Sivu 1/3

linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 30 Marras 2020 18:48
Kirjoittaja vill33
mitkä ovat mitat ja määräykset vuonna 2021 kun rakentaa c kortilla ajettavan kodin?

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 30 Marras 2020 19:24
Kirjoittaja BussMAN
Pituus 13,0 m. henkilöauto/ matkailuauto (80 tai max 100 km/ h , ei nrajoitinta) tai kuorma auto (80 km/ h, n rajoitin 89), molemmat max1+8 hlö, varutus/ muut vaatimukset eroaa, käyttö / kats kustannuksissa eroja, molemmat C kortilla.

Leveys 2,55 m

Korkeus 4,00m , mahd korkeampikin k-a, ”mutta liikkuminen rajoittuu ”

Jos ulkomaan matkailua, mitta eroja on esim pituus 12 m ym .

Asian tuntijat tarkentaa tietoja.

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 30 Marras 2020 20:56
Kirjoittaja Mikaeli
Kuorma-autot on nykyään "kaikki" 4,4m korkeita, eli bussilla ei korkeus tule ongelmaksi yleensä, paitsi pikkupuolen bensamittarikatos saattaa ahdistaa. Siltojen kyltit toki luettava, alle 4,5 on merkitty tiellä, yksityisalueilla ei välttämättä merkitä.

Ka leveys 2,6, tämä mahdollistaa ilman poikkeusta vanhempien 2,6 leveiden bussien käytön, pituus toki huomioitava. Kuorma-autossa oltava kuormatila jossa riittävästi sidonta pisteitä ja kantavuutta.

Eikös se muuttunut niin että nykyään asuntoauto on aina 100kmh? K-a sen 90 kmh. K-a piirturi ja rajoitin oltava ja tarkastettava säännöllisesti. Henkilöautossa (matkailuauto) tai D1 kortillisessa bussissa yksityiskäytössä ei tarvi piirturia.

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 01 Joulu 2020 12:54
Kirjoittaja Jule
Jos aikoo "matkustaa ympäri maailmaa", niin 12/2,55m mitoissa kannattaa pitäytyä.

Asuntoauton saa 100km/h rajoitukselle "heittämällä" jos se on ennestäänkin ollut 100km/h bussi, sillä erolla että nopeudenrajoitin ei ole pakollinen varuste, eikä nuo piirturin tarkastuksetkaan.

Tuo piirturin käyttöpakko kuorma- ja linja-autossa on oma kuvionsa. Jos ajaa ulkomailla, niin parempi käyttää jos piirturi on, vaikka sitä ei välttämättä juridisesti tarvitsisikaan. Asian selvittely voi olla hemmetin vaikeeta.

Yksityiskäytössä suomessa ei periaatteessa tarvitse käyttää piirturia, oli se sitten linjuri tai kuorkki, mutta jälleen tullaan siihen mahdolliseen vääntöön joka tuolla tienpäällä tulee eteen jos sitä joku kysyy.

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 01 Joulu 2020 22:07
Kirjoittaja Mikaeli
Bussissa ja kuorma-autossa ei tarvitse käyttää piirturia yksityiskäytössä? Uskoakseni pitää, jos/kun paino yli 7500 kg ja sen täytyy olla ja vieläpä ehjä ja tarkastettu. D1 ei tarvitse olla piirturia, eli säästää rahaa, mutta silloin ei saa harrastaa kaupallista toimintaa. Siksi omastani tulee D1, jos joskus bussikortin hankin ja tarvin lisäpaikkoja, toki tämä voimassa vain Suomessa. Toistaiseksi saa olla henkilöautona.

