Sivu 1/1

N2 Kevytkuorma-auto matkailukäyttöön

Lähetetty: 06 Tammi 2023 15:14
Kirjoittaja MATKAMIES
Moro!

Onkos kenelläkään omakohtaista kokemusta Kevytkuorma-auton rakentelusta matkailukäyttöön? Paljon yritättänyt näitä lueskella, mut tuntuu et aika pitkälti arvailujen puoleen kääntyy nämä keskustelut😀

Lähinnä kiinnostaisi mitä siellä nyt PITÄÄ olla, että menee kuorma-autosta kun katsastaa? Vai katsotaanko sinne sisälle katsastuksessa?

Ja mitä siellä EI SAA olla, että ei katsastuksessa tulkita matkailuautoksi?

Tämäntyylinen siis kiinnostaisi:
https://autot.tori.fi/vaihtoautot/merce ... r/99685607

Ja sisälle olisi hyvä saada kaikki matkailuauton hienoudet: sänky, suihku, wc, keittiö, kaasut, lämmitys jne.

Ikkunoita ja käynti-oven kai se vaatisi tämmöiseen tehdä, ihan käyttömukavuuden kannalta. Onko mahdollista tehdä minkäänlaista käyntiä ohjaamosta? Vai onko ehdoton EI kuorma-autossa?

Onko siis tämmöinen edes mahdollista? Vai kannattaako suoraan miettiä kevyempää mallia matkailuautoksi rekisteröitynä?

p.s. C1-kortti löytyy ja kevyempi verotus kiinnostaa…


Kiitokset jo etukäteen vastanneille!

Re: N2 Kevytkuorma-auto matkailukäyttöön

Lähetetty: 06 Tammi 2023 17:29
Kirjoittaja Rosvolinna
Tavaratilaan kuormankiinnityspisteet, kun jättää niin menee vielä tavaratilasta. Tuo hytin ja kopin välinen ovi saattaa olla hankala saada hyväksyttyä. Hevoskuljetusautoissa tuollaisia väliovia olen nähnyt.

Kalusteet pultilla kiinni ja vuosileimapäivänäjättää ne suosiolla kotipihaan - niin ei tarvitse liikoja selitellä.

Voihan tuon kevytkuorkinkin rekisteröidä matkailuautoksi, jos haluaa. Rajoittimen voi napata pois ja satasta päästellä lukkiutumattomilla jarruilla. Käyttömaksu on kova, mutta saahan sen seisontaan.

Re: N2 Kevytkuorma-auto matkailukäyttöön

Lähetetty: 06 Tammi 2023 19:20
Kirjoittaja MATKAMIES
Joo, kai ne kuormankiinnitykset aikakin säilytettävä. Jotenkin aika jännää tulkintaa monissa autoissa mitä vastaan tuli. Esim. nämä:

https://m.nettikaravaani.com/mercedes-benz/508/1604373

Ajoneuvoluokka MUU, / ryhmä: erikoisauto, matkailuauto
3600kg , verot 118€/v

https://autot.tori.fi/vaihtoautot/merce ... /83440422

N2G / Kuorma-auto
4100kg , verot 89€/v
*Kuormakorin pituus 600mm!

Riittääkö sitten et perällä pieni kuorma-alue, esim 60cm? Loput 4m voisi olla asuintilaa ja silti halvan veron kuorma-auto?

Re: N2 Kevytkuorma-auto matkailukäyttöön

Lähetetty: 06 Tammi 2023 22:52
Kirjoittaja Rosvolinna
Uusia erikoisauto-kategorian autoja ei enää pysty tekemään. Vanhat pysyy voimassa paaliin asti.

Joku tavaratila / kuormatila N2 autossa on oltava. Matkustamon ja kuormatilan välissä on oltava seinä ja siitä lujuuslaskelmat. Tuommoisen Sprintterin tehdasseinän onnistuu helposti siirtämään, kun korissa on kiinnikeet siihen. Muutama orkesteri on noiden kanssa taistellut, mutta yleensä menevät muutosleimasta läpi. Ongelmia saattaa seinän kanssa tulla, jos 3-paikkaisessa seinää siirtää ja lisää paikkoja haluaa papereihin.

Esim. uudet kirjastoautot ovat nykyään kuorma-autoja, mutta ei niissä mitään väliseinää ole. Webaston mentävä tavaraluukku jossain kohtaa kylkeä. Inssi on ilmeisesti hövelimpi näissä tapauksissa meidän tasavertaisessa minimaailmassamme.

Re: N2 Kevytkuorma-auto matkailukäyttöön

Lähetetty: 07 Tammi 2023 11:25
Kirjoittaja MATKAMIES
Kiiitos, eli erikoisautot unohdan😀

Toimisikohan sellainen katsastajalle, että olisi yli 3,5t pullakori-tyyppinen kevyt k-a: Takana olisi alle 1m kuormatilaa, sen jälkeen rakentaisi tukevan kertopuu/vaneriseinän lattiasta kattoon. Etuosassa sitten oma käyntiovi ja ikkunat, säilytystilaa, huonekalua pultattuna seinää , pikku keittiö jne. mitä nyt ”liikkuva työmiehen toimisto” tarvitseekaan firman autossa… :-)

Sitten varmaan kysymys kuka mittaa seinän lujuuslaskelmat? Katsastusmieskö?

