Suojamaadoituksesta???
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
Suojamaadoituksesta???
Sähköhommista aloin täs kyselemään, et mitenkä on muilla, kellä maasähkökeskus, Että onko mitenkä tehty 230v suojamaadoitushommat autoon, kun tuntuis, että eikös se maasähkön suojamaan pitäis periaattees mennä keskuksesta ajoneuvon runkoon, kun yks sähkäri teki kytkennät tuohon omaan autoon ja ei ole vielä tarkastettu ja aattelin, että selvitän ensin tuon kuiteski... Ku mitä katto kabe:m asuntovaunun sähkökaaviota, ni se ei tosiaan menny, ku suoraa pistorasialle.
Mut entäs sit jos se vikatilanne tulee, ni polttaakos se kaikki 24v laitteet? Vaikka onhan siinä se vikavirtakytkin
Ihanpa olen itekki joskus sähköpuolen käyny, mut aika spesiaalihommiahan nämä ja, ku ei ole alal ollu päivääkään...
Mut entäs sit jos se vikatilanne tulee, ni polttaakos se kaikki 24v laitteet? Vaikka onhan siinä se vikavirtakytkin
Ihanpa olen itekki joskus sähköpuolen käyny, mut aika spesiaalihommiahan nämä ja, ku ei ole alal ollu päivääkään...
Volvo b-57
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: Suojamaadoituksesta???
SisuPussista suojamaa vedettiin auton runkoon. Ja ihan sähköliikkeen hyväksymä tuo on.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Volvo B10M, Wiima353
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Suojamaadoituksesta???
Runkoonhan se suojamaa menee h-auton lokilämmittimessäkin. Estetään se vaaratilanne että runko voisi jäädä jännnitteelliseksi esim. kaapelin rikkoutumisen vuoksi.
Paikallislehdessä oli juttu tytöstä, joka sai sähköiskun autonlämmitystolpasta kun kosketti leikkiessään tolppaa. Joku oli tehnyt itselleen liian vaativia kytkentöjä omatoimisesti tolppaan...
Itse olen tehnyt asennukset omaan kulkuriin sähköasennusliikkeen opastamana ja heidän tarvikkeillaan. Lopputarkastus sitten (mittaus?)ja todistus siitä. Voi sitten huoletta ottaa virtaa leirintäpaikoilla...
Kyllä sähköasennukset on paras tehdä varman päälle ja tarkistuttaa vielä. Kuitenkaan isoista rahoista ei ole kyse.
Paikallislehdessä oli juttu tytöstä, joka sai sähköiskun autonlämmitystolpasta kun kosketti leikkiessään tolppaa. Joku oli tehnyt itselleen liian vaativia kytkentöjä omatoimisesti tolppaan...
Itse olen tehnyt asennukset omaan kulkuriin sähköasennusliikkeen opastamana ja heidän tarvikkeillaan. Lopputarkastus sitten (mittaus?)ja todistus siitä. Voi sitten huoletta ottaa virtaa leirintäpaikoilla...
Kyllä sähköasennukset on paras tehdä varman päälle ja tarkistuttaa vielä. Kuitenkaan isoista rahoista ei ole kyse.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
Re: Suojamaadoituksesta???
no niin minunki mielestä ja nyt, ku aloin tarkemmin miettiin, ja siihenhän se koko suojamaa pohjautuu.. ni oisko asuntovaunuissa sen takia menemättä runkoon, ku eihän ne ole metallirunkosia pitääpä jututtaa sitä sähkäriä vielä
Volvo b-57
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
Re: Suojamaadoituksesta???
Pitäisköhän tuo suojamaa sitten nollata auton keskuksessa?? Vai pitää ihan erillään..Onko tuo kuin toteutettu??
Volvo b-57
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Suojamaadoituksesta???
Ehdottomasti kiellettymaantieristeilijä kirjoitti:Pitäisköhän tuo suojamaa sitten nollata auton keskuksessa?? Vai pitää ihan erillään..Onko tuo kuin toteutettu??
Koska nolla ja vaihe voivat autoasennuksessa vaihtaa paikkaa - riippuen miten päin työnnät töpselin seinään (adapteri)
Suojamaa ja auton runko on yhdistettävä keskuksessa mielellään tuhdimmalla keltavireällä johdolla 4-6 mm2
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen