Sivu 1/1
12 vai 13-metrinen?
Lähetetty: 30 Elo 2021 08:44
Kirjoittaja Kulkuri80
Nyt kaipaisin nopean vastauksen:
Ensimmäisen Kulkurin aihio kiiluu silmissä mutta pituus sillä on tasan 13 metriä.
Oliko niin, että 2,55m leveän ja tasan 13m pitkän saa vielä muutoskatsastettua matkailuautoksi ilman mitään poikkeuslupia?
Järkevän hintaisia 12-metrisiä aihioita on huonosti saatavilla joten täytyy tehdä kompromissi.
Euroopan liikenteessä oli ilmeisesti joku rajoite yli 12-metrisille? Koskeeko samat rajoitteet myös Pohjoismaita 13-metrisellä?
Re: 12 vai 13-metrinen?
Lähetetty: 30 Elo 2021 10:33
Kirjoittaja BussMAN
Saa muutettua henkilöauto/ matkailuautoksi , max 13,00 m ( ja kuorma autoksi jos tietyt ehdot täyttyy),
Norja tais olla 12 m max.
Oli eurooppa mitta tietoutta jollain palstalla,katso > KajNyy1 komentit ,,,,,,eu alueella yhtenäiset mitta/ paino pykälät
joista maakohtaisia poikkeuksia on esim suomessa.
Re: 12 vai 13-metrinen?
Lähetetty: 30 Elo 2021 11:34
Kirjoittaja Kulkuri80
BussMAN kirjoitti: ↑30 Elo 2021 10:33
Saa muutettua henkilöauto/ matkailuautoksi , max 13,00 m ( ja kuorma autoksi jos tietyt ehdot täyttyy),
Norja tais olla 12 m max.
Oli eurooppa mitta tietoutta jollain palstalla,katso > KajNyy1 komentit ,,,,,,eu alueella yhtenäiset mitta/ paino pykälät
joista maakohtaisia poikkeuksia on esim suomessa.
Koskeeko toi 12m määräys mm. Norjassa pelkästään matkailuautoksi/henkilöautoksi rekisteröityjä vai yleisesti kaikkia linja-autoja?
Re: 12 vai 13-metrinen?
Lähetetty: 30 Elo 2021 12:55
Kirjoittaja Hobo
Kirjoitit …
” Järkevän hintaisia 12-metrisiä aihioita on huonosti saatavilla ”
…edellä mainittuhan on siihen yksi syy.
Jos joskus luovut kulkineesta niin varmastikin se 12 metrinen on hinnaltaan siinä vaiheessa myös arvokkaampi.
Osta ihmeessä 12 metrinen vaikka se olisi hiukan tyyriimpi

Re: 12 vai 13-metrinen?
Lähetetty: 30 Elo 2021 13:55
Kirjoittaja eagless
Mulla tuli aihioksi 12m kun suunnitelmissa oli m1 asuntoauto ja norja tossa kohtuu lähellä missä joskus vois käydäkki ihasteleen maisemia.
Re: 12 vai 13-metrinen?
Lähetetty: 30 Elo 2021 17:44
Kirjoittaja Rosvolinna
Ehkä ääni 12m autolle. Syynä akseliväli - puskaparkkaamisessa jokainen sentti pois kääntösäteestä avartaa mahdollisuuksia jäädä syvemmälle jumiin. Toisaalta; sisustusmielessä lisämetri ellei pari olisi aina plussaa.
Seuraava täyspitkä aihioni tulee kuitenkin olemaan +13m, mutta kortissani oleva vanha D1 helpottaa valintaa.
Re: 12 vai 13-metrine
Lähetetty: 30 Elo 2021 18:03
Kirjoittaja BussMAN
Norja on ollut kaikilla autoilla max 12 m, nyt onko muutoksia tullut? ei tietoa ,, ainakin yhdistelmä pituuksiin
muutoksia suunnitteilla..
Järkevin valita oman käyttötark mukaan, taitaa 13 m leiriytyessä selvitä, notkeampi on teliautot joka vie tavaratilaa
n1,5 m (paras kääntyvällä telillä jota uuudemmissa mutta melko kalliita huoltaa hydr ohjaus ym) , akseli välit
10-12 m on 5-6 m ja 13 m yli 6 m . Onhan myynnissä 12-12,5 m ja euroopassa suurin osa 12 metrisiä.
