Onko kukaan kuullut mistään uusista tulevista määräyksistä?
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
Onko kukaan kuullut mistään uusista tulevista määräyksistä?
Juu, kun käväsin tääl paikallisella kaasufirmalta hakemassa tavaraa, niin hän mainitsi, että oli kuullut kaveriltaan, et ois tulossa jotain uusia tiukkoja määräyksiä näihin asuntoautojen tekoon. en tiä sit oliko huhua, mut aattelin kysellä, et onko joku muu kuullut, tai onko itellä menny ohi joku juttu???
Volvo b-57
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
En Googlella löytänyt mitään ajankohtaista lakipuolella joka viittaisi kiristämiseen. Vai tarkoittiko hän että kaasuasennus puolella kiristetään? sitä en tarkastanut. hain "laki asuntoauto" eikä mitään.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Ainakaan LVM ei kerro mitään näihin liittyviä muutoksia olevan tulossa: Liikenne- ja viestintäministeriö, lainsäädäntöhankkeet.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Ajokortti muutoksia
18-vuotiaat pääsevät pian linja-auton rattiin
25.7.2007 18:47
Urheiluseuran tai keikkabussin kuskiksi ei ole enää tulevaisuudessa asiaa ilman lisäkoulutusta
Raskaan liikenteen ajokorttijärjestelmään tulee lähivuosina muitakin muutoksia kuin linja-autonkuljettajien vähimmäisiän laskeminen 18 vuoteen.
EU-direktiiveihin pohjautuva ammattipätevyysvaatimus tulee voimaan linja-autonkuljettajille syksyllä 2008 ja kuorma-autoille ja raskaille yhdistelmille syksyllä 2009. Kyseisistä päivämääristä alkaen uusien ajokorttien haltijat voivat ajaa ammattiliikenteessä vain, jos he ovat suorittaneet 140:n tai 280 tunnin laajuisen perustason ammattipätevyyskoulutuksen.
Mainittuja päivämääriä ennen myönnettyjen korttien haltijat voivat jatkaa ammatikseen ajamista. Jos heiltä kuitenkin puuttuu ammattipätevyys, on heidän suoritettava viiden vuoden kuluessa ja myöhemminkin viiden vuoden välein 35 tunnin mittainen ammattia tukeva jatkokoulutus. Sen suorittaminen on mahdollista jo tästä syksystä alkaen.
- Vanhoja kuljettajia ei aiota opettaa uudestaan ajamaan, vaan lisäkoulutus voi olla esimerkiksi ajoneuvotekniikkaa, ensiaputaitoja tai asiakaspalvelua, sanoo ylitarkastaja Sakari Kaikkonen Ajoneuvohallintokeskuksesta.
"Yksityinen" linja-autoilu rajattu ankarasti
Ammattipätevyyden ja ajokortin koplaaminen ei vie olemassa olevien C-, D-, tai CE-korttien haltijoilta raskaan kaluston ajo-oikeutta. Ilman ammattipätevyyttä tai 35 tunnin mittaista koulutusta ei kuitenkaan ole enää syksyn 2013 jälkeen asiaa myöskään urheiluseuran linja-auton tai bändin keikkabussin rattiin.
- Esimerkiksi linja-auton kyydissä saa yksityisessä käytössä olla vain saman perheen jäseniä. Kuorma-autolla puolestaan saa kuljettaa yksityisesti vain omia tavaroita eikä vaikkapa naapurin muuttokuormaa, Kaikkonen arvioi.
18-vuotiaille väylä linja-auton rattiin
Linja-autonkuljettajien ikäraja laskee ensi vuoden alusta tietyin rajoituksin 21 vuodesta 18 vuoteen. 18-vuotiaana pääsee linja-auton rattiin, jos on suorittanut kolmivuotisen ammatillisen tutkinnon. Sama käytäntö on voimassa jo raskaiden ajoneuvoyhdistelmien kuljettajakoulutuksessa.
