12 vai 13-metrinen?

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Kulkuri80
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Elo 2021 16:41
Location: Nummela

12 vai 13-metrinen?

Viesti Kirjoittaja Kulkuri80 »

Nyt kaipaisin nopean vastauksen:
Ensimmäisen Kulkurin aihio kiiluu silmissä mutta pituus sillä on tasan 13 metriä.
Oliko niin, että 2,55m leveän ja tasan 13m pitkän saa vielä muutoskatsastettua matkailuautoksi ilman mitään poikkeuslupia?
Järkevän hintaisia 12-metrisiä aihioita on huonosti saatavilla joten täytyy tehdä kompromissi.
Euroopan liikenteessä oli ilmeisesti joku rajoite yli 12-metrisille? Koskeeko samat rajoitteet myös Pohjoismaita 13-metrisellä?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: 12 vai 13-metrinen?

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Saa muutettua henkilöauto/ matkailuautoksi , max 13,00 m ( ja kuorma autoksi jos tietyt ehdot täyttyy),
Norja tais olla 12 m max.
Oli eurooppa mitta tietoutta jollain palstalla,katso > KajNyy1 komentit ,,,,,,eu alueella yhtenäiset mitta/ paino pykälät
joista maakohtaisia poikkeuksia on esim suomessa.
Kulkuri80
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Elo 2021 16:41
Location: Nummela

Re: 12 vai 13-metrinen?

Viesti Kirjoittaja Kulkuri80 »

BussMAN kirjoitti: 30 Elo 2021 10:33 Saa muutettua henkilöauto/ matkailuautoksi , max 13,00 m ( ja kuorma autoksi jos tietyt ehdot täyttyy),
Norja tais olla 12 m max.
Oli eurooppa mitta tietoutta jollain palstalla,katso > KajNyy1 komentit ,,,,,,eu alueella yhtenäiset mitta/ paino pykälät
joista maakohtaisia poikkeuksia on esim suomessa.
Koskeeko toi 12m määräys mm. Norjassa pelkästään matkailuautoksi/henkilöautoksi rekisteröityjä vai yleisesti kaikkia linja-autoja?
Hobo
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: 12 vai 13-metrinen?

Viesti Kirjoittaja Hobo »

Kirjoitit …
” Järkevän hintaisia 12-metrisiä aihioita on huonosti saatavilla ”
…edellä mainittuhan on siihen yksi syy.
Jos joskus luovut kulkineesta niin varmastikin se 12 metrinen on hinnaltaan siinä vaiheessa myös arvokkaampi.
Osta ihmeessä 12 metrinen vaikka se olisi hiukan tyyriimpi 🙄
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: 12 vai 13-metrinen?

Viesti Kirjoittaja eagless »

Mulla tuli aihioksi 12m kun suunnitelmissa oli m1 asuntoauto ja norja tossa kohtuu lähellä missä joskus vois käydäkki ihasteleen maisemia.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: 12 vai 13-metrinen?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ehkä ääni 12m autolle. Syynä akseliväli - puskaparkkaamisessa jokainen sentti pois kääntösäteestä avartaa mahdollisuuksia jäädä syvemmälle jumiin. Toisaalta; sisustusmielessä lisämetri ellei pari olisi aina plussaa.

Seuraava täyspitkä aihioni tulee kuitenkin olemaan +13m, mutta kortissani oleva vanha D1 helpottaa valintaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: 12 vai 13-metrine

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Norja on ollut kaikilla autoilla max 12 m, nyt onko muutoksia tullut? ei tietoa ,, ainakin yhdistelmä pituuksiin
muutoksia suunnitteilla..
Järkevin valita oman käyttötark mukaan, taitaa 13 m leiriytyessä selvitä, notkeampi on teliautot joka vie tavaratilaa
n1,5 m (paras kääntyvällä telillä jota uuudemmissa mutta melko kalliita huoltaa hydr ohjaus ym) , akseli välit
10-12 m on 5-6 m ja 13 m yli 6 m . Onhan myynnissä 12-12,5 m ja euroopassa suurin osa 12 metrisiä.
13-13,5 m bussina tai saako vielä poikkeuslupia ylipitkille matkailu/ kuorma autoille? jis saa vain suomeen.
Taitaa suurin ongelma olla korkeus 4 tai yli rajoittaa liikkumista, 1 1/2 ja 2 kerrosbussit telimalkeja ajkbävakavuus
syy ehkä tärkein.

