Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

10.9.2010

Päivä 1.

Projektin esittely

Vuosimalli: 1987
Alusta: Volvo B10M 9.6 jälkiasennetulla turbolla, 6-vaihteinen manuaali
Kori: Berkhof 50-paikkainen turistibussi keskivessalla ja keskiovella, tasalattia
Pituus: 12m
Edellinen omistaja: Urpolan Liikenne Ky, Teuva (16v), aikaisemmista omistajista ei tietoa.

+ tasalattia
+ kävelykorkeus koko matkustamon alalla
+ sisusta siistissä kunnossa
+ hyväkuntoiset renkaat
+ kone saanut putket kolme vuotta sitten
+ pitää paineet

- neloselta kun vaihtaa kolmoselle laatikon synkronisointi ei toimi täysin. Vaatii välikaasua
- osa alapelleistä puolet takaseinästä mustaa rautaa
- osa matkustamon ikkunoista sumuisia
- tuulilasissa muutama halkeama ( ei näkökentässä vielä )

Suunnitelma

Muutoskatsastus D -> D1 linja-autoksi. Paikkoja autoon jää 16+1. Kahdeksan ensimmäistä penkkiä jää naama menosuuntaan matkustusosastoon. Loput kahdeksan sijoitetaan kahteen pöytäryhmään asunto-osastoon. Osastojen välille tulee lämpöeristetty seinä liukuovella.

Asunto-osastoon tulee lämmöneristeet ja oma kaasulla toimiva lämmitysjärjestelmä sekä lämpopumppu jäähdytykseen. Keskiovi toimii osaston sisäänkäyntinä. Talvella yöpyessä ei tarvitse lämmitää ohjaamoa.

Matkustusosastoon ei tehdä suuria muutoksi. TV ja viihde-elektroniikka päivitetään tälle vuosituhannelle ja kaikkiin penkkeihin laitataan vyöt.

Asunto-osastossa laitetaan kaikki uusiksi vessaa lukuunottamatta. Sinne pitäisi saada mahtumaan keittiö, erillinen kylpyhuone, kaksi pöytäryhmää, kerrossänkyjä, U-sohvaryhmä ja säilytyskaappeja. Metrit voi käydä vähiin. Suunnitelma tarkentuu kun saan ylinmääräiset penkkiparit nakattua navettaan. Tämän jälkeen voin hahmotella järjestystä tyhjään tasalattiaan vaikka teippirullan ja metrimitan kanssa...

Päivän saldo:

Aamulla kun heräsin mielen valtasi hillitön katumus - mitä tuli eilen ostettua. 15-tonnia korroosion syömää rautaa tukkimaan kaunista maalaismaisemaa. Tämä tunne ei kestänyt montaa minuuttia. Kun olin jo innolla purkamassa, korjaamassa ja tutkimassa autoa.

Lapset kantoivat kaikki pehmoeläimensä bussin penkeille ja isäpappa rälläköi keskiovelle uutta sielua.

Päivän mittaa tuli korjattua matkustamovalaistukseen liittyviä sähkövikoja sekä laadittua korjaussuunnitelma keskioven avausmekanismille. Myös kaikkien luukkujen lukot ja sarannat tulivat huollettua. Tavaratiloissa ja matkustamossa kaupan mukana tullut tavara ja roina saivat pikainventaarion, kaksi pistolapiota, kettinkiä, vaijeria, Itelan laatikollinen autosta irronneita nippeleitä sekä kymmenkunta kuulakärkikynää ja jonkun vesselin jo vanhaksi jäänyt bussikortti.

Rikkoutunut ajovalon lasi sai epoksilla lisäaikaa. Pitää tilata uusi - ovat kuulemma Berkhofeissa Saab 900:n umpioita. Kaupan mukana tuli yksi lasi, mutta se on ilmeisesti väärää vuosikertaa.