18-vuotiaita linja-autonkuljettajia alkaa ilmaantua Suomen teille käytännössä vasta vuosina 2009-2010. Korttimääräyksiin tulee rajoitus, jonka mukaan alle 20-vuotias kuljettaja voi ajaa vain paikallisliikenteen linjoja. Aikuiskoulutuksena suoritettavan noin puolivuotisen kuljettajakurssin ikäraja puolestaan säilyy vastakin 21 vuodessa.
Valtioneuvoston viime viikolla hyväksymän asetusmuutoksen myötä nuorisoasteen ammatillisen linja-autonkuljettajaopetuksen antaminen voi alkaa jo tulevana syksynä. Opetushallituksen mukaan valmius koulutuksen aloittamiseen on jo eräillä ammattioppilaitoksilla ainakin Helsingissä, Lahdessa, Turussa ja Oulussa.
STT
25.7.2007 18:47
Urheiluseuran tai keikkabussin kuskiksi ei ole enää tulevaisuudessa asiaa ilman lisäkoulutusta
Raskaan liikenteen ajokorttijärjestelmään tulee lähivuosina muitakin muutoksia kuin linja-autonkuljettajien vähimmäisiän laskeminen 18 vuoteen.
EU-direktiiveihin pohjautuva ammattipätevyysvaatimus tulee voimaan linja-autonkuljettajille syksyllä 2008 ja kuorma-autoille ja raskaille yhdistelmille syksyllä 2009. Kyseisistä päivämääristä alkaen uusien ajokorttien haltijat voivat ajaa ammattiliikenteessä vain, jos he ovat suorittaneet 140:n tai 280 tunnin laajuisen perustason ammattipätevyyskoulutuksen.
Mainittuja päivämääriä ennen myönnettyjen korttien haltijat voivat jatkaa ammatikseen ajamista. Jos heiltä kuitenkin puuttuu ammattipätevyys, on heidän suoritettava viiden vuoden kuluessa ja myöhemminkin viiden vuoden välein 35 tunnin mittainen ammattia tukeva jatkokoulutus. Sen suorittaminen on mahdollista jo tästä syksystä alkaen.
- Vanhoja kuljettajia ei aiota opettaa uudestaan ajamaan, vaan lisäkoulutus voi olla esimerkiksi ajoneuvotekniikkaa, ensiaputaitoja tai asiakaspalvelua, sanoo ylitarkastaja Sakari Kaikkonen Ajoneuvohallintokeskuksesta.
"Yksityinen" linja-autoilu rajattu ankarasti
Ammattipätevyyden ja ajokortin koplaaminen ei vie olemassa olevien C-, D-, tai CE-korttien haltijoilta raskaan kaluston ajo-oikeutta. Ilman ammattipätevyyttä tai 35 tunnin mittaista koulutusta ei kuitenkaan ole enää syksyn 2013 jälkeen asiaa myöskään urheiluseuran linja-auton tai bändin keikkabussin rattiin.
- Esimerkiksi linja-auton kyydissä saa yksityisessä käytössä olla vain saman perheen jäseniä. Kuorma-autolla puolestaan saa kuljettaa yksityisesti vain omia tavaroita eikä vaikkapa naapurin muuttokuormaa, Kaikkonen arvioi.
18-vuotiaille väylä linja-auton rattiin
Linja-autonkuljettajien ikäraja laskee ensi vuoden alusta tietyin rajoituksin 21 vuodesta 18 vuoteen. 18-vuotiaana pääsee linja-auton rattiin, jos on suorittanut kolmivuotisen ammatillisen tutkinnon. Sama käytäntö on voimassa jo raskaiden ajoneuvoyhdistelmien kuljettajakoulutuksessa.
18-vuotiaita linja-autonkuljettajia alkaa ilmaantua Suomen teille käytännössä vasta vuosina 2009-2010. Korttimääräyksiin tulee rajoitus, jonka mukaan alle 20-vuotias kuljettaja voi ajaa vain paikallisliikenteen linjoja. Aikuiskoulutuksena suoritettavan noin puolivuotisen kuljettajakurssin ikäraja puolestaan säilyy vastakin 21 vuodessa.
Valtioneuvoston viime viikolla hyväksymän asetusmuutoksen myötä nuorisoasteen ammatillisen linja-autonkuljettajaopetuksen antaminen voi alkaa jo tulevana syksynä. Opetushallituksen mukaan valmius koulutuksen aloittamiseen on jo eräillä ammattioppilaitoksilla ainakin Helsingissä, Lahdessa, Turussa ja Oulussa.
