Sivu 1/3

Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 10 Syys 2007 18:34
Kirjoittaja Scania K 82
Tänään olin työni puolesta koulutustilaisuudessa, jossa työsuojelupiirin ja AKE:n edustajat kouluttivat meitä otsikon asioista.
Merkille pantavaa on mm.
1.Piirturipakko yli 16 paikkaisissa busseissa ja yli 7500 kg kuormureissa, vaikka olisit yksityisajossa, kyseessä siis uusi määräys, joka tullut voimaan 1.4.2007
Max 16 paikkaiset toistaiseksi vapautettu ko. riesasta. :oops:
2. Ammattikuljettaja direktiivi koskee linja-auton kuljettajaa kokoluokasta huolimatta, jos kyydissä yksikin oman perheen ulkopuolinen jäsen!!! :evil: Eli jatkossa ei riitä pelkkä ajokortti ajella kesälomalla, jos kummipoika kyydissä. Onneksi aikaa on kouluttautua muistaakseni vuoteen 2014 saakka. 1.8.2007 voi kuitenkin kouluttautumisen jo aloittaa. :roll:

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 10 Syys 2007 19:22
Kirjoittaja Cindy
Siis ymmärsinkö oikein, että meidän on käytettävä piirturia, kun myymäläautomme rekisteriotteessa lukee kuorma-auto ja painoahan on yli 7500kg???

-Sirpa

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 10 Syys 2007 19:26
Kirjoittaja Lahti32
Niin miten tämä ammatti kulettaja homman saikaan plakkariin? Onhan täs aikaa sellainen hommata, 7 vuotta vielä. Pitääkö käydä jokin kurssi vai?

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 10 Syys 2007 20:48
Kirjoittaja RH
Mitenkäs tuo piirturijuttu meneekään? Minkäikäisissä kuorma-autoissa ja busseissa piirturi täytyy löytyä? Itsellä kaksi kuorma-autoa vuodelta -74 ja toisessa piirturi ja toisessa ei...

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 10 Syys 2007 20:54
Kirjoittaja B9M
Miteshän meidän Asuntoautoksi katsastetuiksi M1 luokan keijukaisille käy. Saapa sitten nähdä. Tv. Ari

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 10 Syys 2007 21:29
Kirjoittaja Lahti32
B9M kirjoitti:Miteshän meidän Asuntoautoksi katsastetuiksi M1 luokan keijukaisille käy. Saapa sitten nähdä. Tv. Ari
Kunhan keksivät tuon päästöverotuksen valmiiksi niin hätä tulee jos se sidotaan jotenkin auton moottorin kokoon tai auton painoon :shock: onneksi oma on niin vanha että saa toistaiseksi päästellä mitä vaan. Saattavatten het kieltää vielä näin vanhojen käytön kokonaan kun pitääs saada uusia tehtyä tilalle....

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 11 Syys 2007 19:07
Kirjoittaja Scania K 82
Jos oikein ymmärsin,
1.Henkilöautot vapautettu piirturin käytöstä.
2. Alle 7500 kg kokonaispainoiset kuorma-autot vapautettu...
3. Enintään 17 (1+16) paikkaiset bussit vapautettu...
Nämä täsmentyvät vielä asetuksella tänä vuonna. (Asetus ajoneuvon käytöstä tiellä 7 §).
Muiden täytyy käyttää piirturia vaikka yksityisajossa ja heitä koskee ajo ja lepoaikalaki.
Ammattikuljettajadirektiiviin viimeiseen päivään aikaa vuoteen 2008 ja 2009 + 5 vuotta, jolloin loppuu ajelut"kummipojan" kanssa, vuosista eka kuorma-autolle ja jälkimmäinen busseille. Mitä kursseihin tulee se on viiden vuoden jaksossa 35 h kurssia. Kurssit voi käydä vaikka päivän vuodessa. Kursseja järjestää alan koulutusyritykset, aikkarit ja suuret työnantajat. :roll:

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 11 Syys 2007 19:14
Kirjoittaja Cindy
Täytynee siis lähteä piirturinkiekko-ostoksille...

