Laatikko bussin perään
Laatikko bussin perään
Eli tämmöinen ongelma olis että laitoin auton perään laatikon ja perä ylitys on jotain 65cm ja leveyttä on 80cm ,Laatikko on noin 5cm irti puskurista. Ens kuussa leimalle taas menossa ja ajattelin mitäs ne säännöt sanoo moisesta ,tuleeko muutos katsastus vai kelpaako sinälteen.
- otto
- Rattiamiraali
- Viestit: 294
- Liittynyt: 28 Maalis 2006 20:48
- Truck: Scania DS11
- Location: säynätsalo
- Member id: 59
Re: Laatikko bussin perään
periaatteessa pitäis muutoskatsastaa koska auton pituus muuttuu
"Heelmä"scania Ds11turbo-74 ajokki 5000
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Laatikko bussin perään
1. Ajoneuvon pituus on mitta, joka mitataan standardin ISO 612―1978 termin n:o 6.1 mukaisesti. Standardista poiketen ajoneuvon pituutta mitattaessa ei muissa ajoneuvoissa kuin M1- luokan ajoneuvoissa oteta huomioon seuraavia laitteita:
a) pyyhin- ja pesulaitteet;
b) etu- ja takamerkintäkilvet;
c) tullisinettien kiinnityslaitteet ja niiden suojaus;
d) kuormapeitteen kiinnitysvälineet ja niiden suojaus;
e) valaistuslaitteet;
f) taustapeilit;
g) takatilan valvonnan apulaitteet;
h) ilmanottoputket;
i) vaihtokuormatilan kiinnitysvasteet;
j) astinlaudat;
k) puskurikumit;
l) ajoasennossa olevat nostolavat, rampit ja vastaavanlaiset laitteistot, jotka eivät ylitä 200 mm edellyttäen, ettei ajoneuvon kuormauskapasiteetti kasva; ja
m) moottoriajoneuvon kytkentälaitteet.
Eli tässä valossa muutos on "merkittävä". Muuten kai ei ole haittaa mutta jos ompi matkailuauto niin sen maksimimitta 12m eli jos se ylittyy niin leimaa ei tipu. Ylitystä varten tulee hakea poikkeuslupa liikenneministeriöstä jonka kyllä saa mutta kestää 6kk.
edit: ääh..väärää tekstiäkin. korjaan lisäten
a) pyyhin- ja pesulaitteet;
b) etu- ja takamerkintäkilvet;
c) tullisinettien kiinnityslaitteet ja niiden suojaus;
d) kuormapeitteen kiinnitysvälineet ja niiden suojaus;
e) valaistuslaitteet;
f) taustapeilit;
g) takatilan valvonnan apulaitteet;
h) ilmanottoputket;
i) vaihtokuormatilan kiinnitysvasteet;
j) astinlaudat;
k) puskurikumit;
l) ajoasennossa olevat nostolavat, rampit ja vastaavanlaiset laitteistot, jotka eivät ylitä 200 mm edellyttäen, ettei ajoneuvon kuormauskapasiteetti kasva; ja
m) moottoriajoneuvon kytkentälaitteet.
Eli tässä valossa muutos on "merkittävä". Muuten kai ei ole haittaa mutta jos ompi matkailuauto niin sen maksimimitta 12m eli jos se ylittyy niin leimaa ei tipu. Ylitystä varten tulee hakea poikkeuslupa liikenneministeriöstä jonka kyllä saa mutta kestää 6kk.
edit: ääh..väärää tekstiäkin. korjaan lisäten
Re: Laatikko bussin perään
Peräboksi vaatii usein takavalot myös boksin perään koska laki vaatii takavalojen näkymisen varsin laajassa kulmassa. Siksi amerikkalaisista pakettiautoistakin piti siirtää takaovessa oleva varapyörä metrin ylemmäs.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Laatikko bussin perään
Ei varmaan mitään ongelmaa kun kokonaispituus jää alle 12m, eikä peränylitys ole aivan mahdotomia. Jos muutoskatsastat niin ota kaikki hyöty käyttöön ja levitä latikko auton levyiseksi. Niin ja takavalot joudut siirtään/uusimaan.Tv. Ari
#048
-
- Rattimajuri
- Viestit: 163
- Liittynyt: 31 Heinä 2007 13:49
- Truck: Scania 80 vm.1975
- Location: kauhava
- Paikkakunta: Kauhava
- Viesti:
Re: Laatikko bussin perään
Onko kellään kulkurin perässä prätkän kuljetus telineitä? Esim. vedettävä puskuri, jonka päälle voisi ajaa prätkän.Tässäkin yhdistelmässä 12 metrin raja ylittyisi tilapäisesti. Mitähän pilkunviilaajat sanoisivat tälläisestä rakentelusta katsastuskonttorilla?