Ja onkohan silloin mahdollisuus puhkaista reikää ohjaamoon, kun tavaratila olisi siellä perällä se alle metrin pituinen alue, mistä käynti takaovesta?

Re: N2 Kevytkuorma-auto matkailukäyttöön

Lähetetty: 07 Tammi 2023 15:38
Kirjoittaja Rosvolinna
Kuormakorin valmistaja tekee laskelmat. Näin se virallisesti menee.

Ei tuota ohjaamon ja kuormatilan aukkoa missään ole kielletty erikseen. Monessa linja-autosta tehdyssä kuorma-autossa tuollainen ovi on. Takana vaikka autonkuljetustila.

Tee sellainen moottoripyörän mentävä tavaratila taakse. Kelpaa varmasti ja loppu koppaan "huoltotila". Ei nuo ovet ja ikkunat sen leimaamista estä. Lähinnä tuo väliseinän lujuus saattaa inssiä askarruttaa. Varsinkin, jos tuolla huoltotilassa on matkustajapaikkoja. Uudemmissa vaaditaan turvavöille ja penkeille jotain laskelmia/papereita. Kolmepaikkaisena tuo menee kyllä helposti läpi ainakin mopon kanssa.

Re: N2 Kevytkuorma-auto matkailukäyttöön

Lähetetty: 08 Tammi 2023 00:55
Kirjoittaja Jule
Niitähän on nykyään UPS yms kuriirifirmoilla niitä jenkki mallisia jakeluautoja suomessakin, joissa ohjaamosta pääsee kävelemään suoraan tavaratilaan, eli ei se käyntiaukko silloin kielletty voi olla.

Re: N2 Kevytkuorma-auto matkailukäyttöön

Lähetetty: 08 Tammi 2023 09:43
Kirjoittaja MATKAMIES
Aivan! Just katsoinkin eilen tällaista:

https://www.truckscout24.com/vehicle-d ... 20555059/1

Olisi varmaan hyvä jos etuosa olisi ns. huolto/taukotila kaikilla ns. matkailuauton ”ominaisuuksilla”. Ja taakse rakentaisi pienen kuormatilan missä olisi sitten jykevä seinä välissä.

Tällä tavalla luulisi että ei katsota matkailuautoksi? Vai mitä mieltä?

Jos ei ole erillistä kuormatilaa niin helpostihan tyhmempi luulee että kyseessä olisi Matkailuauto…

Re: N2 Kevytkuorma-auto matkailukäyttöön

Lähetetty: 08 Tammi 2023 16:59
Kirjoittaja Rosvolinna
Tuosta linkin Ivecostahan tuollaisen nakertaisi pitkässä viikonlopussa :)

Re: N2 Kevytkuorma-auto matkailukäyttöön

Lähetetty: 08 Tammi 2023 18:54
Kirjoittaja MATKAMIES
No Eikö😅 Ei kai täs muuta kun hyvää yksilöä etsimään. Onkohan mitään estettä etteikö saisi olla kuorma-autossa esim. keittiötä, suihkua tai muuta matkailuvermeitä?

Onhan noita suihkusysteemeitäkin aika toimivia sellaisia mitkä menee helposti piiloon vaikka kaapin alle☺️

Re: N2 Kevytkuorma-auto matkailukäyttöön

Lähetetty: 08 Tammi 2023 20:57
Kirjoittaja Rosvolinna
Ei ole olemassa mitään kuorma-autoissa kielletyt varusteet listaa.

Vaatimuksissa on tuo kuormatila ja normaalit ajoneuvon vaatimukset + vuosimallista riippuen, piirturit, rajoittimet, turvavyöt ABS-jarrut.

Työkone on yksi vaihtoehto, mutta siinä on tarkat määritykset mihin työtehtävään se on rakennettu. Työkoneissa ei saa olla mitään muuta kuin työssä tarvittavia varusteita kuljettaa. Esim. nosturiautot, pumppuautot. Höyläpenkki Sprintterin takakontissa ei taida riittää...

Re: N2 Kevytkuorma-auto matkailukäyttöön

Lähetetty: 08 Tammi 2023 21:19
Kirjoittaja MATKAMIES
Ookooo, kiitti hyvistä vinkeistä! Hyvä varmistella kun ei ole kuin paku-matkailuauton rakenteluista kokemusta👍 Lienee suht helppo homma myös laittaa tuollaiseen vanhaan lähettiautoon toinen kunnon etuistuinkin… Aika toimiva ja tilava pohja tuollaisessa olisi. Tuskin noissa mitään ihmeempiä eristyksiä ole valmiina kuitenkaan.

Re: N2 Kevytkuorma-auto matkailukäyttöön

Lähetetty: 08 Tammi 2023 23:00
Kirjoittaja Jule
Onko tuossa tarkoitus asua 365, vai mikä on motiivi saada se ehdottomasti kuorma-autoksi?

Re: N2 Kevytkuorma-auto matkailukäyttöön

Lähetetty: 08 Tammi 2023 23:55
Kirjoittaja MATKAMIES
Joo, kyllä olisi tarkoitus saada pysyvämpää asumusta rakenneltua. Ainoan auton virkaa toimittaisi myös niin lähes jokapäiväistä ajoa tulisi kumminkin…