Sivu 1/2

Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 11 Joulu 2016 16:17
Kirjoittaja Jule
Miksi kulkuria ei katsasteta vaan henkilöautoksi?

Siis jos menee muutoskatsastukseen linjurilla josta on raavittu penkkit 8 lukuunottamatta pois, eikä viritelty mitään patjoja sinne, eikä autossa ole kuormatilaa, niin sehän ei voi olla mikään muu kuin henkilöauto. Miksi kulkureita ei kuitenkaan katsasteta henkilöautoksi, erityisesti alkuvaiheessa kun muutoksia ei ole tehty? Mikä siellä pistää vastaan?

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 11 Joulu 2016 16:48
Kirjoittaja Rosvolinna
Autovero, käyttövoimavero....näin äkkiseltään tulee mieleen.

Saattaa käydä kukkaron päälle.

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 11 Joulu 2016 18:10
Kirjoittaja BussMAN
M1 on henkilöauto esim trafi. autovero ??? + ajoneuvovero ( n 3600€/v 18 ton kokop autosta)
M1/ matkailuauto autoverovapaa 0€ + ajoneuvovero ( n 600€/v. 18 ton kokop autossa)
Kaikista M1 autoista lisäksi päästövero joka linja autoissa max n600€/ v yli 3,5 ton kokop autoissa

N kuorma autoja ei autoveroa/ eikä päästöveroa ja ajoneuvovero matkailuauton luokkaa


M3 linja auto ei veroja trafi 0€

Kyllä se taitaa olla eurojen säätö syynä.

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 12 Joulu 2016 17:12
Kirjoittaja Wilcox
Lompsa siellä pistää vastaan :D

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 14 Joulu 2016 23:24
Kirjoittaja Jule
Autoveroa ei tarvitse maksaa yli 6tonnin kokonaispainolla, mutta tuolla trfin laskurilla käyttömaksut ovat kyllä kieltämättä aika suolaiset. Lähinnä tuo käyttövoimavero on aika komea.

Eli toisin sanoen varsinaista estettä henkilöautoksi katsastamiselle ei ole. Vain se että käyttö maksaa luokkaa 12e/vuorokausi.

Jos ei ole linja-autolla ajamiseen oikeuttavaa paperia, niin erityisesti kun autoa rakentelee tuo voisi mun mielestä olla ihan perusteltua, ja jos siinä rakentelun lomassa käy viikonloppureissun heittämässä, niin 3 vuorokauden liikenteessä pitäminen maksaa 36e+8e liikenteestä poisto. Ei tuo mun mielestä kallista ole.

Toisaalta, tuolla projekti osiossa on kyllä muutamia matkailuautoksi rekisteröintejä ollut varustuksella jonka toteuttaminen ei kyllä taida olla mikään kynnyskysymys. Säästääpähän yhden muutosktsastusmaksun.

Äkkiä en kyllä löytänyt mistään mitään pykälää joka kieltäisi ajelemasta tällä "henkilöautolla" 120km/h rajoituksen niin salliessa. :twisted:

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 14 Joulu 2016 23:34
Kirjoittaja BussMAN
Olis mielenkiintoista kuulla voiko muilla yli 3,5 ton kokop autolla kuin linja autollaolla yli 80km/ h
Sallittu ?
Kannattaa kuitenkin tarkistaa ennen rekisteröintiä tuo autovero, verovapaus vain matkailuautoilla
on tulkintani, tietämättä onko yhtään henkilöautoksi rekisteröityä bussia.

Jos lopputavoite matkailuauto, melkokevyillä varusteilla sen saa rek projektinajaksi.

Ootetaan muiden mielipiteitä ja tietoja.

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 15 Joulu 2016 11:13
Kirjoittaja Rosvolinna
Eli bensakäyttöinen yli 6t M1 auto olisi pelkkää säästöä :) ja mielellään isoin mahdollinen V8-lohko mitä maa päällä kantaa.

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 15 Joulu 2016 18:05
Kirjoittaja vanha mutta villi
Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090 (2 luku, 10§) määrittelee M1-luokan ajoneuvon seuraavasti:

1) M1-luokan ajoneuvo (henkilöauto) on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle;

Eipä näkynyt minkäänlaista painorajoitusta.

Ajoneuvoluokkia koskevat nopeusrajoitukset löytyvät asetuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257 (2. luku 3§).

M1-luokan ajoneuvoille ei ole asetettu mitään luokkakohtaista nopeusrajoitusta, paitsi "M-luokkaan kuuluvan matkailu-, ruumis- ja huoltoauton 80 kilometriä tunnissa;" sekä "kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, joka on varustettu lukkiutumattomin jarruin ja vähintään kuljettajan turvatyynyllä, kun lisäksi matkailuauton ajon aikana käytettäväksi sallitut istuimet on varustettu turvavöin, kuitenkin 100 kilometriä tunnissa;".

Luokkakohtaiset nopeusrajoitukset on asetettu N-luokille sekä M2- ja M3-luokille.

Eli sillä M1-henkilöautoksi rekisteröidyllä bussilla saa painaa ihan nopeusrajoituksen mukaisesti.

No sitten tietysti voidaan spekuloida sillä, onko bussissa tilaa yli kahdeksalle matkustajalle, vaikka istuimia olisi vain kahdeksalle. Saattaa olla, että M1-rekisteröintiyritys kaatuu tähän. Mutta ei sitä tiedä ennenkuin joku kokeilee :)

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 15 Joulu 2016 19:11
Kirjoittaja Jule
BussMAN kirjoitti:röintiä tuo autovero, verovapaus vain matkailuautoilla
on tulkintani, tietämättä onko yhtään henkilöautoksi rekisteröityä bussia.

Jos lopputavoite matkailuauto, melkokevyillä varusteilla sen saa rek projektinajaksi.

Ootetaan muiden mielipiteitä ja tietoja.
Tuossa autoverolain kohdassa lukee hyvin yksiselitteisesti: "M1-luokkaan kuuluva auto, jonka oma massa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on verosta vapaa."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941482#L5

Eli joo, omamassa pitää olla yli 6t, ei kokonaismassa.

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 16 Joulu 2016 18:11
Kirjoittaja Rosvolinna
..mutta tuo diesel-henkilöauton käyttövoimavero saattaa kirpaista...

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 16 Joulu 2016 23:06
Kirjoittaja mikko
BussMAN kirjoitti:Olis mielenkiintoista kuulla voiko muilla yli 3,5 ton kokop autolla kuin linja autollaolla yli 80km/ h
Sallittu?
EI.

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 17 Joulu 2016 14:22
Kirjoittaja Lahti32
Mulla oli Chevy Express Van henkilöauto jonka kokonaispaino oli 3,9 tonnia. Kyllähän sillä 120kmh ajettiin. Muutin matkailuautoksi jolloin rajoitus tipahti 80kmh. Otteessa ei lukenut mitään nopeuksista

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 17 Joulu 2016 15:31
Kirjoittaja Rosvolinna
Se oli ilmeisesti täyden autoveron Chevy :) veroa ei saa takaisin ja nopeusluokka putoaa.

Jotkut ovat täysverollisia M1 Transporttereita katsaneet matkailuautoiksi ja saaneet saman 80km/h rasitteen.

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 17 Joulu 2016 16:31
Kirjoittaja Wonderi
Jos on abs, turvatyynyt ja enintään 3,5t, se matkailuauton rasite on onneksi 100km/h.

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 17 Joulu 2016 17:48
Kirjoittaja mikko
Minkä takia minä oon aina ollu semmosessa luulossa että aina kun >3500kg omamassa, ni 80km/h nopeusrajoitus paitsi linja-autoissa. Nyt en löydä mitään kovin virallista luulojeni tueksi.

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 17 Joulu 2016 19:07
Kirjoittaja KajNyy1
mikko kirjoitti:Minkä takia minä oon aina ollu semmosessa luulossa että aina kun >3500kg omamassa, ni 80km/h nopeusrajoitus paitsi linja-autoissa. Nyt en löydä mitään kovin virallista luulojeni tueksi.
Eipä tuota kukaan ole vielä kokeilut mitä viranhaltian pääkopassa liikkuu.

Kymmenkertainen dieselvero on lopettanut kaikki kokeiluhalut.
Periaate on että kun maksat autoveron täysmääräisesti ja dieselveron niin saat ajaa niin paljon kun se vehe kulkee.

