käsityksestä:
"ASUNTOAUTO.."

Siis, olen säästänyt (ja säästän) asuntoautoa varten.
Minulla on B-kortti, eli rajoittuu 3500kg pakettiautoon.. Tuollakeskusteluissa vilahteli seikka, että asuntoautolaki on muuttunut.
Koskeeko laki auton sisäkorkeusmuutosta alle 3500kg autoissa??

(hitto kun ei osaa edes kysyä!)

Jos ostan (esim.) ford transitin, niin onko se verovapaa jos se on 190cm korkea, ja muu varustus on ok.??
Täällä vilahtelee jotain 4000 ja 6000 kiloja ja sitten on vielä jokin 1850kg..
ake ei vastaa minulle, eli APUA!! Voisiko joku valaista minua tässä pykälikössä.. :(
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Jos ostan (esim.) ford transitin, niin onko se verovapaa jos se on 190cm korkea, ja muu varustus on ok.??
Jos sisältä löytyy tuo vaadittava korkeusseikka ja muut varusteet on kunnossa, niin auto katsastetaan matkailuautoksi henkilöautoluokkaan ja on autoverosta vapaa. Tietysti nuo käyttämisestä aiheutuvat verot pysyy niinkuin autoilla yleensä.

edit: Niin ja B-kortilla saa turuuttaa menemään kun on alle 3500kg.
251265

Viesti Kirjoittaja 251265 »

Mitä tarkoittaa "henklöautoluokkaan"?
Mitä muita luokkia on kuin henkilöautoluokka, esim. pakettiautoluokka?
ford transit on pakettiauto.
Eikö pakettiauto (kuin mikä tahansa )auto muutu yksinkertaisesti "asuntoautoksi" rekisteröinnin yhteydessä??

Onko transit tai vaikka toyota hiace tällöin myös verovapaa (autovero)??
Muita veroja ei liene muita kun käyttövoima, eli dieselvero?
En osaa selittää, mutta toivottavasti ymmärrät.. :oops:
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

Sellaista asuntoautoa kun ei tuossa kohdassa luokittelussa ole niin asuntoautot luokitellaan henkilöautoiksi. Muita vaihtoehtoja olisi pakettiauto ja kuorma-auto (tavaran kuljetukseen) tai linja-auto (henkilökuljetuksiin) ja todennäköisesti muitakin vaihtoehtoja.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Viesti Kirjoittaja motoku »

b- korttiluokka antaa aika rajalliset mahdollisuudet koska autot, joista löytyy 190 sisäkorkeus, painuu viimestään rakennettuina yli 3500kg.
olisiko helpoin aloittaa autokoulusta :?:
sprinter tai maxi-ducatot (boxer, jumpy) täyttävät pitkinä+korkeina mittakriteerit, mutta joku transporter tai hiace vaatii niin mahtavan kattokorotuksen, ettei järkevä :?
(oma KORKEA hiace on sisältä vasta 165cm eli melko tötterö tulisi :lol: )
jäljelle jää oikeastaan vain valmiit asuntoautot... :(
251265

Viesti Kirjoittaja 251265 »

Joo, tuo 3500kg saa kai ylittyä rakennellessa, koska AKE sanoo
että tuo 3500kg silloin kun auto on rekisteröity ensikerran!..(?)
Niin asian käsitin..

Tietysti tulee siinä joku raja vetää.. :lol:

Mulla on kypsynyt haulissa joku korkea sprintteri/tms tai sitten MB407, 409.. 508 on jo kuormuri.
haisusta tai transportterista tuölisi kyllä aika hassun näköinen.. :lol:
Autokoulu jää väliin sen vuoksi kun mun vasen puoli on halvaantunu,
muutenhan mulla oliskin jo saksalainen 2-kerroksinen pitkänmatkan dösä!!! :wink: :shock: :shock:

Yksi mahku olis hakea asuntoauto saksasta verovapaa kun on , myös tullissa!
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja RH »

Takavuosina rakentelivat tuollaisia retkeilyautoja Renaultista oliko trafik? se malli. Oli korkeana valmiiksi riittävän korkea eikä ulospäinkään mikään kirahvinkuljetusauton näköinen. En muuten kyllä ole mikään renault tai muutenkaan etuvetoisten ystävä. mutta tässä tapauksessa kyllä ihan lattian korkeuden suhteen miettisin etuvetoisia vaihtoehtoja.
Itsellä käynyt joskus mielessä tehdä yhden hengen matkailuauto ambulanssikoriin eli mersuun tai volvoon, ovat kyllä kamalan näköisiä, mut kun käy ajamassa niin ulkonäkö kyllä unohtuu, sen verran vakaasti kulkevat.
251265

Viesti Kirjoittaja 251265 »

Niin, tolla sprintterillä olisi kyllä korkeutta(190cm) ja neliöitäkin ihan kivasti, yksin kun olen hankkeessa..