- Sirpa

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 11 Syys 2007 19:44
Kirjoittaja only4pro
Scania K 82 kirjoitti: Ammattikuljettajadirektiiviin viimeiseen päivään aikaa vuoteen 2008 ja 2009 + 5 vuotta, jolloin loppuu ajelut"kummipojan" kanssa, vuosista eka kuorma-autolle ja jälkimmäinen busseille. Mitä kursseihin tulee se on viiden vuoden jaksossa 35 h kurssia. Kurssit voi käydä vaikka päivän vuodessa. Kursseja järjestää alan koulutusyritykset, aikkarit ja suuret työnantajat. :roll:
Entäs minä joka ajaa sekä kuorma-autoa että linja-autoa, joudunkohan käymään 2 x 35h?

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 11 Syys 2007 19:44
Kirjoittaja B9M
Cindy kirjoitti:Täytynee siis lähteä piirturinkiekko-ostoksille...

- Sirpa
Tai sitten muutoskatsastatte HenkilöautoM1/Matkailuautoksi. Sitten tulee kyllä se perusvero päälle jota kuorma-autossa ei ole. No katotaan minkälaista virallista päätöstä sieltä nyt sitten tuleekaan aikanaan. Tv. Ari

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 12 Syys 2007 21:37
Kirjoittaja Scania K 82
Mielestäni et joudu, koska ammattikuljettajana voi toimia molemmissa lajeissa koulutuksen jälkeen. 8)

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 13 Syys 2007 11:24
Kirjoittaja KajNyy1
laittakaapi asetuksen numero että voi helpommin lukea sen.

M1 luokan 7,5-12 tonnia ylittävät ovat joutuneet käyttämään ajopiirturia Saksassa ja Ranskassa, jos sellainen on alkuperäisasennuksena autossa. Ruotsissa myöskin jos autossa on rahdiksi luokiteltavaa, kuten hevonen.
Nyt myös on esitys laiksi tulossa Suomeen hevoskuljetuksiin piirturi pakko jopa henkilöauto-traileryhdistelmälle jos kuljettaminen on ammattimaista. Mutta tämän lain kohtalo on viellä epäselvä, käsittääkseni tätä ei ole ylläolevassa laissa vaan eläinlaissa.

Geneven sopimuksessa hevonen on aina määritelty rahdiksi. Esim. Tallinkillä jos minulla on hevonen autossa niin liput on ostettava kuorma-autolle rahtipuolelta, mutta ilman hevosta olen M1-ajoneuvo.

Hevonen tallissa, Niinisalon varuskunta

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 24 Syys 2007 22:35
Kirjoittaja Matkamese
Tänään kun keskustelin autokoulun opettajan kanssa D1-kortin hankkimisesta, tuli ilmi sellainen juttu, että D1:kin on hankalampi hankkia tulevaisuudessa, eli tarkoituksena on kai karsia "hupikuskit" pois ja kouluttaa vain työmarkkinoille kuljettajia. Kurssien tuntimäärä tulisi olemaan 170 tuntia, nyt 25+10 tuntia :shock:

Oli siis hyvä aika nyt hankkia tuo D1 :D

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 24 Syys 2007 23:01
Kirjoittaja Matkamese
Scania K 82 kirjoitti:Jos oikein ymmärsin,

3. Enintään 17 (1+16) paikkaiset bussit vapautettu...
Pienoislinja-autossa on oltava ajopiirturi...näin sanotaan D1-kurssin oppikirjassa...!

Ja pienoislinja-autolla tarkoitetaan enintään 1+22 paikkaista linja-autoa, mutta D1 ajokortillahan saa kuljettaa enintään 1+16 paikkaista autoa jos kyydissä on matkustajia.

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 24 Syys 2007 23:04
Kirjoittaja only4pro
Matkamese kirjoitti:
Scania K 82 kirjoitti:Jos oikein ymmärsin,

3. Enintään 17 (1+16) paikkaiset bussit vapautettu...
Pienoislinja-autossa on oltava ajopiirturi...näin sanotaan D1-kurssin oppikirjassa...!
Ainakaan vielä ei tarvitse, jos auto on yksityisessä käytössä, silloin on vapautettu. En tiedä muuttuuko sen direktiivin myötä. Piirturia ei myöskään tarvitse katsastaa...

