Miksi ei henkilöauto?

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Jule
Kansleri
Viestit: 1411
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja Jule » 11 Joulu 2016 16:17

Miksi kulkuria ei katsasteta vaan henkilöautoksi?

Siis jos menee muutoskatsastukseen linjurilla josta on raavittu penkkit 8 lukuunottamatta pois, eikä viritelty mitään patjoja sinne, eikä autossa ole kuormatilaa, niin sehän ei voi olla mikään muu kuin henkilöauto. Miksi kulkureita ei kuitenkaan katsasteta henkilöautoksi, erityisesti alkuvaiheessa kun muutoksia ei ole tehty? Mikä siellä pistää vastaan?

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2992
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 11 Joulu 2016 16:48

Autovero, käyttövoimavero....näin äkkiseltään tulee mieleen.

Saattaa käydä kukkaron päälle.
Henkisesti raskaan ajoneuvon kuljettaja

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 755
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 11 Joulu 2016 18:10

M1 on henkilöauto esim trafi. autovero ??? + ajoneuvovero ( n 3600€/v 18 ton kokop autosta)
M1/ matkailuauto autoverovapaa 0€ + ajoneuvovero ( n 600€/v. 18 ton kokop autossa)
Kaikista M1 autoista lisäksi päästövero joka linja autoissa max n600€/ v yli 3,5 ton kokop autoissa

N kuorma autoja ei autoveroa/ eikä päästöveroa ja ajoneuvovero matkailuauton luokkaa


M3 linja auto ei veroja trafi 0€

Kyllä se taitaa olla eurojen säätö syynä.

Wilcox
Rattimajuri
Viestit: 191
Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
Truck: Wilcox/Volvo F610
Location: Jönköping / Sweden

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja Wilcox » 12 Joulu 2016 17:12

Lompsa siellä pistää vastaan :D

Jule
Kansleri
Viestit: 1411
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja Jule » 14 Joulu 2016 23:24

Autoveroa ei tarvitse maksaa yli 6tonnin kokonaispainolla, mutta tuolla trfin laskurilla käyttömaksut ovat kyllä kieltämättä aika suolaiset. Lähinnä tuo käyttövoimavero on aika komea.

Eli toisin sanoen varsinaista estettä henkilöautoksi katsastamiselle ei ole. Vain se että käyttö maksaa luokkaa 12e/vuorokausi.

Jos ei ole linja-autolla ajamiseen oikeuttavaa paperia, niin erityisesti kun autoa rakentelee tuo voisi mun mielestä olla ihan perusteltua, ja jos siinä rakentelun lomassa käy viikonloppureissun heittämässä, niin 3 vuorokauden liikenteessä pitäminen maksaa 36e+8e liikenteestä poisto. Ei tuo mun mielestä kallista ole.

Toisaalta, tuolla projekti osiossa on kyllä muutamia matkailuautoksi rekisteröintejä ollut varustuksella jonka toteuttaminen ei kyllä taida olla mikään kynnyskysymys. Säästääpähän yhden muutosktsastusmaksun.

Äkkiä en kyllä löytänyt mistään mitään pykälää joka kieltäisi ajelemasta tällä "henkilöautolla" 120km/h rajoituksen niin salliessa. :twisted:

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 755
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 14 Joulu 2016 23:34

Olis mielenkiintoista kuulla voiko muilla yli 3,5 ton kokop autolla kuin linja autollaolla yli 80km/ h
Sallittu ?
Kannattaa kuitenkin tarkistaa ennen rekisteröintiä tuo autovero, verovapaus vain matkailuautoilla
on tulkintani, tietämättä onko yhtään henkilöautoksi rekisteröityä bussia.

Jos lopputavoite matkailuauto, melkokevyillä varusteilla sen saa rek projektinajaksi.

Ootetaan muiden mielipiteitä ja tietoja.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2992
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 15 Joulu 2016 11:13

Eli bensakäyttöinen yli 6t M1 auto olisi pelkkää säästöä :) ja mielellään isoin mahdollinen V8-lohko mitä maa päällä kantaa.
Henkisesti raskaan ajoneuvon kuljettaja

Avatar
vanha mutta villi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 85
Liittynyt: 29 Touko 2014 00:34
Truck: MB -69, Scania -83
Location: Akaa
Member id: 215

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja vanha mutta villi » 15 Joulu 2016 18:05

Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090 (2 luku, 10§) määrittelee M1-luokan ajoneuvon seuraavasti:

1) M1-luokan ajoneuvo (henkilöauto) on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle;

Eipä näkynyt minkäänlaista painorajoitusta.