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 02 Joulu 2020 16:45
Kirjoittaja Jule
Mikaeli kirjoitti: 01 Joulu 2020 22:07 Bussissa ja kuorma-autossa ei tarvitse käyttää piirturia yksityiskäytössä? Uskoakseni pitää, jos/kun paino yli 7500 kg ja sen täytyy olla ja vieläpä ehjä ja tarkastettu. D1 ei tarvitse olla piirturia, eli säästää rahaa, mutta silloin ei saa harrastaa kaupallista toimintaa. Siksi omastani tulee D1, jos joskus bussikortin hankin ja tarvin lisäpaikkoja, toki tämä voimassa vain Suomessa. Toistaiseksi saa olla henkilöautona.
No, naapurin isäntä tuota selvitteli, ensisijaisesti tosin kuorma-autoonsa, ja sai vastaukseksi että piirturia ei tarvtse käyttää. Tai näin tilanne oli ainakin silloin... n. 3 vuotta sitten. Sai siis kyselyynsä sähköpostiin vastauksen jossa tuo tuli. Ja siis siinä oli että kun käyttö on "yksityinen", ts. ei luvanvarainen, tuolla naapurin ukollakin auto on siis rakennusfirmansa käytössä. Katsastukseen tuo piirturin tarkastus kyllä kuuluu, siinä ei ole mitään epäselvää.

E: Viittiikö joku ettiä finlexistä sen kohdan jossa lukee milloin ajopiirturia pitää käyttää? Tuo lista jossa no poikkeukset on helppo löytää, mutta se pykälä joka sitä ylipäätään komentaa käyttämään?

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 02 Joulu 2020 20:36
Kirjoittaja Mikaeli
Ajo- ja lepoaika-asetus EY 561/2006
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32006R0561
"Piirturia on käytettävä ajoneuvoissa joita tämä asetus koskee"

1. Tätä asetusta sovelletaan maanteiden
a) tavaraliikenteeseen, jossa ajoneuvon suurin sallittu massa,
mahdollinen perävaunu tai puoliperävaunu mukaan
luettuna, on yli 3,5 tonnia; tai
b) henkilöliikenteeseen, jossa käytettävät ajoneuvot on
rakennettu tai pysyvästi mukautettu yli yhdeksän
henkilön kuljettamiseen, kuljettaja mukaan luettuna, ja
tarkoitettu tällaiseen käyttöön.

Ja määrittelyhän menee jotenkin niin, että henkilöauto on "kulkuväline" ei kuljetusväline, kuorma-auto on tavarankuljetusauto ja linja-auto on henkilönkuljetusauto. Ammattiajoa ei erotella lainkaan. Liikennöintilupaa ei yksityinen, rakennusurakoitsija yms tarvi mutta piirturia täytyy käyttää tämän mukaan.

Eli jos ei oma ajo löydy poikkeuksen listasta, Piirturia on käytettävä yli 3,5 tn tai 9 hlö ajoneuvoissa/yhdistelmissä pois lukien henkilöauto.

Henkilöautossa ei tarvitse käyttää piirturia koskaan, ei edes kärryn kanssa, vaikka paino olisi yli koska se ei ole tavarankuljetusväline vaan henkilönkuljetusväline, joka on tarkoitettu alle 10 henkilön kuljettamiseen.
Edit: korjattu ajatus virhe viimeisessä kappaleessa...

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 03 Joulu 2020 19:55
Kirjoittaja Jule
Nuo EU direktiivit ovat vaan ne ohjeet joiden mukaan maiden hallitusten pitäisi säätää kansalliset lakinsa, itse direktiivi ei ole laki, siksi olin kiinnostunut tuosta finlexin kohdasta.

Tuotakin direktiiviä kun lukee, niin 1. artiklassa kirjoitetaan ensimmäiseksi että kyse on kilpailun edellytysten yhdenmukaistamisesta, vasta sen jälkeen mainitaan työolot ja lopuksi liikenneturvallisuus..

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 03 Joulu 2020 22:36
Kirjoittaja Mikaeli
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 70320#O2L4

43 pykälä

43 § (4.5.2018/301)
Tieliikenteen sosiaalilainsäädäntöä koskevat asetukset (29.3.2019/371)
Ajo- ja lepoajoista sekä ajopiirturin käytöstä säädetään ajo- ja lepoaika-asetuksessa ja ajopiirturiasetuksessa sekä määrätään AETR-sopimuksessa.

Eu jäsenvaltio voi sallia poikkeuksia asetukseen, mutta muutoin asetus on lähtökohtaisesti sama kuin laki, kuten tuossakin selviää. Laiksi on hyväksytty asetus, jonka jälkeen kerrotaan poikkeukset siihen.