Huomenna (tai itse asiassa jo tänään) on uusi päivä
Liitteet
Rölli1.jpg
Rölli1.jpg (143.09 KiB) Katsottu 37484 kertaa
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 11 Heinä 2016 13:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Komia Rölli. Siellä näyttää tytöt jo kattoterassilla olevan =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Joo kyllähän tuo näkökentän täyttää, kun tarpeeksi lähellä seisoo :)

Katolle tulee jonkinlainen kulkutaso. Kattoluukut ovat liukumallisia, joten käynti on helppo järjestää.

11.7.2010
Päivä 2.

Lisää plussia ja miinuksia

+ Edellinen omistaja on siirtänyt laturin koneen päälle ja purkanut etukardaanin pois
+ Jäähdyttäjä on jätetty keulalle
+ Jäähdyttäjän flektit vaihdettu toimimaan hihnavetoisesti sähkömoottorilla

- Jäähdyttäjän flekteille ei ole termostaattiohjausta
- Veden lämpötilan mittari oikuttelee ( kosketushäiriö? )
- Öljysäiliössä pieni vuoto

Päivän saldo

Hieman soranpoistoa alustan koloista. Ruostevaurioiden laajuuden kartoittamista. Muutama kymmenmetriä 50x25 palkkia näyttäisi himmeli huutavan. Lähinnä pyörien takana olevien alimmaisten luukkujen alareunoihin.

Vuotavan öljysäiliön tutkimista ja korjausvaihtoehtojen puntarointia. Vuoto näyttäisi olevan säiliön puolessavälissä ja vuoto paljastui, kun täytin säiliön lähes MAX-viivaan asti.

Ensiapuna vanha muovinen lenkkisarjasalkku säiliön alle estämään ympäristökatastroofia. Pitää varmaan tyhjätä säiliö ja irroittaa se tarkempia tutkimuksia varten.

Edelleen ollaan plusssan puolella...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tietääkö joku missä on mahurivolvon lämpötila anturi? Se joka mittaa mittarille.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

12.7.2010
Päivä 3.

Päivän saldo

Ulkona +32, Autossa +40. Laitoin kuskinpenkille kokeeksi siirrettävän ilmastointilaitteen mallia Bauhaus. Täydessä päivänpaisteessa matkustamo viileni +28 asteiseksi eli kai se jotain tekee.

Tavoitteena oli ylinmääräisten penkkien poisto. Liian kuumaa tuohon hommaan, ehkä yöllä sitten alkaa räikkä laulamaan. Neljällä 13mm mutterilla ovat penkkiparit kiinni.

Ulkohommia. Keskioven avausmekanismia korjattu. Paikallisesta traktoriliikkeestä hain korvaavan pallonivelen tuhoutuneen tilalle. Enimmäiset 10 euroa sijoitettu rakentamiseen :)

Myös ensimmäinen hitsaus tuli tuohon tehtyä - pallonivel kiinni oven alla olevaan ohjausputkeen. Samanlainen säätömekanismi kuin raidetangon päissä, mutta miniatyyrikokoisena. Vielä ei ole tullut tehtyä kompromisseja. Oven revenneen tiivisteen kokoon liimaamisen käytin apuna "Jesus-teippiä", mutta sillä en aio tehdä kantavia rakenteita.

Ovi ei vielä toimi täydellisesti. Takareunaa täytyy työntämällä avittaa, jotta oven noustessa lukkopalat kohtaavat. Vaikuttaa, ettei ovi mene tarpeeksi sisään ennen kuin nostotoiminto alkaa.

Etuovi napsahtaa paljon terhakkaammin tiivisteeseen kuin työn alla ollut. Tutkimukset jatkuvat

Yksi plussa lisää

+ Keskioven ja takarenkaan välistä löytyi tyhjä kolo, johon mahtuu lämpöpumpun ulkoyksikkö
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Päivä 3.1

Penkkien poistoa

Puolet poistettavista penkeistä on irroitettu. Penkit ovat siistissä kunnossa, muutamaa nakerrettua käsinojaa lukuunottamatta. Penkkipareista kaksi saavat uuden sijoituspaikan Rosvolinna-MB609:n hytistä, pöytäryhmän uusina istuimina.