PS! jos muutat alle 6 tonnisen omapainoltaan henkilöautoksi tulee päälle myös autovero joka lienee luokkaa 30 - 50% uuden auton hinnasta.

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 17 Joulu 2016 19:09
Kirjoittaja KajNyy1
mikko kirjoitti:Minkä takia minä oon aina ollu semmosessa luulossa että aina kun >3500kg omamassa, ni 80km/h nopeusrajoitus paitsi linja-autoissa. Nyt en löydä mitään kovin virallista luulojeni tueksi.
Eipä tuota kukaan ole vielä kokeilut mitä viranhaltian pääkopassa liikkuu.

Kymmenkertainen dieselvero on lopettanut kaikki kokeiluhalut.
Periaate on että kun maksat autoveron täysmääräisesti ja dieselveron niin saat ajaa niin paljon kun se vehe kulkee.

PS! jos muutat alle 6 tonnisen omapainoltaan henkilöautoksi tulee päälle myös autovero joka lienee luokkaa 30 - 50% uuden auton hinnasta.

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 17 Joulu 2016 19:42
Kirjoittaja Jule
KajNyy1 kirjoitti: PS! jos muutat alle 6 tonnisen omapainoltaan henkilöautoksi tulee päälle myös autovero joka lienee luokkaa 30 - 50% uuden auton hinnasta.
Tuo pykälä muuttui tässä kai tän tai viimevuoden alusta. Nykyään tuossa tilanteessa autoveroa menee kuten ulkomailtakin käytettynä tuodusta autosta, eli jonkun kaavan mukaan ne ynnäilee paljonko vastaavassa liikenteessä olevassa autossa on autoveroa jäljellä.

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 17 Joulu 2016 21:09
Kirjoittaja wiima63
Tommonen 120km/h auto ois kyllä kätevä vaikka jäis vähä myöhäseen taas lähtö tuuriin niin sais kirittyä paremmin matkalla kiinni ja pääsis ehkä jo ennen pimeää perille.

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 17 Joulu 2016 23:59
Kirjoittaja Rosvolinna
..ja sitten menee minuuttiviisari ja polttoaineviisari samaa tahtia.

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 18 Joulu 2016 10:44
Kirjoittaja Rantarosvo
Mukavampi siellä tuurin tien laidassa on kököttää polttoaineen loppumisen takia ko hajonneen auton.

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 18 Joulu 2016 11:39
Kirjoittaja wiima63
Rosvolinna kirjoitti:..ja sitten menee minuuttiviisari ja polttoaineviisari samaa tahtia.
Sekin on jo tullut kokeiltua kun paluulinja ratkesi wiimasta. eipä huomattu kun vasta tuurissa meni 280km matkalla 120 litraa dieseliä =)

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 18 Joulu 2016 13:04
Kirjoittaja Rosvolinna
Minulla kävi sama LT-volkkarin kanssa. Tulolinja jäätyi ja otin irtokanisterista syötön. 25-litraa meni 25km matkalla. Onneksi paluulinja oli sula. joten ylinmääräinen aine palautui tankkiin.

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 18 Joulu 2016 18:57
Kirjoittaja _RB_
>Periaate on että kun maksat autoveron täysmääräisesti ja dieselveron niin saat ajaa niin paljon kun se vehe kulkee.

Paitsi jos vehje painaa yli 3.5t..

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... =222581817

Mites joku tuommoinen henkilöautoksi... Yli 6-tonnisena autoverovapaa.. Bensakoneella dieselverovapaa.. Käyttömaksut vuodessa trafin laskurilla noin 600e.

Kuitenkaan ei saa ajaa kuin 80.. Mikä hyöty verrattuna sama matkailuautona?

Re: Miksi ei henkilöauto?

Lähetetty: 19 Joulu 2016 23:28
Kirjoittaja Jule
_RB_ kirjoitti:>Periaate on että kun maksat autoveron täysmääräisesti ja dieselveron niin saat ajaa niin paljon kun se vehe kulkee.

Paitsi jos vehje painaa yli 3.5t..
Onko sulla esittää joku lähde tuolle?
Noin mäkin luulin, mutta enmä ole löytänyt mistään pykälästä kohtaa joka rajoittaisi nopeutta.