13-13,5 m bussina tai saako vielä poikkeuslupia ylipitkille matkailu/ kuorma autoille? jis saa vain suomeen.
Taitaa suurin ongelma olla korkeus 4 tai yli rajoittaa liikkumista, 1 1/2 ja 2 kerrosbussit telimalkeja ajkbävakavuus
syy ehkä tärkein.
Onko tietoa Suomen 12 m jaupunki rajoituksussta,, kuulin että turun jeskusta on on max 12 m pitääjö paikkansa.
Re: 12 vai 13-metrinen?
Lähetetty: 30 Elo 2021 18:08
Kirjoittaja Kulkuri80
Ymmärränkö nyt oikein: M1 matkailuauto/henkilöauto ns. muu auto saa olla meillä maksimissaan 13m mutta muualla Euroopassa 12m ja linja-autoksi rekisteröidyt 2- akseliset saa olla 13,5m?
Mitkä on sanktiot jos tällaisella 13m ns. ylipitkällä M1 autolla joutuu ratsiaan Euroopassa tai Pohjoismaissa?
Re: 12 vai 13-metrinen?
Lähetetty: 30 Elo 2021 19:01
Kirjoittaja B9M
Kulkuri80 kirjoitti: ↑30 Elo 2021 18:08
Mitkä on sanktiot jos tällaisella 13m ns. ylipitkällä M1 autolla joutuu ratsiaan Euroopassa tai Pohjoismaissa?
Lavettihommia

T. @ri
Re: 12 vai 13-metrinen?
Lähetetty: 30 Elo 2021 19:10
Kirjoittaja Rosvolinna
Suomen ulkopuolelle, jos pääasiallisesti halajaa niin kannattaa laittaa tuo 12m aihion rajaksi. Huhu kertoo, että Saksan poliisin kanssa ei kannata huumorikorttia vetää esiin varsinkaan huonoilla renkailla ja ruosteisilla ilmasäiliöillä varustetun kulkurin ratin takaa.
Sanktio: Lavetilla Travemündeen ja karkoitus pohjolaan.
Re: 12 vai 13-metrinen?
Lähetetty: 30 Elo 2021 19:57
Kirjoittaja Kulkuri80
Onko 12,4 metrinenkin liikaa vai pitääkö olla tasan 12 ulkomailla?
Re: 12 vai 13-metrinen?
Lähetetty: 30 Elo 2021 20:13
Kirjoittaja BussMAN
Kulkuri80 kirjoitti: ↑30 Elo 2021 19:57
Onko 12,4 metrinenkin liikaa vai pitääkö olla tasan 12 ulkomailla?
D kortin jos ajaa ( ellei ole ) pitää bussina 10-20 hlö, sisustaa matkailuun soveltuvaksi pituuksia löytyy 2/3 akselisiin , kust
käytännössä suuremmat , kats jaliik vak kulut isommat, trafi on nolla€.
Re: 12 vai 13-metrinen?
Lähetetty: 30 Elo 2021 20:30
Kirjoittaja Mikaeli
D1 on sitten Suomessa vapautettu piirturista ja nopeudenrajoittimesta, tällä säästää jonkin verran kuluissa, etenkin jos piirturi hajoaa, mutta tämäkin on kansallinen säädös. Eli ulkomailla pitää olla piirturi ja rajoitin tarkastettu ja kiekko/kortti koneessa. Ajoaikarikokset on muissa maissa aika paljon kalliimpia kuin täällä, ei kannata koittaa...
Se pituus mitataan ratsiassa tarvittaessa, eli 12 m autossa ei kannata juuri lisävaloja roikottaa keulalla eikä mullipuskuria.
Re: 12 vai 13-metrinen?
Lähetetty: 30 Elo 2021 21:53
Kirjoittaja Rosvolinna
Onko tuossa D1 piirturi/rajoitin vapautuksessa joku vuosiluku. Ainakin tuohon Mun MB 515 pienoislinja-autoon nuo vaaditaan vaikka on yksityiskäytössä. Tais ne tuohon vanhempaankin Sprintteriin niitä leimalla vaatia.
Re: 12 vai 13-metrinen?