Yhden penkkiparin alta löytyi ilmeisesti Webastolle kuuluva sisätermari, se pitää siirtää edemmäs jäljelle jäävien penkkien alle. Asunto-osastoon tulee erillinen lämmityskierto nykyisten pattereiden päälle. Tämä kierto tulee saamaan lämpönsä Primus-kaasulammittimeltä.

Helppo homma 13mm räikkä ja lenkkiavain olivat ainoat työkalut, joita tarvitsin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

13.7.2010

Lisää penkkien poistoa

Kaikki poisttavat penkit irroitettu ja kannettu kekoon auton viereen odottamaan siirtoa navetan ylisille muun keräystavaran kavereiksi.

Tein mittaukset auton asunto-osan suunnittelua varten. Ensimmäinen mittapiirrosaihio on valmistunut. U-sohva ryhmä muutui L-ryhmäksi. Nyt ymmärrän miksi niin moni auto on 12+1. 12 metriä on loppuen lopuksi aika lyhyt matka.

Asunto-osan hyötymetriksi jää 16 istuimella 6.2. Tuohon ptäisi saada mahtumaan keittiö, vessa, suihku, L-sohva ja makuuhuone kerrossängyillä. Ei mahdotonta, mutta kaikki kalusteet pitää veistää mittatilauksena, jotta joka kolo tulee hyödynnettyä. Käytävä ei tule kulkemaan keskellä vaan oven puoleisella seinustalla.

Asunto-osaan ei näillä näkymin tule ikkunoita auton peräseinään sijoittavia Bonocar-caravan ikkunoita lukuunottamatta. Toimivat samalla varauloskäynteinä.

...intoa löytyy kuin pienessä kylässä...
Liitteet
ei penkkejä1.jpg
ei penkkejä1.jpg (77.03 KiB) Katsottu 37247 kertaa
penkkejä.jpg
penkkejä.jpg (111.1 KiB) Katsottu 37247 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Jep ! Kyllä tossa 12-metrisessä meinaa loppua tila kesken :shock: :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

13 metrinenki on liian lyhyt ;)
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Asunto-osaa saa lisättyä, kun nekkelee ne ylimääräiset istuimet pois ;) Meinaatko että monestikkin on 16 kyydissä? Se on hienoa että intoa piisaa ja nyt on nätti keli rakennella! Paljoko sait baukkarin ilmastointimööpelillä tiputettua lämpöä, itelle meinasin asentaa sellasen kiintesti?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Varsinaiseen matkustamo-osaan tulee paikat kahdeksalle matkustajalle. Naama menosuuntaan. Talon väki mahtuu ensimmäiselle riville, josta onkin ne parhaimmat maisemat. Asunto-osaan tulee 2 kpl neljän hengen pöytäryhmiä, näissä istuinryhmissä voi myös laillisesti matkustaa. Mikäli tarvetta ilmenee. Matkustamoon tulee myös pieni "kotiteatteri" plasmanäytöllä ylätuulilasin kohdalle.

Se, että kaikki 16 paikkaa olisi täynnä tulee olemaan todella harvinaista, mutta säilytän kuitenkin mahdollisuuden isommankin köörin kuskaamiseen.

Ideana on se, että ohjaamo / matkustamon voidaan jättää kylmäksi tilaksi talvella. Osastot ajattelin jakaa väliseinän sisälle menevillä liukuovilla, jotka saa tiiviisti kiinni.

Laitan piirustuksia, kun saan ne piirrettyä koneella.

Bauhausin ilmastointikone toimii vallan mainiosti. eihän se koko bussia kylmennä 34 asteen auringonpaisteessa. Puhalluksen kun suuntaa suoraan asentajaan niin on todella mukava työskennellä. Lämpöpumpun teho, mutta paljon kovempi ääni.

