lämmitys asiaa..

Ajoneuvon matkailuvarusteet
make78
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 05 Tammi 2008 20:55
Truck: scania 110b vm70/ajo
Location: tampere
Paikkakunta: tampere

lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja make78 »

jahas. se olisi eka kesä takana autossa ja nyt viidettä päivää muksun syyslomalla yöpakkasten aikaan majailtu.mulla ohjaamo erotettu lämmitettävästä varsinaisesta asuin osasta joka on pituudeltaan noin 10M lämpöverholla ja autoon asennettu asuntovaunu patteri kiertämään asuin osan ympäri noin 14M pituisena mutta webasto joka tulee olemaan teholtaan noin 5kw on vielä kaupan hyllyllä :( tällä hetkellä lämmityksestä vastaa kaksi 1500w:sta sähköpatteria joista toinen vessassa heti asuin osan alussa ja toinen makuuhuoneessa.lämpö näiden patterien kanssa on kyllä riittänyt ihan hyvin mutta lämmön jakautuminen on ongelma(voi poistua kun saa vaunu patterit käyttöön ne kun on tasaisesti joka puolella ja huomattavasti eli noin 30cm alempana kuin patterien poistoaukko)..mittailtuani lämpöjä huomasin että kun pöydän korkeudella on mukavat 23c niin katon rajassa jo 33c mutta lattialla vain 12c :? .
ilman vaihto autossani on seuraavanlainen ilma sisään kennopuhaltimen läpi ohjaamoon josta vessan seinässä olevan 5x5cm aukon kautta latian rajasta siään matkustamoon ja ulos makuuhuoneenkaton 10x5cm poisto aukosta.

nyt ajattelin väliaikaiseksi ratkaisuksi(josta voi olla hyötyä tulevaisuudessakin)putkea jonka toinenpää on lähellä katon rajaa ja toinen lattian rajassa sekä tietokoneen laite tuuletinta joka imee ilman katonrajasta putkeen ja työntää sen lattialle..kokemuksia /ajatuksia tällaisesta systeemistä?? ja ilman vaihdosta voi myös esittää näkemyksiään..mielestäni ilma on pysynyt raikkaana.

syksyisin terveisin villasukkia käyttävä kylähullun alku :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Olen ajatellut sellaista että tietsikan puhaltimilla etukennosta tai vastaavasta paikasta auton sisälle ylipainetta jolloin lämmin yrittää tunkeutua joka koloon. Kokeilen kunhan saan puhaltimet, biltemassa niitä ei enää ollut sellaisia isoja.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuo painovoimanen ilmanvaihtohan onsulla ns. väärinpin. Taloissa ainakin raitisilma tuodaan mh, oh, ja paskahuussi-suihkuhuone on poistot. Nyt tortun väännön jälkeen koko 10m saa nauttia kärystä. Toine että tulo on siellä vessassa alhaalla, niin se kylmähän pysyy alhaalla myös. Eli tulo piäisi saada ylös, jossa se sekoittuu sitten lämpimään (kuumaan) ilmaan ja näin ollen tasaa tuota 12-33c liki tuohon 22,5c.
Autossa kun iole kummemmin lattiassa eristettä? Niin tuo kylmyys korostuu kun lämpö pakkaa kattoon. Lattialämmitys olisi paras.