Nuo yhdenhengen ambulanssi ja volvo on kai niitä ruumisauton kokosia (korotettuja?) mutta ne olisikin "retkeilyauto eikä asuntoauto, jossa toteutettaneen pakun verottamista..?

No, enivei, Minähaluan sinne omaani parivuoteen, kaasuhellan, tv:n jääkaaoin/ boxin, ja jonkinlaisen vessan..
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja RH »

Joo kyllä sprintteri ihan hyvä varmasti on, niiden koneista kannattaa vähän kuulostella, itsellä ei kokemusta, mut kaveri yritti saksasta tuotattaa 312 mallia ja trokari ei suostunut tuomaan koska piti konetta huonona. Toki jos liikaa kuuntelee muita ei pysty hankkimaan minkäänlaista peliä, aina löytyy joku joka teilaa ko mallin. Mut pääasia et tekee itselle mieleisen pelin.
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Olisiko helpotuksia olemassa,,???

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Joskus aikoinaan invalidit saivat joitakin helpotuksia mm. autoverosta jos oikein muistan. Olisikohan asiaa tutkia tassa etta jos kirjoittaisi oikein kauniin ja asiallisen pahvin niin jossakin kohtaa voisi saada hiukan oikaista??? Vaikka taitaa olla nain kankean raudan kanssa vaikeaa saada mitaan asiallistakaan helpotusta???
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1454
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

251265 kirjoitti:Mitä tarkoittaa "henklöautoluokkaan"?
Mitä muita luokkia on kuin henkilöautoluokka, esim. pakettiautoluokka?
ford transit on pakettiauto.
Eikö pakettiauto (kuin mikä tahansa )auto muutu yksinkertaisesti "asuntoautoksi" rekisteröinnin yhteydessä??

Onko transit tai vaikka toyota hiace tällöin myös verovapaa (autovero)??
Muita veroja ei liene muita kun käyttövoima, eli dieselvero?
En osaa selittää, mutta toivottavasti ymmärrät.. :oops:
Tuolta löytyy tietoa Ajoneuvoluokista. http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... uvoluokat/
Matkailuauto kuuluu aina perusluokkaan M1 henkilöauto. (Oma 14.500kg henkilöauto M1/matkailuauto, joka vaatii C-kortin)

Matkailuauto kohdalta löydat ehdot autoverovapauden määritelmät. Jos ostat suomesta pikkubussina olleen "verotetun" auton. Vero on maksettu kertaalleen, niin ei tarvitse välittää verovapauspykälistä matkailuautoksi katsastettaessa. Tv. Ari
Avatar
allians
Kuski
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Syys 2006 23:18
Truck: Lahti 31 SCANIA 82
Location: TEUVA
Member id: 051
Paikkakunta: TEUVA

Viesti Kirjoittaja allians »

Kaveri toi saksasta caravellen 1991 mallia olisi ollut veroton mutta maksoi täyden autoveron (ei ollut kovinkaan paljon ja asensi inventterin ja sähköhellan ja katsasti matkailuautoksi.Hyötynä oli pieni käyttövero eikä penkeille tehty mitään.Joten täydenveron autossa ei korkeudenkaan tarvi täyttyä.
Kylään Tullut

Viesti Kirjoittaja Kylään Tullut »

Tuossahan on vastaus minunkin ongelmaan. Maksan vaan kiltisti sen autoveron, niin saa tehdä ihan minkä lystää.

Aika kiinnostavaa nähdä minkä arvoiseksi tuo luokitellaan.
vanteros

Viesti Kirjoittaja vanteros »

No joo. Ois halavalla saatavana semmonen ameriikalainen paloauto. rekisteröity 1+8 tai sinne päin. Merkki on International ja vm 1967-8. Ts. aimaisemmin hyvin yleinen paloautona.

Takatilasta sai suht näppärästi pikku korotuksella kammarin ja köökin. Vaan mutta ja ku.... velipoika meinasi, että sitä ei voi muutoskatsastaa matkailuautoksi. Oli kuulemma kyselly katsastustoimistosta. Mahtaako olla perää hänen väitteessään?

Autolla on ajettu 16.000 km ja toimii pensiinillä.
Kylään Tullut

Viesti Kirjoittaja Kylään Tullut »

Kaverilla oli kanssa ollut tuollainen projekti, mutta pisti sen lihoiksi ja aloitti muuta. Mites jos sen pitäs vaan kuorma-autona?

Taka laittas semmosen U-sohvan ja muutenkin mukavaksi sisustas. Tuliskyllä magee. Olis se kyllä dieselinä rutkasti käheempi.

Missä kulkee raja matkailuautolle ja tavan kuormurille? Onhan rekoissakin vaikka minkälaista matkailuvarustetta ja 190 korkeus ei välttämättä täyty... Pitänee kysyä suoraan katsastajalta ja vielä tullilta tuosta omasta, että mitä maksaa ja mitä kannattaa haaveillakaan.
Vastaa Viestiin