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 24 Syys 2007 23:11
Kirjoittaja Matkamese
only4pro kirjoitti:
Matkamese kirjoitti: Ainakaan vielä ei tarvitse, jos auto on yksityisessä käytössä, silloin on vapautettu. En tiedä muuttuuko sen direktiivin myötä. Piirturia ei myöskään tarvitse katsastaa...
Juu niin, pitäs aina muistaa mainita se ammattikäyttö ja harrastekäyttö :)

Mistä löytyy viimeisimmät tiedot näistä määräyksistä vai onks ne levällään ku jokisen eväät :lol: '

AKEn sivuilta en löydä vaikka kuin ettis vai oonko vaan "sokea" :shock: :D

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 24 Syys 2007 23:29
Kirjoittaja Teiden Ritari
Bussi-kulkurin vaihtoehtona olen miettinyt kuormurin perävaunun rakentamista asuntovaunuksi. Jos hankkisi sen kuormurin ihan työntekoa varten niin samalla (uudehkolla) tekniikalla sitten kulkisi vapaa-ajan reissuillakin kätevästi. Mutta sehän ei käy.

Se kuormuri kun on silloin ammattikäytössä eikä kukaan poliisi usko että kiekko/piirturikortti on ollut poissa koneesta viikonlopun ajojen aikana siksi että sillä on vedetty asuntovaunua. En tiedä voisiko edes periaatteessa yksi auto olla sekä ammatti- että harrastekäytössä vuorotellen. Käytännössä ei ainakaan.

Mutta sen jälkeen kun työautolla (olkoot bussi tai kuormuri) olen ajanut täyden lakisääteisen työpäivän piirturi piirtäen, voin lähteä "kiekkovapaalla" isollakin kulkurilla tai henkilöautolla kiertämään Suomen ympäri ja ihan laillisesti. Voin vaikka ajaa koko yön seuraavan työpäivän alkuun asti ja se lasketaan lepoajaksi. Ammattikäytössä olevan kuormurin tai bussin kyydissä ammattikuljettaja ei sen sijaan saa istua edes apukuskina lepoaikana.

Kuka meille on äänestänyt näin hölmöjä päättäjiä...

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 24 Syys 2007 23:30
Kirjoittaja mrl586
Matkamese kirjoitti:Mistä löytyy viimeisimmät tiedot näistä määräyksistä vai onks ne levällään ku jokisen eväät :lol: '

AKEn sivuilta en löydä vaikka kuin ettis vai oonko vaan "sokea" :shock: :D
Olet "sokea", sillä ajopiirturiasiaa on AKE:n sivuilla osoitteessa http://www.ake.fi/AKE/Ammattiliikenne/D ... opiirturi/

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 25 Syys 2007 10:43
Kirjoittaja Matkamese
mrl586 kirjoitti:Olet "sokea", sillä ajopiirturiasiaa on AKE:n sivuilla osoitteessa http://www.ake.fi/AKE/Ammattiliikenne/D ... opiirturi/
Joo kiitosta vaan, mutta en kyllä meinannut hommata digipiirturia omaan harrastebussiin.... :lol:

Kaipailin lähinnä sitä laki-, asetus-,määräys- tai muuta säännöstöä piirtureista ja niiden käytöstä yleensä.

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 25 Syys 2007 11:24
Kirjoittaja only4pro
Matkamese kirjoitti:
mrl586 kirjoitti:Olet "sokea", sillä ajopiirturiasiaa on AKE:n sivuilla osoitteessa http://www.ake.fi/AKE/Ammattiliikenne/D ... opiirturi/
Joo kiitosta vaan, mutta en kyllä meinannut hommata digipiirturia omaan harrastebussiin.... :lol:

Kaipailin lähinnä sitä laki-, asetus-,määräys- tai muuta säännöstöä piirtureista ja niiden käytöstä yleensä.
Käyppä katsomassa http://www.rahtarit.fi ja etusivulla linkki Ajoaika säännöistä, samassa on vähän muutakin tietoa...

