Tuolla toisaalla joku kyseli ja toinen luuli että busseilla alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan kaupallisessa liikenteessä olisi joku ikäraja. Ei ole. Monella bussifirmalla on jopa 30-luvun museobusseja entisöitynä, ja tilausajoon tarjolla.
Joissain (ei kaikissa) julkisen sektorin kilpailutetuissa ajoissa on ikärajoja (voi olla alle 10 vuottakin rajana), ja toki moni tilausajoasiakaskin vaatii tuoreempia autoja.
Teknis-taloudellisista syistä bussit ovat usein elämänsä ehtoossa (kylähullujen hankintaiässä) juuri parikymmenvuotiaana, toki yksilöstä riippuen. Joku isompi remonttitarvehan sen ajankohdan usein ratkaisee.
Ikärajattomat bussit
Re: Ikärajattomat bussit
Tuo taitaa olla ihan oma mielipide.
Tuskin kukaan on puhunut tilausajoista, vaan on kyse reittiliikenteestä.
Tuskin kukaan on puhunut tilausajoista, vaan on kyse reittiliikenteestä.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Ikärajattomat bussit
Eikös lääninhallitus kilpailuta ajettavia linjoja ja aseta niihin ikärajoja. Ei todellakaan ole säännönmukaisesti ikärajoja, kyllä minunkin työmatkalla istutaan -74 mallin alustan päällä... Koppakin on -89 eli ikää on.... Salmelan liikenne Simosta ajaa ihan 70-luvun vehkeillä lähes kaikki linjat, joukossa on jopa mustakilpisiä Scania Vabiksia, puukorisia Kutter kaseja, tyypillinen auto on delta 400 ja kutter 9 ja niitä on paljon. Sitten oma lukunsa on esim. Oulaisten Liikenteen Turkin matkat jossa vanha bussi uudistetaan kosmeettisesti sisältä ja päältä, kunnostetaan aika perusteellisesti. Tällä saa kuulemma ikärajoitettuihin linjoihin lisäaikaa muutaman vuoden. Jotkut karvakourakustomit ovat onnistuneet hienosti, esim. Käkelän liikenteen 90, ajokki royal 1987 jota luulin 2000 luvun vehkeeksi mutta tuttu tärinä paljasti sen samaksi b10m Volvoksi jolla edellisenä syksynä mentiin töihin. Silloin ajattelin siitä että kylläpä ajavat resuksi nämä autot
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Ikärajattomat bussit
Suurin osa suomalaisesta linjaliikenteestä on nykyään liikennöitsijän omassa hallinnassa ja taloudessa eikä mitään kilpailutettuja verorahoilla autettuja. Ja silloin ajoneuvolle ei ole muita rajoituksia kuin mitä katsastuksessa vaaditaan. Liikennöitsijä saa itse päättää kannattaako matkustajia houkutella uusilla hienoilla busseilla vai vanhoilla ruppanoilla.
Jossain itäisemmässä ja pohjoisemmassa osassa maata (ja tietenkin pääkaupunkiseudun paikallisliikenne) kilpailutetun ostoliikenteen osuus on suurempi, meillä Paunulla sen osuus liikevaihdosta on marginaalinen.
Jossain itäisemmässä ja pohjoisemmassa osassa maata (ja tietenkin pääkaupunkiseudun paikallisliikenne) kilpailutetun ostoliikenteen osuus on suurempi, meillä Paunulla sen osuus liikevaihdosta on marginaalinen.