STT
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Tämäpä olisikin vasta aikamoinen mitattava että kuka omaa ammattipätevyyden rokkibussin kuskiksi.Ilman ammattipätevyyttä tai 35 tunnin mittaista koulutusta ei kuitenkaan ole enää syksyn 2013 jälkeen asiaa myöskään urheiluseuran linja-auton tai bändin keikkabussin rattiin.
Pitää osata:
-Tehdä/korjata äänilaitteita samalla kun ajat
-Bussi pitää osata purkaa ja kasata silmät kiinni
-Soittotaitoinen että on "varamies"
-Munat ja maksa pitää olla muovia
-Täydellinen äänimies sekä valomies että pyroteknikko
-Omattava isän ja äidin ominaisuudet
-Vakaa talous josta riittää lainata pitkäaikaisia lainoja ilman vakuuksia
-Pitää pystyä ajamaan väh.48h yhteen menoon ja mieluusti 2:lla autolla yhtä aikaa.
Aikamoinen opisto on se missä tuohon koulut käydään
Maailman nopein uraputki tuli koettua kerran kun toista kertaa erään bändin kanssa keikalla ollessa miksaajasta (musta) tuli basisti ja kuskista miksaaja. Joten multa puuttuu enää se 35 tuntia valtion koulua ja muihin pätevyysvaatimuksiin täytyy kelvata bändin todistus. Taikka sitten Kienzlellä keksivät sellaisen piirturin joka rekisteröi kaiken tuon, takautuvasti tietenkin.jone-51k kirjoitti:-Soittotaitoinen että on "varamies"Ilman ammattipätevyyttä tai 35 tunnin mittaista koulutusta ei kuitenkaan ole enää syksyn 2013 jälkeen asiaa myöskään urheiluseuran linja-auton tai bändin keikkabussin rattiin.
Jykä
Haeskelemalla löysin lisätietoa aiheesta. Direktiivi on nimeltään "Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2003/59/EY, maanteiden tavara- ja henkilöliikenteeseen tarkoitettujen tiettyjen ajoneuvojen kuljettajien perustason ammattipätevyydestä ja jatkokoulutuksesta"
Opetusministeriön sivuilta löytyi mietintö aiheesta ja näyttää siltä että ainakin direktiivitasolla korttia ei vaadita jos ei tosiaan aja linja- tai tilausajoa. Kansallinen etu saattaa tietenkin vaatia tiukempaa soveltamista tai sovelluksen tulkintaa kuten mm. autovero- tai tuontiautojen katsastuspykälissä on käynyt...
"Direktiiviä ei sovelleta kuljettajiin, jotka kuljettavat mm.
seuraavia ajoneuvoja:
- joiden suurin sallittu nopeus on enintään 45 km/tunnissa;
- puolustusvoimien,
- palo- ja pelastustoimen tai
- poliisin käytössä tai hallinnassa;
- ajo-opetuksessa ajokortin tai
- perustason ammattipätevyyden todistuksen (CAP) tai
- jatkokoulutuksen todistuksen (CAP) saamiseksi;
- joita käytetään muihin kuin kaupallisiin henkilö- ja tavarakuljetuksiin yksityiskäytössä;
- joilla kuljetetaan materiaaleja ja laitteita, joita ajoneuvon kuljettaja käyttää ammattiaan harjoittaessaan, kun ajoneuvon kuljettaminen ei ole kuljettajan päätoimi."
Opetusministeriön sivuilta löytyi mietintö aiheesta ja näyttää siltä että ainakin direktiivitasolla korttia ei vaadita jos ei tosiaan aja linja- tai tilausajoa. Kansallinen etu saattaa tietenkin vaatia tiukempaa soveltamista tai sovelluksen tulkintaa kuten mm. autovero- tai tuontiautojen katsastuspykälissä on käynyt...