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 04 Joulu 2020 12:23
Kirjoittaja Jule
Mikaeli kirjoitti: 03 Joulu 2020 22:36 Eu jäsenvaltio voi sallia poikkeuksia asetukseen, mutta muutoin asetus on lähtökohtaisesti sama kuin laki, kuten tuossakin selviää. Laiksi on hyväksytty asetus, jonka jälkeen kerrotaan poikkeukset siihen.
Joo, mutta nuo kaikki asetukset pitää aina kansallisesti vahvistaa, jotta ne saa lainvoiman.

Ei tuo piirturiasia kyllä mitenkään kovin selkeästi ole ilmaistu, vaan viittauksia on vähän hemmetisti. Sinänsä kyllä mielenkiintoista että poliisi ilmoitti tuolle naapurin ukolle ettei sitä piirturia tarvitse käyttää. No, onhan sillä ainakin se poliisin kirje nyt tuekseen, jos sille ruvetaan sakkoja kirjoittamaan, tosin eipä se taida siihen lopputulemaan vaikuttaa muuten kuin mainintana lieventävänä seikkana.

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 04 Joulu 2020 14:22
Kirjoittaja Geekuality
Jule kirjoitti: 04 Joulu 2020 12:23 Joo, mutta nuo kaikki asetukset pitää aina kansallisesti vahvistaa, jotta ne saa lainvoiman.
Itseasiassa ei (jos siis kansallisella vahvistamisella tarkoittaa erillistä kansallista lakia). Tätä nimenomaista asiaa koskeva EU-asetus sanoo lopuksi että:

"Tämä asetus on kaikilta osiltaan velvoittava, ja sitä sovelletaan sellaisenaan kaikissa jäsenvaltioissa."

Sen vuoksi joka paikassa on vain niitä viittauksia siihen eikä kansallista lakitekstiä löydy (enää, aiemmin viittaus tuohon asetukseen oli kansallisessa asetuksessa).

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 04 Joulu 2020 14:28
Kirjoittaja BussMAN
Skal lähetti tulkinnan kun kysyin ( tais olla 2008 vuosi) koskien yksityiskäytöä / yrityksessä , kun olin ostamassa spinteriä
(3700 kg kokopainoista) ,, muistelen että käyttöalue rajoitus oli yks kriteeri,muut ?, ko skallin vastaaja yllättyi ( uusi tieto)
kun sanoin että auton voi ostaa myös ilman piirturia ja toiset oli sen poistanut ennen rekisteröintiä ( pieni
lisähinta ) , ko autoissa monta eri mahdolisuutta paketti-,kuorma-,muu auto,ja esim, vetokoukun / pv kokopaino
2 tonnnin tai jos halus3,5 tonnin koukun tekn varuste eroja, tais vaikuttaa päästölukemaankin.

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 14 Joulu 2020 10:46
Kirjoittaja Reddewil
No nyt kun 13m on saatu jo laillisten listaan, niin onko joku koittanu millanen savotta on saada siihen 25 tai 30cm lisää. Poikkeuslukahakemusta vain sisään, mutta onko kukaan vielä kokeillu tai saanu läpi?

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 14 Joulu 2020 12:09
Kirjoittaja Jule
Reddewil kirjoitti: 14 Joulu 2020 10:46 No nyt kun 13m on saatu jo laillisten listaan, niin onko joku koittanu millanen savotta on saada siihen 25 tai 30cm lisää. Poikkeuslukahakemusta vain sisään, mutta onko kukaan vielä kokeillu tai saanu läpi?
Ainakin tornihihin mukaan tuollainen muutaman 10 cm virhe alkuperäisessä rekisteröintikatsastuksessa uutena on korjaanutnut ihan tarkastusmittauksessa muutoskatsastuksen yhteydessä.

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 14 Joulu 2020 12:25
Kirjoittaja Reddewil
Jule kirjoitti: 14 Joulu 2020 12:09
Reddewil kirjoitti: 14 Joulu 2020 10:46 No nyt kun 13m on saatu jo laillisten listaan, niin onko joku koittanu millanen savotta on saada siihen 25 tai 30cm lisää. Poikkeuslukahakemusta vain sisään, mutta onko kukaan vielä kokeillu tai saanu läpi?
Ainakin tornihihin mukaan tuollainen muutaman 10 cm virhe alkuperäisessä rekisteröintikatsastuksessa uutena on korjaanutnut ihan tarkastusmittauksessa muutoskatsastuksen yhteydessä.
Mut siinä ei tornarit paljon lämmitä, mun joku päättää sen uudestaan mitata leimalla :shock:

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 15 Joulu 2020 20:37
Kirjoittaja vill33
13,35 m x 2,6 m saako tuollaisen matkailu autoksi helpolla vuonna 2021? ois tiedossa hyvä aihio halvalla...