Minulla on toinen tuollainen ilmastointikone työpaikallani toimistossa. Siinä olen lämpöeristänyt poistoputken. Tämä paransi hyötysuhdetta entisestään. Poistoputki kuumenee tälläisellä kelilä todella kuumaksi.

Kunnolla lämpöeristetyssä 7,5m sisämittaisessa asuntovaunussa tuo samainen laite kyllä pystyy viilentämään tilan. Verhot tulee ollla auringon puolelta suljettuina.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

14.7.2010
Päivä 5

Rekisteriotteessa ollut iskariin liittyvä korjauskehoitus korjattu. Autosta oli pudonnut linjalle kuskinpuoleisen etuiskarin alakiinnikkeen mutteri. Tämän jo pudonneen mutterin löysyydestä oli ilmaisesti tullut sanomista viime leimalla.

No.. uusi mutteri paikallisesta traktorilikkeestä ja hirveällä innolla ruuvaamaan sitä paikoilleen. Ei ollut ihan niin helppo nakki. ajattelin ottaa renkaan irti huoltotyötä varten, mutta ukon hauiksesta ja pakista loppuivat palikat. Joten rengas jäi paikalleen. Takaisin traktoriliikkeeseen ja pidempää vipua pakkiin. Tämä seikka tuli korjattua. Hauis ja elopaino on vielä päivittämättä.

Päädyin asentamaan mutterin ilman renkaan irroitusta. Ratti äärimyötään ja ukko auton alle. No voi harmi - Löysä ex-muttteri ja sen jo kadonnut kiilaprikka olivat nakertaneet iskarinpitimen jengat tuumamittoihin. Pienen hetken ajattelin viedä koko kioskin Lohjan Volvolle ammattiapua saamaan.

Pari kierrosta auton ympärillä kierrettyäni päädyn korjaamaan vian itse vaikka väkisin. Oli aika tuskaa ahertaa 30 asteen paahteessa Lidlin työkalupakin 25cm räikällä ja 30mm hylsyllä. No ei sinne auton alle pidempi vipu olisi mahtunutkaan. Aika matalalla ui Rölli-B - varsinkin nurmikolla. Kalut kestivät, mutta asentajasta meinasi karata mehut. Muttereilla sai kairaa jengat takaisin milli kerrallaan ja matkaa oli kolmatta senttiä. Uusi kiilaprikka syntyi vesijohtoputken pätkästä ja prikasta yhteen hitsaamalla. Lopullinen muotoonsorvaus tapahtui rälläkällä - pihan parashan siitä tuli. Rasvat pintaan ja palikat paikoilleen. Lopullinen kiristys tuli tehtyä pullotunkilla ja lenkkiabvaimella.

Pieni koeajokieros

Ei kolise katupateissa, joten eiköhän tuo kelpaa...

Muuta päivän saldoa

Auto sai vakuutuksen pitkällisen tarjoussoittelukierroksen jälkeen. Voittaja oli yhtiö, jossa ovat muutkin vakuutukseni. Tarjoukset yksityiskäyttössä olevaan linja-auton liikennevakuutukseen olivat kaikkea 777-2400 euron väliltä. Otin 777 euron vuosimaksulla olevan liikennevakuutuksen (0% bonus) ja 94 euron vuosimaksulla olevan osakaskon ( palo, hirvi, ilkivalta, varkaus ). Hirvi putoo pois jos poistaa liikennekäytöstä :) No harvoin se hirvi pihassa olevaan autoon juoksee...

Linja-auton paikkaluku ei vaikuta vakuutuksen hintaan yksityiskäytössä - ei ainakaan tuossa yhtiössä.

Hirveetä säätöä nuo vakuutusasiat. Kannattaa kilpailuttaa ainakin siinä tilanteessa, että nimesi on tuossa 2400 euron vuosihintaisessa vakuutuskirjassa.