Ma:n vesikiertoisilla et juuri pääse tuosta ohgelmasta eroon, saatuo on bussis orig. pattereillakin. Itse olen uomannut että jos haluaa lämpöä tasattua, niin laitan kattokanavasta puhaltamaan kylmää. Samalla kun ilma sekoittuu, se kiertää, tyyliin: katto 24 lattia 14, puhalluksen jälkeen lattia 18 katto 20. Tämä johtuu siitä että nuo vesipatterit on huonoja luovuttamaan lämpöä. Toki tuo kylmän ilman puhaltaminen ei ole ratkaisu ja olen menestykkäästi koellut myös 12cm tietokoneen flektejä, jotka puhaltavat lattialla suoraan patterin alle. Lähmeää nopeammin ja kerrostumat lähes häviää. Tuon kierron kun ei tarvitse iso olla. En ole tälle syksylle näillä virityksillä ns. läpinä pitänyt, vaan läinnä tuollaisia 8h pyrähdyksiä, jotta yöpakkanen ja rakenteiden lämpiäminen varmaan muuttaa tilannetta.
Imalämpöpumpun tuottama ilmavirta sekoittuu hyvin myös, toki väliseinät aiheuttaa "ostastottain" eroja, vaika ovia ei vielä olekkaan.
Kaikista kirjootusvirheistä saa syyttää tätä lidlin langatonta näppistä =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Talvella leirissä olemme pitäneet ruumassa lämmitintä joka auttaa putkien sulanapysymistä mutta myös lämmittää lattiaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Lahti32 kirjoitti:Talvella leirissä olemme pitäneet ruumassa lämmitintä joka auttaa putkien sulanapysymistä mutta myös lämmittää lattiaa.
Millä ruumaa lämmitätte?
Itellä ollu mielessä jotta laittas keskikäytävän alle 2-4x pexin, yhdistettynä patteriverkkoon, ja päälle 50mm urtsi/styroxi. Mutta eihän tuota sais kuin keskele autoa vähän matkaa ja takamakkariin, kun on tankkia, makuutilaa (no se lämpeää) ja edessä tavaratilasta kuskin syvennykseen säilytystila auton sisältä...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Trumatic on hyvä, itellä on 6kw:n laite ja sillä pärjää melkein -10c asti se lämmittää pohistessaan alakerran ja puhaltaa putkia pitkin lämpöisen ylös. ohjaamo on kyllä liukuovella eristetty ettei sitä tarvi pitää lämpöisenä. varmaan esim.3kw:n laitteella pärjäis lähelle +-0. Laite oli bussissa kiinni kun ostimme sen, en olisi itse koskaan ostanut sitä kun minulla oli mielikuva että niillä ei tee yhtään mitään, ja että ainoa oikea ratkaisu on lattialämmitys, mutta tuli huomattua että se on tosi kätevä sekä lämmityksessä että pelkästään lämpimän suihkuveden tuotannossa aamuisin. Ja kun se kaasupullo ja lämmitin on alakerrassa kaikki mahdolliset kaasuvuodot menee alaspäin, kun tyo kaasu on muuten hieman kyseenalainen kumppani.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Truck: Ajokki express
Location: Rauma
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

Laittakaa hyvät ihmiset webaston tai eberin ilmalämmitin, ei kuluta naftaa eikä sähköä nimeksikään, koppa pysyy kuivana ja lämpimänä ainakin vielä -20 pakkasessa (kokemusta on). lattian rajaan suulakkeet niin lämpö nousee ylös ja poistuu katon tuuletusräppänöistä kosteus mukanaan. Mulla olis yksi ylimääräinen uusi 5,5kw/24v eberi. kuluttaa täydellä teholla puoli litraa naftaa tunnissa.
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kiitokori-82 kirjoitti:Laittakaa hyvät ihmiset webaston tai eberin ilmalämmitin, ei kuluta naftaa eikä sähköä nimeksikään, koppa pysyy kuivana ja lämpimänä ainakin vielä -20 pakkasessa (kokemusta on). lattian rajaan suulakkeet niin lämpö nousee ylös ja poistuu katon tuuletusräppänöistä kosteus mukanaan. Mulla olis yksi ylimääräinen uusi 5,5kw/24v eberi. kuluttaa täydellä teholla puoli litraa naftaa tunnissa.
Niin 0,4-0,7l, mutta vähän todellaki. Ottaako sulla raikasta pihalta ja puhaltaa lämpimänä pirttiin, kun eikös se voisi imeä myös sisältä ja pyörittää silleen? Ilmapeli on ollu hakusessa, tuo ilmalämpöpumppu on vaan vähän pienentänyt tarvetta.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
[Volvo B57]
Vapaaherra
Viestit: 72
Liittynyt: 16 Tammi 2005 23:24
Truck: Volvo B57 Wiima M300
Location: Espoo
Viesti:

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja [Volvo B57] »

Reddewil kirjoitti: Niin 0,4-0,7l, mutta vähän todellaki. Ottaako sulla raikasta pihalta ja puhaltaa lämpimänä pirttiin, kun eikös se voisi imeä myös sisältä ja pyörittää silleen? Ilmapeli on ollu hakusessa, tuo ilmalämpöpumppu on vaan vähän pienentänyt tarvetta.
Eberin ohjeessa on myös tämmöinen vaihtoehto mutta siinä lukee että sitten se ei kuivattaisi niin tehokkaasti... mene ja tiedä. Mulla ottaa ulkoa ilman (alkuperäinen ratkaisu) ja tulopuolella ei kärsi kättä pitää, sen verran tehokkaasti se lämpö siirtyy polttimesta ilmaan.

Olen miettinyt että jos tuohon tulopuolelle tekisi lämmönvaihtimen, jolla sitä lämpöä voisi tarvittaessa siirtää jäähdytysnesteeseen. Käyttöohjekirjassa on määritelty maksimi vastapaine lähtöön, joten se voi muodostua ongelmaksi.