Ajoneuvoluokkia koskevat nopeusrajoitukset löytyvät asetuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257 (2. luku 3§).

M1-luokan ajoneuvoille ei ole asetettu mitään luokkakohtaista nopeusrajoitusta, paitsi "M-luokkaan kuuluvan matkailu-, ruumis- ja huoltoauton 80 kilometriä tunnissa;" sekä "kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, joka on varustettu lukkiutumattomin jarruin ja vähintään kuljettajan turvatyynyllä, kun lisäksi matkailuauton ajon aikana käytettäväksi sallitut istuimet on varustettu turvavöin, kuitenkin 100 kilometriä tunnissa;".

Luokkakohtaiset nopeusrajoitukset on asetettu N-luokille sekä M2- ja M3-luokille.

Eli sillä M1-henkilöautoksi rekisteröidyllä bussilla saa painaa ihan nopeusrajoituksen mukaisesti.

No sitten tietysti voidaan spekuloida sillä, onko bussissa tilaa yli kahdeksalle matkustajalle, vaikka istuimia olisi vain kahdeksalle. Saattaa olla, että M1-rekisteröintiyritys kaatuu tähän. Mutta ei sitä tiedä ennenkuin joku kokeilee :)
Perillepääsy on yliarvostettua.

Jule
Kansleri
Viestit: 1411
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja Jule » 15 Joulu 2016 19:11

BussMAN kirjoitti:röintiä tuo autovero, verovapaus vain matkailuautoilla
on tulkintani, tietämättä onko yhtään henkilöautoksi rekisteröityä bussia.

Jos lopputavoite matkailuauto, melkokevyillä varusteilla sen saa rek projektinajaksi.

Ootetaan muiden mielipiteitä ja tietoja.
Tuossa autoverolain kohdassa lukee hyvin yksiselitteisesti: "M1-luokkaan kuuluva auto, jonka oma massa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on verosta vapaa."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941482#L5

Eli joo, omamassa pitää olla yli 6t, ei kokonaismassa.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2992
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 16 Joulu 2016 18:11

..mutta tuo diesel-henkilöauton käyttövoimavero saattaa kirpaista...
Henkisesti raskaan ajoneuvon kuljettaja

mikko
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja mikko » 16 Joulu 2016 23:06

BussMAN kirjoitti:Olis mielenkiintoista kuulla voiko muilla yli 3,5 ton kokop autolla kuin linja autollaolla yli 80km/ h
Sallittu?
EI.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4080
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 17 Joulu 2016 14:22

Mulla oli Chevy Express Van henkilöauto jonka kokonaispaino oli 3,9 tonnia. Kyllähän sillä 120kmh ajettiin. Muutin matkailuautoksi jolloin rajoitus tipahti 80kmh. Otteessa ei lukenut mitään nopeuksista
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011 (kesken) Volvo. 9700H 15m 2008 (kesken)

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2992
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 17 Joulu 2016 15:31

Se oli ilmeisesti täyden autoveron Chevy :) veroa ei saa takaisin ja nopeusluokka putoaa.

Jotkut ovat täysverollisia M1 Transporttereita katsaneet matkailuautoiksi ja saaneet saman 80km/h rasitteen.
Henkisesti raskaan ajoneuvon kuljettaja

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 920
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 17 Joulu 2016 16:31

Jos on abs, turvatyynyt ja enintään 3,5t, se matkailuauton rasite on onneksi 100km/h.

mikko
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja mikko » 17 Joulu 2016 17:48

Minkä takia minä oon aina ollu semmosessa luulossa että aina kun >3500kg omamassa, ni 80km/h nopeusrajoitus paitsi linja-autoissa. Nyt en löydä mitään kovin virallista luulojeni tueksi.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2327
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 17 Joulu 2016 19:07

mikko kirjoitti:Minkä takia minä oon aina ollu semmosessa luulossa että aina kun >3500kg omamassa, ni 80km/h nopeusrajoitus paitsi linja-autoissa. Nyt en löydä mitään kovin virallista luulojeni tueksi.
Eipä tuota kukaan ole vielä kokeilut mitä viranhaltian pääkopassa liikkuu.

Kymmenkertainen dieselvero on lopettanut kaikki kokeiluhalut.
Periaate on että kun maksat autoveron täysmääräisesti ja dieselveron niin saat ajaa niin paljon kun se vehe kulkee.