Sisustuksen suunnittelu ja toimintojen sijoittelu jatkuu. Keittiö on vaihtanut puolta. Uudessa suunnitelmassa se sijoittuu ojan puoleelle keskioven jälkeen. Makuuhuoneosaston kerrossänky sai yhden lisäkerroksen.

Muu tilanhoito saa odottaa... ehtiihän sen navetan maalata loppuun syksymmällä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

15.7.2010
Päivä 6

Kynnet verillä isällä, äidillä ja yhdellä lapsista....

Liikennöitsijän nimitarrat ja logot poistettu auton kyljistä. Istuivat todella tiukassa ja olivat ohutta hopeanväristä tarraa. Pääsääntöisesti irtosivat kynnenaluksen mitan kerrallaan - ainakin minulla. Tarroista jäi pienet haamukuvat siniseen kylkeen, mutta ei firman nimestä enää selvää saa. Oveen ja kuskin sivuikkunan alle jätettiin "Rölli" -tekstit.

Auto on tarinan mukaan saanut nimensä liikennöitsijän kissan mukaan ja mitä sitä nyt hyvää nimeä vaihtamaan. Toisaalta ei tuo "Kingdom" olisi kovin hyvä nimi ollutkaan. ( googlaatkaa "Finnjet" "Alang" ja tutustukaan tarinaan :wink: )

Soranpoistoa alustan uumenista

Alkuperäisenä ajatuksenani oli siivota takatavaratila maantiepölystä. Paineilmalla puhaltelin pölyt ulos ja satuin vilkaisemaan iskarin huoltoluukusta. No mitenköhän ilma tehoaa palkkien uumenissa olevaan hiekkaan? Hyvin tehoaa. tunti auton alla ja tuloksena oli kottikärryllinen hiekkaa. Tämä määrä tuli pelkästään taka-akselin päältä. Hyvä, että tuli aloitttua.

Palkit, kolmiot, pussit, lautaset ja puslat vaikuttavat todella hyväkuntoisilta. Suurimmassa osassa alustan palkkeja on vielä maalia jäljellä. Himmeliä joutuu paikoitellen korjaamaan. Ei mitään akuuttia - pikeä pintaan ja kovaa ajoa.

Mystisiä sähkövikoja

Pakkivalo ei toimi

Johto menee lampulta peräseinän sisään ja jatkaa matkaansa 8cm ja siinä kohtaa se on sanonut käsipäivää sivuleikkureille. No vissiin linjalla ei ole ollut paljoakaan aikaa peruutella.... Pitää vetää uusi kaapeli.

Oikea ajovalo pimeänä

Vaihdoin lampun - edelleen pimeänä
Mittasin jännitteen - ei jännitettä
Purin etumaskin pihamaalle - ei valoa
Tutkin sähkökeskusta - ei vaikutusta
Tutkin hollanninkielistä sähkökaaviota - ei ymmärrystä
Löysin sulakkeen - nyt tiedän mitä on ajovalo hollanniksi - ei toimi vieläkään

Päivänvalo loppui - kaikki johdot näyttävät leditaskulampun valossa saman värisiltä

Korjaussuunnitelma

Oikea ajovalo ja pakkivalo saavat huomenna uuden johdotuksen.

Josko kohta pääsisi paikanpienennys leimalle. Posketon hinta - inssi katsoo ovesta sisään ja laskee 16+1 ja saa tulokseksi 112€. Näin se vain on :) Pitäisi varmaan vaihtaa alaa. Tuntuu olevan tuo tuntiveloitus kohdallaan.