Onko tietoa Suomen 12 m jaupunki rajoituksussta,, kuulin että turun jeskusta on on max 12 m pitääjö paikkansa.
Viimeksi muokannut BussMAN, 30 Elo 2021 18:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kulkuri80
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Elo 2021 16:41
Location: Nummela

Re: 12 vai 13-metrinen?

Viesti Kirjoittaja Kulkuri80 »

Ymmärränkö nyt oikein: M1 matkailuauto/henkilöauto ns. muu auto saa olla meillä maksimissaan 13m mutta muualla Euroopassa 12m ja linja-autoksi rekisteröidyt 2- akseliset saa olla 13,5m?
Mitkä on sanktiot jos tällaisella 13m ns. ylipitkällä M1 autolla joutuu ratsiaan Euroopassa tai Pohjoismaissa?
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: 12 vai 13-metrinen?

Viesti Kirjoittaja B9M »

Kulkuri80 kirjoitti: 30 Elo 2021 18:08 Mitkä on sanktiot jos tällaisella 13m ns. ylipitkällä M1 autolla joutuu ratsiaan Euroopassa tai Pohjoismaissa?
Lavettihommia :lol: T. @ri
#048
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: 12 vai 13-metrinen?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Suomen ulkopuolelle, jos pääasiallisesti halajaa niin kannattaa laittaa tuo 12m aihion rajaksi. Huhu kertoo, että Saksan poliisin kanssa ei kannata huumorikorttia vetää esiin varsinkaan huonoilla renkailla ja ruosteisilla ilmasäiliöillä varustetun kulkurin ratin takaa.

Sanktio: Lavetilla Travemündeen ja karkoitus pohjolaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Kulkuri80
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Elo 2021 16:41
Location: Nummela

Re: 12 vai 13-metrinen?

Viesti Kirjoittaja Kulkuri80 »

Onko 12,4 metrinenkin liikaa vai pitääkö olla tasan 12 ulkomailla?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: 12 vai 13-metrinen?

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Kulkuri80 kirjoitti: 30 Elo 2021 19:57 Onko 12,4 metrinenkin liikaa vai pitääkö olla tasan 12 ulkomailla?
D kortin jos ajaa ( ellei ole ) pitää bussina 10-20 hlö, sisustaa matkailuun soveltuvaksi pituuksia löytyy 2/3 akselisiin , kust
käytännössä suuremmat , kats jaliik vak kulut isommat, trafi on nolla€.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: 12 vai 13-metrinen?

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

D1 on sitten Suomessa vapautettu piirturista ja nopeudenrajoittimesta, tällä säästää jonkin verran kuluissa, etenkin jos piirturi hajoaa, mutta tämäkin on kansallinen säädös. Eli ulkomailla pitää olla piirturi ja rajoitin tarkastettu ja kiekko/kortti koneessa. Ajoaikarikokset on muissa maissa aika paljon kalliimpia kuin täällä, ei kannata koittaa...

Se pituus mitataan ratsiassa tarvittaessa, eli 12 m autossa ei kannata juuri lisävaloja roikottaa keulalla eikä mullipuskuria.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: 12 vai 13-metrinen?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Onko tuossa D1 piirturi/rajoitin vapautuksessa joku vuosiluku. Ainakin tuohon Mun MB 515 pienoislinja-autoon nuo vaaditaan vaikka on yksityiskäytössä. Tais ne tuohon vanhempaankin Sprintteriin niitä leimalla vaatia.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: 12 vai 13-metrinen?

