Tuossa listassa on vaan se vika että tuo on kerätty silmällä pitäen ammattiliikennettä, eli käytännössä, eli kuorma-auto yhdistelmiä ja linja-autoja. Matkailuajoneuvoista, eli henkilöautoista tuossa listassa ei ole mitään mainintaa - eikä edes pelkästä kuorma-autosta ilman perävaunua.
Katsokaapa mitä tuo listaa suomalaisksi mitoiksi, 13m pituutta ei mainita missään, vaikka selvästi tuolla on jo ajantasaiset mitat.
E: Tuolla tuo "Lorry or Trailer" kohta on monessa maassa 12m, suomessahan kärryn maksimi pituus on pidempi kuin auton, eli olisiko se sitten kuitenkin s nuppi pituus?
Juurikin tuo Lorry or trailer kohta on monessa maassa 12 metriä, eli auton max pituus ja perävaunun max pituus vetotapista tai kääntöpisteestä perään mitattuna.
Suomessa kuorma-auton max mitat on
Korkeus 4.4 m
Leveys 2.6 m
Pituus 13 m
..ja tosiaan siis suomalaisen asetuksen osuus perävaunujen pituuksista alkaa näin, eli tuo on siis suurin mahdollinen mitta "kuorma-autolle tai perävaunulle":
"Perävaunun pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja:
1) puoliperävaunun vetotapin pystyakselista perävaunun takimmaiseen osaan 18,00m"
Sinänsähän tuo taulukko on melko huono, että koska tuo nimenomainen sarake on tuollainen yhdistelmä, siitä ei yksinään voi päätellä mitään näiden parin poikkeuksen kohdalla. Ruotsin rivillähän tuossa samassa sarakkeessa on 24,00 metriä. Toisaalta niillä joilla tuossa lukee se 12, on kyllä varsin todennäköistä että sinne ei ole 13-metrisellä asiaa (edes henkilöautolla).
kuju70 kirjoitti: ↑29 Heinä 2020 16:02
Juurikin tuo Lorry or trailer kohta on monessa maassa 12 metriä, eli auton max pituus ja perävaunun max pituus vetotapista tai kääntöpisteestä perään mitattuna.
Joo.. siis kuorma-auton max pituus. Tuo pätee vain jos kulkuri on rekattu kuorkiksi.
Todennäköisestihän se on tuo 12m myös M1 luokan ajoneuvoille suurimmassa osassa euroopan maista.
Nyt kyl helpotti.
Itellä oli speksit että max 12m pitkä.
lakihan kerkes muuttua että saa ollakkin 13m ja täytyy sanoa että se metrikin olisi tarpeeksi että makkari,olohuone,keittiö,kerros sänky ja suihku vc:n saa soviteltua ettei ahdas ole.
No tarkotus oli kans että pystyis halutessaan ulkomailla reissaan ja näyttäs olevan semmonen turvalllinen raja se 12m
eagless kirjoitti: ↑30 Heinä 2020 21:22
Nyt kyl helpotti.
Itellä oli speksit että max 12m pitkä.
lakihan kerkes muuttua että saa ollakkin 13m ja täytyy sanoa että se metrikin olisi tarpeeksi että makkari,olohuone,keittiö,kerros sänky ja suihku vc:n saa soviteltua ettei ahdas ole.
No tarkotus oli kans että pystyis halutessaan ulkomailla reissaan ja näyttäs olevan semmonen turvalllinen raja se 12m
Kyllä metrin lisäpituus on hyvä toteutuksen kannalta. Jos meinaa reissata laajemmin euroopassa, niin 2.55x12 metrinen on viisas valinta.
Miulla on 2.6x13 metrinen kuorma-autoksi rekisteröity, tarkoitus matkailla vain Suomessa. Ja Ruotsissa kuhan tämä korona helpottaa, jos helpottaa.
M1 ajoneuvoluokka on siitä erikoinen että sen poikkeusluvat ovat voimassa vain siinä maassa missä ovat myönnetyt. On sovittu että M1 luokan maksimi mitat ovat
pituus 12m
leveys 2,55m
korkeus 4m
Ammattiliikenteen erikoisluvista osa on voimassa osassa maista, eli aina pitää selvittää silloin kunkin maan tilanne.