Lähetetty: 30 Elo 2021 23:58
Kirjoittaja Mikaeli
Leimalla voidaan vaatia vaikka mitä, multa kysyttiin asuntoautosta nopeudenrajoitin todistusta ja piirturin tarkastuslappua, mutta puhumalla selvittiin...
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180507
Tuossa piirturista. Ja toisaalla ajoneuvolaissa, useissa eri yhteyksissä, todetaan että piirturi on oltava asennettuna ja käytössä ajoneuvoissa, joihin sovelletaan ajo- ja lepoaika asetusta. Tarkoittaako tämä siis että piirturi pitää poistaa käytöstä? Ilmeisesti, mutta toisaalta henkilöautossa piirturin ei tarvi toimia vaikka se olisikin asennettuna, koska se ei ole pakollinen varuste.
Siinä D1 nopeudenrajoittimessa on tosiaan joku vuosiluku mitä uudemmissa se on tullut pakolliseksi, olisiko 2001 nopeasti etsittynä? Ei muuta kuin ostelemaan 90 luvun busseja...
Re: 12 vai 13-metrinen?
Lähetetty: 31 Elo 2021 07:30
Kirjoittaja Rosvolinna
Ahaa, siis olen ostanut liian uusia autoja

Re: 12 vai 13-metrinen?
Lähetetty: 01 Syys 2021 11:48
Kirjoittaja Jule
Tuo nopeudenrajoitinhan koski alunperin vain ööö olikohan se nyt yli 7,5t kokonaispainon autoja, eli vanhemmissa kevytkuorkeissakaan ei ole rajoitinta.. EIkä riittävän vanhoissa missään autoissa.. Olikohan 86 ja sitä vanhemmat kuin ei tarvii mitään rajoittimia. Ainakaan meidän -85 Sisussa ei ollut muuta rajoittavaa tekijää kuin moottorin kierrosluku (eli kulki justiin sen 90 jos kehtasi huudattaa punaisella

).
BussMAN kirjoitti: ↑30 Elo 2021 20:13
D kortin jos ajaa ( ellei ole ) pitää bussina 10-20 hlö, sisustaa matkailuun soveltuvaksi pituuksia löytyy 2/3 akselisiin , kust
käytännössä suuremmat , kats jaliik vak kulut isommat, trafi on nolla€.
Liikennevakuutuksessa on linja-autoissa aika paljon eroja. Luvanvaraisessa se on aina kova, koska siinähän on lähtökohtaisesti aina myös puolensataa ihmistä vakuutettuna, mutta yksityiskäytössä bussin vakuutusmaksu voi olla hyvinkin kohtuullinen. JOissain vakuutusyhtiöissä se on paikkaluku joka määrää sitä vakuutusta, niin että 10 paikkainen 15 metrinen yksityiskäytössä voi olla törkyhalpa.
Re: 12 vai 13-metrinen?
Lähetetty: 01 Syys 2021 12:08
Kirjoittaja Rosvolinna
Mun D1 autoissa on liikennevakuutus ilmaisesta seuraava. Eli neuvottelemalla saa parhaan tarjouksen.
Re: 12 vai 13-metrinen?
Lähetetty: 31 Touko 2023 10:40
Kirjoittaja Timo_S
Moi,
Liityin juuri foorumille, kun matkailuautokuume kohoaa vaarallisiin lukemiin ja kohta joutuu jotain ostamaan, että olo helpottaa. Tarkoituksena on rakentaa erityisesti Eurooppaan soveltuva vekotin. Aluksi pitää selvittää säännökset, jotta tietää mitä etsii.
Täällä onkin keskusteltu pari vuotta sitten jo ansiokkaasti Euroopassa käytössä olevista mitoista, jotka kiinnostavat minua eniten. Onkohan viime vuosina tullut jotain muutoksia tuohon 12m sääntöön?
Terveisin!
Timo, Oulusta
Re: 12 vai 13-metrinen?
Lähetetty: 31 Touko 2023 16:42
Kirjoittaja Jule
Driftinki ukot on kovalla pöhinällä rakentaneet yli 12m busseja asuntoautoiksi, mutta kai ne tuurilla ajaa, mä olen kyllä siinä käsityksessä että yleisesti vain linja-auto saa olla yli 12m. Kansallisia poikkeuksia on varmaan muuallakin, mutta tuo 12m tulee jostain yhteisesti sovituista minimimitoista.