Jos jollain on myydä yksinkertainen (= ei sisällä elektroniikkaboksia) vesi-eberi tai webasto, niin tarjouksia otetaan vastaan. Yksinkertainen siksi että niihin on helpompi tehdä oma elektroniikka. Esim. eberissä mulla on ohjaamassa mikrokontrolleri ja lämmityksen saa tekstiviestillä päälle.
Volvo B57-60/6000 -76 / Wiima M300
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tämä on totta, että jos imee sisäilmaa ja lämmittää sitä, niin kosteushan ei voi poistua. Ulkoa kuivaa pakkasilmaa imemällä ja katon kautta pihalle, niin kosteus menee mukana.
Lämmönvaihdin on ollut itselläkin mielessä, mutta toisinpäin, eli vesiwebaston pakokaasuista lämmintä ilmaa, pirttiin tai tavaratilaan. Suunnitteluasteella ja siihen sitten differentiaali termostaatti. Ilmasta veteen, hyötysude voi olla huono, kun eihän tuo vesiwebastokaan oikein nopea ole, vaikka siihen touhuun onkin suuniteltu.
Tuo txt-ohjaus kiinnostaisi kovasti, mahdollisuus varmaan lämmön mittaamiseen? Laitatko yv:tä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja only4pro »

mulla on eberi josta on aivot hajonnu, se tosin on sellainen pieni joku D3C, olisko 3kW ?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
[Volvo B57]
Vapaaherra
Viestit: 72
Liittynyt: 16 Tammi 2005 23:24
Truck: Volvo B57 Wiima M300
Location: Espoo
Viesti:

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja [Volvo B57] »

Reddewil kirjoitti:Tämä on totta, että jos imee sisäilmaa ja lämmittää sitä, niin kosteushan ei voi poistua. Ulkoa kuivaa pakkasilmaa imemällä ja katon kautta pihalle, niin kosteus menee mukana.
Lämmönvaihdin on ollut itselläkin mielessä, mutta toisinpäin, eli vesiwebaston pakokaasuista lämmintä ilmaa, pirttiin tai tavaratilaan. Suunnitteluasteella ja siihen sitten differentiaali termostaatti. Ilmasta veteen, hyötysude voi olla huono, kun eihän tuo vesiwebastokaan oikein nopea ole, vaikka siihen touhuun onkin suuniteltu.
Tuo txt-ohjaus kiinnostaisi kovasti, mahdollisuus varmaan lämmön mittaamiseen? Laitatko yv:tä.
Sen txt-ohjauksen saa toteutettua ilman mikrokontrolleria ja käyttämällä releitä. Ohjaukseen tämmöinen Telic STD32 tai vastaava, linkki http://www.jandrew-elec.com/acatalog/Te ... vices.html. Myin niitä jossain vaiheessa täällä, nyt ei ole ylimääräisiä.

Tuolla ei saa lämpöarvoa luettua helposti kännykkään, siihen mulla on erillinen 3G-pohjainen järjestelmä, joka integroituu iPhoneen/iPadiin. Oma proto, joka on liian monimutkainen tuotteistettavaksi :)
Volvo B57-60/6000 -76 / Wiima M300
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Tämä on totta, että jos imee sisäilmaa ja lämmittää sitä, niin kosteushan ei voi poistua. Ulkoa kuivaa pakkasilmaa imemällä ja katon kautta pihalle, niin kosteus menee mukana.
Joten tehkäämme säädettävä ilmanoton ohjaus. Silloin kun on tarvis kuivattaa sisätilaa imetään ulkoa ja kovalla pakkasella energian säästämiseksi kierrätetään sisäilmaa. Läppä puolivälissä sopiva kompromissi moneen tilanteeseen.
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Truck: Ajokki express
Location: Rauma
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

On kokeiltu kovalla pakkasella kierrättää sisäilmaa huonolla tuloksella, kosteus nousee nopeasti häiritseväksi.
Ulkoa ottaessa ilma on kuivaa ja raikasta, eikä silti lopu lämmin kovemmillakaan pakkasilla.
Tuollaisen ilmalämmittimen asentamisen jälkeen saa unohtaa kosteat tekstiilit ja ikkunoissa sisäpuolella valuvan veden :)
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja eagless »

Onkos kukaan kokeillut noita siirrettäviä ilman jäähdytin/lämmitin laitteita?

Tuli mieleen kun etsinnässä yks jäähdyttävä laite kerrostalo osakkeeseen ja niistähän menee ulos yks putki josta johdetaan kuuma ilma pois.
No näytti olevan hydridejä joissa jäähdytys/lämmitys samassa laitteessa.

Eli tommonen ilmanvaihtokoneeksi jolloin kesällä jäähdyttäis ja talvella lämmittäis.
Hyötysuhde näyttäs karkeasti olevan 1/3 eli kilovatti sisään ja kolme ulos.
Ei varmaan oikean kiinteän ilmalämpöpumpun tehoinen mutta ei noissa hintakaan ole niin korkea.