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 18 Joulu 2020 09:51
Kirjoittaja seepra
Muistanko oikein, että tuossa em. viestissä on kaksi mittaa, eli sekä pituus että leveys, johon homma kosahtaa? Eikö tuo yli 13 metriä ollut liikaa ja 2,6-metrisillä ei saa enää ensi vuoden alusta ajella?

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 18 Joulu 2020 10:18
Kirjoittaja Rosvolinna
En lähtisi yrittämään. Liian monta poikkeusta yhteen autoon. On tuolla markkinat täynnä mittoihin mahtuviakin. Äkkiä säästää poikkeulupamaksujen ja muutosten hinnan/työajan.

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 18 Joulu 2020 10:19
Kirjoittaja leemu
Entä jos sen katsastaa kuorma-autoksi?
Eikös se siihen kelpaisi?

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 18 Joulu 2020 10:47
Kirjoittaja Jule
13x2,6m on kuorma-autona suurin sallittu koko pykälissä.
13x2,55m on matkaliauton suurin koko
13,5x2,55 on 2 akselisen linja-auton suurin koko.

Eli virallisesti vanhalla 13,5x2,6m kokoisella bussilla ei ole enää asiaa liikenteeseen, mutta tornarit kertoo että noita olisi leimalla/muutoskatsastuksessa tarkistusmitattu, ja todettu ettei ne olekaan kuin 13m pitkiä.. Tosin en usko että matkailu- tai linja-autona noita on laskettu läpi. Tosin käytännössä ilmeisesti osa noista 2,6m leveistä olisi pienellä lokasuojan silpomisella kavennettavissa, mutta niihin on paha ottaa kantaa.

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 18 Joulu 2020 12:16
Kirjoittaja Mikaeli
Jos ulkonäkö ei ole kovin tärkeä perästä on keskimoottorista "nätti" lyhentää, saa kai sen takaseinän kokonaisenakin pois ja takaisin jos jaksaa. Tosta omasta takakoneisestaki lähtis helpolla muutama kymmenen senttiä pois ennen ku kone tulee tielle, onneks ei tarvi kun on 11,98.

Tuo leveys kannattaa mitata, 2,6->2,55 on maks 25 mm per puoli, mut saattaa olla myös vaikkapa 10 mm tai vähemmänkin mistä saattaa selvitä "mittaamalla" tai lokareita koputtelemalla. Rek otteen 2,6 on siinä, kun se on uutena ilmoitettu, ei mitattu. todellisuus voi olla eri...

Helpoimmalla taitaa kuitenkin pääsyä kun maksaa sen muutaman satkun enemmän että saa "laillisen" auton.

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 26 Joulu 2020 11:25
Kirjoittaja seepra
En tajua, miksi tässä "ostaako laiton auto muutaman satasen halvemmalla" kannattaisi säästää, kun yleensä ollaan kuitenkin ilolla valmiita sijoittamaan tuhansia euroja varusteluun. Oma kiesini oli linja-auto vielä silloin, kun kauppoja hierottiin. Se muuttui henkilöautoksi salamannopeasti konttorilla ja papereissa lukee että 2500x12000x3600. Olisi tietysti kivempi, jos olisi Kultakotka ja tuo viimeinen numero olisi 3900, mutta tällä pitää tulla toimeen......

Mulle oli tärkeää se, että:

A) Auto täyttää kaikki laillset määräykset M1-hölövehkeeksi, jonka saa sitten linjuriksi takaisin jos haluaa myydä
B) Siinä on vyöt, pääntuet ja ABS:t jotta sai satasen autoksi
C) Siinä on joko rst- tai alumiinikori, jottei ainakaan se kori ruostu

Tuli mieleeni, että M1:ssähän tuo nopeudenrajoitin ei vissiin ole pakollinen varuste? Miten sen saa poissa B10M:stä?

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 27 Joulu 2020 14:15
Kirjoittaja Jule
seepra kirjoitti: 26 Joulu 2020 11:25 En tajua, miksi tässä "ostaako laiton auto muutaman satasen halvemmalla" kannattaisi säästää, kun yleensä ollaan kuitenkin ilolla valmiita sijoittamaan tuhansia euroja varusteluun.

Tuli mieleeni, että M1:ssähän tuo nopeudenrajoitin ei vissiin ole pakollinen varuste? Miten sen saa poissa B10M:stä?
No munkin auto on otteen mukaan 12050mm pitkä, mutta todellisuudessa 11950mm. Niissä tapahtuu oikeasti myös niitä rekisteröinnissä tapahtuvia mittaus tai merkintä vieheitä. Joku bussi voi olla merkitty 2,6m leveäksi siksi kun sitä ei ole jaksettu mitata, ja tiedetään ettei se ainakaan sen leveämpi ole. SItä mä en tiedä mikä aivokäpy ton mun auton kanssa on käynyt.

Sitä nopeudenrajoitinta voi säätää - ja pitääkin säätää, esim jos auton perävälitys vaihtuu, tai rengaskoko muuttuu. Sitä rajoitin ta ei varsinaisesti saa näistä tietokoneautoista pois, mutta sen voi asettaa korkeammaksi kuin auton todellinen huippunopeus. Volvolla nyt ainakin voivat säätää tuon, mutta melko monet piirturitodistuksen kirjoittamaan pysyvät huollot osaavat myös tarvittaessa asettaa sen uudelleen.

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 27 Joulu 2020 14:38
Kirjoittaja seepra
Jule kirjoitti: 27 Joulu 2020 14:15
seepra kirjoitti: 26 Joulu 2020 11:25 En tajua, miksi tässä "ostaako laiton auto muutaman satasen halvemmalla" kannattaisi säästää, kun yleensä ollaan kuitenkin ilolla valmiita sijoittamaan tuhansia euroja varusteluun.

Tuli mieleeni, että M1:ssähän tuo nopeudenrajoitin ei vissiin ole pakollinen varuste? Miten sen saa poissa B10M:stä?
No munkin auto on otteen mukaan 12050mm pitkä, mutta todellisuudessa 11950mm. Niissä tapahtuu oikeasti myös niitä rekisteröinnissä tapahtuvia mittaus tai merkintä vieheitä. Joku bussi voi olla merkitty 2,6m leveäksi siksi kun sitä ei ole jaksettu mitata, ja tiedetään ettei se ainakaan sen leveämpi ole. SItä mä en tiedä mikä aivokäpy ton mun auton kanssa on käynyt.

Sitä nopeudenrajoitinta voi säätää - ja pitääkin säätää, esim jos auton perävälitys vaihtuu, tai rengaskoko muuttuu. Sitä rajoitin ta ei varsinaisesti saa näistä tietokoneautoista pois, mutta sen voi asettaa korkeammaksi kuin auton todellinen huippunopeus. Volvolla nyt ainakin voivat säätää tuon, mutta melko monet piirturitodistuksen kirjoittamaan pysyvät huollot osaavat myös tarvittaessa asettaa sen uudelleen.
Eppäilen, että tuossa 91-mallisessa Lahti Eaglessa ei oo tietokoneita, ellen vie tuota Alienwaren läppäriä tuonne sisään 😄

Re: linja-autosta matkailuauto

Lähetetty: 30 Joulu 2020 23:14
Kirjoittaja seepra
Tuolla yhdessä Facebook-ryhmässä (Kuljetuskaluston Rakentamisryhmä) joku joukkio rakentaa rekkarissa mainittuna Carrus Deltaa, jossa mitat ovat 2600 x 12000. Koetin sanoa, että huomisen jälkeen luvassa voi olla vaikeuksia katsastuksessa ilman poikkeuslupaa. Kuitenkin siellä väitettiin, että matkailuauto ei ole henkilöauto eikä linja-auto. Tulin jo epäileväksi, että olen käsittänyt ihan väärin koko tämän asian. Mitä arvon raati on mieltä aiheesta?