"Direktiiviä ei sovelleta kuljettajiin, jotka kuljettavat mm.
seuraavia ajoneuvoja:
- joiden suurin sallittu nopeus on enintään 45 km/tunnissa;
- puolustusvoimien,
- palo- ja pelastustoimen tai
- poliisin käytössä tai hallinnassa;
- ajo-opetuksessa ajokortin tai
- perustason ammattipätevyyden todistuksen (CAP) tai
- jatkokoulutuksen todistuksen (CAP) saamiseksi;
- joita käytetään muihin kuin kaupallisiin henkilö- ja tavarakuljetuksiin yksityiskäytössä;
- joilla kuljetetaan materiaaleja ja laitteita, joita ajoneuvon kuljettaja käyttää ammattiaan harjoittaessaan, kun ajoneuvon kuljettaminen ei ole kuljettajan päätoimi."
Jykä
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Eli kerkesin jo säikähtää tuon stt uutisen perusteella että meidän Kislex matkoihin olis tulossa hankaluuksia.... Siis kun kyse on kavereiden kanssa tehtävästä kalareissusta niin tuota direktiiviä ei silloin sovelleta. Jos tuo uutisessa mainittu asia perheenjäsenistä tulisi toteen, kuinkas sitte suu pannaan kun kyydissä on isä, velipoika, oma poika ja lankomies sekä hänen isänsä, ja pari oman isän vävyä sekä naapurin esa? Kuka näistä on se "vaarallinen" jonka takia pitää ajotaito päivittää tai hommata ammattiajolupa????jykä kirjoitti: - joita käytetään muihin kuin kaupallisiin henkilö- ja tavarakuljetuksiin yksityiskäytössä;
- joilla kuljetetaan materiaaleja ja laitteita, joita ajoneuvon kuljettaja käyttää ammattiaan harjoittaessaan, kun ajoneuvon kuljettaminen ei ole kuljettajan päätoimi."
Tulevaisuus on sähköinen
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Ajokortti muutoksia
HEH....että saman perheen jäseniä vaa saisi olla.....kuinkahan monta "perhebändiä" on sitten Suomessa...Ne Luumäet tulee mieleen...Seitsemän Seinähullua Veljestä....Jailbird kirjoitti: - Esimerkiksi linja-auton kyydissä saa yksityisessä käytössä olla vain saman perheen jäseniä. Kuorma-autolla puolestaan saa kuljettaa yksityisesti vain omia tavaroita eikä vaikkapa naapurin muuttokuormaa, Kaikkonen arvioi.
No eihän tästä ole kysymys mutta en voinut vastustaa kiusausta vähän piruilla tuon kustannuksella
Toisaalta jos oman perheen jäseniä saisi kuskata niin miksi sitten hommata linja-autokorttia....?
Ja taas metsään tietysti...mutta virkamiespuheesta ei aina ota selvää
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
Tällainenkin huhu liikkui....
toivottavasti tämä ei pidä paikkaansa, kun bongasin yhden nettikoneilmotuksen ja siinä mainittiin, ettei sais ajoneuvoja enään korottaa.. pitääköhän tuo paikkansa ja voikohan tuohon hakea erikoislupaa tai jotain.. pitääpi ruveta soitteleen aken:n puoleen, mutta olisi mukava, jos tietäisi onko tuos perää....
Volvo b-57
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Onko kukaan kuullut mistään uusista tulevista määräyksistä?
Mitenköhän tuo tuleva päästöihin perustuva autojen lisäverotus (eikös Suomessa pitänyt autoveron laskea, jopa poistua kun siirrytään päästöperusteiseen verotukseen???) vaikuttaa näihin isoihin Kulkureihin? Säästyykö uusilta maksuilta jos on rekisterissä linja-autona?
Painon mukaan jos verotetaan niin M1 matkailuautot, joiden paino on raskasta luokkaa kuten vanhoilla busseilla, saa melkoisen "mätkyn"?
Dieseleitäkin tuo koskenee, ainakin eilen näin radiossa väitettiin...?
Painon mukaan jos verotetaan niin M1 matkailuautot, joiden paino on raskasta luokkaa kuten vanhoilla busseilla, saa melkoisen "mätkyn"?
Dieseleitäkin tuo koskenee, ainakin eilen näin radiossa väitettiin...?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.