kahdenauton kuljetus/asuntobussi
kahdenauton kuljetus/asuntobussi
Tällainen suunnitelma olisi. mitä porukka mieltä onnistuuko.
bussi olisi 12metriä pitkä (ehkä volvo) ja kuljetusosa n.8m
autot ajetaan kyytiin peräkkäin ja etummaisen auton päälle tulee nukkumapaikat.
paljonko vie tilaa keulasta mitattuna jos laittaa yhdet vastakkain istuttavat penkit vain kuskin perään? eli tilaa olisi 8 matkustajalle.
onko kenelläkään tällaisesta kokemuksia? kaikki neuvot on tervetulleita
bussi olisi 12metriä pitkä (ehkä volvo) ja kuljetusosa n.8m
autot ajetaan kyytiin peräkkäin ja etummaisen auton päälle tulee nukkumapaikat.
paljonko vie tilaa keulasta mitattuna jos laittaa yhdet vastakkain istuttavat penkit vain kuskin perään? eli tilaa olisi 8 matkustajalle.
onko kenelläkään tällaisesta kokemuksia? kaikki neuvot on tervetulleita
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Että saisit korkeudeltaan kunnolliset nukkumatilat etummaisen auton täytyy bussin takarenkaiden jälkeen laskeutua ihan bussin runkoa vasten, että auton katto mahtuu makuutilan alle. Jos matkailuautoksi katsastat täytyy olla vielä kaappitilaa ja keittomahdollisuus. 1+8 kuorma autona menee varmaan ihan sellaisenaan. Linja-Autona pitämisenä täytyy matkustamoa olla 50% pituudesta ja penkkejä väh. 1+9, eli se makuutilan pituus on ratkaiseva. Tiukkaa kyllä tekee penkkien kanssa. 13m tai13.5m olisi tietysti parempi, mutta sitten täytyy pitää Linja-Autona tai anoa poikkeuslupa. Käy aina ensin katsastukonttorilla kysymässä ennen rälläkän käyttöönottoa, kun olet päättänyt mitä teet. Tämmöisisä ajatuksia minulta. Tv. Ari
#048
Tässä vähän mittoja: Keulasta kuljettajan penkin taakse 1,4-1,5 m ja 2 penkkiriviä vastakkain säätö yläasennossa 2,0 m. Vähän lisää jos haluaa säätääkin penkkejä. Kyllä siihen silti 8 m tavaratilaa jää.
Alustan mitat riippuu sitten mallista, mutta Volvossa etuylitys on yleensä n 2,5 m joten etupyörakotelo tulee juuri keskelle siiihen penkkirivien väliin eli lattiaa täytyy korottaa jos siitä haluaaa tasaisen.
Muita mittoja: 12-metrinen auto on yleensä tehty 6 m akselivälille eli takaylitys on 3,5 m ja runko on 2-2,5 m lyhempi kun itse auto (taka-akselirakenteesta jne. riippuen). Perä on 40-45 cm maasta ja lattian ylin korkeus (pyörän päällä) 125 cm maasta eli siitä pääsee takaosan ajoluiskan kaltevuutta suunnittelemaan. Ehkä ne autot saisi jopa vähän lomittain - takimmainen keula kattoa kohden etummaisen päälle.
Rungon korkeus eli lattian minimikorkeus pyörien välillä on siinä 85-90 cm maasta mutta yleensähän lattia on sivuluukkujen, tankin ym. takia korkeammalla. Kannattaa tutkiskella niitä autokandidaattien korirakenteita aika tarkasti jos meinaa lattiaa pudottaa.
Ylöspäin on sitten tietenkin yleensä melkein metri tilaa jos korottaa kattoa tai tekee avomallin. Seinäjoella oli vuosia sitten jonkun rakentama laikka-cabriolet autonkuljetusauto - eteen oli jätetty tuulilasi, ovi ja kuljettajan ikkuna ja sitten taaempaa katto ja ikkunat pois. Luiska taakse ja hyvin mahtui 2 autoa kyytiin.
Alustan mitat riippuu sitten mallista, mutta Volvossa etuylitys on yleensä n 2,5 m joten etupyörakotelo tulee juuri keskelle siiihen penkkirivien väliin eli lattiaa täytyy korottaa jos siitä haluaaa tasaisen.
Muita mittoja: 12-metrinen auto on yleensä tehty 6 m akselivälille eli takaylitys on 3,5 m ja runko on 2-2,5 m lyhempi kun itse auto (taka-akselirakenteesta jne. riippuen). Perä on 40-45 cm maasta ja lattian ylin korkeus (pyörän päällä) 125 cm maasta eli siitä pääsee takaosan ajoluiskan kaltevuutta suunnittelemaan. Ehkä ne autot saisi jopa vähän lomittain - takimmainen keula kattoa kohden etummaisen päälle.
Rungon korkeus eli lattian minimikorkeus pyörien välillä on siinä 85-90 cm maasta mutta yleensähän lattia on sivuluukkujen, tankin ym. takia korkeammalla. Kannattaa tutkiskella niitä autokandidaattien korirakenteita aika tarkasti jos meinaa lattiaa pudottaa.
Ylöspäin on sitten tietenkin yleensä melkein metri tilaa jos korottaa kattoa tai tekee avomallin. Seinäjoella oli vuosia sitten jonkun rakentama laikka-cabriolet autonkuljetusauto - eteen oli jätetty tuulilasi, ovi ja kuljettajan ikkuna ja sitten taaempaa katto ja ikkunat pois. Luiska taakse ja hyvin mahtui 2 autoa kyytiin.
Jykä
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Tän tyyppinen tapaus oli joku aika sitten nettikoneessa myytävänä. Bussista oli purettu päälliskori pois etuakselin jälkeen ja siihen lopuskalle oli tehty autonkuljetusta varten rampit ja muut. Autot taisi mennä hieman päällekäin siinä jos en väärin muista. Tämä oli keskeneräinen projekti mutta aikas pitkällä jo.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Asuntautoksi tuota ei saa, Asunto-osan pituusvatimus on yli 50% kokonaispituudesta - mittaus aloitetaan pääsääntöisesti kuskin tuolin selkänojasta. Rekisteröitävä kuorma-autoksi.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen