Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
-
leemu
- Ajoneuvos
- Viestit: 637
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
Viesti
Kirjoittaja leemu » 31 Joulu 2020 06:13
seepra kirjoitti: ↑30 Joulu 2020 23:14
Tuolla yhdessä Facebook-ryhmässä (Kuljetuskaluston Rakentamisryhmä) joku joukkio rakentaa rekkarissa mainittuna Carrus Deltaa, jossa mitat ovat 2600 x 12000. Koetin sanoa, että huomisen jälkeen luvassa voi olla vaikeuksia katsastuksessa ilman poikkeuslupaa. Kuitenkin siellä väitettiin, että matkailuauto ei ole henkilöauto eikä linja-auto. Tulin jo epäileväksi, että olen käsittänyt ihan väärin koko tämän asian. Mitä arvon raati on mieltä aiheesta?
Kyllähän se niin on, että noilla mitoilla siitä ei saa uin kuorma-auton.
Onneksi on alle 13m, muuten siitä ei saisi mitään ilman lyhentämistä.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 349
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Viesti
Kirjoittaja Geekuality » 31 Joulu 2020 09:25
Matkailuauto on aina henkilöauton (M1) tarkenne. Eli matkailuautoksi muutetun bussin tiedoissa ajoneuvorekisterissä (virallisesti nykyään Liikenneasioiden rekisteri) lukee peräkkäin ensin ajoneuvoluokkana "M1 Henkilöauto" ja perässä ajoneuvoryhmänä "Matkailuauto".
P.S. Harmin paikka, yritin käydä etsiskelemässä tuota mainittua keskustelua FB:n puolelta mutta en löytänyt.

-
Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4151
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Viesti
Kirjoittaja Lahti32 » 31 Joulu 2020 11:46
seepra kirjoitti: ↑30 Joulu 2020 23:14
Tuolla yhdessä Facebook-ryhmässä (Kuljetuskaluston Rakentamisryhmä) joku joukkio rakentaa rekkarissa mainittuna Carrus Deltaa, jossa mitat ovat 2600 x 12000. Koetin sanoa, että huomisen jälkeen luvassa voi olla vaikeuksia katsastuksessa ilman poikkeuslupaa. Kuitenkin siellä väitettiin, että matkailuauto ei ole henkilöauto eikä linja-auto. Tulin jo epäileväksi, että olen käsittänyt ihan väärin koko tämän asian. Mitä arvon raati on mieltä aiheesta?
Huomenna ei leimaa tule siihen bussiin.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008
-
Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3191
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
- Member id: 82
Viesti
Kirjoittaja Rosvolinna » 31 Joulu 2020 13:01
Kuorma-autoksi sen voisi saada ilman poikkeuslupaa. Siinähän on lämpöeristetty kuormatila. Taitaa Enonkoskelle mennä muita nopeammin 2600 leveät aihiot. Olkaa tarkkana, kun sinisillä silmilänne aihioita katselette.
Life is a beach and then you dive
-
Karsa
- Rattiamiraali
- Viestit: 353
- Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
- Truck: Volvo "Tyssikkä"
- Location: Lahti
- Member id: 186
Viesti
Kirjoittaja Karsa » 31 Joulu 2020 15:09
Mää löysin sen keskustelun (väittelyn) ja jään jännityksellä odottamaan et kui käy

En kyl usko että ilman poikkeuslupaa tulee M1

-Pikavuoro Gibraltarille-
-
seepra
- Rattimajuri
- Viestit: 200
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Tupos Express / 451
- Location: Liminka
- Paikkakunta: Liminka
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja seepra » 31 Joulu 2020 16:08
Minä olen kans scheisse housussa poikien puolesta. En ainakaan itse uskaltaisi jatkaa rakentamista yhtään enempää ennen kuin asia olisi selvillä. Huolestuttavaa on että rakentajat olivat rullamitalla "karkeasti katsoneet" että 250 cm. Mistä se katotaan? Kylkivalojen ulkolaidasta?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Lahti Eagle 451 -91 12X2,55 Tupos Express
-
seepra
- Rattimajuri
- Viestit: 200
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Tupos Express / 451
- Location: Liminka
- Paikkakunta: Liminka
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja seepra » 31 Joulu 2020 16:26
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Lahti Eagle 451 -91 12X2,55 Tupos Express
-
Reissureki
- Rattiamiraali
- Viestit: 307
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Kiiminki
Viesti
Kirjoittaja Reissureki » 31 Joulu 2020 16:34
-
seepra
- Rattimajuri
- Viestit: 200
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Tupos Express / 451
- Location: Liminka
- Paikkakunta: Liminka
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja seepra » 31 Joulu 2020 16:42
Tuohan on suht simppeli, sivulistasta sivulistaan
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Lahti Eagle 451 -91 12X2,55 Tupos Express
-
Jule
- Vapaaherra
- Viestit: 1721
- Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
- Truck: B10M Carrus 501
- Location: Sipoo
Viesti
Kirjoittaja Jule » 31 Joulu 2020 19:00
seepra kirjoitti: ↑27 Joulu 2020 14:38
Eppäilen, että tuossa 91-mallisessa Lahti Eaglessa ei oo tietokoneita, ellen vie tuota Alienwaren läppäriä tuonne sisään
Seillä lienee sähkömekaanien pylpyrä syöttöpumpun kaasuvivussa. Eli laite joka estää kaasutangon liikkeen pääsyn pumpulle asti ylinopeudella. Joitain suoraan sammutinta ohjaaviakin rakenteita kai joitain oli, mutta käytännössä ne oli kai melko harvinaisia, siinähän on melkoinen riski silloin sammuttaa moottorikin tahattomasti.
seepra kirjoitti: ↑30 Joulu 2020 23:14
Tuolla yhdessä Facebook-ryhmässä (Kuljetuskaluston Rakentamisryhmä) joku joukkio rakentaa rekkarissa mainittuna Carrus Deltaa, jossa mitat ovat 2600 x 12000. Koetin sanoa, että huomisen jälkeen luvassa voi olla vaikeuksia katsastuksessa ilman poikkeuslupaa. Kuitenkin siellä väitettiin, että matkailuauto ei ole henkilöauto eikä linja-auto. Tulin jo epäileväksi, että olen käsittänyt ihan väärin koko tämän asian. Mitä arvon raati on mieltä aiheesta?
Kuorma-autona tuo kyllä onnistuu, mutta ihan virallisesti asuntoautoksi sitä ei pitäisi saada. Käytännössä voi tietysti mennä läpi.
Juridisesti matkailuauto on M1 luokan ajoneuvo, joiden max leveys on sen 255
-
Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 349
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Viesti
Kirjoittaja Geekuality » 03 Tammi 2021 09:39
Tänks. Ihan eri ryhmässähän tuo oli, ilmankos en löytänyt.

-
Matkaaja
- Renkaiden potkija
- Viestit: 3
- Liittynyt: 08 Syys 2020 19:32
- Location: Raasepori
Viesti
Kirjoittaja Matkaaja » 03 Tammi 2021 23:13
Mikaeli kirjoitti: ↑18 Joulu 2020 12:16
Jos ulkonäkö ei ole kovin tärkeä perästä on keskimoottorista "nätti" lyhentää, saa kai sen takaseinän kokonaisenakin pois ja takaisin jos jaksaa. Tosta omasta takakoneisestaki lähtis helpolla muutama kymmenen senttiä pois ennen ku kone tulee tielle, onneks ei tarvi kun on 11,98.
Tuo leveys kannattaa mitata, 2,6->2,55 on maks 25 mm per puoli, mut saattaa olla myös vaikkapa 10 mm tai vähemmänkin mistä saattaa selvitä "mittaamalla" tai lokareita koputtelemalla. Rek otteen 2,6 on siinä, kun se on uutena ilmoitettu, ei mitattu. todellisuus voi olla eri...
Helpoimmalla taitaa kuitenkin pääsyä kun maksaa sen muutaman satkun enemmän että saa "laillisen" auton.
Scania L94 Carrus korissa lokarin kaari noin 2,4cm puoli. Ja leveä kylkilista pois. Niin saa muutoskatsastettua 2,55m. Leveäksi. Ainakin konttorilla sanotiin kun kysyin asiasta. Ja oli samassa konttorissa jo leimattu yksi auto.
-
Mikaeli
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 124
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Location: Tottijärvi
Viesti
Kirjoittaja Mikaeli » 03 Tammi 2021 23:48
Juuri tätä tarkoitin, koriste-esineiden karsiminen saattaa riittää kavennukseksi.
Etenkin jos omistaa liian leveän tai pitkän auton, kannattaa mitata ihan ensimmäisenä ajatuksen kanssa auto, ennen hätiköityjä päätöksiä poikkeusluvista, kuorma-autossa tai pahimmassa (tai parhaassa) tapauksessa romuttamisesta.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki

-
Jule
- Vapaaherra
- Viestit: 1721
- Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
- Truck: B10M Carrus 501
- Location: Sipoo
Viesti
Kirjoittaja Jule » 04 Tammi 2021 10:50
Tuota mä sillä lokasuojan silpomisella tarkoitin..
Tosin käytännössähän tilanne voi olla myös se että se lokasuoja tekee autosta jopa yli 2,6m leveän.
Niissä katsastajan käsikirjoissa on ohjeita joiden perusteella noita äärimittoja voidaan ylittää, esimerkkeinä peilit ja pyyhkijät, jokuhan voi tulkita nuo lokasuojan koristelevikkeet samanlaisiksi sallituiksi ylityksiksi.
E: Tulipa mieleen... Jos jollain (pienemmällä) linjuriyrittäjällä on jäämässä käsiin tuollainen ylikokoinen auto, niin tekemällä siihen sen minimivaatimus muutoksen matkailuautoksi ja muutoskatsastamalla, niin onnistuneesti muutoskatsastetun aihion myyminen lienee niin paljon helpompaa että tuolle hommalle saa kohtuullisen vaivanpalkan. Eli varsinkin jos on hieman ylimääräistä aikaa käsillä (kuten kuvittelisin linja-autoalalla nykyisellään olevan) tuo voisi olla kannattavampaa kuin auton vieminen romikselle.
-
seepra
- Rattimajuri
- Viestit: 200
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Tupos Express / 451
- Location: Liminka
- Paikkakunta: Liminka
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja seepra » 06 Tammi 2021 15:27
Tai sitten ostaa 2,6-metrisen alumiinikorisen ja jäähdyttää sen äkkiä nestetypellä -190-asteiseksi, sehän kitistyy siihen 2,55 metriin mittauksen ajaksi =)
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Lahti Eagle 451 -91 12X2,55 Tupos Express