Kiitos Lahti32 asian aktiivisesta edistämisestä. Tuo liikennekaari on vielä luonnosasteella, vaikka sitä kyllä kovalla kiireellä touhutaan kasaan. Lainvoimaa sillä ei vielä ole tietenkään, mutta jos tuollaisena menee läpi lainsäätämisvaiheesta niin erinomainen juttu. Vaalitkin on vielä kaukana ja vain hallituksen kaatuminen, ministerin vaihtuminen tai änkyrät Eduskunnassa tuon voivat kaataa. Virkamiehet kuitenkin jo tuota sorvaavat kuten mainittu ja nopealla aikataululla tuota ajetaan voimaan, olikohan jo 2017 tavoitteena?
Tuo urheiluseura on myös mielenkiintoinen tapaus, kyseessä on aatteellinen toiminta, esim. nuorisokasvatustyö. Kuljetustoiminta on siihen liittyvää, ei-kaupallista toimintaa, varsinkin jos kuljettaja ei saa palkkaa ajostaan. Tämä on minun tulkintani. Viranomaisilla saattaa olla eri tulkinta, mutta tuo liikennekaari voi laittaa asiat uusiksi. Kuljettajien ajo-oikeutta säädellään terveydentilaa seuraamalla, joten ei tuossa pitäisi mitään ristiriitaa olla sillä onko kuski työelämässä vai eläkkeellä.
Itselläni on ajo-oikeuden suhteen paperit sisällä Trafissa eikä sieltä ole mitään kuulunut, kun viimeksi tarkistin alle kuukausi sitten omat tiedot Trafin sivuilta, ei mitään muutosta ollut tapahtunut, joten saanen ajaa edelleen D1-ajokortin edellytyksin pienoislinja-autoa.
Ei ollut kummoinen homma tuo lääkärintodistuksen haku 55v. täytettyäni, lääkäri suullisesti kyseli asioita, mm. onko ollut huimausta
ja muuta tärkeää. Työterveyshuolto on samalla lääkäriasemalla, joten sieltä tuoreet tiedot oli helppo saada ilman "purkkiin kusemista".
Todistus kustansi muostaakseni noin 80€. Ei edes tarvinnut itse toimittaa sitä mihinkään vaan lääkäri laittoi sen sähköisesti suoraan poliisille ja toinen kappale meni Trafiin postitse.
Kysykäähän muutkin ko. todistusta tarvitsevat ensiksi työterveyshuollostanne, saattaa säästää ihan rahaa. Kuljettajina ammatikseen toimivat saavat ilmeisesti tämän työnantajan piikkiin?