kahdenauton kuljetus/asuntobussi

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
automies

kahdenauton kuljetus/asuntobussi

Viesti Kirjoittaja automies »

Tällainen suunnitelma olisi. mitä porukka mieltä onnistuuko.
bussi olisi 12metriä pitkä (ehkä volvo) ja kuljetusosa n.8m
autot ajetaan kyytiin peräkkäin ja etummaisen auton päälle tulee nukkumapaikat.
paljonko vie tilaa keulasta mitattuna jos laittaa yhdet vastakkain istuttavat penkit vain kuskin perään? eli tilaa olisi 8 matkustajalle.

onko kenelläkään tällaisesta kokemuksia? kaikki neuvot on tervetulleita
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1454
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Että saisit korkeudeltaan kunnolliset nukkumatilat etummaisen auton täytyy bussin takarenkaiden jälkeen laskeutua ihan bussin runkoa vasten, että auton katto mahtuu makuutilan alle. Jos matkailuautoksi katsastat täytyy olla vielä kaappitilaa ja keittomahdollisuus. 1+8 kuorma autona menee varmaan ihan sellaisenaan. Linja-Autona pitämisenä täytyy matkustamoa olla 50% pituudesta ja penkkejä väh. 1+9, eli se makuutilan pituus on ratkaiseva. Tiukkaa kyllä tekee penkkien kanssa. 13m tai13.5m olisi tietysti parempi, mutta sitten täytyy pitää Linja-Autona tai anoa poikkeuslupa. Käy aina ensin katsastukonttorilla kysymässä ennen rälläkän käyttöönottoa, kun olet päättänyt mitä teet. Tämmöisisä ajatuksia minulta. Tv. Ari
#048
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jykä »

Tässä vähän mittoja: Keulasta kuljettajan penkin taakse 1,4-1,5 m ja 2 penkkiriviä vastakkain säätö yläasennossa 2,0 m. Vähän lisää jos haluaa säätääkin penkkejä. Kyllä siihen silti 8 m tavaratilaa jää.

Alustan mitat riippuu sitten mallista, mutta Volvossa etuylitys on yleensä n 2,5 m joten etupyörakotelo tulee juuri keskelle siiihen penkkirivien väliin eli lattiaa täytyy korottaa jos siitä haluaaa tasaisen.

Muita mittoja: 12-metrinen auto on yleensä tehty 6 m akselivälille eli takaylitys on 3,5 m ja runko on 2-2,5 m lyhempi kun itse auto (taka-akselirakenteesta jne. riippuen). Perä on 40-45 cm maasta ja lattian ylin korkeus (pyörän päällä) 125 cm maasta eli siitä pääsee takaosan ajoluiskan kaltevuutta suunnittelemaan. Ehkä ne autot saisi jopa vähän lomittain - takimmainen keula kattoa kohden etummaisen päälle.

Rungon korkeus eli lattian minimikorkeus pyörien välillä on siinä 85-90 cm maasta mutta yleensähän lattia on sivuluukkujen, tankin ym. takia korkeammalla. Kannattaa tutkiskella niitä autokandidaattien korirakenteita aika tarkasti jos meinaa lattiaa pudottaa.

Ylöspäin on sitten tietenkin yleensä melkein metri tilaa jos korottaa kattoa tai tekee avomallin. Seinäjoella oli vuosia sitten jonkun rakentama laikka-cabriolet autonkuljetusauto - eteen oli jätetty tuulilasi, ovi ja kuljettajan ikkuna ja sitten taaempaa katto ja ikkunat pois. Luiska taakse ja hyvin mahtui 2 autoa kyytiin.
Jykä
automies

hienoa

Viesti Kirjoittaja automies »

paljonko bussien sisäkorkeus on suurinpiirtein keskeltä ja reunoilta?
sitä vain mietin että mahtuuko ne nukkumatilat sinne ylös.
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jykä »

Turistikorisissa autoissa käytävän kohdalta 180-190 cm ja penkkien kohdalta 20 cm vähemmän.
Jykä
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tän tyyppinen tapaus oli joku aika sitten nettikoneessa myytävänä. Bussista oli purettu päälliskori pois etuakselin jälkeen ja siihen lopuskalle oli tehty autonkuljetusta varten rampit ja muut. Autot taisi mennä hieman päällekäin siinä jos en väärin muista. Tämä oli keskeneräinen projekti mutta aikas pitkällä jo.
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jykä »

Joo näinhän se oli. ID 580099
Jykä
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Sieltäpä se tupsahtikin! 3000€ ois ollu kyllä passeli tuollaisesta alustasta. Ovat kamalan kalliita nuo kun noita on sivusta seurannut. Iso työhän tuossakin on. Eli tämmöinen oli se myytävä:
Kuva
automies

mmm..

Viesti Kirjoittaja automies »

jykä kirjoitti:Turistikorisissa autoissa käytävän kohdalta 180-190 cm ja penkkien kohdalta 20 cm vähemmän.
aika tiukkaa tekee mahtuuko nukkuun.
ei sitä nyt ihan nenä katossa ole mukava nukkua ja kääntymäänkin olisi kiva päästä :D
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Asuntautoksi tuota ei saa, Asunto-osan pituusvatimus on yli 50% kokonaispituudesta - mittaus aloitetaan pääsääntöisesti kuskin tuolin selkänojasta. Rekisteröitävä kuorma-autoksi.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Vastaa Viestiin