Kannattaako tuo oppaanpenkki ruuvata syrjään, kun se olisi se paikka 18?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Eikö niitä paikkoja saa olla kuin 16+1? Itellä inssi sano että pitää olla se 1+8 jos sen haluu otteeseen, ja enemmänkin saa olla mutta kyydissä ei saa olla ku 8hlö.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Saahan niitä penkkejä olla :wink: mut sit menee D1-D vaikkei oppaan penkissä saa olla matkustajia :shock: :wink: Koititko ottaa teippejä pois kuumailmapuhaltimen avulla :wink: mulla lähti aikas helposti :mrgreen:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Ei täällä päin ole ainakaan koskaan oppaan istuinta laskettu paikkaluvuksi, enkä ole huomannut että sitä on missään linja-autossakaan koskaan paikkaluvuksi laskettu.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Siinä sen näkee miten erinlaista on samanlaiset asiat eri paikoissa :shock: Ei sitä tiiä ennenkun tietää, eikä sitä tiiä sittenkään :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

VANHOOL kirjoitti:Ei täällä päin ole ainakaan koskaan oppaan istuinta laskettu paikkaluvuksi, enkä ole huomannut että sitä on missään linja-autossakaan koskaan paikkaluvuksi laskettu.
Niin ja onko sillä väliä, kyytiin saa ottaa otteessa olevan ajoneuvoluokan verran? Mullakin oli 12+kuskin jakkara kun 1+8 M1-muutoskatastin... Ihka oikeessa linjurissa on sit max. istuin, tai paikkaluku, mitä saa ottaa kyytiin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

16.7.2010
Päivä 7

Naapuruston suurin tila-auto

Nyt on Rölli-B muutoskatsastettu 17-paikkaiseksi alaryhmä B linja-autoksi. Otin varuiksi oppaan penkin pois. Toisaalta tuli huomattavasti väljempi sisäänkäynti autoon. 16+1 on Espoossa 52€. Toimitukseen sisältyi Marie-keksi, mehua, ystävällinen asiakaspalvelu, istunten laskeminen ja alustanumeron tarkistaminen. Ei ihan posketon ainakaan verrattuna 112 euroon.

Varovaisen uteliaasti katsastaja kyseli mihin käyttötarkoitukseen matkustamon tyhjä osa tulee. Sanoin, että siihen sijoitetaan matkustusmukavuutta parantavia laitteita ja ratkaisuja. Kaikki verhoillaan palosuojatuilla materiaaleilla :)

Kysyi tuleeko tästä matkailuauto. Totesin; Ei tule, vaan pienoislinja-auto, joka painaa sen 17 tonnia, jos kaikki rantalelut on matkassa.

Sormet toipuneet tarranpoistostar

Kokeilin hiustenkuivaajaa sekä kuumapuhallinta, kumpikaan ei helpottanut tuon ohuen kromitarran poistoa. Kuumentaessa liima jäi entistä tiukemmin maalipintaan. Tarroissa on ilmeisesti eroja.

Liimat pesin pois ruiskuohenteen ja nestesaippuan seoksella.

Koeajo koko väen kanssa

Kävimme koko "Rosvolinnan" porukan kanssa pienellä kotiseutukierroksella meidän uudellla pienoislinja-autolla. Auto on mukava ajaa. Ei ole herkkä sivutuulelle ja ohjaus on tarkka. Ainoa huono ominaisuus on maavara. Koneen kohdalla vajaa 10cm. Saa olla melko sileää väylää, ettei kipinät lennä. Onneksi koneen eteen on asennettu rautapalkki, joka kilkkaa ensimmäisenä. Kanttareiden kanssa on syytä olla varovainen.

Auto sai koko perheeni varauksettoman hyväksynnän.

Hollannin kielen opiskelua sähkötekniikan sanaston osalta

Toinen kanavapuhallinpari putosi pois pelistä kotiseutukierroksen aikana. Vika löytyi sähkökeskuksesta. Liitokset olivat löystyneet. Pitää varmaan tutkia koko keskus vastaavien vikojen varalta. Keskuksessa on paljon jälkiasennettuja sokeripalaliitoksia ja johtoja, joita ei ole merkitty sähköpiirustuksiin. Kuskin sivuikkunan alla oleva nappipaneeli menee ainakin uusiksi. Noin 50% kytkimistä ei tee mitään ja loput osallistuu vaihtelevalla menestyksellä auton toimintoihin.

Töötti

Kuriositeettina mainittakoon. Inssi löysi töötin - Siinä missä autoissa yleensä on virtalukko Röllissä on musta nappi. Kun inssi yritti käynnistää autoa kuului "tööt". Sanoin, että ratin vieressä on nappi, jossa lukee "Engine Start" ja siitä pari nappia sivuun "Engine Stop". Näillä mennään. Itse en olisi tuota äänimerkin nappia löytänyt. Painelin vain ratin keskiötä ja totesin siitä on varmaan mennyt fusibili ja siirryin seuraavaan vikaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja motoku »

mahurilla täytyy tilapäissilloilta ja jyrkiltä hidastintöyssyiltä laskeutua varovasti. samoin pehmeillä metsäautoteillä navigoidessa tarvii vähän tarkkailla ettei keskitiellä majaile isoja maakiviä. muutenhan ne kestää mitä vaan, kokeiltu on! yllättävän suojassa motti siinä akselien välissä on, vaikka näyttää että tuo vie kaistamaalaukset mennessään...
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

18.7.2010
Päivä 8

Sisustuksen suunnittelua teipillä lattiaan ja kynällä paperille

L-sohvaryhmä muuttui I-sohvaksi. Kaikki keskeiset toiminnot mahtuvat silti. Erilliset suihku ja WC-tilat. Matkustuspaikat 16 ja kiinteät nukkumapaikat koko perheelle. Sohvasta saa nukkumapaikat parille vieraalle, jos tarvetta ilmenee.

Peräseineinän sängyn leveys on 120cm ja kolmikerrossängyn leveys on 80cm, Alasänky tulee 70cm patjalla, jotta auton alkuperäiset patteriputket voi jäädä paikoilleen.

Ikkunoita ei tule muualle kuin peräseinään. Kattoluukku vaihdetaan läpinäkyväksi. Auton etuosaan jää kaksi sivuikkunaa matkustuspaikkojen kohdalle.

Seuraavaksi aion piirtää tarkat mittapiirrokset koneella ja saattaa olla, että teen pahvi- tai Lego-pienoismallin sisustuksesta.
Liitteet
18072010 Röli-B luonnos.jpg
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

10.8.2010
päivä 9

Projektissa oli monen viikon tauko. Lomareissu tuli tehtyä MB-Rosvolinnalla vaunun kanssa ja Rölli sai luvan seistä pihassa.

Tänään olin varanut koko päivän Röllin edistämiseen.

Kohde 1. Kanavan poisto

kattokanava purettu pois asunto-osan alueelta. Berkhofissa kanavapuhaltimet ovat sijoitettu katon keskikohtaan. Puhaltimet ja etuosan kanavat jätin paikoilleen. Niitä voi hyödyntää ilmanvaihtoa rakentaessa.

Kohde 2. Vessakopin oven korjaaminen

Taustaa:

Vessan ovi ei mennyt kunnolla kiinni. Koppi on ilmeisesti vääntynyt hieman. Ovea sai paiskoa kiinni ja niin olivat ilmeisesti tehneet kaikki muutkin auton käyttäjät, sillä joka ruuvi oli löysällä. Pikkuvika, mutta todella raivostuttava.

Ajattelin; max puolituntia - no neljä vierähti. Olen ilmeisesti tumpelo tai jotain .)

Leikkasin ovea kapeammaksi keskiosastaan ja sain sen sopimaan raameihin. Alumiiniprofiileille sai tehdä myös pieniä lyhennysoperaatioita. Nyt toimii...

Kohde 3. Keskioven lattia

Keskioven ensimmäinen askelma koostui kerroksesta mattoja. Ne oli vedetty ruuveilla nippuun. Eli peltiä ei ollut ollenkaan jäljellä, ainoastaan mattoja :) Nuo pikkupaikan katsastus-sedät eivät ilmeisesti ihan pilkulleen noita syynää..