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Leimalla voidaan vaatia vaikka mitä, multa kysyttiin asuntoautosta nopeudenrajoitin todistusta ja piirturin tarkastuslappua, mutta puhumalla selvittiin...

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180507
Tuossa piirturista. Ja toisaalla ajoneuvolaissa, useissa eri yhteyksissä, todetaan että piirturi on oltava asennettuna ja käytössä ajoneuvoissa, joihin sovelletaan ajo- ja lepoaika asetusta. Tarkoittaako tämä siis että piirturi pitää poistaa käytöstä? Ilmeisesti, mutta toisaalta henkilöautossa piirturin ei tarvi toimia vaikka se olisikin asennettuna, koska se ei ole pakollinen varuste.

Siinä D1 nopeudenrajoittimessa on tosiaan joku vuosiluku mitä uudemmissa se on tullut pakolliseksi, olisiko 2001 nopeasti etsittynä? Ei muuta kuin ostelemaan 90 luvun busseja...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: 12 vai 13-metrinen?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ahaa, siis olen ostanut liian uusia autoja :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: 12 vai 13-metrinen?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tuo nopeudenrajoitinhan koski alunperin vain ööö olikohan se nyt yli 7,5t kokonaispainon autoja, eli vanhemmissa kevytkuorkeissakaan ei ole rajoitinta.. EIkä riittävän vanhoissa missään autoissa.. Olikohan 86 ja sitä vanhemmat kuin ei tarvii mitään rajoittimia. Ainakaan meidän -85 Sisussa ei ollut muuta rajoittavaa tekijää kuin moottorin kierrosluku (eli kulki justiin sen 90 jos kehtasi huudattaa punaisella :) ).
BussMAN kirjoitti: 30 Elo 2021 20:13 D kortin jos ajaa ( ellei ole ) pitää bussina 10-20 hlö, sisustaa matkailuun soveltuvaksi pituuksia löytyy 2/3 akselisiin , kust
käytännössä suuremmat , kats jaliik vak kulut isommat, trafi on nolla€.
Liikennevakuutuksessa on linja-autoissa aika paljon eroja. Luvanvaraisessa se on aina kova, koska siinähän on lähtökohtaisesti aina myös puolensataa ihmistä vakuutettuna, mutta yksityiskäytössä bussin vakuutusmaksu voi olla hyvinkin kohtuullinen. JOissain vakuutusyhtiöissä se on paikkaluku joka määrää sitä vakuutusta, niin että 10 paikkainen 15 metrinen yksityiskäytössä voi olla törkyhalpa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: 12 vai 13-metrinen?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Mun D1 autoissa on liikennevakuutus ilmaisesta seuraava. Eli neuvottelemalla saa parhaan tarjouksen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Timo_S
Renkaiden potkija
Viestit: 1
Liittynyt: 31 Touko 2023 10:18
Truck: Ei viellä
Location: Oulu

Re: 12 vai 13-metrinen?

Viesti Kirjoittaja Timo_S »

Moi,

Liityin juuri foorumille, kun matkailuautokuume kohoaa vaarallisiin lukemiin ja kohta joutuu jotain ostamaan, että olo helpottaa. Tarkoituksena on rakentaa erityisesti Eurooppaan soveltuva vekotin. Aluksi pitää selvittää säännökset, jotta tietää mitä etsii.

Täällä onkin keskusteltu pari vuotta sitten jo ansiokkaasti Euroopassa käytössä olevista mitoista, jotka kiinnostavat minua eniten. Onkohan viime vuosina tullut jotain muutoksia tuohon 12m sääntöön?

Terveisin!
Timo, Oulusta
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: 12 vai 13-metrinen?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Driftinki ukot on kovalla pöhinällä rakentaneet yli 12m busseja asuntoautoiksi, mutta kai ne tuurilla ajaa, mä olen kyllä siinä käsityksessä että yleisesti vain linja-auto saa olla yli 12m. Kansallisia poikkeuksia on varmaan muuallakin, mutta tuo 12m tulee jostain yhteisesti sovituista minimimitoista.
Vastaa Viestiin