PS! jos muutat alle 6 tonnisen omapainoltaan henkilöautoksi tulee päälle myös autovero joka lienee luokkaa 30 - 50% uuden auton hinnasta.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2327
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 17 Joulu 2016 19:09

mikko kirjoitti:Minkä takia minä oon aina ollu semmosessa luulossa että aina kun >3500kg omamassa, ni 80km/h nopeusrajoitus paitsi linja-autoissa. Nyt en löydä mitään kovin virallista luulojeni tueksi.
Eipä tuota kukaan ole vielä kokeilut mitä viranhaltian pääkopassa liikkuu.

Kymmenkertainen dieselvero on lopettanut kaikki kokeiluhalut.
Periaate on että kun maksat autoveron täysmääräisesti ja dieselveron niin saat ajaa niin paljon kun se vehe kulkee.

PS! jos muutat alle 6 tonnisen omapainoltaan henkilöautoksi tulee päälle myös autovero joka lienee luokkaa 30 - 50% uuden auton hinnasta.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

Jule
Kansleri
Viestit: 1411
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja Jule » 17 Joulu 2016 19:42

KajNyy1 kirjoitti: PS! jos muutat alle 6 tonnisen omapainoltaan henkilöautoksi tulee päälle myös autovero joka lienee luokkaa 30 - 50% uuden auton hinnasta.
Tuo pykälä muuttui tässä kai tän tai viimevuoden alusta. Nykyään tuossa tilanteessa autoveroa menee kuten ulkomailtakin käytettynä tuodusta autosta, eli jonkun kaavan mukaan ne ynnäilee paljonko vastaavassa liikenteessä olevassa autossa on autoveroa jäljellä.

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1160
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 17 Joulu 2016 21:09

Tommonen 120km/h auto ois kyllä kätevä vaikka jäis vähä myöhäseen taas lähtö tuuriin niin sais kirittyä paremmin matkalla kiinni ja pääsis ehkä jo ennen pimeää perille.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2992
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 17 Joulu 2016 23:59

..ja sitten menee minuuttiviisari ja polttoaineviisari samaa tahtia.
Henkisesti raskaan ajoneuvon kuljettaja

Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo » 18 Joulu 2016 10:44

Mukavampi siellä tuurin tien laidassa on kököttää polttoaineen loppumisen takia ko hajonneen auton.
Rosmo

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1160
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 18 Joulu 2016 11:39

Rosvolinna kirjoitti:..ja sitten menee minuuttiviisari ja polttoaineviisari samaa tahtia.
Sekin on jo tullut kokeiltua kun paluulinja ratkesi wiimasta. eipä huomattu kun vasta tuurissa meni 280km matkalla 120 litraa dieseliä =)

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2992
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 18 Joulu 2016 13:04

Minulla kävi sama LT-volkkarin kanssa. Tulolinja jäätyi ja otin irtokanisterista syötön. 25-litraa meni 25km matkalla. Onneksi paluulinja oli sula. joten ylinmääräinen aine palautui tankkiin.
Henkisesti raskaan ajoneuvon kuljettaja

Avatar
_RB_
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Helmi 2014 09:54
Truck: VW California
Location: Ylöjärvi

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja _RB_ » 18 Joulu 2016 18:57

>Periaate on että kun maksat autoveron täysmääräisesti ja dieselveron niin saat ajaa niin paljon kun se vehe kulkee.

Paitsi jos vehje painaa yli 3.5t..

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... =222581817

Mites joku tuommoinen henkilöautoksi... Yli 6-tonnisena autoverovapaa.. Bensakoneella dieselverovapaa.. Käyttömaksut vuodessa trafin laskurilla noin 600e.

Kuitenkaan ei saa ajaa kuin 80.. Mikä hyöty verrattuna sama matkailuautona?
VW T5 California TDI

Jule
Kansleri
Viestit: 1411
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Miksi ei henkilöauto?

Viesti Kirjoittaja Jule » 19 Joulu 2016 23:28

_RB_ kirjoitti:>Periaate on että kun maksat autoveron täysmääräisesti ja dieselveron niin saat ajaa niin paljon kun se vehe kulkee.

Paitsi jos vehje painaa yli 3.5t..
Onko sulla esittää joku lähde tuolle?
Noin mäkin luulin, mutta enmä ole löytänyt mistään pykälästä kohtaa joka rajoittaisi nopeutta.

Vastaa Viestiin