No en minäkään sinne peltiä laittanut. 18mm vesivanerista tein uuden askelman ja ruuvasin sen portaiden himmeliin ja oven kynnykseen kiinni. Vanerin päälle lisään turkkilevyn, kunhan saan materiaalia hankittua. Eikohän se tuolla korjauksella muutaman hetken kestä.

Etuoven askelma onkin tehty alumiinisesta turkkilevystä. Mistäköhän tuota levyä mahtaa saada edullisesti. Honkkarin hinnoilla ei ainakaan viitsi paloautoa entisöidä??

Kohde 4. Mittarivalot

Mittaripaneelit auki ja kaikki palaneet polttimot irti. Saldona puoli kourallista mustuneita polttimoita. Huomenna kaupoille ja uusia tilalle.

Mykistyneelle Turbo-mittarille annoin muutaman luunapin, mutta ei muutosta. Viisari aina tapissa, kun laittaa virrat. Pitää varmaan tutkia sen toimintapariaatetta ajan kanssa.

Hankintoja Rölliin:

- rosterinen öljysäiliö Calix:n lämppärillä B10M ( valmistaja KOVI - Paimelasta 60eur ), ei taida päästä tuntipalkoille, jos yrittää hitsata vanhasta mustarautasesta toimivaa.
- Chunlan ilmalämpöpumppu 300eur

Molemmat odottavat asennusta :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

11.8.2010
Päivä 10

Kanavan poistoa osa 2

Ojanpuoleinen kattokanava on poistettu. Oli huomattavasti helpompi kuin ensimmäinen. Kai sitä jotain pystyy myös aikuisiällä oppimaan. Rosvosaha osoittautui parhaaksi poistovälineeksi. Ei tule kipinöitä ja leikkaa ohutta peltiä kevyesti. ikkunan yläkarmin vieressä käytin pikku-rällläkkää ilman kipinäsuojaa. Tämä oli ainoa kohta johon rosvosaha ei taipunut.

Nyt on kaikki purkutyö tehty. Tästä eteenpäin auton paino vain nousee...

Mittarivalot

Kävin ostamassa Lohjan Volvolta polttimot palaneiden tilalle. Nyt on joka mittariin valo :) Palaneiden polttimoiden kantoja ajattelin käyttää LED-mittarivalo kokeilun materiaalina. Ledi + vastus ja kuorrutus epoksilla.

Eristyssuunnitelmia

Less in more - teemalla ajattelin lähteä liikkeelle.

Asuntovaunussani on sisäpituutta 7,5m. eristeenä on 30mm umpisoluinen PU. 1000W sähköpatruuna saa aikaan 10 C asteen lämmönnousun ulkolämpötilaan nähden. Röllin asunto-osan pituus on 8m, joten energian tarve pyörii samoissa suuruusluokissa - ainakin teoriassa.

Primuksen kaasulämmitin on teholtaan noin 5kW. Luulisi, että sillä pystyy tuon kokoisen asunto-osan lämmittämään myös kovilla pakkasilla. Eristevahvuutena ajattelin käyttää 30mm seinissä ja katossa. Ikkunathan menee umpeen, ainostaan takaseinään tulee kaksi Bonocar caravan-ikkunaa.

Lattiaan ajattelin laittaa auton oman lattian lisäksi 10mm eristelevyn ja sen päälle 6mm vanerin. Lattian pintamateriaaliksi olen kaavailut korkkia.

Ohuttahan tuo on, mutta toisaalta ei tuossa meidän talon lämmivesivaraajassa ole tuota eristettä sen paksummalti. Sisällä on lähes 80 asteinen vesi eikä pinta tunnu kuumalta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Niitä saa muuten aivan valmiitakin Led-mittari valoja, jos haluaa käyttää sen ajan johonki muuhun hommaan.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Mistä noita LED-mittarivaloja saisi hankittua?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin