Onko kukaan kuullut mistään uusista tulevista määräyksistä?

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Onko kukaan kuullut mistään uusista tulevista määräyksistä?

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä »

Juu, kun käväsin tääl paikallisella kaasufirmalta hakemassa tavaraa, niin hän mainitsi, että oli kuullut kaveriltaan, et ois tulossa jotain uusia tiukkoja määräyksiä näihin asuntoautojen tekoon. :cry: en tiä sit oliko huhua, mut aattelin kysellä, et onko joku muu kuullut, tai onko itellä menny ohi joku juttu??? :?:
Volvo b-57
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

En Googlella löytänyt mitään ajankohtaista lakipuolella joka viittaisi kiristämiseen. Vai tarkoittiko hän että kaasuasennus puolella kiristetään? sitä en tarkastanut. hain "laki asuntoauto" eikä mitään. :)
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
pompo
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Tammi 2006 22:31

Viesti Kirjoittaja pompo »

Ainakaan LVM ei kerro mitään näihin liittyviä muutoksia olevan tulossa: Liikenne- ja viestintäministeriö, lainsäädäntöhankkeet.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Taisipa olla pelkkää huhua koko juttu. Tavalliset kadunmiehet muuten aika yleisesti luulevat että asuntoauton rakentamisessa on tiukat määräykset. Kiitos EU-jäsenyyden että kumosivat aikanaan vanhat pykälät pois
Tulevaisuus on sähköinen
maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä »

Juu niin se varmaan pelkkää huhua taitaa olla. On niitä harvoja hyviä asioita eu:n jälkeen..
Volvo b-57
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Kuulin kyllä minäkin että muutoksia olisi luvassa. Voi olla jotain tekemistä niiden EU-ajokorttien ja ajoneuvoluokkien kanssa. Sellaista vaan kuulin että helpottuisi osaltaan hommat.
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Ajokortti muutoksia

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

18-vuotiaat pääsevät pian linja-auton rattiin
25.7.2007 18:47
Urheiluseuran tai keikkabussin kuskiksi ei ole enää tulevaisuudessa asiaa ilman lisäkoulutusta

Raskaan liikenteen ajokorttijärjestelmään tulee lähivuosina muitakin muutoksia kuin linja-autonkuljettajien vähimmäisiän laskeminen 18 vuoteen.

EU-direktiiveihin pohjautuva ammattipätevyysvaatimus tulee voimaan linja-autonkuljettajille syksyllä 2008 ja kuorma-autoille ja raskaille yhdistelmille syksyllä 2009. Kyseisistä päivämääristä alkaen uusien ajokorttien haltijat voivat ajaa ammattiliikenteessä vain, jos he ovat suorittaneet 140:n tai 280 tunnin laajuisen perustason ammattipätevyyskoulutuksen.

Mainittuja päivämääriä ennen myönnettyjen korttien haltijat voivat jatkaa ammatikseen ajamista. Jos heiltä kuitenkin puuttuu ammattipätevyys, on heidän suoritettava viiden vuoden kuluessa ja myöhemminkin viiden vuoden välein 35 tunnin mittainen ammattia tukeva jatkokoulutus. Sen suorittaminen on mahdollista jo tästä syksystä alkaen.

- Vanhoja kuljettajia ei aiota opettaa uudestaan ajamaan, vaan lisäkoulutus voi olla esimerkiksi ajoneuvotekniikkaa, ensiaputaitoja tai asiakaspalvelua, sanoo ylitarkastaja Sakari Kaikkonen Ajoneuvohallintokeskuksesta.

"Yksityinen" linja-autoilu rajattu ankarasti

Ammattipätevyyden ja ajokortin koplaaminen ei vie olemassa olevien C-, D-, tai CE-korttien haltijoilta raskaan kaluston ajo-oikeutta. Ilman ammattipätevyyttä tai 35 tunnin mittaista koulutusta ei kuitenkaan ole enää syksyn 2013 jälkeen asiaa myöskään urheiluseuran linja-auton tai bändin keikkabussin rattiin.

- Esimerkiksi linja-auton kyydissä saa yksityisessä käytössä olla vain saman perheen jäseniä. Kuorma-autolla puolestaan saa kuljettaa yksityisesti vain omia tavaroita eikä vaikkapa naapurin muuttokuormaa, Kaikkonen arvioi.

18-vuotiaille väylä linja-auton rattiin

Linja-autonkuljettajien ikäraja laskee ensi vuoden alusta tietyin rajoituksin 21 vuodesta 18 vuoteen. 18-vuotiaana pääsee linja-auton rattiin, jos on suorittanut kolmivuotisen ammatillisen tutkinnon. Sama käytäntö on voimassa jo raskaiden ajoneuvoyhdistelmien kuljettajakoulutuksessa.

18-vuotiaita linja-autonkuljettajia alkaa ilmaantua Suomen teille käytännössä vasta vuosina 2009-2010. Korttimääräyksiin tulee rajoitus, jonka mukaan alle 20-vuotias kuljettaja voi ajaa vain paikallisliikenteen linjoja. Aikuiskoulutuksena suoritettavan noin puolivuotisen kuljettajakurssin ikäraja puolestaan säilyy vastakin 21 vuodessa.

Valtioneuvoston viime viikolla hyväksymän asetusmuutoksen myötä nuorisoasteen ammatillisen linja-autonkuljettajaopetuksen antaminen voi alkaa jo tulevana syksynä. Opetushallituksen mukaan valmius koulutuksen aloittamiseen on jo eräillä ammattioppilaitoksilla ainakin Helsingissä, Lahdessa, Turussa ja Oulussa.


STT
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Ilman ammattipätevyyttä tai 35 tunnin mittaista koulutusta ei kuitenkaan ole enää syksyn 2013 jälkeen asiaa myöskään urheiluseuran linja-auton tai bändin keikkabussin rattiin.
Tämäpä olisikin vasta aikamoinen mitattava että kuka omaa ammattipätevyyden rokkibussin kuskiksi. :)
Pitää osata:
-Tehdä/korjata äänilaitteita samalla kun ajat
-Bussi pitää osata purkaa ja kasata silmät kiinni
-Soittotaitoinen että on "varamies"
-Munat ja maksa pitää olla muovia
-Täydellinen äänimies sekä valomies että pyroteknikko
-Omattava isän ja äidin ominaisuudet
-Vakaa talous josta riittää lainata pitkäaikaisia lainoja ilman vakuuksia
-Pitää pystyä ajamaan väh.48h yhteen menoon ja mieluusti 2:lla autolla yhtä aikaa.

Aikamoinen opisto on se missä tuohon koulut käydään 8)
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Viesti Kirjoittaja motoku »

onpa kurssia tulossa..... :evil: :evil:
ehkä se lainlaatija voisikin tarvita sitä, mutta jatkuvasti alan hommia tekevä.....
nyt jo saa päivittää itteensä n. viikon per vuosi saadakseen jatkaa leivän keruuta :!:
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jykä »

jone-51k kirjoitti:
Ilman ammattipätevyyttä tai 35 tunnin mittaista koulutusta ei kuitenkaan ole enää syksyn 2013 jälkeen asiaa myöskään urheiluseuran linja-auton tai bändin keikkabussin rattiin.
-Soittotaitoinen että on "varamies"
Maailman nopein uraputki tuli koettua kerran kun toista kertaa erään bändin kanssa keikalla ollessa miksaajasta (musta) tuli basisti ja kuskista miksaaja. Joten multa puuttuu enää se 35 tuntia valtion koulua :) ja muihin pätevyysvaatimuksiin täytyy kelvata bändin todistus. Taikka sitten Kienzlellä keksivät sellaisen piirturin joka rekisteröi kaiken tuon, takautuvasti tietenkin.
Jykä
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jykä »

Haeskelemalla löysin lisätietoa aiheesta. Direktiivi on nimeltään "Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2003/59/EY, maanteiden tavara- ja henkilöliikenteeseen tarkoitettujen tiettyjen ajoneuvojen kuljettajien perustason ammattipätevyydestä ja jatkokoulutuksesta"

Opetusministeriön sivuilta löytyi mietintö aiheesta ja näyttää siltä että ainakin direktiivitasolla korttia ei vaadita jos ei tosiaan aja linja- tai tilausajoa. Kansallinen etu saattaa tietenkin vaatia tiukempaa soveltamista tai sovelluksen tulkintaa kuten mm. autovero- tai tuontiautojen katsastuspykälissä on käynyt...