Vai onkos tossa nyt joku fysiikanlakien vastaista että ei ole toimiva alkuunkaan?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Fysiikan laki liittyy ilmamäärään. Putki puhaltaa paljon ilmaa pois ja tilalle tulee jostain yhtä paljon, eli ainakin jäähdytyskäytössä laite imee ulkoa kuumaa sisään samalla määrällä kun puhaltaa ulos.
Tulevaisuus on sähköinen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tuollaisen jos asentaisi niin että se koneen alapuoli joka kierrättää sen kuuman ilman olisi esim ruumassa, ja yläpuoli joka työntää kulmää matkustamossa, todennäköisesti hyötysuhde paranisi merkittävästi.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu en ole vielä tarkemmin perehtynyt kun on ensviikolla aikaa paremmin perehtyä paremmin.

Ja kun nyt saa sen toimintaan kerrostalo osakkeeseen niin tietää paremmin tuon toiminnoista.

Osakkeissa kuitenkin kehuvat jäähdytys käytössä.
Avatar
Karsa
Rattiamiraali
Viestit: 393
Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
Truck: Volvo "Tyssikkä"
Location: Lahti
Member id: 186

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja Karsa »

Mää ostin männä kesänä Tuurin kaupalta semmoisen jäähdyttimen. Heinäkuussa ku oli se helvetin kuuma viikko, ni sillä sai sisä lämmön tippumaan 45 asteesta helposti 39 asteeseen. :shock:
Minua viisaammat kertoivat että toimisi tehokkaammin ku sais tuulilasin peittoon jollain avaruus huovalla. :?:
-Pikavuoro Gibraltarille-
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja Timppa »

"Avaruushuopaa" ostin Vapaa-ajan talosta 5 m , 30 kpl pieniä imukuppeja ja 30kpl reikäheloja . Imukupin takaosa vedetään reiästä läpi .
Rullan leveys on 1,6m , riittää just vaakaan tuulilasiin , loput sivulaseille . Kirkas puoli aurinkoa kohti , ja tuulilasiinkin sisäpuolelle .Ei ole ikkunat
hajonneeet .
Sisäpuolen tummennuskalvo sivuikkunoissa alko voimaan pahoin kun uretaanit ja vanerit sisäpuolella ,korjauksena ulkopuolelle tulee Oracal 551
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja Jule »

eagless kirjoitti: 02 Kesä 2020 16:13 Juu en ole vielä tarkemmin perehtynyt kun on ensviikolla aikaa paremmin perehtyä paremmin.

Ja kun nyt saa sen toimintaan kerrostalo osakkeeseen niin tietää paremmin tuon toiminnoista.

Osakkeissa kuitenkin kehuvat jäähdytys käytössä.
Joo, kyllä tuo kone jäähdyttää, mutta se ei tee sitä kovin hyvällä hyötysuhteella.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minulla on bussin keittiössä tuollanen jäähdytin. Hyvin jaksaa kylmentää ja kuivata ilmaa. Ainoa haittapuoli on kova ääni. Ilppi on hiljaisempi. Tuo ei tarvitse mitään putkivetoja - reikä seinään lauhdutusta varten. Aikaisemmin minulla oli tuo kuskinpenkin takana = oli mukava ajella helteellä. Siirsin sen kyökkiin, kun muuttelin järjestystä auton etupäässä.

Kustannustehokas peli. Aurinkosähkömökilläni on myös yksi tuollainen ja se lauhduttaa takan hormiin tai tuuletusikkunaan. Riippuen mihin kylmää haluaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja eagless »

Tuli tilattua tommonen ilmalämmitin kun ovat niin edukkaita.
24v,diesel,5,kw.
Mietin että onko kokemuksia kuinkas kuumaa toi puhaltaa että pitääkö ilmanjakoputkisto tehdä raudasta vai kestääkö jos tekee vaikka vanerista kotelon mistä ilma jakaantuu eri suuntiin/paikkoihin.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

On se hitokseen kuumaa, mulla on alumiininen ritilä siinä ja siihen kyllä polttaa kätensä niin että jälki jää..

Mutta, muoviahan ne laitteen letkulähdöt on. Eli olisiko totuus kuitenkin jossain 100C tienoolla max. Puu varmaan vaatii 500C syttyäkseem?
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: lämmitys asiaa..

Viesti Kirjoittaja eagless »

115c voi olla ilman lämpötila ilmoittaa valmistaja.
Laittaa samaa alumiiniputkea mitä niissä käytetään ja tekee niidenpäälle vaikka vanerikotelon mutta sen kokosen että jotain palovillaa mahtuu väliin.
Vastaa Viestiin