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 19 Loka 2007 17:49
Kirjoittaja Scania K 82
Kyllä piirturi täytyy ola , mutta ns. D1 autot on vapautettu yksityisliikenteestä sen käytöstä.

Huomatkaa ero.

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 21 Loka 2007 14:32
Kirjoittaja only4pro
Matkamese kirjoitti:
Scania K 82 kirjoitti:Jos oikein ymmärsin,

3. Enintään 17 (1+16) paikkaiset bussit vapautettu...
Pienoislinja-autossa on oltava ajopiirturi...näin sanotaan D1-kurssin oppikirjassa...!

Ja pienoislinja-autolla tarkoitetaan enintään 1+22 paikkaista linja-autoa, mutta D1 ajokortillahan saa kuljettaa enintään 1+16 paikkaista autoa jos kyydissä on matkustajia.

Eli vielä vähän lisää juttua tuohon... Saankohan katsastettua omaa autoa 1+22 pienoislinja-autoksi? Korttihan minulla on ns Iso-D eli silloin olisi 1+22 pienoissuurilinja-auto...

Ja varmaan juttu oli sen piirturin kanssa että se pitää olla, mutta ei tarvitse katsastaa eikä käyttä yksityisessä käytössä...

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 21 Loka 2007 17:33
Kirjoittaja Nortti
Jos paikkaluku on 18 tai isompi piirturia pitää käyttää ja on tarkastettava kahdenvuoden välein vaikka auto on yksityiskäytössä.

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirturin

Lähetetty: 21 Loka 2007 18:19
Kirjoittaja only4pro
Nortti kirjoitti:Jos paikkaluku on 18 tai isompi piirturia pitää käyttää ja on tarkastettava kahdenvuoden välein vaikka auto on yksityiskäytössä.

Juu, mutta ei minun autossa... vm 74, ja piirturi pitää olla vasta 1.1.1978...

Re: Tuoretta tietoa ammattikuljettajadirektiivistä ja piirtu

Lähetetty: 16 Marras 2015 16:13
Kirjoittaja Kolumbus
Juttelin tutun poliisin kanssa kuljettajan ammattidirektiivistä.

Kysyin häneltä lain käytännön soveltamisesta.
Lähtökohta kaikella on, että ketä ja mitä laki koskee ja jos asia ei kuulu k.o. lain piiriin, ei lueta pykäliä eteenpäin.
Hän kertoi esimerkin, että tieliikennelaissa lukee, että "tiellä" ja sitä sitten muualla sovelleta esim. maastossa sovelleta.

Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 2§ Soveltamisala. Tämä laki koskee kuorma- ja linja-auton sekä niiden ja hinattavan ajoneuvon muodostaman ajoneuvoyhdistelmän kuljettajalta tieliikenteessä vaadittavaa ammattipätevyyttä.

Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:
...
6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;

7) linja-autoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin henkilökuljetuksiin, jotka suoritetaan kuljettajan kanssa samassa taloudessa asuvien kuljettamiseksi ja linja-auto on heistä jonkun omistuksessa

Ensin laki rajaa ulkopuolelle kaikki ajoneuvot, joita ei käytetä kaupallisiin tavarakuljetuksiin.Poliisi totesi, että tässä vaiheessa voi laittaa kirjan kiinni, jos ei ole kyseessä millään muotoa kaupallinen toiminta.

Sen jälkeen vielä todetaan, että lain ulkopuolelle rajataan linja-auton yksityiskäyttö, paitsi silloin, kun kaupallisesti tehdään henkilökuljetuksia kuljettajan kanssa samassa taloudessa...

Vähän knoppailua, mutta ammattipätevyyden vaatimus yksityiskäytössä koskee oman perheen kaupallista kuljettamista.
On ollut lain valmistelijalla vaikeuksia istuttaa ammattikuljettajille säädetyn lain sisälle yksityisautoilun määrittelyä, kun se ei sinne kuulu. Ehkä joku joskus testaa käräjillä, miten säännös pitää!