"Direktiiviä ei sovelleta kuljettajiin, jotka kuljettavat mm.
seuraavia ajoneuvoja:
- joiden suurin sallittu nopeus on enintään 45 km/tunnissa;
- puolustusvoimien,
- palo- ja pelastustoimen tai
- poliisin käytössä tai hallinnassa;
- ajo-opetuksessa ajokortin tai
- perustason ammattipätevyyden todistuksen (CAP) tai
- jatkokoulutuksen todistuksen (CAP) saamiseksi;
- joita käytetään muihin kuin kaupallisiin henkilö- ja tavarakuljetuksiin yksityiskäytössä;
- joilla kuljetetaan materiaaleja ja laitteita, joita ajoneuvon kuljettaja käyttää ammattiaan harjoittaessaan, kun ajoneuvon kuljettaminen ei ole kuljettajan päätoimi."
Jykä
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

jykä kirjoitti: - joita käytetään muihin kuin kaupallisiin henkilö- ja tavarakuljetuksiin yksityiskäytössä;
- joilla kuljetetaan materiaaleja ja laitteita, joita ajoneuvon kuljettaja käyttää ammattiaan harjoittaessaan, kun ajoneuvon kuljettaminen ei ole kuljettajan päätoimi."
Eli kerkesin jo säikähtää tuon stt uutisen perusteella että meidän Kislex matkoihin olis tulossa hankaluuksia.... Siis kun kyse on kavereiden kanssa tehtävästä kalareissusta niin tuota direktiiviä ei silloin sovelleta. Jos tuo uutisessa mainittu asia perheenjäsenistä tulisi toteen, kuinkas sitte suu pannaan kun kyydissä on isä, velipoika, oma poika ja lankomies sekä hänen isänsä, ja pari oman isän vävyä sekä naapurin esa? Kuka näistä on se "vaarallinen" jonka takia pitää ajotaito päivittää tai hommata ammattiajolupa????
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Ajokortti muutoksia

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Jailbird kirjoitti: - Esimerkiksi linja-auton kyydissä saa yksityisessä käytössä olla vain saman perheen jäseniä. Kuorma-autolla puolestaan saa kuljettaa yksityisesti vain omia tavaroita eikä vaikkapa naapurin muuttokuormaa, Kaikkonen arvioi.
HEH....että saman perheen jäseniä vaa saisi olla.....kuinkahan monta "perhebändiä" on sitten Suomessa...Ne Luumäet tulee mieleen...Seitsemän Seinähullua Veljestä.... :lol: :lol: :lol:

No eihän tästä ole kysymys mutta en voinut vastustaa kiusausta vähän piruilla tuon kustannuksella :lol:

Toisaalta jos oman perheen jäseniä saisi kuskata niin miksi sitten hommata linja-autokorttia....?

Ja taas metsään tietysti...mutta virkamiespuheesta ei aina ota selvää :roll: :lol:
maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Tällainenkin huhu liikkui....

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä »

toivottavasti tämä ei pidä paikkaansa, kun bongasin yhden nettikoneilmotuksen ja siinä mainittiin, ettei sais ajoneuvoja enään korottaa.. pitääköhän tuo paikkansa ja voikohan tuohon hakea erikoislupaa tai jotain.. pitääpi ruveta soitteleen aken:n puoleen, mutta olisi mukava, jos tietäisi onko tuos perää....
Volvo b-57
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Onko kukaan kuullut mistään uusista tulevista määräyksistä?

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Mitenköhän tuo tuleva päästöihin perustuva autojen lisäverotus (eikös Suomessa pitänyt autoveron laskea, jopa poistua kun siirrytään päästöperusteiseen verotukseen???) vaikuttaa näihin isoihin Kulkureihin? Säästyykö uusilta maksuilta jos on rekisterissä linja-autona?
Painon mukaan jos verotetaan niin M1 matkailuautot, joiden paino on raskasta luokkaa kuten vanhoilla busseilla, saa melkoisen "mätkyn"?
Dieseleitäkin tuo koskenee, ainakin eilen näin radiossa väitettiin...?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Vastaa Viestiin